beantwoord

Klachten: Ondertiteling ronduit slecht!

  • 31 januari 2019
  • 54 reacties
  • 1791 keer bekeken

Reputatie 1
Ik sluit me hierbij volledig aan. Gisteren is glasvezel met iTV van Telfort aangesloten, TV-Ontvanger VIP Arris2952 V2, en ik heb 2 klachten:

1. Wat vreselijk onhandig werkt die ondertiteling! Je moet per zender teletekst en 888 intoetsen, maar dan kun je niet meer pauzeren of van zender wisselen zonder eerst die ondertiteling weer uit te zetten (eerst ontzettend lopen zoeken welke toets het weer uitzet trouwens...).

Ik vind dit zeer gebruikersonvriendelijk. Er zijn veel slechthorenden en doven en ook oudere mensen, zoals mijn moeder, die ondertiteling nodig hebben. Bij Ziggo kon dat met 1 knop ondertiteling en dat kon je eenmalig bij alle zenders instellen en ook bij opnames was het dan meteen zichtbaar (ik had de Humax 5200c). Dit is echt terug in de tijd met een gloednieuw glasvezelabonnement?!

2. De ondertiteling is verder heel erg groot en afgebeeld in een groot zwart vlak, dat erg dominant in beeld is en als er een naam onder staat van iemand die spreekt komt die tekst heel hoog in beeld. Zeer irritant is dat! Bij de Humax van Ziggo was de ondertiteling met veel kleinere letters en ook niet in een zwart vlak, maar zoals gewone ondertiteling met alleen de letters en ook zoveel mogelijk naar beneden.

Mijn eerste ractie is, ik wil weer terug naar Ziggo want dit is zó irritant als je alle NLtalige programma's met ondertiteling kijkt. Dat moet toch veel beter kunnen anno 2019?!

Is er een andere ontvanger mogelijk die beide problemen ondervangt of kunnen jullie hier iets aan doen?

Het is voor mij reden meteen te stoppen met Telfort, maar je zit vast aan een jaarabonnement en dit merk je pas als het aangesloten is. Ik baal enorm!
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 25 juni 2019, 19:39

Ik heb een antwoord mogen ontvangen van de specialist. Er gaat verandering komen wat betreft de ondertiteling. Alleen deze verandering gaat waarschijnlijk dit jaar niet meer komen, maar volgend jaar. Wanneer volgend jaar, daar is nog geen uitzicht in. De manier van ondertiteling gaat namelijk aangepast worden. Dit moet allemaal gemaakt worden, getest enz. Dat kost even tijd helaas.
Bekijk reactie

54 reacties

Vrij vertaald die update komt pas als er KPN op de factuur staat.

KPN is onder tussen bezig met andere zaken zoals een nieuwe 4K ontvanger, terwijl het huidige model niet eens zo oud is. Er zijn naast deze vraag meerdere belangrijke updates nodig zoals het ongewenst hoge stroomverbruik door de huidige standbij stand of te wel gewoon aan.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Reizigster. Het klopt dat die update twee maanden geleden is, maar hierin heeft hij duidelijk aangegeven wat de vooruitzichten zijn. De ondertiteling gaat veranderen, maar dat staat niet meer op de planning voor dit jaar. De wijziging gaat volgend jaar doorgevoerd worden. Wanneer is nog niet duidelijk en ik verwacht daar voorlopig ook geen update over.

Ik ben het met je eens dat het lang duurt. Zoals Bart eerder ook aangaf, kan dat zijn omdat bijvoorbeeld andere zaken voorrang krijgen of er getest moet worden. De collega-moderators en ikzelf doen altijd ons best om een probleem snel op te lossen. Bart en ik kunnen op dit moment niet meer doen dan we hebben gedaan. Natuurlijk is het frustrerend als dat niet het gewenste antwoord oplevert. Echter, ik kan je op dit moment niet meer duidelijkheid geven.
Reputatie 1
@Natasja - Telfort dat heb ik zeer zeker gelezen, maar dat is dus weer 2 maanden terug en de tijd tikt door. Ik wil jullie herinneren aan dit punt, omdat het nog steeds niet opgelost is.

Ik wil dat jullie hierop actie gaan ondernemen! Het is belachelijk dat een update om iets terug te draaien dat eerst goed was zo lang moet duren. En jullie geven zelf ook toe dat de ondertiteling zo hoog en zo groot en dominant in beeld heel storend is, dus doe er aub iets aan!

Dit speelt al meer dan 7 maanden. Mijn geduld begint op te raken...
Reputatie 7
Badge +9
Dag @Reizigster. Ik neem het weer over van Bart. Het is in geen geval de bedoeling om je het gevoel te geven dat je genegeerd wordt. Volgens mij heeft Bart twee maanden terug een update gegeven over de stand van zaken. Meer duidelijkheid is er op dit moment echt niet. Had je dit bericht misschien gemist?
Reputatie 1
@Natasja - Telfort
Het is inmiddels meer dan 7 maanden verder: hoe staat het ervoor met de update tav de ondertiteling zoals besproken in deze post?

Ik wil aandringen op verdere actie van KPN. Ik voel me genegeerd en volledig niet series genomen!

Ik hoop dat jullie het zelf nu eindelijk eens netjes gaan oplossen en dat ik niet op andere manieren aandacht voor deze situatie moet gaan vragen. Denk aan consumentenorganisaties, tv programma's en/of social media. Want echt, het moet in dit digitale tijdperk heel veel beter kunnen die ondertiteling! En klantenservice kan ook een stuk beter!
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb een antwoord mogen ontvangen van de specialist. Er gaat verandering komen wat betreft de ondertiteling. Alleen deze verandering gaat waarschijnlijk dit jaar niet meer komen, maar volgend jaar. Wanneer volgend jaar, daar is nog geen uitzicht in. De manier van ondertiteling gaat namelijk aangepast worden. Dit moet allemaal gemaakt worden, getest enz. Dat kost even tijd helaas.
Reputatie 8
Badge +11
Ik begrijp jullie punt. Het is ook niet altijd even gemakkelijk om iets mee te nemen in een update. Zo kunnen prioriteiten veranderen door onverwachte problemen, noem maar op. Kosten baten zeg maar.

Ik heb in ieder geval de klacht nog weer onder de aandacht gebracht. Wanneer ik een antwoord heb mogen ontvangen, dan zal ik deze delen.
Reputatie 1
Ik vind ook dat kort dag een belachelijke opmerking is. Dit issue loop al ruim 4 maanden en dat er op korte termijn toendertijd niets mogelijk was kon ik nog mre leven, maar dit is een lange termijn klacht die nu dan toch echt op korte termijn opgelost moet worden!
Reputatie 3
Het issue is nu ruim 4 maanden bekend. Waarschijnlijk zelfs al langer. Ik vindt het toch wel schrijnend dat dit nog niet is opgelost. Naar mijns inzien moet dit ook met een hotfix aangepast kunnen worden. Ik vindt het dan ook vreemd dat een issue wat al zo lang loopt als kortdag wordt gezien om in de volgende patch mee te nemen. Hoe lang van te voren moet er in het algemeen iets worden aangekaart om dit in de volgende patch mee te nemen?

Ik heb het geluk dat ik deze functie niet nodig heb want allememaggies dit valt wel weer tegen. Hoop dat het snel wordt opgelost.
Kort dag? De laatste 'echte' update is van december 2018.
Reputatie 8
Badge +11
Ik bedoelde dat het met deze update waarschijnlijk nog niet mee kwam. Dit omdat het kortdag zou zijn. Natasja en andere collega's hadden ook al aangeven dat er op korte termijn geen oplossing komt. Niet fijn natuurlijk, dat ben ik het helemaal met je eens. Ik zal hem nog eens bespreken in ieder geval.
Reputatie 8
Dien een klacht in bij ACM.
Hang het aan de grote klok bij Kassa / Radar.
Wat KPN flikt is een aanfluiting.
Reputatie 1
@Bart - Telfort Het feit dat je dit eerlijk gezegd niet verwacht zegt genoeg over hoe belangrijk KPN het vindt!

Kun je svp nogmaals aandringen om het snel op te lossen?
Reputatie 8
Badge +11
We begrijpen het probleem zeker.
Wel wordt er zoals Natasja eerder al aangaf naar gekeken:
Ik snap dat het heel frustrerend is om op deze manier tv te moeten kijken, @Reizigster en @kaatjes. Ik zie ook dat mijn collega van Klantrelaties heeft aangegeven dat er op korte termijn geen oplossing voor is, maar er wel naar gekeken wordt bij de volgende update. Echter, we kunnen niet toezeggen dat er verbetering komt. Ik zou jullie graag beter nieuws hebben gegeven, maar ik kan er niets anders van maken. 😞

De volgende update staat voor deze maand gepland of dit daar al in meegenomen is durf ik niet te zeggen. Ik verwacht dit eerlijk gezegd niet.
Reactie niet meer van toepassing. Excuus.
Reputatie 1
@Brian.92 Helemaal eens! KPN neemt deze klacht gewoon niet serieus, een andere conclusie kan ik helaas niet trekken. Ik vind het zeer klantonvriendelijk en je zou het zelfs arrogant kunnen noemen...
Reputatie 3
Bizar dat dit na 4 maanden nog steeds niet opgelost is. Hoe moeilijk kan het zijn om dit softwarematig aan te passen? Sterker nog KPN had het blijkbaar in het verleden perfect bruikbaar maar heeft dit in een 'update' aangepast. Waarom wordt dit deel van de update niet terug gedraaid?

Ik neem toch aan dat telfort/kpn ziet dat dit compleet onbruikbaar is? De tekst staat gewoon midden in het beeld, met ook nog een zwarte achtergrond zodat het beeld nog meer geblokkeerd wordt. Heel leuk hoor dat de tekst per spreker in een ander kleurtje kan worden getoond, maar ik verwacht dat mensen liever gewoon een goede normale ondertiteling hebben die leesbaar is en niet half het beeld in neemt.

Als alleen al de scaling zou werken zou dit al een gigantisch verschil maken.

@Natasja - Telfort Kan je aangeven voor wanneer de volgende update gepland staat?
Hallo @Reizigster , als je recente smart-tv's hebt is heb je misschien zelf ingebouwde Chromecast, ik zou dat even nazien.@JanD
Redelijk recent uit sept 2016 en andere is bouwjaar 2015 maar gekocht feb 2016, Samsung...ik denk het niet, maar zal zeker kijken!
Ook heb ik nog kleine LG uit 2018, wieweet die wel?

Dit zal hoofdzakelijk bij Sony en Phlips modellen het geval zijn anders geschreven merken die op Android gebaseerd zijn. Van Samsung weet ik vrij zeker dat deze die functie niet hebben. Mijn uhd model uit 2018 zeker niet.
Reputatie 8
KPN stelt zich vrij arrogant op in mijn beleving.
Volgens mij bij ieders beleving bij nogal wat zaken die bijstelling nodig hebben. 🤓
Reputatie 1
@JanD
Redelijk recent uit sept 2016 en andere is bouwjaar 2015 maar gekocht feb 2016, Samsung...ik denk het niet, maar zal zeker kijken!
Ook heb ik nog kleine LG uit 2018, wieweet die wel?
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Reizigster , als je recente smart-tv's hebt is heb je misschien zelf ingebouwde Chromecast, ik zou dat even nazien.
Reputatie 1
@Babylonia ja het is inderdaad te gek voor woorden. Ik moet zeggen dat de Telfort klantenservice destijds prima reageerde, maar het ligt uiteindelijk aan KPN die dit niet belangrijk genoeg vindt om dit met spoed aan te passen.
Zoals je zegt eigenlijk wel discriminatie...

Wel willen we eventueel in een nieuwe update kijken of het wellicht anders kan, afijn veel voorbehoud dus of dit ooit gaat gebeuren?!
KPN stelt zich vrij arrogant op in mijn beleving.

Bedankt voor je uitgebreide tips!

Ik vind kijken via mijn smart tv en de opnames via iTV van Telfort het meest makkelijk en ik heb geen chromecast ondat mijn smart tv's nog redelijk recent zijn en alles nog goed via de apps werkt. Voorop staat dat het via de iTV goed zou moeten zijn!

Ik zal inderdaad die klacht gaan indienen bij de door jou genoemde organisatie en ook nog eens kijken naar patiëntenorganisaties die ook een klacht kunnen indienen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Wordt hopelijk positief vervolgd!
Reputatie 8
Met verbazing lees ik bij toeval dit onderwerp.

@Reizigster en @kaatjes
Met dit soort incompetentie van een niet goed functionerende ondertiteling in de functies van een TV-ontvanger om dat niet als prioriteit in de firmware te implementeren t.b.v. een grote groep mensen waarbij dat essentieel is, zou ik een klacht indienen bij ACM.
https://www.acm.nl/nl

Mijn God wat een geklungel weer in de organisatie van KNP.
Ik mag toch aannemen dat er bepaalde minimum wettelijke eisen worden gesteld aan bepaalde functionaliteit ten aanzien van dit soort voorzieningen voor mensen met gehoorproblemen?
Met de lakse houding van KPN/Telfort om dat niet zo snel mogelijk op fatsoenlijke wijze te corrigeren, kun je dit opvatten als pure discriminatie.

Weet niet of slechthorenden zijn georganiseerd, maar je zou dat ook onder de aandacht kunnen brengen bij programma's als Radar of Kassa.
Je zou KPN/Telfort ook in gebreke kunnen stellen met een aangetekende brief, hen 14 dagen tot een maand de tijd gunnen om die functies alsnog op juiste wijze te implementeren, waarbij bij niet nakoming je de overeenkomst met KPN/Telfort gewoon eenzijdig opzegt.

Heb nog even gekeken of je in de tussentijd op andere wijze TV met ondertiteling op een meer fatsoenlijke wijze zou kunnen bekijken.
Voor NPO - Nederlandse zenders werkt het beter als je kijkt via internet.
https://telfort.interactievetv.nl/

Als je daar rechts boven onder je profiel en dan bij "instellingen" de ondertiteling inschakelt heb je in ieder geval geen zwarte blokken rondom de tekst. Veronica als commerciële zender heeft ook ondertiteling. Via de Chrome Browser (of met de IPTV app op een tablet), kun je dat eventueel ook casten naar een TV met behulp van een Google Chromecast.

Voorbeelden kinderprogramma op Veronica met ingeschakelde ondertiteling:
https://telfort.interactievetv.nl/




Reputatie 7
Badge +9
Ik snap dat het heel frustrerend is om op deze manier tv te moeten kijken, @Reizigster en @kaatjes. Ik zie ook dat mijn collega van Klantrelaties heeft aangegeven dat er op korte termijn geen oplossing voor is, maar er wel naar gekeken wordt bij de volgende update. Echter, we kunnen niet toezeggen dat er verbetering komt. Ik zou jullie graag beter nieuws hebben gegeven, maar ik kan er niets anders van maken. 😞
Reputatie 1
Dankjewel Kaatjes, voor je reactie!.
Het interesseert ze gewoon niets denk ik, want het is nog steeds zo stompzinnig groot en in het midden van het scherm als er tekst onder staat.

De slechthorenden/doven in Nederland vormen best een grote groep mensen, maar écht rekening hiermee houden is anno 2019 blijkbaar nog steeds erg moeilijk.

Grrrr...

Reageer