beantwoord

kan interactieve tv ook via een router?

• 26 november 2013
  • 5 reacties
  • 8022 keer bekeken

Reputatie 1
Vandaag heb ik een doe-het-zelf pakket voor het installeren van glasvezel internet/bellen/interactieve tv.
De activeringsdatum is volgens een begeleidend briefje 6 december dus ik kan/hoef voorlopig nog niets te doen.
Nu heb ik van tevoren een vraag over het installeren.
De situatie is als volgt: In onze werkkamer staan een computer die uiteraard op internet aangesloten is. Er loopt nu een netwerkkabel van deze computer naar de woonkamer, waar de huidige ADSL modem/router staat. Hierop zijn ook een “smart”tv en media player aangesloten. Deze bevinden zich allemaal in de woonkamer.

Het nieuwe glasvezelmodem (een Genexis Hybrid) is in de werkkamer gemonteerd.
Volgens de installatiehandleiding moet het interactieve tv kastje direct op het glasvezelmodem aangesloten worden, en de overige apparaten via de router die in het installatiepakket zit.
Nu zou het voor mij veel handiger zijn als ik de computer in de werkkamer direct op het glasvezelmodem aansluit, en de overige zaken inclusief dat tv kastje via de router. Verbinding tussen glasvezelmodem en losse router kan via de bestaande netwerkkabel.
Is dit mogelijk? Zo ja staat er ergens beschreven hoe de boel ingesteld moet worden?
Anders moet ik extra kabels gaan trekken door het huis dus het zou heel mooi zijn als dat anders opgelost kan worden. Homeplug oplossingen zijn helaas niet erg betrouwbaar gebleken.
icon

Beste antwoord door Peer1 27 november 2013, 16:06

@manatwork,

Het is niet mogelijk om Interactieve TV via een router aan te sluiten, dit omdat poort 2 op het modem is gereserveerd voor Interactieve TV. Als homeplugs geen optie zijn bij jou thuis dan zit er niets anders op dan een kabel te trekken. Heb ik je zo voldoende geïnformeerd?

Peer
Bekijk reactie

5 reacties

Badge
@manatwork,

Het is niet mogelijk om Interactieve TV via een router aan te sluiten, dit omdat poort 2 op het modem is gereserveerd voor Interactieve TV. Als homeplugs geen optie zijn bij jou thuis dan zit er niets anders op dan een kabel te trekken. Heb ik je zo voldoende geïnformeerd?

Peer
Hallo manatwork,

Herkenbare situatie.. Ben vandaag overgestapt van KPN Glasvezel naar de Telfort variant. En moet bekennen, de overstap is vandaag PERFECT gegaan, hulde aan een ieder. Installateur had het erover dat het TV deel pas over 3 dagen zou gaan werken.... daar kon ik mij niets bij voorstellen, daar internet wel zou werken. Dus vanavond de kabels er in en.... spelen maar. Netjes hoor.

1 dompertje is inderdaad wel dat de interactieve TV niet via een router a la KPN Experiabox..... Een 2e kabel trekken door dezelde leiding wil niet. Echt zonde, en gezien de KPN variant ook niet echt super nodig, toch? Dus nu moet ik waarschijnlijk draadloos gaan pielen om de TV en media streamer (die moet toch m'n NAS weer zien te vinden) weer een beetje werkend te krijgen.

De interactieve setup-box Amino 540 is er blijkbaar een met een HD (had ik niet verwacht, dat alles in de cloud moest :)). Voordeel is opslag "in da house", nadeel is je kan maar 1 programma tegelijk opnemen. Sowieso vind ik de box vlotter reageren dan de KPN variant. Ook leuk uitgerust, met buienradar, nu.nl, enz.

Alleen de Genexis Hybrid met z'n eigen interactieve TV poort is jammer.

Groeten, SjonnieRoughwood
je kunt met een netwerkkabel twee verbindingen maken, voor 100mb netwerk heb je maar 4 aders nodig, en een netwerkkabel heeft er 8 ?
Reputatie 8
Badge +16
lees even voor wat alternatieve op www.netwerkje.com
Reputatie 2
je kunt met een netwerkkabel twee verbindingen maken, voor 100mb netwerk heb je maar 4 aders nodig, en een netwerkkabel heeft er 8 ?

Ik betwijfel of dit een goed werkende oplossing is (aderparen zijn niet dezelfde als voor internet ! werkt niet met 4-aderige patchkabel). Als je wel een coax hebt liggen is de Hirschmann Moka 16 een goedwerkend alternatief.
Succes, Ton

Reageer