NAS verstoort interactieve TV

• 23 november 2016
  • 11 reacties
  • 1019 keer bekeken

Reputatie 1
Op mijn Experia Box 8 zit momenteel op poortje 3 en mijn NAS op 1 (ik weet dat het eigenlijk niet uit mag maken maar ik noem het maar even).

Het probleem is dat ik momenteel geen gebruik kan maken van interactieve TV (opnemen, stop/start of uitzending gemist (raar maar waar wel van netflix) zolang de NAS (Synology DS216play) aan de Experia Box hangt.

De helpdesk van Telfort zegt eerlijk: Tja, hier geven wij geen ondersteuning voor, dan kun je beter naar onze vrienden bij XS4all (sic) of bij Synology (done). Helaas alleen nog niet veel verder.

1. Heeft iemand anders dit probleem en heeft deze iemand het probleem opgelost gekregen?
2. Moet ik opzoek naar een andere ISP? (beetje dure NAS anders...)

11 reacties

Reputatie 8
Heb je naast die NAS nog andere netwerk-apparaten er tussen geschakeld zoals bijv. een switch of zo?
(Switch tussen TV-ontvanger en modem/router ?).

Die problemen heb je die specifiek als je de NAS gebruikt om daar streaming media mee af te spelen?
(DS216play heeft daar juist speciale voorzieningen in). Beschrijf eens precies wanneer de problemen ontstaan.

Controleer verder ook eens alle bekabeling met een kabeltester.

Zelf heb ik een Synology NAS (DS 415+) in mijn normale set-up achter een 2e router (Synology RT1900ac).
Maar indien de NAS rechtstreeks aangesloten op de Experia Box heb ik daar ook geen problemen mee.
Dus het zou wel moeten werken.
Reputatie 1
Heb je naast die NAS nog andere netwerk-apparaten er tussen geschakeld zoals bijv. een switch of zo?
(Switch tussen TV-ontvanger en modem/router ?).

Die problemen heb je die specifiek als je de NAS gebruikt om daar streaming media mee af te spelen?
(DS216play heeft daar juist speciale voorzieningen in). Beschrijf eens precies wanneer de problemen ontstaan.

Controleer verder ook eens alle bekabeling met een kabeltester.

Zelf heb ik een Synology NAS (DS 415+) in mijn normale set-up achter een 2e router (Synology RT1900ac).
Maar indien de NAS rechtstreeks aangesloten op de Experia Box heb ik daar ook geen problemen mee.
Dus het zou wel moeten werken.

Dank je wel Babylonia, ik was je naam al regelmatig tegengekomen op het forum! Ik snap je vragen: De problemen met de NAS zijn er gewoon altijd als de NAS aanstaat, ongeacht wat je doet. Inderdaad zit er geen switch tussen en er hangen ook geen andere netwerkapparaten aan de router. Ook heb ik natuurlijk alles eens op de andere poorten van de router gezet en alles gereset, maar helaas zonder dat het werkt. Om het meer precies te omschrijven: als ik op de tv stop/start doe of uitzending gemist probeer dan staat het beeld na ongeveer 20 seconden stil. Blijft dan zo 10-20 seconden en hapert dan een stukje verder. Als ik de NAS er af heb en ik vraag dus een interactieve stream op dan is er geen probleem. Als ik tijdens het kijken de NAS er weer inplug stopt de interactieve TV uitzending en zegt deze dat het kanaal niet meer bereikbaar is.

De bekabeling is het probleem niet: alles was al nieuw, alles is alsnog maar vervangen maar ik heb daarnaast ook geen bandbreedte probleem op glasvezel terwijl telefonie, internet en tv het voor de rest ook goed doen. Ook een vervanging van de router en het tv kasje loste het probleem niet op. Het is pas sinds gister dat iemand bedacht heeft dat het aan de NAS zou kunnen liggen. En zoals ik al zei: ja, zonder de NAS geen probleem. En ja met de NAS er op acuut problemen.

Je raakt meteen aan mijn volgende vraag (bedacht vanavond in de auto), kan ik er niet gewoon een andere router neer zetten en "mag-kan" dat niet van Telfort en moet het de Experia Box zijn? Tweede optie: erachter? (ik ga 'm vast opzoeken)

Op het synology forum ben ik ook nog niet verder: http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/ds216play-experia-(telfort)-geen-interactieve-tv/new/#new

Dank alvast voor het meedenken!
Reputatie 8
.....ik heb daarnaast ook geen bandbreedte probleem op glasvezel terwijl telefonie, internet en tv het voor de rest ook goed doen.
OK, het gaat dus om glasvezel. Heb ikzelf ook, dus het verbaast me eigenlijk dan nog veel meer.
Heb je in de NAS misschien instellingen gedaan die conflicteren met het netwerk van de Experia Box?

Diverse NAS-gebruikers (ik lees geregeld ook de berichten op het Synology forum), hebben bijv. de gewoonte om een vast IP-adres voor een NAS, in de NAS zelf in te stellen, en niet in de router. Terwijl "een router" juist het centrale netwerk-apparaat is waar je al je netwerk-instellingen vastlegt, en niet in de NAS.
Dat levert geregeld problemen op.

Ik zal dadelijk hier mijn set-up voor een test nog eens omwisselen. Alles even aan de Experia Box hangen.
En expliciet begin gemist of uitzending gemist inschakelen. Kijken wat het oplevert.

Update:
Net even "Begin gemist" ingeschakeld gehad, en daarna "Uitzending gemist".
Geen problemen. Heb tijdens het TV kijken een film-bestand van de NAS naar mijn PC gekopieerd via een bekabelde verbinding, om zodoende daarmee het netwerk te belasten. 10 GB data op de volle snelheid waar dat bij mij met een NAS mogelijk is 112 - 113 MB p/sec. (= 896 - 914 Mbps via het LAN netwerk).
Geen haperingen, geen uitval. TV blijft gewoon doorlopen.

Bij < de volgende reactie > informatie hoe de Experia Box in te stellen.
(Ter referentie, ik heb de TV-ontvanger ook een vast IP-adres gegeven).
Reputatie 1
Dank Babylonia, je hebt er kennelijk zelf ook plezier aan!

Jouw suggestie is dus om een vast MAC adres vast te leggen in de router, en daarvoor kan ik gebruik maken van het linkje. Top ga ik proberen. Moet ik eigen ook in de NAS wat aanpassen? Moet ik dus iets aanpassen aldaar? Kennelijk ben jij ook bekend met DSM. Kan nooit kwaad om het meteen bij je te vragen 😉
Reputatie 8
Met DSM ben ik inderdaad ook bekend.
Ik zal eens kijken of ik wat standaard plaatjes of reacties op het Synology forum kan vinden.
Daar ben ik ook nog wel eens actief. Eventueel zouden we via TeamViewer nog iets kunnen nalopen als je er niet uit mocht komen. Maar niet meer vandaag. (Stuur dan een persoonlijk bericht).

In de NAS (DSM): Configuratiescherm ----> Netwerk ----> rechts bovenaan 2e tab "Netwerkinterface".
De LAN waarmee je verbonden bent even aanklikken dat die actief is, dan bovenaan de knop "Bewerken".
"Netwerkconfiguratie automatisch ophalen (DHCP)" aanvinken, zodat die het (vaste) IP-adres krijgt toebedeeld vanuit de Experia Box.
Reputatie 1
Ok! Done! Ik start het hele zwikkie even opnieuw op en kijk of het uitmaakt!
Reputatie 1
DHCP staat nu aan. Ik heb alles gereset en gecontroleerd of de NAS nog steeds goed staat. In de router is de static DHCP in ieder geval leeg. Echter, geen soelaas vooralsnog. Als je me inderdaad 1-op-1 verder kan helpen zou dat meer dan super zijn. Ik zal eens kijken hoe ik je een persoonlijk bericht kan sturen.
Beste Madmedicus en Babylonia,

Sinds ongeveer een half jaar EXACT hetzelfde probleem hier. Ook met een Synology NAS. Ik heb de NAS op verschillende poorten gehad, kabels gewisseld, via switch, zonder switch, helaas zonder oplossing. Ik heb geen bijzondere instellingen gemaakt in mijn router of NAS.
Als jullie een denkrichting hebben, dan experimenteer ik graag mee want zelf kom ik er niet uit!
Reputatie 8
Draadje is inmiddels een maand oud. We hebben toen via PB en telefoon verder daarover contact gehad. Weet echter niet meer wat @Madmedicus in zijn netwerk toen heeft aangepast en wat zijn situatie verder is, wat hier verder niet meer in de berichten terugkomt.

Mogelijk is je situatie anders dan die van @Madmedicus.
Jij gebruikt (wel) een switch. Wat voor switch gebruik je, en heb je bijv. een TV-ontvanger achter de switch hangen?
Welke functies gebruik je van de NAS? Gebruik je die ook om bijv. films en audio te streamen?
Eigenlijk dezelfde vragen als welke ik eerder stelde < hierboven in de draad >
Hoi Babylonia,

Dank voor je reactie. Ik heb mijn NAS nu rechtstreeks aan de IPTV modem hangen en had hetzelfde probleem. Nu lijkt uitzending gemist wel te werken..... Reden is voor mij onbekend. Ik kijk het even aan, en kijk of dat het wellicht een combinatie is met de NAS en nog een ander device die het probleem veroorzaakt. Ik spoor nog even verder maar meld mij zeker als ik weer problemen ervaar.
Reputatie 8
Heb je mogelijk een vast IP-adres in de NAS ingesteld, en niet in de router op basis van MAC-adres?
Probeer in de NAS het IP adres te verkrijgen automatisch vanuit DHCP, en in de Experia Box dan een vast IP-adres onder "Static DHCP":
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/experiabox-v8-sterke-firewall-geen-5ghz-internet-57193/index1.html#post496638

Aangepaste modem/router firmware door providers willen wel eens minder fraai zijn aangepast, waardoor bepaalde functies niet altijd strak volgens de "officiële normen" probleemloos werken.

Reageer