beantwoord

Klachten: Ondertiteling ronduit slecht!

  • 31 januari 2019
  • 53 reacties
  • 1407 keer bekeken


Toon het eerste bericht

53 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Dag @Reizigster. Ik heb al een poosje geen reactie meer van je gehad. Ik begrijp van mijn collega bij Klantrelaties dat jullie tot een passende oplossing zijn gekomen en er op de achtergrond ook contact is met KPN over het tv-platform. Als ik nog iets voor je kan betekenen dan lees ik het graag.
Reputatie 1
Hallo Natasja,

Ja, ik kreeg vandaag voor alle rompslomp een tegemoetkoming en de ondertiteling aanpassen, dat verzoek loopt nog via KPN omdat die dat platform beheert. Wat daar uitkomt moeten we nog afwachten...

Ik ben blij dat jullie het zo netjes regelen en hoop wel wcht op betere ondertiteling uiteraard.
Reputatie 6
Badge +9
Ik was er inderdaad van op de hoogte van het contact met KPN omtrent de ondertiteling. Ik hoop met je mee dat daar een oplossing uit voortvloeit. 🙂
Wat een kortzichtig antwoord snap de klacht en dat blijft zo qua ondertiteling te groot en midden in beeld. Gaat klanten kosten ook Ik overweeg dat!
Reputatie 1
Dankjewel Kaatjes, voor je reactie!.
Het interesseert ze gewoon niets denk ik, want het is nog steeds zo stompzinnig groot en in het midden van het scherm als er tekst onder staat.

De slechthorenden/doven in Nederland vormen best een grote groep mensen, maar écht rekening hiermee houden is anno 2019 blijkbaar nog steeds erg moeilijk.

Grrrr...
Reputatie 6
Badge +9
Ik snap dat het heel frustrerend is om op deze manier tv te moeten kijken, @Reizigster en @kaatjes. Ik zie ook dat mijn collega van Klantrelaties heeft aangegeven dat er op korte termijn geen oplossing voor is, maar er wel naar gekeken wordt bij de volgende update. Echter, we kunnen niet toezeggen dat er verbetering komt. Ik zou jullie graag beter nieuws hebben gegeven, maar ik kan er niets anders van maken. 😞
Reputatie 8
Met verbazing lees ik bij toeval dit onderwerp.

@Reizigster en @kaatjes
Met dit soort incompetentie van een niet goed functionerende ondertiteling in de functies van een TV-ontvanger om dat niet als prioriteit in de firmware te implementeren t.b.v. een grote groep mensen waarbij dat essentieel is, zou ik een klacht indienen bij ACM.
https://www.acm.nl/nl

Mijn God wat een geklungel weer in de organisatie van KNP.
Ik mag toch aannemen dat er bepaalde minimum wettelijke eisen worden gesteld aan bepaalde functionaliteit ten aanzien van dit soort voorzieningen voor mensen met gehoorproblemen?
Met de lakse houding van KPN/Telfort om dat niet zo snel mogelijk op fatsoenlijke wijze te corrigeren, kun je dit opvatten als pure discriminatie.

Weet niet of slechthorenden zijn georganiseerd, maar je zou dat ook onder de aandacht kunnen brengen bij programma's als Radar of Kassa.
Je zou KPN/Telfort ook in gebreke kunnen stellen met een aangetekende brief, hen 14 dagen tot een maand de tijd gunnen om die functies alsnog op juiste wijze te implementeren, waarbij bij niet nakoming je de overeenkomst met KPN/Telfort gewoon eenzijdig opzegt.

Heb nog even gekeken of je in de tussentijd op andere wijze TV met ondertiteling op een meer fatsoenlijke wijze zou kunnen bekijken.
Voor NPO - Nederlandse zenders werkt het beter als je kijkt via internet.
https://telfort.interactievetv.nl/

Als je daar rechts boven onder je profiel en dan bij "instellingen" de ondertiteling inschakelt heb je in ieder geval geen zwarte blokken rondom de tekst. Veronica als commerciële zender heeft ook ondertiteling. Via de Chrome Browser (of met de IPTV app op een tablet), kun je dat eventueel ook casten naar een TV met behulp van een Google Chromecast.

Voorbeelden kinderprogramma op Veronica met ingeschakelde ondertiteling:
https://telfort.interactievetv.nl/




Reputatie 1
@Babylonia ja het is inderdaad te gek voor woorden. Ik moet zeggen dat de Telfort klantenservice destijds prima reageerde, maar het ligt uiteindelijk aan KPN die dit niet belangrijk genoeg vindt om dit met spoed aan te passen.
Zoals je zegt eigenlijk wel discriminatie...

Wel willen we eventueel in een nieuwe update kijken of het wellicht anders kan, afijn veel voorbehoud dus of dit ooit gaat gebeuren?!
KPN stelt zich vrij arrogant op in mijn beleving.

Bedankt voor je uitgebreide tips!

Ik vind kijken via mijn smart tv en de opnames via iTV van Telfort het meest makkelijk en ik heb geen chromecast ondat mijn smart tv's nog redelijk recent zijn en alles nog goed via de apps werkt. Voorop staat dat het via de iTV goed zou moeten zijn!

Ik zal inderdaad die klacht gaan indienen bij de door jou genoemde organisatie en ook nog eens kijken naar patiëntenorganisaties die ook een klacht kunnen indienen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Wordt hopelijk positief vervolgd!
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Reizigster , als je recente smart-tv's hebt is heb je misschien zelf ingebouwde Chromecast, ik zou dat even nazien.
Reputatie 1
@JanD
Redelijk recent uit sept 2016 en andere is bouwjaar 2015 maar gekocht feb 2016, Samsung...ik denk het niet, maar zal zeker kijken!
Ook heb ik nog kleine LG uit 2018, wieweet die wel?
Reputatie 8
KPN stelt zich vrij arrogant op in mijn beleving.
Volgens mij bij ieders beleving bij nogal wat zaken die bijstelling nodig hebben. 🤓
Hallo @Reizigster , als je recente smart-tv's hebt is heb je misschien zelf ingebouwde Chromecast, ik zou dat even nazien.@JanD
Redelijk recent uit sept 2016 en andere is bouwjaar 2015 maar gekocht feb 2016, Samsung...ik denk het niet, maar zal zeker kijken!
Ook heb ik nog kleine LG uit 2018, wieweet die wel?

Dit zal hoofdzakelijk bij Sony en Phlips modellen het geval zijn anders geschreven merken die op Android gebaseerd zijn. Van Samsung weet ik vrij zeker dat deze die functie niet hebben. Mijn uhd model uit 2018 zeker niet.
Reputatie 3
Bizar dat dit na 4 maanden nog steeds niet opgelost is. Hoe moeilijk kan het zijn om dit softwarematig aan te passen? Sterker nog KPN had het blijkbaar in het verleden perfect bruikbaar maar heeft dit in een 'update' aangepast. Waarom wordt dit deel van de update niet terug gedraaid?

Ik neem toch aan dat telfort/kpn ziet dat dit compleet onbruikbaar is? De tekst staat gewoon midden in het beeld, met ook nog een zwarte achtergrond zodat het beeld nog meer geblokkeerd wordt. Heel leuk hoor dat de tekst per spreker in een ander kleurtje kan worden getoond, maar ik verwacht dat mensen liever gewoon een goede normale ondertiteling hebben die leesbaar is en niet half het beeld in neemt.

Als alleen al de scaling zou werken zou dit al een gigantisch verschil maken.

@Natasja - Telfort Kan je aangeven voor wanneer de volgende update gepland staat?
Reputatie 1
@Brian.92 Helemaal eens! KPN neemt deze klacht gewoon niet serieus, een andere conclusie kan ik helaas niet trekken. Ik vind het zeer klantonvriendelijk en je zou het zelfs arrogant kunnen noemen...
Reactie niet meer van toepassing. Excuus.
Reputatie 8
Badge +11
We begrijpen het probleem zeker.
Wel wordt er zoals Natasja eerder al aangaf naar gekeken:
Ik snap dat het heel frustrerend is om op deze manier tv te moeten kijken, @Reizigster en @kaatjes. Ik zie ook dat mijn collega van Klantrelaties heeft aangegeven dat er op korte termijn geen oplossing voor is, maar er wel naar gekeken wordt bij de volgende update. Echter, we kunnen niet toezeggen dat er verbetering komt. Ik zou jullie graag beter nieuws hebben gegeven, maar ik kan er niets anders van maken. 😞

De volgende update staat voor deze maand gepland of dit daar al in meegenomen is durf ik niet te zeggen. Ik verwacht dit eerlijk gezegd niet.
Reputatie 1
@Bart - Telfort Het feit dat je dit eerlijk gezegd niet verwacht zegt genoeg over hoe belangrijk KPN het vindt!

Kun je svp nogmaals aandringen om het snel op te lossen?
Reputatie 8
Dien een klacht in bij ACM.
Hang het aan de grote klok bij Kassa / Radar.
Wat KPN flikt is een aanfluiting.
Reputatie 8
Badge +11
Ik bedoelde dat het met deze update waarschijnlijk nog niet mee kwam. Dit omdat het kortdag zou zijn. Natasja en andere collega's hadden ook al aangeven dat er op korte termijn geen oplossing komt. Niet fijn natuurlijk, dat ben ik het helemaal met je eens. Ik zal hem nog eens bespreken in ieder geval.
Kort dag? De laatste 'echte' update is van december 2018.
Reputatie 3
Het issue is nu ruim 4 maanden bekend. Waarschijnlijk zelfs al langer. Ik vindt het toch wel schrijnend dat dit nog niet is opgelost. Naar mijns inzien moet dit ook met een hotfix aangepast kunnen worden. Ik vindt het dan ook vreemd dat een issue wat al zo lang loopt als kortdag wordt gezien om in de volgende patch mee te nemen. Hoe lang van te voren moet er in het algemeen iets worden aangekaart om dit in de volgende patch mee te nemen?

Ik heb het geluk dat ik deze functie niet nodig heb want allememaggies dit valt wel weer tegen. Hoop dat het snel wordt opgelost.
Reputatie 1
Ik vind ook dat kort dag een belachelijke opmerking is. Dit issue loop al ruim 4 maanden en dat er op korte termijn toendertijd niets mogelijk was kon ik nog mre leven, maar dit is een lange termijn klacht die nu dan toch echt op korte termijn opgelost moet worden!
Reputatie 8
Badge +11
Ik begrijp jullie punt. Het is ook niet altijd even gemakkelijk om iets mee te nemen in een update. Zo kunnen prioriteiten veranderen door onverwachte problemen, noem maar op. Kosten baten zeg maar.

Ik heb in ieder geval de klacht nog weer onder de aandacht gebracht. Wanneer ik een antwoord heb mogen ontvangen, dan zal ik deze delen.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb een antwoord mogen ontvangen van de specialist. Er gaat verandering komen wat betreft de ondertiteling. Alleen deze verandering gaat waarschijnlijk dit jaar niet meer komen, maar volgend jaar. Wanneer volgend jaar, daar is nog geen uitzicht in. De manier van ondertiteling gaat namelijk aangepast worden. Dit moet allemaal gemaakt worden, getest enz. Dat kost even tijd helaas.

Reageer