beantwoord

Modem op andere plek dan FTU/NTU

• 29 maart 2016
  • 4 reacties
  • 1134 keer bekeken

Ik ben van plan binnenkort over te stappen naar Glasvezel van Telfort. Ik heb echter het probleem dat de FTU in de meterkast zit en vanaf daar kabels trekken een vrij hopeloze onderneming wordt. In de andere hoek van het huis (t.o.v. de meterkast) zitten de telefoon- en kabelaansluitingen. Vanaf daar is het een heel stuk makkelijker om kabels naar apparatuur te leggen (er liggen al kabels, die moeten dan vervangen worden).

Daarom lijkt mij het het beste om het modem daar neer te zetten. Als ik me niet vergis, gaat er vanaf de FTU/NTU slechts 1 kabel (UTP) naar het modem en moet vervolgens alle apparatuur (pc, interactieve tv, telefoon) op het modem worden aangesloten. Dan moet er een UTP kabel van de meterkast door de kruipruimte naar de andere hoek van het huis worden gelegd.

Nu heb ik 2 vragen:
1) Klopt het dat er vanuit de FTU/NTU inderdaad slechts 1 kabel nodig is, zodat ik vervolgens alle andere kabels vanaf het modem kan leggen?
2) Gaat de monteur dit doen bij de installatie, of moet ik voor de volledige installatie van €50 kiezen? Zelf gaat me dit niet lukken namelijk.
icon

Beste antwoord door Michael 30 maart 2016, 20:04

Hi fsc! Goede vragen! Ik ga ze proberen te beantwoorden. :)

1) Vanaf FTU gaat er één LAN-kabel naar het modem inderdaad, vanaf daar kunnen de andere kabels worden aangesloten.
2) Je mag het aanvankelijk zelf proberen. Mocht dit niet lukken, dan mag je telefonisch contact opnemen. Als men er dan niet uitkomt, kan er (kosteloos) een monteur worden gestuurd.

Weet je zo voldoende, verneem het anders graag van je!
Bekijk reactie

4 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hi fsc! Goede vragen! Ik ga ze proberen te beantwoorden. :)

1) Vanaf FTU gaat er één LAN-kabel naar het modem inderdaad, vanaf daar kunnen de andere kabels worden aangesloten.
2) Je mag het aanvankelijk zelf proberen. Mocht dit niet lukken, dan mag je telefonisch contact opnemen. Als men er dan niet uitkomt, kan er (kosteloos) een monteur worden gestuurd.

Weet je zo voldoende, verneem het anders graag van je!
Reputatie 8
Als aanvulling:
Ten overvloede, het is dus gewoon mogelijk om vanuit de meterkast één UTP-kabel vanuit de FTU door te trekken naar je woonkamer, en daar pas de modem/router aan te sluiten en de verdere verdeling te doen van internet - TV - telefoon.
Bedankt voor de (positieve) antwoorden. Fijn dat ik het modem in de woonkamer kan neerzetten.

Bij het bestellen via de website krijg ik de volgende vraag:

"Er komt altijd een monteur om de glasvezelaansluiting in huis gereed te maken voor gebruik. Met het Doe-het-Zelf pakket kun je vervolgens zelf internet, bellen en (indien van toepassing) tv aansluiten.
Kies hieronder of je het Doe-het-Zelf pakket zelf aansluit, of dat je liever voor €50,- de volledige installatie door een monteur laat doen."

Ik neem aan dat bij de standaard installatie (met doe-het-zelf pakket) de monteur nog wel het modem aansluit (en kijkt of het werkt). Nu is de vraag echter: als ik het modem in de woonkamer wil en er dus een kabel door de kruipruimte moet worden getrokken, doet de monteur dit ook bij een standaard installatie, of moet ik dan voor de volledige installatie van €50 kiezen?
Reputatie 8
Badge +2
Hoi fsc, er komt aanvankelijk geen installatiemonteur, alleen als je deze bij de aanvraag bestelt. Bedrading wegwerken is niet iets wat tot de standaardwerkzaamheden behoort. Hier dien je zodoende extra voor te betalen inderdaad. Meer informatie hierover vind je op de website van Guidion. 🙂

Reageer