beantwoord

Klachten: Ondertiteling ronduit slecht!

  • 31 januari 2019
  • 54 reacties
  • 1772 keer bekeken

Reputatie 1
Ik sluit me hierbij volledig aan. Gisteren is glasvezel met iTV van Telfort aangesloten, TV-Ontvanger VIP Arris2952 V2, en ik heb 2 klachten:

1. Wat vreselijk onhandig werkt die ondertiteling! Je moet per zender teletekst en 888 intoetsen, maar dan kun je niet meer pauzeren of van zender wisselen zonder eerst die ondertiteling weer uit te zetten (eerst ontzettend lopen zoeken welke toets het weer uitzet trouwens...).

Ik vind dit zeer gebruikersonvriendelijk. Er zijn veel slechthorenden en doven en ook oudere mensen, zoals mijn moeder, die ondertiteling nodig hebben. Bij Ziggo kon dat met 1 knop ondertiteling en dat kon je eenmalig bij alle zenders instellen en ook bij opnames was het dan meteen zichtbaar (ik had de Humax 5200c). Dit is echt terug in de tijd met een gloednieuw glasvezelabonnement?!

2. De ondertiteling is verder heel erg groot en afgebeeld in een groot zwart vlak, dat erg dominant in beeld is en als er een naam onder staat van iemand die spreekt komt die tekst heel hoog in beeld. Zeer irritant is dat! Bij de Humax van Ziggo was de ondertiteling met veel kleinere letters en ook niet in een zwart vlak, maar zoals gewone ondertiteling met alleen de letters en ook zoveel mogelijk naar beneden.

Mijn eerste ractie is, ik wil weer terug naar Ziggo want dit is zó irritant als je alle NLtalige programma's met ondertiteling kijkt. Dat moet toch veel beter kunnen anno 2019?!

Is er een andere ontvanger mogelijk die beide problemen ondervangt of kunnen jullie hier iets aan doen?

Het is voor mij reden meteen te stoppen met Telfort, maar je zit vast aan een jaarabonnement en dit merk je pas als het aangesloten is. Ik baal enorm!
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 25 juni 2019, 19:39

Ik heb een antwoord mogen ontvangen van de specialist. Er gaat verandering komen wat betreft de ondertiteling. Alleen deze verandering gaat waarschijnlijk dit jaar niet meer komen, maar volgend jaar. Wanneer volgend jaar, daar is nog geen uitzicht in. De manier van ondertiteling gaat namelijk aangepast worden. Dit moet allemaal gemaakt worden, getest enz. Dat kost even tijd helaas.
Bekijk reactie

54 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik was er inderdaad van op de hoogte van het contact met KPN omtrent de ondertiteling. Ik hoop met je mee dat daar een oplossing uit voortvloeit. 🙂
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb een antwoord mogen ontvangen van de specialist. Er gaat verandering komen wat betreft de ondertiteling. Alleen deze verandering gaat waarschijnlijk dit jaar niet meer komen, maar volgend jaar. Wanneer volgend jaar, daar is nog geen uitzicht in. De manier van ondertiteling gaat namelijk aangepast worden. Dit moet allemaal gemaakt worden, getest enz. Dat kost even tijd helaas.
Dit zal in de software moeten worden aangepast die is voor elke ontvanger gelijk. Bij de BBC was dat lastig uitzetten van 888 mij ook opgevallen. Net als het niet van zender kunnen wisselen.
Reputatie 8
Badge +11
Je andere bericht verwijderen zullen de moderators wel doen. Foutje kan iedereen maken 😃

Voor wat betreft de ondertiteling kan ik je niet verder helpen. Die gebruik ik nooit. Er komt vast wel iemand langs die er wat zinnigs over kan zeggen.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Reizigster ,
Bij Telfort zijn geen andere decoders, de ondertiteling loopt dus altijd via TXT 888.
Bij Ziggo is dat bij sommige decoders niet anders.
In de tijd dat ik nog bij de kabelboer was had ik o.a. eens een Pace-decoder, die werkte ook met de TXT-ondertiteling.
En als je zonder decoder kijkt bij Ziggo, dus analoog en/of digitaal en je wilt ondertiteling dan werkt dat via de TXT van de TV, dus ook niet anders.
Reputatie 1
Met die 888 kan ik nog wel leven, hoewel ik het terug in de tijd vind, maar die ondertiteling is echt TE irritant, het leidt zeer af en ik vind het onacceptabel op deze manier.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Reizigster
je kunt wel weer terug naar de kabelboer, dan neem je daar een basisabo voor alleen tv en gebruik je de tv-mogelijkheid van Telfort niet (meer).
P.S. als het goed is zit er nog steeds signaal op de kabel en kun je nog steeds tv kijken zolang ze je niet loskoppelen in de straatkast, is mijn persoonlijke ervaring.
Andere mogelijkheid Telfort opzeggen, nog niet-verstreken termijnen afrekenen en weer teruggaan naar de kabelboer.
Andere mogelijkheid: gewoon lekker bij Telfort blijven en de ondertiteling alléén aanzetten wanneer strikt noodzakelijk.
Aan jou de keus.
Reputatie 1
Ik ben aan 1 oor doof en het andere slechthorend dus ik heb geen keuze, de ondertiteling is noodzakelijk voor mij.

Ik heb net een officiële klacht ingediend, want deze ondertiteling is echt onacceptabel. Ik hoop dat er toch een oplossing voor is, maar anders moeten we overleggen wat het beste is qua contact ontbinden. Ik ben al jaren trouwe Telfortklant met internet, vast bellen en mob tel en glasvezel en itv is fijn maar niet met deze ondertiteling. We zullen even afwachten...
@JanD dat is dus juist het punt. Als het noodzakelijk is moet het functioneel zijn niet afleiden en zoveel ruimte in beslag nemen.

Dit zal toch echt softwarematig verbeterd moeten worden de ondertitelings tekst wordt door de zenders mee gestuurd maar de overlay komt zover ik weet toch echt uit de ontvanger.

Een closed caption dus zonder het zwart is al beter. Wat ook meespeelt is het formaat van het beeldscherm omdat het niet mee schaalt blijkbaar.
Op 50 inch is het minder vervelend

Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Reizigster en @Galdor68 ,
Ik ben het 100% met jullie beiden eens, zelf ben ik ook slechthorend en gebruik 2 hoorapparaten en gebruik de ondertiteling ook waar mogelijk. Het kan inderdaad mooier maar ik berust er in, want er gebeurt op korte termijn toch niets mee.
Zelf heb ik wel vaak gereageerd naar radiozenders waarom er altijd achtergrondmuziek gespeeld moet worden tijdens nieuwsuitzendingen, daar wordt helaas óók niets mee gedaan.
Reputatie 1
Ik vind dat je de ondertiteling zou moeten kunnen instellen, kiezen met of zonder zwart vlak en het formaat. Ik heb inderdaad geen grote tv, 40 inch, en dan zijn die letters absurd groot en vooral als er al tekst onder staat, en de tekst komt middenin het scherm, dan is het helemaal belachelijk (zoals bij de foto).

Ik hoor net van mijn moeder die KPN heeft dat bij haar het heel toevallig sinds vandaag (ze kreeg vannacht een update) ook zo is, tot gisteren had ze kleinere letters, zonder zwart vak er omheen, gewoon onopvallend onder aan het scherm. Dus het is blijkbaar een recente aanpassing?! Ik hoop dat er dan meer klachten komen en het verholpen wordt!
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Reizigster ,
je zou in de tv decoder de tv resolutie vast kunnen zetten op 1080i of 1080p dan oogt de ondertiteling ook een stuk kleiner.
Het is maar een tip.☺
Reputatie 1
Bedankt, maar ik het het net uitgetest: helaas geen verschil bij mij...
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Reizigster. Van harte welkom hier op het Forum. Je andere reacties heb ik verplaatst naar dit topic en de dubbele reacties verwijderd. Zo houden we het met z'n allen overzichtelijk. 🙂

Ik begrijp dat je sinds gisteren gebruikmaakt van onze diensten en tegen problemen aan loopt met ondertiteling bij iTV. Je geeft aan dat Teletekst onhandig werkt, doordat je niet kunt pauzeren of van zender kunt wisselen als je ondertiteling hebt via Teletekst.

Ik snap goed dat dit - vooral voor doven en slechthorenden - niet gebruiksvriendelijk is. Voor ondertiteling druk je op de Teletekst-knop en ga je naar pagina 888. Er is helaas geen aparte knop voor op je afstandsbediening en daarmee ook geen mogelijkheid om te live tv te pauzeren of van zender te wisselen.

Verder geef je aan dat je baalt van de grootte en de zwarte achtergrond van de tekst. Dat is begrijpelijk. Ik denk echter niet dat hier nog iets aan zal veranderen. Wel zijn er aparte kanalen beschikbaar met gesproken ondertitels voor NPO 1, 2 en 3 op kanaal 191, 192 en 193.
Reputatie 1
Gsproken ondertiteling versta ik juist niet! Ik ben aan 1 oor doof en aan het ander slechthorend en ik moet dus echt ondertiteling lezen! Zals je ziet op de foto is de tekst echt te dominant aanwezig en zo zal ik dus alle NLtalige programma's moeten bekijken. Dit vinden wij (mijn man vindt het ook uitermate storend) alletwee echt onacceptabel, ook omdat we weten dat het elders anders kan.

Dus wil ik graag het contract verbreken. Want dit kon ik niet weten, terwijl ik heel duidelijk meerdere keren contact had met de klantenservice mbt de mogelijkheden van ondertiteling. Ik wil graag dit weekend de tijd om met mijn man de mogelijkheden te bekijken of we dan wel misschien internet bij Telfort houden of ook dat niet meer, de mob tel is sowieso nog onder contract tot juli 2019.

Ik vind het echt heel vervelend dat dit probleem zich nu voordoet, we waren altijd zeer tevreden over Telfort en zijn al jaren vaste klant voor vast bellen, internet en mob tel. Daarom hoop ik ook op een coulante oplossing!
Reputatie 1
Kunnen jullie svp direct met mij contact opnemen hierover? We hebben net al gekeken samen en we zouden heel graag het internet via glasvezel bij Telfort houden, net als de mob tel. Maar de TV is voor mij helaas geen goede optie zoals jullie zien. Dus we hopen op jullie coulance om het TV contract ongedaan te maken. We blijven verder graag klant!
Reputatie 1
Ik heb een pb naar Natasja gestuurd, ik hoop hier antwoord op te krijgen. Alvast bedankt iedereen en Natasja!
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Reizigster. Ik heb je privébericht ontvangen. Om ervoor te zorgen dat eventuele meelezers ook weten wat er speelt, reageer ik in dit topic.

Ik snap je punt volledig. Daarom wil ik je verzoek graag neerleggen bij de afdeling Klantrelaties. Zelf kan ik dit niet inwilligen namelijk. Een van mijn collega's neemt binnen 1 werkdag contact met je op. 🙂
Reputatie 1
Natasja, hartelijk dank!!!
Reputatie 1
Nb Natasja: nog even voor de duidelijkheid: het allerliefst heb ik trouwens een oplossing van KPN/Telfort voor die ondertiteling. Dan zou het meest fijne zijn! Want ik ben juist overgestapt naar Telfort alles in 1 omdat dit mijn voorkeur had!

Mijn moeder heeft dezelfde klacht na een update afgelopen woensdagnacht in Rotterdam (Oostplein) bij KPN trouwens. Voorheen was bij haar de ondertiteling prima, kleinere letters, zonder groot zwart kader en zo laag mogelijk in beeld. Dus voor die update was alles ok bij haar qua ondertiteling...
Reputatie 7
Badge +9
Geen enkel probleem, @Reizigster. Ik snap dat een andere oplossing je voorkeur heeft, maar ik verwacht niet dat de ondertiteling nog wordt aangepast. Laat je het weten als er contact is geweest met Klantrelaties?
Reputatie 1
Dat zal ik doen.
Toch nog even 2 foto's ter illustratie hoe erg het soms is die ondertiteling, dit is het journaal van vanochtend. Misschien kun je dit ook intern doorsturen.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Reizigster. Het klopt dat die update twee maanden geleden is, maar hierin heeft hij duidelijk aangegeven wat de vooruitzichten zijn. De ondertiteling gaat veranderen, maar dat staat niet meer op de planning voor dit jaar. De wijziging gaat volgend jaar doorgevoerd worden. Wanneer is nog niet duidelijk en ik verwacht daar voorlopig ook geen update over.

Ik ben het met je eens dat het lang duurt. Zoals Bart eerder ook aangaf, kan dat zijn omdat bijvoorbeeld andere zaken voorrang krijgen of er getest moet worden. De collega-moderators en ikzelf doen altijd ons best om een probleem snel op te lossen. Bart en ik kunnen op dit moment niet meer doen dan we hebben gedaan. Natuurlijk is het frustrerend als dat niet het gewenste antwoord oplevert. Echter, ik kan je op dit moment niet meer duidelijkheid geven.
Reputatie 1

Reputatie 1

Reageer