Probleem "Wake On Lan" - Experia Box V8, vanuit externe locatie

• 16 augustus 2015
  • 10 reacties
  • 2097 keer bekeken

Reputatie 8
Sinds enkele weken een Telfort glasvezel account.

Met inregelen van een net nieuw aangeschafte NAS om ten volle gebruik te kunnen maken van de hoge upload-snelheid van glasvezel (benadering NAS via externe locatie om data op te pikken), stuit ik op een probleem dat de Experia Box V8 geen "Wake On Lan" (WOL) ondersteunt.

Normaal wordt een zogenaamd "magic packet" als broadcast verzonden over het laatste LAN IP-adres .......255 (het hoogste adres in het subnet).
In de Experia Box V8 is dat broadcast IP echter niet beschikbaar of te kiezen. Portforwarding van poort 9 naar IP 192.168.2.255 (het hoogste adres in het subnet) geeft een foutmelding.

De volgende opties heb ik met een Experia Box V8 uitgeprobeerd zonder resultaat.
(met Firewall uitgeschakeld en Respond to ICMP (ping) on WAN interface wel aangevinkt):

- Port Forwarding van poort 7 en 9 naar laatste IP-adres ......255 van de IP-reeks niet mogelijk
(geeft foutmelding)
- Port Forwarding van poort 7 en 9 naar het vast ingestelde IP-adres van de NAS
- "Trigger Ports" van poort 7 en 9
- DMZ naar het vast ingestelde IP-adres van de NAS
- Inschakelen van DLNA (broadcast functionaliteit) en/of UPnP
- Gebruik van de smartphone app "DS Finder" werkt niet vanuit benadering buiten het eigen LAN.

Elders vind ik vergelijkbare informatie over de Experia Box V8 die mijn bevindingen ondersteunen:
http://forum.kpn.com/t5/Internet/Wake-On-Lan/td-p/243891

De volgende vragen aan Telfort support:
1. Kan vanuit Telfort zelf met een diepergaande admin inlog in de Experia modem/router die broadcast worden ingesteld?
2. Indien die functionaliteit niet kan worden geregeld, bieden de Experia Box model V9 en V10 die functionaliteit wel?
(Weet overigens niet of Telfort het V10 model levert?)

Ik ben speciaal naar glasvezel overgestapt voor de hoge upload snelheid om een NAS in te kunnen zetten en die extern ten volle te kunnen benutten. Wel met de intentie zoveel mogelijk met de tegenwoordig belangrijke ECO gedachte rekening te willen houden. Dus niet continue een NAS aan te willen hebben staan als dat niet nodig is.

10 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Je hoeft in de modem niets in te schakelen voor WOL omdat dit geen modem-gerelateerd protocol is.
In de modem hoef je geen verdere instellingen te doen behalve poort 9 UDP openzetten voor het lokale IP-adres van je NAS (zie afbeelding).
Firewall gewoon ingeschakeld.

Gebruik i.p.v. het lokale subnet-adres (192.168.2.255) je externe IP-adres anders bereik je de modem sowieso niet.

Welke software gebruik je om de magic packets te versturen..?
Reputatie 8
Een zogenaamd WOL "Magic packet" valt onder een "broadcast" protocol. Daarvoor is normaal het laatste IP-adres van de IP range van het subnet van een router voor gereserveerd. Maar dat werkt niet in de Experia Box. Zie de info onder "principe": https://nl.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Zoals door mij ook aangegeven, een port forwarding van poort 9 naar het IP-adres van de NAS werkt niet. Datgene wat je zelf laat zien in jou voorbeeldplaatje.

Overigens het plaatje wat je laat zien is helemaal niet van een Experia Box.
Dat het bij jou wel werkt heeft dus waarschijnlijk te maken dat het een andere router is waar die bewuste functionaliteit kennelijk wel van werkt. Loop nog eens de achterliggende link na, met informatie van een Experia Box op het KPN forum. Daar handelt het om precies dezelfde problematiek. Met de Experia Box werkt het dus niet.
http://forum.kpn.com/t5/Internet/Wake-On-Lan/td-p/243891

De software waar ik een WOL magic packet mee probeer te verzenden (zonder resultaat):
Via het web (ja, ik snap dat ik het IP-adres van mijn WAN in moet vullen voor connectie van buitenaf):
http://www.dslreports.com/wakeup
http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Synology app (betreft een NAS van Synology) op mijn smartphone:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.synology.DSfinder&hl=nl
- Via het 3G netwerk (+ invulling WAN IP) werkt het niet
- Via WiFi (+ invulling LAN IP van de NAS) werkt het wel

Met "Depicus" app op mijn smartphone:
https://play.google.com/store/apps/developer?id=Depicus
- Via het 3G netwerk (+ invulling WAN IP) werkt het niet
- Via WiFi (+ invulling LAN IP van de NAS) werkt het wel

Ter informatie, dezelfde software en apps werken met een andere NAS die ik elders heb staan WEL, met de daar gebruikte modem/router (ander merk / type en andere provider).
Reputatie 8
Even schopje naar boven in de forumberichten.

Nog geen feedback gehad van Telfort support.
Zou daar toch serieus een reactie op willen hebben in de mogelijkheden, of in zoverre het niet mogelijk is met de Experiabox V8, andere opties die Telfort kan bieden willen doornemen.

Gezien eerdere berichten (ook terug te vinden in de historie van het forum) is doorsturen van WOL pakketjes met de Experiabox V8 "standaard" niet mogelijk. (o.a. DEZE reactie).
Het laatste IP-adres van de IP-range (.....255) wat normaal gesproken "broadcast" pakketjes naar alle aangesloten apparaten zou doorsturen is niet actief op de Experiabox.

- Heeft Telfort de mogelijkheid vanuit hun service op afstand dat laatste IP-adres 192.168.2.255 te ontgrendelen?
- Indien niet, heeft Telfort een alternatief voor de Experiabox V8 die wel WOL pakketjes doorlaat?
(Levering Experiabox V9 of V10 ???)

Bedenk dat het tegenhouden / blokkeren van bepaalde services feitelijk in tegenspraak is met de wetgeving (Telecomwet). Die stelt dat providers "net-neutraal" moeten zijn en o.a. services niet mogen blokkeren.

Zelf ben ik naar alternatieven aan het kijken.
Een mogelijkheid die elders is aangereikt (op het Synology NAS forum),
is bijv. het gebruik van een < Raspberry PI >. Een mini-computertje, wat jezelf kunt programmeren.
Die zou dan altijd aan moeten staan en als Wake-On-Lan server kunnen fungeren.
https://github.com/sciguy14/Remote-Wake-Sleep-On-LAN-Server

Maar ja, moet ik weer zo'n los apparaatje extra in het netwerk stoppen voor een onbenullig, maar toch belangrijke functie die ik wil benutten. Basis-setje compleet met voeding e.d. kost dan € 58,-
https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-2-basis-bundel?gclid=CIjpm9HbvscCFRGeGwod310HzQ

Andere optie die mij veel meer aanspreekt
is de Experiabox volledig vervangen door bijv. een < Fritz!box 7490 >
- Heb ik betere WiFi (2 band + AC)
- Kan ik een VPN-server met het modem opbouwen voor de apparaten erachter
- USB-schijf of USB-stick erachter als (in mijn geval) een soort kleine 2e NAS-server
- Dect telefonie, etc.

Door de eerste LAN-poort van de Fritz!box te configureren als WAN-poort, zou de Fritz!box in principe meteen achter het NT-kastje kunnen hangen van de glasvezel.

Maar ondersteunt Telfort de profielen, of zijn ze bereid de gegevens te verstrekken om de Fritz!box als zodanig in te richten, dat zowel internet, IP-TV als telefoon (VOIP) wordt doorgestuurd en de Fritz!box daarvoor is in te zetten?

(Ik neem met Fritz!box Nederland ook contact op wat daarin de mogelijkheden zijn).

Enkele providers leveren namelijk een Fritz!box als standaard modem/router voor hun alles in één pakketten, dus het lijkt me technisch wel mogelijk te moeten zijn.

Graag feedback.
Reputatie 8
Badge +2
Babylonia, dank voor je uitgebreide berichtje. Ik zal de vragen die je hierboven stelt neerleggen bij netwerkbeheer, zodra ik een terugkoppeling krijg, stel ik je hiervan op de hoogte.
Reputatie 8
@Michael - Telfort
Misschien kun je in het verlengde van de problematiek hierboven beschreven tevens een aanverwante reactie lezen bij het "Pilot" onderdeel van het forum m.b.t. "gastnetwerk" (voor zover je dat nog niet had gelezen). Daar haal ik o.a. de functionaliteit en gebruik van de Fritz!Box ook aan:
https://forum.telfort.nl/modem-firmware-280/experia-box-wifi-gastnetwerk-50527/index1.html#post455147

Is er met een aantal gebruikers eventueel niet eerst een "Test Pilot" van te maken, om die Fritz!box te gaan ondersteunen?
Dus direct achter de glasvezel, niet de keus als 2e modem/router achter de Experia, maar als vervanging van de Experia. Met name ondersteuning van telefoon is de bottleneck, omdat men daarvoor de SIP-gegevens nodig heeft. Telfort is daarin niet consequent in haar beleid. Eerder bij ADSL waren de account SIP-gegevens wel bekend.
Er staat zelfs een lijstje op de website welke gegevens nodig en bekend zijn (zouden zijn):
http://www.telfort.nl/persoonlijk/service/sipgebruikersgegevens.htm

Nu bij glasvezel zijn regel 2 en 3 niet meer in de accountgegevens terug te vinden.
(Als ik er verder vanuit ga, dat regel 1 het telefoonnummer betreft).
Van diverse reacties op het forum begrijp ik dat die gegevens ook niet meer verstrekt worden door Telfort.
Met die specifieke webpagina is dat in tegenspraak. Een gebruiker kan dat ook als "misleiding" opvatten van wat Telfort voorstaat en mogelijk potentiële gebruikers die bij Telfort op de website kijken in wat zij te bieden hebben.

Bij eerdere vragen erover, is het uiteindelijk "doodgezwegen". Zie draad:
https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/telfort-sip-wachtwoord-49544

Misschien dat je daar als moderator ook geen raad mee weet, maar ik wil het " verder naar boven" bij de beleidsmakers van Telfort toch uitgezocht hebben. Men mag als gebruiker van hen toch een fatsoenlijk antwoord verwachten, waarom de gegevens eerst wel en nu niet meer verstrekt worden.
Omdat de kwestie bij meerdere gebruikers speelt, heb ik de vraag bij "Consuwijzer" neergelegd wat de rechten zijn van internetgebruikers in deze. Dat zoekt men voor mij nog nader uit.

Met positieve ondersteuning denk ik dat Telfort daar veel gebruikers die wat meer uitgebreide mogelijkheden willen, op een goede manier in tegemoet kan komen.
Daar moet samen toch veel beter uit te komen zijn dan dit voor mij "tegendraadse" gedoe en "beknotting" door de ISP in het gebruik van andere apparatuur?

Er komen steeds meer functies in het gebruik van internet. De ontwikkelingen zijn niet tegen te houden. Gebruikers willen daar ook als zodanig gebruik van maken, zonder daarin beknot te worden. Werk er als bedrijf dan beter in mee, dan wat nu het geval schijnt te zijn. Pakt uiteindelijk voor beide partijen beter uit.
Reputatie 8
In het verlengstuk met wat hierboven wordt voorgesteld (het gebruik van een modem/router van de klant zelf, als vervanging van de door Telfort geleverde Experiabox), is inmiddels in Duitsland het wetsvoorstel aangenomen om de "verplichte" keus van de door de ISP opgedrongen modem/routers te verbieden !!

Of met andere woorden, indien klanten een andere eigen modem/router willen gebruiken MOET de ISP dat ondersteunen. Zij mogen geen (technische) informatie of gegevens achterhouden die een vrije keuze voor een ander model modem/router in de weg staan.

Zie: http://tweakers.net/nieuws/104769/duitse-providers-mogen-klanten-geen-router-meer-verplichten.html

In Amerika is de vrije modem/router keus door klanten al langer bestaande regelgeving.
Met het aangenomen wetsvoorstel in Duitsland (het is nog een "voorstel", er moeten nog een aantal hobbels worden gladgestreken) en de Europese lobby er omheen die er ook mee bezig zijn, is het slechts een kwestie van tijd dat ook Nederland en andere Europese landen daarin zullen volgen. Het principe voor vrije modem/router keus is echter reeds aangenomen.

Zie een inmiddels wat ouder artikel, maar waar wel erg duidelijk omschreven wordt waarom vrije modem/router keus zo belangrijk is.
https://fsfe.org/activities/routers/routers.nl.html

Vroeg of laat moet ook Telfort (en elke andere ISP's) eraan geloven hieraan mee te moeten werken.
In de ontwikkeling naar deze wetgeving toe (ook in Nederland, daar ben ik van overtuigd), zou Telfort het voortouw kunnen nemen het achterhouden / niet willen verstrekken van SIP-gegevens nu reeds vrij te laten voor die klanten die daar om vragen.
(Ten slotte doen/deden ze dat eerder wel bij ADSL abonnementen).

Met firmware softwareprofielen die ook nu reeds voorhanden zijn, voor internet en IP-TV voor de Fritz!box, kan met de aanvullende SIP-gegevens benodigd voor telefonie dan in ieder geval de Experiabox volledig aan de kant worden gezet.
Reputatie 3
Badge +1
Full acc!! - Mijn argumentatie sinds jaren tegen de "Zwangrouters" - nu de wetgeving in Nederland nog.
Reputatie 8
Badge +10
Alleen wel jammer dat dan vermoedelijk de abonnementsprijzen onevenredig zullen stijgen.
Een provider die ondersteuning moet gaan bieden aan een kleine duizend verschillende merken en types modems en routers zal moeten investeren in de kennis en documentatie hierover voor de helpdeskmedewerkers...
Reputatie 8
Ik denk dat je vrees voorbarig is.
Apparaten moeten op zichzelf namelijk wel kunnen voldoen aan de specificaties.
Er zijn relatief maar erg weinig gecombineerde modem/routers die alle functies in zich hebben.
"Gewone" routers --dat zijn zeer beslist geen modems-- missen poorten om een telefoon aan te sluiten, hebben meestal ook geen ADSL/VDSL poorten (voor degene die het nog aan een telefoonlijn achter een ISRA-punt willen hangen). Dus een kleine "duizend verschillende merken en types" is niet aan de orde.

Bovendien regelt die ondersteuning "zichzelf" betaald vanuit een heel andere hoek,
de fabrikant van de modem/router zelf.

De praktijk zal zijn dat een ISP de technische basis-gegevens aan een fabrikant verstrekt (de fabrikant vraagt die op), die maakt er vervolgens toegangsprofielen van die te downloaden zijn of reeds direct in de firmware wordt opgenomen. Je moet aanvullend alleen nog enkele account gebonden gegevens invullen,
"en klaar is Kees".

Zoals nu ook reeds gebeurt door "Fritz!box" voor een aantal providers waarbij dat type de standaard geleverde modem/router is. Die zitten "te springen" om dat verder te implementeren voor meerdere providers. Je kiest in het modem gewoon de provider uit een lijstje, je vult vervolgens je account en telefoongegevens in (incl. de SIP-gegevens die op papier door de provider aan de klant worden verstrekt ----> wat dan dus de normale gang van zaken wordt).

Naast die profielen in modem/routers zelf staan er straks misschien ook een aantal basis-profielen van verschillende merken/type modem/routers online bij een ISP ?

Het merendeel van de gebruikers zal overigens nog wel gewoon gebruik maken van de mogelijkheid de door een ISP verstrekte modem/router te gebruiken. Waarschijnlijk zal een ISP als basis enkele modem/router modellen in een abonnementsaanbieding gaan stoppen, (reeds praktijk bij enkele providers).

Alleen voor hun eigen geleverde modem/routers hoeft een ISP ondersteuning te bieden, niet voor apparaten die wel zijn aangesloten, maar elders zijn betrokken.
(In die gevallen is het misschien verstandig de "Experiabox" achter de hand te houden, en even aan te sluiten om problemen van de eigen modem/router uit te sluiten indien storingen zich mochten voordoen).

Vergelijk het met abonnementen met mobiele telefoons. Een provider biedt misschien een leuke aanbieding met een paar type telefoons. Je kunt echter ook een "sim-only" abonnement afsluiten en een mobiele telefoon "los" kopen omdat een gebruiker andere wensen heeft. Dat is de keuzevrijheid waar het om gaat!! Heeft dat in zijn algemeenheid tot duurdere abonnementen geleid? Ik denk eerder het tegendeel.
Reputatie 8
Probleem van "Wake-On-Lan" opgelost, maar wel via een "achterdeurtje".

Via het geluk hebben om een nieuwe Synology Router RT1900ac te mogen winnen uit een loting bij
Mobile-Harddisk.nl (die pas vanaf 11 november in Europa wordt verkocht) heb ik in die router de functies zitten om "van buiten uit" apparaten achter de router in te kunnen schakelen.

Een uitgebreid verslag van de functies van die router:
http://www.synology-forum.nl/synology-router/1e-gebruikservaringen-synology-router-rt1900ac/msg172329/

Reageer