beantwoord

keuze knop voor hd zender nummer koppelen aan sd nummer

• 17 november 2014
  • 34 reacties
  • 1210 keer bekeken

Reputatie 1
Wat me al een tijdje verbaast is dat bij ITV de nederlandse zenders kanaalnr:1,2,3,4,5,6,7,8,9 in SD zijn terwijl die in HD beginnen bij 701-709.
Waarom zou je SD kijken als je HD hebt?
Omdat je geen zin hebt in zappen tussen lage nummers en zoekend naar de HD versies er van in de hogere nummers...
(En ja ik weet dat je een eigen gids kan maken maar die heeft ook dat zelfde probleem.)

Oplossing: keuze box met "koppel HD zenders aan SD nummers" = "ja/nee"

Bij "ja" word automatisch bij kiezen kanaal 4 de HD versie van 704 op je TV vervangen. 1 door 701, 2 door 702, enz.

Of te wel alle SD kanalen die een HD kloon hebben worden vervangen door die HD content maar behouden wel het originele nummer dat de SD kanaal heeft.
Moet toch niet zo moeilijk zijn?
🆒
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 31 juli 2018, 13:25

Het loopt zeker door. We zijn hard bezig met de uitrol, dit gaat in batches. Iedereen komt aan de beurt. Ik kan alleen niet zien wanneer je aan de beurt komt, maar het gaat zeker gebeuren.
Bekijk reactie

Wel of niet alle SD zenders vervangen door hun HD versie op SD kanaal nummer

34 reacties

Reputatie 3
@copykat,

Bedankt voor het meedenken. 🙂 Het koppelen van HD en SD kanalen is niet geïntegreerd op het iTV platform. Wat wel mogelijk is, is het samenstellen van je eigen zenderlijst. Zo kan je de HD kanalen als eerst laten komen, daarna de SD kanalen die je regelmatig bekijkt. Mocht je toevallig de code bezitten met de oplossing, stuur ik deze graag voor je door.

Ik zie jouw reactie tegemoet.

Yanick
Reputatie 1
@ Yanick,

graag gedaan,
"Mocht je toevallig de code bezitten met de oplossing, stuur ik deze graag voor je door. "
Eh nee ik ben geen programmeur en volgens mij is jullie software beveiligd. ;-)

Maar wat ik bedoelde: waarom worden nog het SD-kanaal doorgegeven als het HD-kanaal ook beschikbaar is.
bandbreedte? (Waarom niet de HD op nummer 1,2,3,4,5,6,7,8,9, enz en de SD op de hogere nummers?)
In het digitale tijdperk heeft het niks meer te maken met frequenties die verdeeld zijn onderling zoals vroeger met de tuners.
Dus het kanaal nummer is volgens mij willekeurig te koppelen aan de zenders.
Vandaar dat ik dacht: laat alle HD zenders van plek wisselen met hun SD broertje.
Wil je SD kijken(tablet/laptop) kan dat nog steeds maar dan op de hogere nummers. (of je stelt in dat itv via telforttvkijken altijd SD is.

Ik heb net even snel een shortlist zenderlijst gemaakt en de volgorde van de zenders(nummers) kan je niet ingeven dus je hebt de zelfde "problemen" alleen minder zenders er tussen die je toch niet kijkt.

(Gezien het gebrek aan reakties van anderen lijkt me dat de meeste mensen gewoon 701/709 enzo in drukt en verder niet nadenkt of het anders kan, of niet belangrijk vinden. 🙂 )
Reputatie 3
@copykat,

Bedankt voor je reactie en verdere uitleg. 🙂 Je hebt gelijk wat betreft dat er geen frequenties zijn wat het verplaatsen van nummers zou kunnen beïnvloeden. Ik vind wel dat je een goed punt hebt met waarom SD alsnog laten zien, als je weet dat er voor HD gekozen gaat worden als dat beschikbaar is.

Ik heb nog niks vernomen over een wijziging in de zenderindeling. Denk ook wel dat de meeste mensen het gewoon gewend zijn, of gebruik maken van de alleen HD kanalen selectie. Ik leef in elk geval met je mee, alleen heb geen oplossing voor je.
Indien bekend dat het mogelijk wordt, zal daar correspondentie over plaatsvinden.

Ik wil je in elk geval bedanken voor het meedenken en mocht je nog vragen hebben verneem ik ze graag van je.

Yanick
Reputatie 1
@copykat,

Bedankt voor je reactie en verdere uitleg. 🙂 Je hebt gelijk wat betreft dat er geen frequenties zijn wat het verplaatsen van nummers zou kunnen beïnvloeden. Ik vind wel dat je een goed punt hebt met waarom SD alsnog laten zien, als je weet dat er voor HD gekozen gaat worden als dat beschikbaar is.

Ik heb nog niks vernomen over een wijziging in de zenderindeling. Denk ook wel dat de meeste mensen het gewoon gewend zijn, of gebruik maken van de alleen HD kanalen selectie. Ik leef in elk geval met je mee, alleen heb geen oplossing voor je.
Indien bekend dat het mogelijk wordt, zal daar correspondentie over plaatsvinden.

Ik wil je in elk geval bedanken voor het meedenken en mocht je nog vragen hebben verneem ik ze graag van je.

Yanick

En?

krijgen we op korte termijn een andere zenderindeling op basis van HD prioriteit? :P
Gewoon een setting in telfort ITV menu in bouwen: " SD vervangen voor HD op originele zender nr"
Dan ben ik helemaal gelukkig! Want SD kijken op een 48 inch FHD is niet mooi en je ziet duidelijk verschil in scherpte/resolutie
Nu moet ik elke keer de kids vertellen dat ze naar 7xx kanaal moeten.
Reputatie 8
Badge +9
Zet het voorlopig maar uit je hoofd... ;)
Dit gaat pas gebeuren als SD wordt uitgefaseerd en vrijwel alle zenders in HD gewoon standaard zijn, eerder niet.
Bij geen enkele provider trouwens...
Reputatie 1
Quote uit de nieuwsbrief van Telfort:
"Verbeteringen aan het netwerk en Interactieve TV
Het afgelopen jaar hebben we ons netwerk verbeterd. Hierdoor is de snelheid en de kwaliteit van het netwerk verhoogd. Ook hebben we onze Interactieve TV diensten verbeterd. U heeft nu bijvoorbeeld via Méér TV in uw tv-menu, snel en eenvoudig toegang tot populaire apps zoals Buienradar, Nu.nl en YouTube. U bekijkt dit alles direct via de apps op uw tv. U heeft dus geen smart tv meer nodig.

Verder worden later dit jaar alle zenders in HD-kwaliteit vooraan in de zenderlijsten geplaatst. U kijkt dan meteen in de beste kwaliteit. "

J! nog even geduld...... en dan afkicken van de 701-710 nummers....🆒
Reputatie 1
Quote uit de nieuwsbrief van Telfort:
"Verbeteringen aan het netwerk en Interactieve TV
Het afgelopen jaar hebben we ons netwerk verbeterd. Hierdoor is de snelheid en de kwaliteit van het netwerk verhoogd. Ook hebben we onze Interactieve TV diensten verbeterd. U heeft nu bijvoorbeeld via Méér TV in uw tv-menu, snel en eenvoudig toegang tot populaire apps zoals Buienradar, Nu.nl en YouTube. U bekijkt dit alles direct via de apps op uw tv. U heeft dus geen smart tv meer nodig.

Verder worden later dit jaar alle zenders in HD-kwaliteit vooraan in de zenderlijsten geplaatst. U kijkt dan meteen in de beste kwaliteit. "

J! nog even geduld...... en dan afkicken van de 701-710 nummers....🆒

Zeg, hoeveel dagen heeft een Telfort jaar?

Bij KPN ITV is het al gedaan dus is t bij Telfort nog niet gedaan om "verschil" te maken?

Kom op SD???! straks komen jullie nog met een ITV VHS console als basis recorder. 😉
Ook bij KPN heeft nog lang niet elke klant HD vanaf 1 zeker de dsl klanten niet, en dus bij Telfort ook nog niet. Bij beiden en xs4all idemdito wordt daar nog steeds aan gewerkt.
Reputatie 8
Badge +11
@copykat
Als het je troost. Ik hoor zojuist van een paar mensen dat ze sinds vandaag ook HDop1 hebben. Blijkbaar loopt het proces van omzetting dus nog gewoon door.
Reputatie 8
Badge +11
Het loopt zeker door. We zijn hard bezig met de uitrol, dit gaat in batches. Iedereen komt aan de beurt. Ik kan alleen niet zien wanneer je aan de beurt komt, maar het gaat zeker gebeuren.
Reputatie 1
ok, ik zag laatst dat kpn het had en toen dacht ik hé hoelang geleden werd de uitrol in de nieuwsbrief van telfort vermeld ook al weer? blijkbaar 2 jaar geleden. 🤤 Was die nieuwsbrief wat de enthousiast?
Heb je wel een eind datum? dus dat iedereen hd op 1 heeft?
Reputatie 8
Badge +11
Dat is inderdaad alweer een tijdje geleden. Misschien iets te vroeg. De uitrol is wel gaan lopen nu. De bedoeling is om voor het einde van het jaar iedereen over te hebben. 🙂
Reputatie 2
Is dit dan nu een feit?
Krijgen nieuwe klanten en overstappers (gedwongen) op de nieuwe propositie de HD zenders op 1,2 enz? Of loopt deze uitrol nog?
Reputatie 8
Badge +9
Is dit dan nu een feit?
Krijgen nieuwe klanten en overstappers (gedwongen) op de nieuwe propositie de HD zenders op 1,2 enz? Of loopt deze uitrol nog?

Het zou nu wel een feit moeten zijn...
Het is wellicht zo dat er nu nog enkelen overgezet moeten worden maar het zal in de afrondende fase zijn nu.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @Bart - Telfort , @Enterprise en @bickel ,
mijn HD-zenders beginnen ook nog steeds op 701☺
Reputatie 8
Badge +9
Hallo @Bart - Telfort , @Enterprise en @bickel ,
mijn HD-zenders beginnen ook nog steeds op 701☺

Tja, wat ik er van begrepen heb is dat het op abonnementsnummer van iTV gaat, en als dat van laag naar hoog gaat en je bent nog niet zo lang iTV-klant dan ben je vermoedelijk ook als (één van de) laatste aan de beurt...
@bickel
Ik ben sinds 2016 klant althans op de oude propositie waar HD+ al vanaf 1 zat. Sinds augustus 2018 op de nieuwe propositie terug naar SD vanaf 1 en sinds uit mijn hoofd oktober vorig jaar HD vanaf 1 op klantnummer gerekend zouden dus alle klanten die van 2016 tot en met 2018 er bij zijn gekomen in de laatste maanden omgezet moeten zijn van alle providers die bij KPN tv afnemen dus KPN zelf Telfort, XS4all, NLe om er maar een paar te noemen.

Dan zijn er nog de klanten zoals Bickel die van oud naar nieuw glasvezel gaan op basis van klantnummer zouden deze dus meteen HD vanaf 1 moeten krijgen, aan de andere kant zijn deze voor dit platform weer nieuw. Het zal nu geen vol jaar meer duren denk ik tenzij je een oud glasvezel klant bent en de omzetting afwacht
Reputatie 3
Wat mij nog het meest verbaasd als regelmatig lezer van dit forum waarom providers als KPN en verwante dochterbedrijven als Telfort enz. diverse zenders op 2 of meerdere plaatsen hebben staan, b.v. NPO 1 staat op 1 en 701 en bij een glasvezelaansluiting ook nog op 661 voor zover ik weet.

In feite heb je als provider voor elke zender maar een plaats nodig op de settopbox als een zender in HD uitzendt dan alleen de HD versie gebruiken zoals ook enkele providers doen.
Reputatie 8
Badge +9
De gewone HD-zenders staan niet op 1 én 701 maar op 1 óf 701.
Na de omzetting hiervan staan alle HD-zenders dus vanaf 1.
Een glasvezelverbinding heeft een stuk of 10 extra zogenaamde HD-Glas zenders die uitzenden met een hogere bitrate (ca. 13 Mbps) dan een normale HD-zender (ca. 8 Mbps).
Voor de liefhebbers, zeg maar... 😉
Je hoeft tenslotte niet op 661 te drukken, het mag...
Reputatie 3
@Enterprise In principe ben ik het met u eens, echter denk ik dat het overgrote deel van de DSL aansluitingen tegenwoordig ook in staat zijn om de hogere HD+ (glas) bitrate aan te kunnen, ik weet dat men o.a. bij T-Mobile thuis volgens mij onder een bepaalde download bij DSL geen tv aansluiting kan afsluiten of dat klopt durf ik zo niet te zeggen, heb dat van horen zeggen.

Maar blijft onverlet dat voor een optimaal kijkgenot en zeker in de toekomst als ooit UHD meer uitgerold wordt glasvezel in mijn ogen samen met coax dit alleen aan kunnen gezien de eisen die hier aan gesteld worden.

Kijk maar naar KPN daar kun je alleen de UHD decoder krijgen bij een glasvezelaansluiting, en dan nog alleen bij het duurste abonnement en heb je maar zeer weinig zenders
Reputatie 8
Badge +9
@Enterprise In principe ben ik het met u eens, echter denk ik dat het overgrote deel van de DSL aansluitingen tegenwoordig ook in staat zijn om de hogere HD+ (glas) bitrate aan te kunnen, ik weet dat men o.a. bij T-Mobile thuis volgens mij onder een bepaalde download bij DSL geen tv aansluiting kan afsluiten of dat klopt durf ik zo niet te zeggen, heb dat van horen zeggen.
Dat klopt, ook bij Telfort kan dat niet onder de 10/12 Mbps.

Maar blijft onverlet dat voor een optimaal kijkgenot en zeker in de toekomst als ooit UHD meer uitgerold wordt glasvezel in mijn ogen samen met coax dit alleen aan kunnen gezien de eisen die hier aan gesteld worden.

Je bent geen fan van DSL, dat weten we inmiddels... 😉

Kijk maar naar KPN daar kun je alleen de UHD decoder krijgen bij een glasvezelaansluiting, en dan nog alleen bij het duurste abonnement en heb je maar zeer weinig zenders

Klopt, dat heeft ook te maken met de netwerkcapaciteit die KPN voor nu en in de toekomst daarvoor nodig heeft.
Als ze aan elke klant nu ineens UHD (4K) zou moeten leveren redden ze dat nooit, dan stort het hele netwerk in elkaar... 😆
Uhd is ook wel wat overschat. Voor de natuurfilms uit de Amazone met kleurige papagaaien leuk verder niet veel meerwaarde.

Jammer genoeg was er voor tv een perfect glasvezelsysteem waar alle kijkers het 13Mbps HD ontvingen. Nu komt alles zowel voor dsl als glas van 1 platform in mijn ogen juist vreemd.

Wat ik met het hele HD onbegrijpelijk vind is dat in het Pluspakket kanalen zitten zoals Crime&Investigation die niet in HD worden doorgegeven. Uiteraard een kwestie van geen doorgiftevergoeding willen betalen voor het mogen distibueren van beter beeld. Los van de capaciteit speelt die doorgifte vergoeding ook mee.
Reputatie 1
bij mij is nu alles omgezet naar 123456789 en de SD is weg. Eindelijk!
UHD? als in default 4K?
Als ze dan slim zijn word het 1 zender met de optie:
"Schakel naar 4K indien source is 4K." yes /no. in het menu.

Als je journaal kijkt is FHD zat, zelfde als "gewone spelletjes meuk"

goede film of natuurfilm/serie in 4K zou wel leuk zijn als je TV dit trekt.
Ik heb een gewone FHD die voorlopig nog mee gaat dus voor mij is ADSL zat.
Maar als 4K word rond gezonden zal ik last krijgen van bandbreedte door anderen die 4K op ADSL trekken.
Glasvezel?
Tja, op den duur zal heel randstad er op zitten denk ik,
en de buitenlui zullen op 5G gaan hangen inplaats van dure aansluitkosten te betalen.
5G en een Sataliet 😉.
Gewoon de Netflix methode op basis van de verbinding de best mogelijke kwaliteit dus waar het kan gewoon HD+. UHD zie ik behalve voor sport evenementen nog niet snel gemeengoed worden.
Reputatie 1

Wat ik met het hele HD onbegrijpelijk vind is dat in het Pluspakket kanalen zitten zoals Crime&Investigation die niet in HD worden doorgegeven. Uiteraard een kwestie van geen doorgiftevergoeding willen betalen voor het mogen distibueren van beter beeld. Los van de capaciteit speelt die doorgifte vergoeding ook mee.

Ik ben al jaren een pluspakket gast maar de menustructuur van de "on demand" is niet uitnodigend om series te kijken of films te zien die "gratis"
Als ik eerlijk ben doe ik heel veel "serie opnemen" via de gids en dump gewoon dingen die ik niet meer kijk als de HD ruimte volloopt.
Of kinderen kijken youtube via mn STV menu.

Het klassieke TV"gids" kijken is al bijna verdwenen. Ik zou een gids met een menu van beschikbare series en zo gewoon als on demand willen zien zonder overal "lid" van te moeten zijn, videoland, netflix, pluspakket, filmnet, sportnet....
Gewoon kijken wanneer ik wil. en dan alla youtube reklame of afkopen zonder.
Vooral al die zenders killen die ik NIET kijk. (ja ik weet het nu alles op 12345678 staat is een persoonlijke gids maken weer mogelijk, ben lui..😅....)

Reageer