beantwoord

keuze knop voor hd zender nummer koppelen aan sd nummer

• 17 november 2014
  • 34 reacties
  • 1210 keer bekeken

Toon het eerste bericht

34 reacties

Reputatie 3
Als bewoner van de "Achterhoek" valt het mij vaak op dat juist de randstad slecht voorzien is van glasvezel hier hebben de meeste steden en dorpen op een zeer enkele na geen glasvezel, (reden bij introductie niet de benodigde percentage behaald).

Momenteel wordt er hier in diverse regio ook in het buitengebied glasvezel aangelegd door glasvezelbuitenaf.nl nadeel voor de bewoners is wel dat men bovenop het abonnementsgeld een toeslag betaald voor vastrecht ongeveer 10€/maand.

In de diverse regio is het percentage huizen welke mee doen gemiddeld 65 tot ruim 70% de reden hiervoor is begrijpelijk als men bedenkt dat KPN in het gunstigste geval hooguit voor de mazzelaars 12mb kan en wil leveren, het gros mag blij zijn met 4 of minder.
Reputatie 2
@BeMu het nadeel is daarna dat KPN de meestal kleine eerste leverancier van glasvezel koopt (Lijbrand, XMSNet etc zaten opeens bij Telfort) en je daarna bij de glasvezel monopolist erg ongunstige voorwaarden en abonnementen krijgt. Zelfs de kwaliteit in HDsignalen gaat achteruit.

Maar ik verbaas me er ook over dat glasvezel zo weinig verspreid is in de Randstad. Dat ze dit in de Achterhoek zelfs in het buitengebied doen is opmerkelijk, maar vooral heel goed. Bij ons in Flevoland zijn ze nog niet zover en gaat het meestal via straalverbinding en satelliet.

Maar dit geheel buiten de discussie.
@bickel @bemu niet zo moeilijk toch? Buitengebied en dan ook het echte buiten gebied is veel goedkoper, in de zin van wel meer kilometers maar minder obstakels. Minder kruizende leidingen in de grond. In tegenstelling tot neem hartje Amsterdam of Rotterdam waar veel meer kans is op bijkomende schade meer instanties waar vergunningen moeten worden aangevraagd voor grond roering. Neem maar een nieuwbouwwijk in welke woonplaats ook is makkelijker van FttH te voorzien dan bestaand.

En vergeet niet dat de oprichter van Reggefiber voorheen onderdeel van Reggeborch uit het oosten kwam(Rijssen) dat zal toch ook flink meespelen.
Reputatie 2
@bickel @bemu niet zo moeilijk toch? Buitengebied en dan ook het echte buiten gebied is veel goedkoper, in de zin van wel meer kilometers maar minder obstakels. Minder kruizende leidingen in de grond. In tegenstelling tot neem hartje Amsterdam of Rotterdam waar veel meer kans is op bijkomende schade meer instanties waar vergunningen moeten worden aangevraagd voor grond roering. Neem maar een nieuwbouwwijk in welke woonplaats ook is makkelijker van FttH te voorzien dan bestaand.

En vergeet niet dat de oprichter van Reggefiber voorheen onderdeel van Reggeborch uit het oosten kwam(Rijssen) dat zal toch ook flink meespelen.

Ooit was het argument om geen kabel te trekken naar het buitengebied precies andersom:
te veel meters voor te weinig betalende klanten.

Het heeft meer met de wet van de remmende voorsprong te maken denk ik: die kabel ligt er al en hoe waardeloos ook, de klanten betalen ervoor en er is geen alternatief.
Maar in het buitengebied is geen alternatief, de overheid wil agrarische kennis en ontwikkeling stimuleren en het is de laatste uitbreidingsmogelijkheid voor kleinere ICT-providers en partijen die wel willen maar in de rest van NL niets meer kunnen.
Zodra ze massa krijgen zullen ze wel door de grote drie KPN, Ziggo of T-Mobile, overgenomen worden.
Dat is dus een ander punt of je verplicht al je klanten tot aanleg van en een abonnement op FttH
of je zal beide systemen moeten ondersteunen. Hoewel bij ons is het onderhoud aan het DSL net vermoedelijk nihil en iedereen die nu een andere provider neemt komt bijna automatisch bij glasvezel uit.
in de steden ligt waarschijnlijk meer vezel dan je denkt alleen de last mile niet. Dat zijn vrij grote kosten zonder de zekerheid op een verkocht abonnement.

Op zich gaat dat argument van de aanleg kosten in het buitengebied nog steeds op daarom dat je daar meebetaald in die uitrol, en je vooraf al vastlegt tot het afnemen van een abonnement. Blijft staan dat de practische kant veel makkelijker is in een polder gebied dan in een binnenstad.

De medewerking van stadbestuurders en vergunning verstrekkers moet je zeker niet onderschatten.
Reputatie 1
ik denk ook dat als je voldoende MB down/up heb ik net effe getest 62/28Mb dan is glasvezel onbelangrijk.
En de vergunningen en risico's van stuk boren kabels is vrij hoog in oudere wijken (open gooien voor alleen glasvezel zou via de stoep gaan maar de koppeling naar centrale steken ze vaak onder de weg door, scheelt kosten.
in de buiten gebieden is de snelheid vaak "ruk" op adsl en dan is verbeteren met glasvezel de beste methode.
Is er een goede reden waarom nieuwe klanten niet automatisch HD op 1 hebben? Ik lees op dit forum de belofte dat 2 jaar geleden iedereen dit zou krijgen, maar dat blijkt nog steeds niet het geval.

Ik heb sinds begin dit jaar een glasvezel abonnement bij Telfort. Voorheen met een dsl abonnement van KPN stonden de HD zenders wel vooraan in de lijst
De enige reden zou zijn omdat de huidige klanten nog niet allemaal zijn omgezet sluiten nieuwe klanten vanzelf achteraan op de lijst of dat een goede reden is geen idee maar ik denk wel zoals gezegd de enige reden.
Reputatie 8
Badge +11
Ja iedereen krijgt op den duur HD op 1 met de nieuwe propositie. De uitrol loopt nog, dus mocht je het nog niet hebben, dan komt het nog.

Reageer