beantwoord

Motorola VIP1853 is erg gevoelig voor HF en loopt vaak vast

• 3 juli 2020
  • 28 reacties
  • 587 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo moderator,

Ik zit met een aantal problemen waarvoor ik een oplossing wil.

1. Ik ben (legaal) radiozendamateur (met een F licentie) en ondervind veel hinder van hoogfrequente instraling als ik op de kortegolf amateurbanden ga uitzenden. Zelfs met het laagste zendvermogen gaat de ontvanger haperen of slaat hij helemaal vast. Ik heb alle ontstoringsmogelijkheden op het apparaat al uitgevoerd maar niets helpt.
  2. Als mijn vrouw een opname heeft bekeken en ze wil terug naar normale ontvangst, dan weigert de ontvanger vaak dienst of reageert pas na enige minuten. Resetten is dan de oplossing maar is slechts tijdelijk een oplossing.
  3. Ik zou graag Netflix willen gaan kijken maar dat gaat niet met de VIP1853.

Ik ben benieuwd naar een oplossing.

Fokke Mooij (PA3BUX)
Breedenbroek

icon

Beste antwoord door Babylonia 4 juli 2020, 17:16

Oh, die Motorola had je al lang mogen inleveren voor een nieuwer type TV-ontvanger.
Zeker als je ook Netflix wilt bekijken, want dat gaat niet met die Motorola.
4K TV's geven ook problemen met die Motorola.

Vul alvast bij je forumprofiel in de afgeschermde velden gegevens aan met:
postcode / huisnr, klantnummer en op wiens naam het internetcontract staat.
Zodat Telfort weet om wie het gaat en vervanging snel geregeld kan worden.

Overigens geeft het geen uitsluitsel in de gevoeligheid van nieuwere type TV-ontvangers, voor hoogfrequente instraling. Het zijn plastic kastjes. En van de buitenkant is niet te zien, hoe goed of slecht de afscherming is geregeld tegen dit soort instraling.

Je zou er mogelijk een metalen kastje omheen kunnen zetten (Kooi van Faraday)?

Bekijk reactie

28 reacties

Reputatie 8

Oh, die Motorola had je al lang mogen inleveren voor een nieuwer type TV-ontvanger.
Zeker als je ook Netflix wilt bekijken, want dat gaat niet met die Motorola.
4K TV's geven ook problemen met die Motorola.

Vul alvast bij je forumprofiel in de afgeschermde velden gegevens aan met:
postcode / huisnr, klantnummer en op wiens naam het internetcontract staat.
Zodat Telfort weet om wie het gaat en vervanging snel geregeld kan worden.

Overigens geeft het geen uitsluitsel in de gevoeligheid van nieuwere type TV-ontvangers, voor hoogfrequente instraling. Het zijn plastic kastjes. En van de buitenkant is niet te zien, hoe goed of slecht de afscherming is geregeld tegen dit soort instraling.

Je zou er mogelijk een metalen kastje omheen kunnen zetten (Kooi van Faraday)?

Reputatie 1

Hoi Babylonia,

Bedankt voor je reactie. Ik wist dat niet van die omruilactie. Dat las ik gisteren pas nadat ik me voor de zoveelste keer had opgewonden over de slechte HF immuniteit.

Ik heb de VIP1853 ook al eens helemaal ingepakt in alufolie. Helaas bood dat ook geen soelaas.

Mijn gegevens heb ik gisteren al ingevuld toen ik me aanmeldde in het forum. Nu maar wachten op een reactie van Telfort.

Groetjes

Fokke

Reputatie 8
Badge +11

@pa3bux Goedemorgen Fokke, fijn om te zien dat Babylonia je al zo goed op weg geholpen heeft :slight_smile: Ik heb er weinig aan toe te voegen, behalve dat ik graag aan haak om het vervangen van de tv-ontvanger in orde te maken.

De nieuwe tv-ontvanger heb ik zojuist voor je aangevraagd! Je ontvangt 'm zo snel mogelijk thuis, binnen enkele werkdagen. Zo gauw je deze ontvangen en aangesloten hebt, kan je de oude apparatuur zonder kosten naar ons retourneren. Laat je ons hier in je topic weten of alles is gelukt?

Reputatie 1

Dag Alexandra,

Dank voor uw reactie ( en actie). Ik hoop dat de nieuwe ontvanger (met name) ongevoeliger is voor de HF straling want ik gun mijn vrouw haar TV kijken maar ik wil natuurlijk ook graag mijn hobby kunnen blijven uitoefenen. Dat is nu absoluut onmogelijk. We wachten het af en ik zie dan ook met belangstelling de nieuwe ontvanger tegemoet.

U hoort van mij.

Groeten

Fokke

Reputatie 8
Badge +11

@pa3bux Goedemorgen Fokke, dat kan ik me goed voorstellen. Ik durf niet te zeggen of dat anders zal gaan met de nieuwe tv-ontvanger. Ik zie hier graag je bevindingen verschijnen, en anders hoop ik dat je uit de voeten kunt met de tips die Babylonia gegeven heeft.

Reputatie 1

Dag Alexandra,

De nieuwe tv ontvanger is gisteravond door PostNL om 20:40 uur afgeleverd op de *** i.p.v. op de ***.

Gelukkig waren de bewoners in Dinxperlo zo vriendelijk om de ontvanger direct naar mij toe te brengen zodat ik om 22:30u toch de ontvanger kon aansluiten.

Netflix is nu geen probleem meer want dat werkt perfect.

Vanmorgen heb ik getest door met mijn kortegolf zender te gaan zenden maar helaas is dat probleem niet opgelost.

Ik realiseerde mij dat ik onlangs een nieuw modem heb gekregen (een Experiabox V10A) omdat mijn oude modem (een Zyxcell) verouderd zou zijn. Tijdens mijn testuitzendingen vanmorgen kwam ik  erachter dat dit nieuwe modem telkens opnieuw opstart en dus de tv ontvanger “bevriest”. Dit was mij nog niet eerder opgevallen. Het oude modem had daar geen last van en dus daar heb ik het probleem niet gezocht. Vermoedelijk is dus dit modem (intern) onvoldoende voor hf instraling ontstoort. Ik heb inmiddels alle kabels naar het modem vervangen en voorzien van ontstoor ringkernen. Ik heb de houten kast, die om het modem heen gebouwd is, voorzien van aluminiumfolie (kooi van Faraday) maar helaas…. Geen resultaat.

Ik ga verder zoeken.

Groeten.

Fokke

Admin: adressen verborgen i.v.m. privacy

Reputatie 8

Ik realiseerde mij dat ik onlangs een nieuw modem heb gekregen (een Experiabox V10A) omdat mijn oude modem (een Zyxcell) verouderd zou zijn. Tijdens mijn testuitzendingen vanmorgen kwam ik  erachter dat dit nieuwe modem telkens opnieuw opstart en dus de tv ontvanger “bevriest”. Dit was mij nog niet eerder opgevallen.

Het kan ook andersom. De modem/router stoort je radio zender.
Zie volgende reactie en vervolgreacties < HIER >  (ook op de volgende forum-pagina).

Via de achterliggende hyperlinks kom je mogelijk ook aan betere oplossingen met welke middelen je storingen kunt vermijden?

Reputatie 8
Badge +11

@pa3bux Oh, wat gek van het afleveradres! Ik heb ze verborgen in jouw bericht, omdat het forum openbaar en voor alle bezoekers zichtbaar is. Fijn dat 't uiteindelijk goed gekomen is en je de nieuwe tv-ontvanger dezelfde avond nog had, en dat Netflix weer goed werkt.

Het is dus alleen nog niet opgelost met de verstoring met jouw eigen apparatuur, dat is wel jammer. Ik hoop dat je daar op een andere manier een oplossing voor kan vinden, eventueel met de tips van Babylonia. Als je daar je bevindingen over wilt delen, doe dat gerust hier. Mogelijk zijn andere bezoekers hier op het forum daar ook weer mee geholpen.

Reputatie 1

Beste Alexandra en Babylonia,

Het probleem van de HF gevoeligheid blijkt inderdaad bij het modem te liggen. Babylonia schrijft dat het ook andersom kan en inderdaad stoort het modem op mijn HF transceiver tijdens ontvangst. Ik ging er tot nu toe van uit dat de oorzaak daarvan aan de nieuwe zonnepanelen van mijn buurman lag. Maar als ik de stekker van het modem eruit trek, is de storing weg.

Maar ja, dat lost natuurlijk niets op want dan is er geen TV en radio….

Wat nu?

De Experia V10A moet dus z.s.m. vervangen worden door een ander merk of type. Maar welke dan? Ik heb geen idee. Nu heb ik nog wel een aantal van oude modem/routers liggen maar kan die straffeloos aan de DSL lijn aansluiten en maakt die dan wel verbinding met Telfort? En geven die het TV signaal door aan de TV ontvanger? Jammer dat mijn Zyxcel modem ingeleverd is want bij dat ding had ik nergens last van.

Groeten.

Fokke

Reputatie 8

M.b.t. storing door zonnepanelen gaat het naar ik denk met name om de omvormer.
Via een achterliggende hyperlink via het onderwerp waar ik naar verwees, zijn er in ieder geval wel omvormers die aan de eisen voldoen. Kijk bij de “groen” benoemde apparaten:
https://www.pc5e.nl/info/emc

Met de modem/routers geleverd door KPN/Telfort denk ik niet dat je daar een oplossing in vindt.
Eerder heb ik al eens (vanuit marktplaats) een KPN Experia Box V8 open gemaakt.
Het moederbord is in het geheel niet afgeschermd.

Met interne WiFi antennes, vermoed ik weinig anders met de andere Experia Box modellen.
Hoe nieuwer het model hoe meer uitgekleed en er op kosten is bezuinigd.

Zomaar een willekeurige router met ondersteuning voor TV “routed mode” is in de meeste gevallen ver te zoeken. De router heeft vergaande VLAN ondersteuning nodig.
En dan nog is het afwachten wat een router presteert inzake storing?
Maar meer nog, er zijn maar weinig gecombineerde modellen met VDSL modem erbij.

Ik denk dat je routers met plastic behuizingen al helemaal links zou moeten laten liggen.
Tenzij je weet dat het moederbord daarin apart is afgeschermd.
Beter is te kijken naar meer professionele routers (meer aan de prijs) in metalen “rackmodel” behuizing, waar je specifiek in de specificaties kunt terugvinden of het aan bepaalde eisen voldoet m.b.t. ontstoring. Maar of je die met aanvullende VDSL modem implementatie kunt vinden?

Of een modem/router (zonder WiFi) in een gesloten metalen patchkast zetten??
(Patchkast met ventilatiegaten en aarding van de patchkast).

Verder met name de VDSL-bekabeling met dubbel afgeschermde kabels uitvoeren.
En de afscherming aarden.   Idem alle ethernetkabels.

Reputatie 1

Beste Babylonia,

Dank voor je uitgebreide “rapport”. Maar dat gaat mij allemaal veel te ver. Toen het Zyxel modem er nog hing had ik nergens last van. Ik heb er ontzettende spijt van dat ik klakkeloos de omruil van dat modem voor de Expedia heb opgevolgd. Ik heb door het hele huis cat5 kabels liggen met in elke kamer een netwerkaansluiting en die ga ik echt niet vervangen voor afgeschermde kabels, temeer omdat deze kabels vroeger ook nooit problemen gegeven hebben. Ik heb hier nog een vrij recent model Zyxel modem liggen en die ik proberen. Mocht het daarmee niet lukken dan zit er niks anders voor mij op om over te stappen naar de Ziggo kabel. Glasvezel is hier nl. nog niet en als die komt, dan wordt KPN en Telfort er niet op doorgegeven. De Ziggo kabelaansluiting is er nog wel.

Of hebben jullie nog een goede Zyxel liggen?

Groet,

Fokke

Reputatie 8

Tja, wat je wel of niet aan maatregelen treft, dat is natuurlijk helemaal aan jezelf.  Ik geef alleen algemene richtlijnen m.b.t. invloeden in relatie tot elektromagnetische interferentie, in wat ik teruglees ook in die achterliggende info wat belangrijk kan zijn om dat op die wijze af te schermen.

Er zijn ook mensen die ferrietkernen gebruiken en condensatoren, om storingen te verminderen.
Doe er je voordeel mee.

Reputatie 1

Laten we er maar over ophouden want zolang de Experia er hangt komt er geen oplossing voor mijn probleem. Mijn hele huis is zo langzamerhand “vergeven” van de ringkernen en klapferriten.

Ik probeer het nog even met een Zyxel en als die niet meer wil werken, dan ben ik weg bij Telfort/KPN.

Groeten.

Fokke

Reputatie 8

Laten we er maar over ophouden want zolang de Experia er hangt…

Maar dat was reeds duidelijk ook de ervaring van de eerdere radio amateur waar ik naar verwees:
https://www.synology-forum.nl/the-lounge/kpn-glas-vs-ziggo-kabel/msg283680/#msg283680

“Zo'n experia geval wil ik dus pertinent niet.
Primaire reden is dat deze niet aan de RFI/TVI regels voldoen.
Een Experiabox veroorzaakt te veel hoogfrequente elektromagnetische velden
dat mijn HF  (0 tot 30MHz) tranceiver er hinder van ondervind.”

Reputatie 1

Klopt, dat heb ik gelezen toen je daar eerder al over schreef.

Vanmorgen maar eens geprobeerd om de Experia in een afgesloten metalen kast te plaatsen (WiFi boeit mij niet want daar heb ik wel andere mogelijkheden voor aanwezig).
Helaas bood ook dat geen soelaas want hij ging nog steeds met 10 Watt zendvermogen (SSB) al “over zijn nek”. Het ergst op de 40 meter band. Op de hogere banden gaat het wat beter.

Ik geef het op en kijk het nog een poosje aan. Maar zodra ik er ruzie met mijn ega over krijg “omdat ik haar stoor”, dan gaat Telfort er toch echt uit. Het zij zo.

Tot zover, bedankt voor je goed bedoelde adviezen.

Fokke

Reputatie 8

Maar zodra ik er ruzie met mijn ega over krijg “omdat ik haar stoor”, dan gaat Telfort er toch echt uit.

Ik kan je geen ongelijk geven.
Het is echter wel afwachten of het gras bij een andere provider niet groener lijkt dan het is?

Zou eerst eens goed op fora uitzoeken of je bij Ziggo geen problemen hebt met de door hen geleverde apparatuur?

Reputatie 1

Nou, dat doe ik zeker. Ik heb ooit (toen ik als zendamateur niet actief was) de fout gemaakt om van de voorganger van Ziggo (ben die naam ff kwijt), over te stappen naar Digitenne omdat dat vele malen goedkoper was. Nou, dat heb ik geweten. Dat was helemaal een drama. Nee hoor, dat overkomt me geen tweede keer.

Groet,

Fokke

Reputatie 8
Badge +11

@pa3bux Goedemorgen Fokke, ik lees dat je intussen de oorzaak gevonden hebt. Dat is enerzijds fijn, aan de andere kant is het lastig omdat het niet gemakkelijk op te lossen is, de Experia Box is ten slotte nodig om ervoor te zorgen dat de verbinding het doet. Het is wel jammer dat het nieuwe modem voor deze storing zorgt terwijl je er voorheen met het oude modem geen last van had. 

Als ik een oplossing voor je had, had ik je daar graag mee geholpen, maar het oude type modem hebben we helaas helemaal niet meer. Ik hoop dat je linksom of rechtsom iets vindt om het te verhelpen en als dat zo is, of als je vragen of opmerkingen hebt, dan lezen we ze hier graag.

Reputatie 1

Hallo Alexandra,

Daar ben ik nog een keer. Mijn probleem is nog steeds aanwezig. Zodra ik ga uitzenden op een amateurband tussen 1.8 MHz en 18 MHz dan vliegt de Experiabox 10a eruit en start opnieuw op. De oorzaak hiervan ligt eraan dat de VDSL lijn niet bestand is tegen HF instraling. Zodra VDSL lijn een extern signaal ziet (interferentie) dan gaat het modem (op tilt) en start opnieuw op.

Nu is daar wel een oplossing voor maar daarvoor is hulp van KPN nodig. Zij kunnen (en jullie mogelijk ook) op afstand andere software op mijn modem plaatsen.

In die software worden de amateurbanden tussen 1 en 17 MHz "genotched" zodat de VDSL lijn geen last meer heeft van interferentie op de amateurbanden.

Zou je kunnen natrekken of jullie TD die "genotchte" firmware naar mijn Experiabox kunnen sturen?

Ik hoor het graag z.s.m. van je.

Groeten,

Fokke

.

Reputatie 8

Ik vrees het ergste voor je.

KPN / Telfort hebben al moeite om hun apparatuur optimaal aan te passen voor hun eigen diensten. Dat functioneert al niet goed en moet men geregeld bijstellen. Laat staan problemen op ander terrein.

Als er (via KPN) al "genotchte" firmware klaar zou liggen? Want zelfs dat betwijfel ik.
(Misschien heeft men er nog nooit van gehoord?).

Maar bovenal in de korte tijd dat Telfort nog "Telfort” is, komen er helemaal geen updates meer.
Of worden die nog aangepast voor specifieke doeleinden.

Maar als ik de voorgaande berichten nog eens doorlees. En misschien een domme vraag?
Je hebt de WiFi radio's van de V10A toch wel expliciet uitgeschakeld?

Anders op marktplaats nog een paar “Telfort” ZyXEL modem/routers scoren.
(Als ze er nog zijn. Vond wel  < DEZE >  maar staat niet bij dat die van “Telfort” is).

Reputatie 1

Hoi Babylonia,

Het probleem zit niet in de Wifi van het modem maar in de koperen DSL aanvoerleiding!!!

Onderstaande vond ik op http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=17925&start=105

"Mijn probleem met de Experiabox V10 is opgelost. Als ik uitzend blijft mijn modem gewoon werken.
Een medewerker van KPN heeft een software aanpassing uitgevoerd (Notches), en weg problemen! "
:D :D"

Ik heb gegoocheld naar de notch oplossing nadat ik afgelopen zondag in een ronde op de 2 meterband het probleem ter sprake bracht. Daar meldde een XS4ALL gebruiker (en zendamateur) mij dat KPN bij hem ook de genotchte firmware in het modem had geladen, waarna het probleem opgelost was.

KPN stuurt deze firmware ook bij buren van een  zendamateur naar hun modem als die storing ondervinden van het zendsignaal van de amateur.  Wel logisch ook, want het probleem ligt hem in de onafgeschermde koperen DSL aanvoerlijn. Het is een providerprobleem want die DSL lijn is domweg niet bestand tegen HF signalen. Sinds de opwaardering van adsl naar vdsl is het storingprobleem alleen maar toegenomen.

KPN (en ook het Agentschap Telecom) weet dus van de problemen en er is een oplossing voor. Andere firmware naar het modem sturen.

Ik ga er van uit dat Telfort (dus KPN) deze oplossing ook dus ook naar mijn modem gaat sturen.

Groetjes,

Fokke

Profiel  

Antwoord met een citaat  

PE2AAB

Berichttitel: Re: Wegvallen DSL verbinding

BerichtGeplaatst: 23 apr 2020, 09:17 

Moderator

FKohler schreef:

Mijn probleem met de Experiabox V10 is opgelost. Als ik uitzend blijft mijn modem gewoon werken.
Een medewerker van KPN heeft een software aanpassing uitgevoerd (Notches), en weg problemen!
:D :D

Dit is interessant! Ik heb ook een ExperiaBox (ik heb versie V10a). Die notches lijken mij ook interessant om toe te voegen. Hebben ze dat lokaal gedaan of remote?
Reputatie 8

OK, dat is voor “KPN” gebruikers dan goed nieuws.

De firmware voor de Telfort V10 is echter wel verschillend met die van KPN.
Hoop voor je dat er dan ook nog een “Telfort” variant daarvoor ter beschikking is?

M.b.t. deze info:

Het is een providerprobleem want die DSL lijn is domweg niet bestand tegen HF signalen.
Sinds de opwaardering van adsl naar vdsl is het storingprobleem alleen maar toegenomen.

Dat laatste gegeven kan ik wel beamen.
Zelfs al in het opvangen van allerlei storingsbronnen in het algemeen.

Vandaar dat providers adviseren om de kabel tussen ISRA-punt en modem/router zo kort mogelijk te houden. Zelf ga ik er nog “overheen” en adviseer (dubbel) afgeschermde bekabeling te gebruiken.
Het best nog de afscherming te aarden. En in ieder geval goed te letten op de kwaliteit.
(Geen “CCA” kabels, maar koper met voldoende getwiste draadparen en minimaal AWG 24).

Reputatie 1

Goedenmiddag Babelonia,

Ik ben het afgelopen weekend bezig geweest om het aanvoerkabeltje (20cm lang) vanaf het aansluitpunt naar het modem te vervangen door een kabeltje van dezelfde lengte met afgeschermde (getwiste) draden.

Dat verbeterde helemaal niets.

Ik heb het nog geprobeerd met een Zycel modem. Alles werkte (incl. de telefonie) echter de hf instraling bleef en ook dat modem ging "op tilt".

Daarna een (geleende) Fritzbox 7490 aangesloten. Internet en tv werkte op dat modem prima. Telefonie niet maar dat is op te lossen door vooraf met *21* door te schakelen naar een 06 nummer.

Helaas ook met dit modem is zenden op de HF banden beneden 14 MHz niet mogelijk. Alle tot nu toe gebruikte modems gaan met een zendvermogen van 5 a 10 Watt " al op tilt".

Ik ben het nu echt helemaal zat en ik heb me vanmorgen dan ook aangemeld bij Ziggo. Als alles goed gaat, zijn wij per 14 of 15 oktober a.s. "verlost" van Telfort/KPN.

Of het gras bij Ziggo groener is moet ik natuurlijk afwachten. Zo niet, dan na een jaar contract uitzitten maar over naar glas.

Bedankt voor je adviezen.

Groeten

Fokke

Reputatie 8

Ik ben het afgelopen weekend bezig geweest om het aanvoerkabeltje (20cm lang) vanaf het aansluitpunt naar het modem te vervangen door een kabeltje van dezelfde lengte met afgeschermde (getwiste) draden.

Met 20 cm is dat al zodanig kort, dat je daar eigenlijk geen verbetering meer in zal merken.
Die afscherming bij VDSL komt met name merkbaar aan de orde bij langer gebruikte lengtes.
(Veel gebruikers hebben hun modem/router niet vlak achter het ISRA-punt geplaatst).

Indertijd dat ikzelf nog “ADSL” had, (met appartement op 1e en 2e etage) op een kabellengte van circa 13 meter heb ik de storingsgevoeligheid daarmee aanzienlijk naar beneden kunnen halen.
Idem bij uitwisseling van bekabeling bij gebruikers elders met vergelijkbaar gebruikte kabellengtes.

En dan niet specifiek vanuit oogpunt van radio-zend apparatuur, maar gevoeligheid door elektromagnetische interferentie in zijn algemeenheid om je heen op het internet-signaal.

Ik ben het nu echt helemaal zat en ik heb me vanmorgen dan ook aangemeld bij Ziggo.

Ik kan het me helemaal voorstellen.

In hoeverre een “Docsis” data-signaal aanlevering afwijkt met VDSL is afwachten.

Wil je de bevindingen tegen de tijd dat je bent overgegaan naar Ziggo ten aanzien van je zendapparatuur hier nog wel bericht van teruggeven?
Ik ben namelijk wel benieuwd of het een betere ervaring oplevert met wat je nu hebt ondervonden.

(Is ook goede informatie in het algemeen voor mensen met een radiozend licentie).

Reputatie 1

Zal ik zeker doen, als ik dan nog toegang heb tot de Telfort omgeving tenminste 🤔.

Of het Ziggosignaal veel afwijkt van het vdsl signaal? Geen idee, maar het komt in elk geval binnen via de coaxkabel (en dus afgeschermd door de buitenmantel). We gaan het meemaken.

Tot horens dan maar.

Groeten,

Fokke

Reageer