beantwoord

Kan ik rechtstreeks van de IPTV kabel opnemen?

• 19 april 2018
  • 30 reacties
  • 4090 keer bekeken

Hallo,
We hebben via glasvezel een separate internet- en IPTV-aansluiting. De IPTV-kabel loopt naar de Amino box, vanwaar een HDMI-kabel naar de TV loopt. Nu hebben we een multimedia pc, waar ik via IPTV films wil gaan opnemen. Daar zijn pc-kaarten voor. Maar hoe sluit ik dat aan? Via een switch op de CAT5 IPTV kabel uit het glasvezelmodem? Krijgt de kaart dan ook via DHCP een IP adres?
Bijvoorbaat dank.

Groeten,
Fokke Nauta
icon

Beste antwoord door Babylonia 19 april 2018, 11:27

Ik wil rechtstreeks van de IPTV kabel opnemen.
Dat gaat niet. IPTV is gecodeerde data, en wordt in de TV-ontvanger weer gedecodeerd.
De enige mogelijkheid is opnemen "achter" het gedecodeerde signaal van een TV-ontvanger, wat bedoeld is al invoer van een beelscherm. Ofwel via HDMI ofwel via SCART.

Vandaar dat je bijv. zo'n Elgato "video (game) capture" adapter tussen de HDMI uitvoer van een TV-ontvanger zet, en de HDMI input van het TV-scherm. Het videobeeld zelf wordt dan "gecaptured".
https://www.elgato.com/en/gaming/game-capture-hd60-s

(Als game capture adapter normaal tussen de uitvoer van de game-box, en de input van TV in).
Bekijk reactie

30 reacties

Reputatie 8
Met een Amino box zit je in ieder geval nog op een oude glasvezel propositie, met een aparte TV-aansluiting.
Of er mogelijkheden zijn, en hoe aan te sluiten met een "capture-kaart" om films op te nemen, is afhankelijk van de specs van die capture-kaart en de aansluitingen van de Amino.

Misschien het gemakkelijkste lees eens de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/tv-338/programma-setopbox-op-dvd-60014/index1.html#post516013
Dankjewel.
Maar waarnaar je verwijst, gaat het over het opnemen van films via HDMI, afkomstig van de Amino box. Ik wil rechtstreeks van de IPTV kabel opnemen.

Fokke
Reputatie 8
Ik wil rechtstreeks van de IPTV kabel opnemen.
Dat gaat niet. IPTV is gecodeerde data, en wordt in de TV-ontvanger weer gedecodeerd.
De enige mogelijkheid is opnemen "achter" het gedecodeerde signaal van een TV-ontvanger, wat bedoeld is al invoer van een beelscherm. Ofwel via HDMI ofwel via SCART.

Vandaar dat je bijv. zo'n Elgato "video (game) capture" adapter tussen de HDMI uitvoer van een TV-ontvanger zet, en de HDMI input van het TV-scherm. Het videobeeld zelf wordt dan "gecaptured".
https://www.elgato.com/en/gaming/game-capture-hd60-s

(Als game capture adapter normaal tussen de uitvoer van de game-box, en de input van TV in).
OK!
Ik dacht dat je met speciale software (DVBLink) rechtstreeks een signaal uit de IPTV kabel zou kunnen opnemen, zoals je dat met een TV-kaart via de kabel kunt doen.
Weer wat geleerd!

Fokke
Reputatie 8
Badge +10
OK!
Ik dacht dat je met speciale software (DVBLink) rechtstreeks een signaal uit de IPTV kabel zou kunnen opnemen, zoals je dat met een TV-kaart via de kabel kunt doen.
Weer wat geleerd!

Fokke

De naam zegt het al... DVBlink.
Dat werkt alleen met DVB (Digital Video Broadcasting) en niet met interactieve TV (ontvangers)...

DVBlink heet nu overigens TV--Mosaic maar dat terzijde.
Bedankt.
DVBLink heeft ook een IPTV module. Ik dacht dat het daarmee misschien kon.
Maar ik zag ook net dat er nu Mosaic TV is. Ik gebruikte DVBlink eerst voor de kabel, maar op een gegeven moment werkte dat niet goed meer. Ga nu toch eens Mosaic TV voor de kabel gebruiken, omdat IPTV rechtstreeks kennelijk niet wil.

Fokke
Het kan of beter gezegd het kon, maar een aantal gebruikers die dit voorelkaar hadden gekregen zijn aangeschreven want er waren onvoorziene voordeeltjes. Zo ook de site Tweakers waar deze methode werdt besproken.

In feite zou het op het nieuwe platform ook mogelijk moeten zijn met de bekende software maar we zullen daar de benodigde gegevens niet voor krijgen en je zit met de codering wat Babylonia al aangaf, dat we alleen toegang krijgen tot die streams waar we voor betalen.

Waarom zou je films met reclame ertussen en de logo van de zender en andere pop up ellende willen opnemen.
OK, bedankt.
Geen IPTV voor mijn pc dus :-(

Fokke
Reputatie 8
Badge +10
OK, bedankt.
Geen IPTV voor mijn pc dus :-(

Nope... tenzij je overstapt naar de nieuwe glasvezelpropositie, daarbij werkt iTV-online op alle platformen dus ook op de PC.

https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-vergelijk-ons-oude-en-nieuwe-glasvezelabonnement-49935
Bedankt!
Een goed idee. Begrijp ik goed dat ik dan via ITV-online ook films op mijn pc kan opnemen?

Fokke
Nee of via een screencapture programma. Opnemen doe je in de cloud wat bij Telfort een extra service is van €5,00 per maand.

Zoals de Elgato die Babylonia noemt.
Reputatie 8
Badge +10
Bedankt!
Een goed idee. Begrijp ik goed dat ik dan via ITV-online ook films op mijn pc kan opnemen?

Fokke

Nee... ;)
Hiervoor geldt evengoed de uitleg die Babylonia hierboven geeft.
Dan heeft dit voor mij dus geen voordeel.

Fokke
Reputatie 8
Badge +10
Dan heeft dit voor mij dus geen voordeel.

Fokke

Jawel...
Je kan iTV-online op de PC kijken, met het abonnement dat je nu hebt kan dat niet.
Alleen opnemen gaat zoals gezegd niet lukken maar dat kan op geen enkele manier bij geen enkele provider of abonnement.
Maar dat kan uiteraard wel met de Amino en dan kijk je op je TV.
Aangezien het om het zelf opnemen gaat zonder extra kosten heeft het dus geen meerwaarde voor de vraagsteller. Het via de tv kunnen kijken lijkt in dit geval bijzaak. Opnemen in de cloud kan nu ook alleen niet op de pc kijken. Hoewel met een dvb-c tuner in de pc en de nodige software kan het weer wel.
Reputatie 8
Badge +10
Aangezien het om het zelf opnemen gaat zonder extra kosten heeft het dus geen meerwaarde voor de vraagsteller. Het via de tv kunnen kijken lijkt in dit geval bijzaak.wel.
Waar lees je dat in zijn reacties..?
Er zijn zoveel manieren om films via internet op te nemen cq te streamen dat de manier waarop hij dat voorstelt via TV-online wel erg omslachtig is.
Ik vermoedde een andere reden.
Nu hebben we een multimedia pc, waar ik via IPTV films wil gaan opnemen.Hier in de startpost!
Het gaat dus niet om tv online maar de ip streams regelrecht naar opname software sturen.
Precies!
Ik wil in ieder geval films kunnen opnemen op die pc. Voor pakweg 1 1/2 jaar terug ging dat met DVB/C, maar na die tijd niet meer. Nu hoopte ik dat via IPTV te kunnen doen.

Fokke
Reputatie 8
Badge +10
Nu hebben we een multimedia pc, waar ik via IPTV films wil gaan opnemen.Hier in de startpost!
Het gaat dus niet om tv online maar de ip streams regelrecht naar opname software sturen.

Ik doelde eigenlijk op die extra kosten die hij hiermee wilde voorkomen.
Dat het voorheen en nog steeds voor DVB met een capture card kan weet ik, maar dat kan alsnog, alleen niet vanaf de Telfort iTV-stream maar een aantal standaard zenders via een capture card, daar zit een DVB-C tuner in.
Dan hebben we elkaar verkeerd begrepen maar dat leek mij logisch dat het om die kosten vermijden ging anders stel je deze vraag niet.

Maar dat moet @Fokke Nauta zelf beantwoorden.
Reputatie 8
Badge +10
Ik doe geen aannames meer, daar heb ik van geleerd... :8
Kosten maakt me niet zoveel uit. Ik wilde gewoon graag films (digitaal) op mijn pc kunnen slaan (DVB/C danwel IPTV, maakt niet uit).

Fokke
Reputatie 8
Badge +18
Wel eens van usenet gehoord daar kun je alle soorten films dowloaden en die op je pc opslaan, wees wel voorzichting want Brein houd alles in de gaten
Reputatie 8
Badge +10
Kosten maakt me niet zoveel uit. Ik wilde gewoon graag films (digitaal) op mijn pc kunnen slaan (DVB/C danwel IPTV, maakt niet uit).

Fokke

Prima, daar is zoals je ongetwijfeld weet diverse hardware voor verkrijgbaar... :D

https://tweakers.net/categorie/66/tv-kaarten/producten/
Ik zie daar diverse tussen staan met HDMI ingang daarmee kan je het signaal van elke tv ontvanger dus ook van de Amino naar de pc toe sturen. Dat zal beter resultaat geven dan een dvb-c tuner die als ik dit een paar reacties terug goed las aanwezig is. Wat ons weer bij de link door babylonia gepost terug brengt maar er zijn meer merken.

Reageer