beantwoord

Nieuwe Glasvezel - Opnemen Pakket - Terug in de tijd - Minder mogelijkheden Arris vs. Amino

• 13 augustus 2019
  • 14 reacties
  • 271 keer bekeken

Reputatie 1
Zojuist over van de oude glasvezel propositie naar een nieuwe.
TV ontvangers voorheen van Amino na van Arris.

[h5]De eerste onhandigheidjes in de nieuwe TV ontvanger/afstandsbediening al ontdekt. Dingen die voorheen wel mogelijk waren. Kan Telfort deze alsnog z.s.m. ook voor de nieuwe ontvangen implementeren? [/h5]
[h5]
[/h5]
[h5] Het hele opnemen gebeuren is een sprong terug in de tijd, je kan alleen opnemen 'uit de gids', het huidige programma of 'hele serie opnemen', maar dan weet je niet welke hij 'toevallig' vind in de gids voor alleen de komende 6 dagen ... [/h5]
[h5]
[/h5]
[h5]1. Graag een sneltoets naar 'Mijn Opnamen' zoals ook op de zwarte afstandsbediening. [/h5]
[h5]
[/h5]
[h5]2. Het mogelijk maken van een handmatige opname voor een bepaalde zender voor blokken van max. 6 uur. [/h5]
[h5]
[/h5]
[h5]3. Het mogelijk maken van een opname, dagelijks (1,2,3 ... 7 keer), wekelijks (meerdere malen vooruit). Dus het opnemen buitenom wat alleen in de gids staat. [/h5]
[h5]
[/h5]
[h5]4. Voorheen kon je in de gids, behalve door de gids vooruit bladeren, ook een hele dag vooruit/teruguit springen met >>> [/h5]
[h5]
[/h5]
[h5]5. Ik zag voorheen dat ik bv. 50 vd 200 uur had gebruikt (of gepland) nu zie ik alleen een percentage (zie niet percentage van wat in totaal)[/h5]

Graag hoor ik wat er op KORTE termijn mogelijk is.
Dit vraagt ECHT om een update !!
Waarom zijn alle goede dingen niet overgenomen in de nieuwe situatie.
Dingen die 3/4/5 jaar geleden ook nog geimplementeerd moesten worden zijn nu weer verdwenen, slechte zaak.
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 19 augustus 2019, 17:17

Ik heb begrepen dat je hier via Facebook of Twitter ook al contact over hebt gehad. Mijn collega heeft je antwoord gegeven op jouw vragen. Daarbij heb ik jouw wensen bij de ontwikkelaars neergelegd. Meer kan ik op dit moment niet voor je doen hoe graag ik ook wil. Ik hoop dat je wensen gehonoreerd worden en dat het aangepast gaan worden.
Bekijk reactie

14 reacties

Goede Feedback dat ten eerste ik maak geen gebruik van opnemen daar kan iemand die dat ook gebruikt mischien iets over schrijven.

Met de opgang in KPN zal er vanuit Telfort weinig in gang worden gezet.
We gebruiken dezelfde software kortom als het ontwikkel team van deze software voor KPN updates doorvoert zullen wij dit ook krijgen.

h5]4. Voorheen kon je in de gids, behalve door de gids vooruit bladeren, ook een hele dag vooruit/teruguit springen met >>> [/h5]
Dit kan met de witte afsstandbediening ook met de bovenste twee knoppen << en >> links en rechts van de pause/play toets ||>

Op korte termijn vrees ik dat je niks moet verwachten wat is in dit geval op korte termijn een week, een maand, 6 maanden?

Laten we het erop houden dat de overgenomen providers vooruit strevender waren dan KPN lijkt te zijn.
Reputatie 1
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt.

Zijn er geen dingen die nog verbeterd en geimplementeerd kunnen worden door Telfort en/of KPN?
Maakt mij niet uit wie het doet, maar binnen een maand zou er toch wel iets verbeterd moeten kunnen worden?

Nu ik alles nog eens heb bekeken, is het probleem met opnemen eigenlijk 'groter' dan ik dacht.
De TV gids voor sommige zenders lopen maar ca. drie dagen vooruit, en je kan alleen uit deze gids (voor drie dagen) selecteren om iets op te nemen. Zo lang er geen optie is om OF handmatig, OF wekelijks, OF dagelijks vooruit te plannen, kun je dus überhaupt niets opnemen dat verder in de toekomst ligt dan ca. drie dagen! (Als je op vakantie gaat ben je dus de pineut, en kun je dus NIETS opnemen). Dus ik betaal in feite voor een 'OPNEMEN-PAKKET' dat dus eigenlijk NIET MEER BESTAAT !!

In de gids kun je inderdaad wel een dag vooruitspringen met de << en >> toetsen, maar dit was in het verleden OOK (en nu dus niet) mogelijk als je alleen de 'kleine' gids (van alleen 1 huidig programma) onderaan de zender gebruikte.

Reactie van TELFORT en/of KPN zou fijn zijn.

Groet,
Robert
Dan heb ik me verkeerd uitgedrukt mijn excuses.
Er kunnen zeker ideeën worden aangedragen er ligt een hele waslijst waar nog weinig mee lijkt te gebeuren. De Telfort moderatoren kunnen deze wensen daar aan toevoegen.

Het niet vooruit in kunnen plannen van opnames is 1 van de bekende wensen. Je kan dit opvangen door via de app opnames in te plannen

Reactie vanuit Telfort komt zodra dit topic aan de beurt is dit kan een dag duren afhankelijk hoe druk de moderatoren zijn.

Bedoel je dit scherm van 1 zender? Ook daar kan je tot 7 dagen terug.

Als je deze bedoelt dan de pijtjes naast ok

Reputatie 1
Hoi,
Ik bedoel inderdaad de onderste, dan kun je inderdaad vooruit (1 voor 1) met de pijtjes naast ok, maar voorheen kon je ook PER DAG vooruit, dan bleef je op het tijdstip (in dit geval 16:00u) maar ging je 1 dag vooruit.

De gids in de app (en op de box ook) loopt ook maar ca. drie dagen vooruit, voorheen was dat een week.
Je moet dus nog vaker dan normaal (voorheen kon het 1x in de week, nu wordt om de drie dagen) je opnamen checken en plannen.

Vroeger (in de oude glasvezel-situatie met de Amino box, maar zelf heeeeel vroege al op een oude VHS videorecorder) kon je al iets dagelijks of wekelijks herhalen. Of het nou in de gids stond of niet.

Bijvoorbeeld: Ik weet bv. al een jaar vooruit dat iedere dag RTL Boulevard om 18.35u komt, in theorie zou je dat dan dus herhaaldelijk op moeten kunnen nemen. Je verwacht zelfs als je de optie 'serie opnemen' kiest, dat dat ook gebeurd. Maar dit is niet het geval. Hij pakt hooguit wat hij tegenkomt in de gids. In dit geval di, wo, do en vrijdag. Zaterdag slaat ie over, maar dan pakt hij wel de herhaling van rond middernacht. Er is dus niet echt een pijl op te trekken.

Nog een voorbeeld. Een serie als The Blacklist (is er nu niet op), maar komt bv. wekelijks op Maandag om 20:35u op RTL4. Voorheen kon je dan aangeven: OPNEMEN-->WEKELIJKS-->12x, dan wist je vooruit dat het 3 maanden opgenomen zou worden, je had dan garantie dat je er niet meer naar hoefde om te kijken, zelf als er 'iets' anders in de gids stond. Nu wordt je dus verplicht om iedere drie of vier dagen opnieuw je opnamen te plannen. Maar goed … nu val ik in herhaling.

Ik weet nog dat ik dezelfde discussie zo'n vijf jaar geleden had, toen ik net de Amino boxen had met m'n eerste glasvezel-propositie. Gelukkig is het toen vrij snel alsnog geimplementeerd. Dus ik hou hoop dat iemand ook nu dit kan doen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die hiermee komt !?!?!?

Groet,
Robert
Duidelijk dan weet de moderator die dit op pakt waar het om gaat.
Je zal zeker niet de enige zijn ik weet dat dit ook regelmatig door de KPN klanten wordt gevraagd.

Om teleurstellingen te voorkomen hou rekening met minstens 6 maanden als er al iets mee wordt gedaan.
Vorig jaar kregen we maandelijks een update voor deze ontvangers dat is dit jaar anders de updates die zijn gedaan is allemaal betreffende de werking niet de functionaliteit.

https://forum.telfort.nl/tv-338/de-volgende-update-voor-je-tv-ontvanger-2019-7-3-74-1-73706
Reputatie 1
Hoi Galdor68,
Bedankt voor je inbreng en de link naar de 'update' string.
Ik lees veel terug over de updates van het afgelopen jaar,
maar ik lees NIETS terug over klachten over het opnemen.
Via Messenger heb ik vandaag ook met een Telfort medewerker zitten
chatten, en die geeft o.a. aan dat het niet meer mogelijk is om
handmatig op te nemen in blokken. Als je 2 programma's na elkaar
wilt opnemen kun je ze beide opnemen vanuit de gids. Dat klopt in theorie,
dat kon in het verleden ook al. Het ging er 'meer om' dat je op die manier verder
vooruit kon plannen met opnemen, je kon aaneengesloten bv. Hart van NL EN
Shownieuws in 1 opname, op de maandag wekelijks 12x, vervolgens op de dinsdag wekelijks
12x etc... instellen, en dan had je dus voor 3 maanden de zekerheid dat deze twee
aansluitende programma's dagelijks werden opgenomen. Nu moet je deze handeling
dus om de paar dagen herhalen door in de gids (op de box of app) dit te doen.
De optie 'Serie Opnemen' biedt onvoldoende zekerheid dat het juiste uit de gids wordt
gefilterd om op te nemen.

Wat me verder opviel is dat mijn tweede box de eerder gemaakte opnamen op de eerste box
niet laat zien. Vreemd want dat zou nou juist de kracht moeten zijn … Beneden opnemen en
Boven verder kijken !??

En … vroeger werd er standaard bij een opname 2 minuten extra aan het begin en 20 minuten
extra aan het eind opgenomen. Die optie zie ik nu ook niet meer terug …

Bedankt,
Ik blijf hopen op een aanpassing zoals vijf jaar geleden deze opties ook aan de Amino boxen
werd toegevoegd,

Groet,
Robert
6 jaar geleden al gevraagd bij KPN.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/plannen-opname-97204
Ook bij Telfort 6 jaar terug al gevraagd
https://forum.telfort.nl/tv-338/opnemen-inplannen-27840

De vragen over dat inplannen en dat maar 3 dagen vooruit komen af en toe ook in andere topics langs.
Die link was meer om je een indicatie over het update beleid geven.

Je andere vraag heeft met synchronistie te maken komt ook regelmatig langs.
Reputatie 1
Hoi,
Klopt, ik heb met Telfort zo'n vier jaar terug dezelfde discussie gevoerd over het opnemen.
Maar dat is in de maanden daarna wel met succes toegevoegd aan de Amino boxen.
Zowel dagelijks (van 1 tot 8 x) als wekelijks (ik meen tot 12x) alsook handmatig.
Daarom vind ik het ONTZETTEND jammer dat deze functionaliteit overboord is gegooid.
Groet,
Robert
Reputatie 8
Badge +11
Hoi @rvdbrugg, ik lees dat je over bent naar de nieuwe glasvezelverbinding.

Daarbij heb je ook het Opnemen pakket Daar ben je mee aan het spelen geweest. Je had gehoopt dat het net zo was als bij de Amino. Dat is helaas niet het geval. Dit omdat het een heel ander tv-platform betreft dan waar de Amino op draaide.

Nu moet ik zeggen dat ik de Feedback die je hebt gestuurd heel mooi vind. Ik zal deze dan ook doorsturen naar de ontwikkelaars. Wellicht staan sommige punten al op de wensenlijst, anderen zijn wellicht zeer interessant. Maar het kan ook zijn dat punten niet doorgevoerd gaan worden om wat voor reden dan ook. Het is dus afwachten.

Verder zie ik dat Galdor68 je verdere vragen al heeft opgevangen. Mocht er nog wat onduidelijk zijn, laat het dan vooral weten.
Reputatie 1
Beste Bart,

Om alvast 2 voorbeelden te noemen.

Ik wil bv. het programma 'Hart voor Muziek', op Omroep Brabant, wekelijks opnemen, op zaterdag,
Het programma duurt maar ca. 15 minuten, maar wordt niet altijd correct, volgens het tijdstip van de gids uitgezonden.
Ik kan bij dit programma ten eerste blijkbaar niet kiezen uit 'Serie Opnemen', dus ik moet het iedere week opnieuw in mijn opneemschema zetten, en dat kan dan alleen in de week pas vanaf ca. woensdag omdat de gids niet verder rijkt dan drie of vier dagen. In dit geval zou een optie als WEKELIJKS en dan 12x (of langer) herhalen een handige optie zijn, dan weet ik ZEKER dat het 3 maanden op rij wordt opgenomen.
Ten tweede doordat het programma niet altijd volgens het tijdschema van de gids wordt uitgezonden, en ik weliswaar 2 minuten extra krijg aan het begin en 15 minuten (was vroeger 20) extra aan het eind, is geen garantie dat ik werkelijk 'mijn' programma opneem. In dit geval zou een optie als HANDMATIG (en dan 12x) opnemen ook handig zijn, want dan kies ik zelf om bv. op te nemen van 7:00u tot 8:30u, dan weet ik ook ZEKER dat ik het programma op heb genomen, de rest is dan 'bijvangst'.
(in theorie zou ik ook het programma(s) na Hart voor Muziek wekelijks OOK kunnen opnemen voor het geval Hart voor Muziek later (dan een kwartier) wordt uitgezonden, maar ook dat kan weer niet Serie-matig en bovendien kan het zijn dat er wekelijks een ander programma NA Hart voor Muziek wordt uitgezonden...

Een ander voorbeeld is bv. de zender NPO1 EXTRA.
De volgens de gids geplande uitzendingen beginnen doorgaans niet op tijd, of er wordt een compleet 'ander' programma uitgezonden dan in de gids staat. Als ik ZEKER weet dat er een bepaald programma tussen 20 en 22 uur wordt uitgezonden, zou dat handig zijn als ik dat blok gewoon 'handmatig', 'dagelijks' of 'wekelijks' kan opnemen, omgeacht wat de gids zegt ...

Een tweede, vervelende voorbeeld, dat ik merkte bij 'Serie' Opnemen van bv. 'Shownieuws Laat' op SBS6,
Ik wil de uitzending van 23.00u dagelijks opnemen zodat ik hem bv. om 2.00u 's nachts kan terugkijken. Op een van de dagen heeft de 'ARRIS'/'Jullie systeem' bedacht om niet de 23.00u op te nemen, maar 'dezelfde' herhaling die pas de volgende ochtend om 8:00u wordt uitgezonden. In theorie zou dat kunnen kloppen, maar ik kan dan dus die nacht mijn opname die ik had gepland niet afspelen.
(ik weet dat ik ook terug kan kijken, maar dan moet ik het hele programma incl. reclames uitzitten, en kan ik niet versneld kijken op zoek naar een interessant onderwerp voor mij) …

Nogmaals ik zou ontzettend geholpen zijn met het terug invoeren van het DAGELIJKS, WEKELIJKS en HANDMATIG programmeren van de door mij gewenste opnamen.

Een paar jaar terug had de Amino deze opties ook nog niet, maar die zijn toen wel 'gelukkig' toegevoegd. Het is simpelweg hoe de klanten van oudsher dit gewend zijn (ook op oude VHS-recorder en Harddisc-players kon dit al). Ik snap heel goed dat tijden veranderen, maar je kunt niet helemaal vertrouwen op de gids van 3 dagen. En ik vind het uitermate vervelend dat 'iemand anders'/'de techniek' voor mij beslissingen maakt om een geprogrammeerd programma simpelwel NIET of OP EEN ANDER TIJDSTIP (PAS) op te nemen.

En zeg nou zelf, een gids van maar 3 dagen? Ook dat was voorheen een week, en zelfs de Veronica Gids, TROS Kompas, VARA gids, AVROBode, AVRO Televier, KRO Mikro Gids etc... loopt een week. Weliswaar kunnen daar ook 'fouten' in zitten, maar een digitale gids kan bij wijzigingen alsnog bijgewerkt worden.
(Ik begreep van een collega dat dat 'te duur' zou zijn, maar wij als klant betalen gewoon nog steeds hetzelfde ….)

Tot zover.
Groet,
Robert
Even technisch we 'nemen' niks meer op maar reserveren zeg maar tijdssloten waarop een programma wordt uit gezonden. Met voor- en nalooptijd al is er wel sprake van een balk die aangeeft nog zoveel uur ruimte wordt er zover ik weet geen digitale kopie van de bewuste uitzending op een eigen stukje cloud vast gelegd.

Als iemand met meer achtergrond kennis dit weerlegt prima puur hoe ik er van uit ga hoe het 'opnemen' werkt.
Reputatie 1
Hoi Galdor,

Maar precies om DIE reden die jij nu noemt, begrijp ik niet, dat je als klant niet meer handmatig en/of dagelijks en/of wekelijks een tijdsslot kan reserveren, dat komt op hetzelfde neer, maar hou je de controle in eigen hand.

Want zeg nou zelf (ben het nu 3 dagen aan het testen) en ik zie het forum van het afgelopen jaar 'volstaan' met klachten … seriematig opnemen werkt niet, programma's worden spontaan wel of niet opgenomen omdat het 'systeem' denkt dat het bv. al ooit eerder is opgenomen, of programma's worden niet opgenomen omdat er toch later nog wel een keer een herhaling komt.... etc...

Iemand had als tip om Seriematig opnemen helemaal niet te gebruiken maar handmatig te selecteren, maar dat werkt maar weer voor 3 dagen vooruit, want de gids loopt niet langer door (val in herhaling, maar was voorheen 1 week, maar uit kostenoverweging heb ik begrepen is het 3 dagen geworden). Val ik nog een keer in herhaling, maar het lijkt erop dat Telfort/KPN de nieuwe, blijkbaar onvoldoende geteste, software voor klanten 'snel' beschikbaar heeft gemaakt, omdat de oude glasvezelpropositie te 'duur' werd. Met alle klachten op dit gebied wordt (al zeker een jaar) volgens mij niets gedaan. (of … ik hoop achter de schermen WEL, zodat er snel een oplossing komt)… Ik begrijp niet dat ze niet eerst een veilige situatie live hadden gezet (met de oude functionaliteiten als handmatig, dagelijks, wekelijks) en pas daarna het stukje 'Serie Opnemen' (waarvan ze zelf zeggen dat het niet (optimaal) funcioneert) door hadden getest en pas in een update beschikbaar hadden gemaakt, zodra het écht wel goed werkt. Maar wie ben ik …

Ik kan er uren over chatten, forumberichten plaatsen, antwoord op krijgen van telfort-chatters en moderators of hoe ze ook heetten, maar die sturen me van het kastje naar de muur, met het feit dat het 'maar gewoon tegenwoordig zo is zoals het is ….'
Geef me eens ongelijk …

Groet,
Robert
Ik zie zelf de meerwaarde van het opnemen niet, dat terzijde ik snap de problemen wel.
Er lijkt juist steeds minder te kunnen, of er wordt besloten dat het niet nodig is omdat het lastig is te realiseren of te veel kost.

Juist klanten die meer of anders gewend zijn snap ik heel goed dat het een terug gang is.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb begrepen dat je hier via Facebook of Twitter ook al contact over hebt gehad. Mijn collega heeft je antwoord gegeven op jouw vragen. Daarbij heb ik jouw wensen bij de ontwikkelaars neergelegd. Meer kan ik op dit moment niet voor je doen hoe graag ik ook wil. Ik hoop dat je wensen gehonoreerd worden en dat het aangepast gaan worden.

Reageer