beantwoord

Kan ik met één ethernet-kabel zowel het interactieve tv-signaal, als internet op mijn tv krijgen?

• 5 februari 2018
  • TV
  • 19 reacties
  • 6857 keer bekeken

Reputatie 1
Tot voor kort was mijn tv-signaal analoog. Achterin mijn nieuwerwetse tv stak ik een coax-kabel voor het tv-signaal, en een ethernet-kabel voor internet op de tv. (De tv staat niet in de buurt van de router; de internetkabels zitten in de muur; elke kamer heeft één ethernet-aansluiting/'stopcontactje' in de muur.)
Mijn telfort-abonnement is sinds kort vernieuwd. Ik heb nu een Experiabox V10, waarbij de interactieve tv via een ethernet-kabel loopt.
Mijn vragen:
- Kan ik met één ethernet-kabel (van ethernet-contact in de muur tot achter in tv) zowel het nieuwe interactieve tv-signaal, als internet op mijn tv krijgen? En zo ja hoe?
- Kan ik t doen met een switch?
- En zo ja: moet de switch van een speciaal type zijn?

Groeten Willem
icon

Beste antwoord door nelly jacoba 6 februari 2018, 12:47

Ik heb een 5 poorts TP-link switch.
De utp vanaf het modem in 1 van de 5 poorten. De andere 4 poorten kan je dan je tv ontvanger en je tv aansluiten. Bij mij zit daar ook nog de radio ontvanger en een nas op.
Werkt prima.
Bekijk reactie

19 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Hallo Willem, het Interactieve TV signaal kun je alleen rechtstreeks vanaf het V10 modem naar de TV-ontvanger sturen met een ethernet-kabel. Deze gaat niet via het ethernetpoortje/aansluiting in de kamers. Daardoor gaat alleen het internet signaal.
Indien de afstand tussen de V10 modem en de TV-ontvanger te lang is dan kun je een draadloze verbindingsset aanschaffen.
Je kunt je TV wel van internet voorzien door deze aan te sluiten op de ethernet-aansluiting in je kamer.
Heb ik je hiermee voldoende geïnformeerd?
Reputatie 1
Ik weet niet of we elkaar goed begrijpen. Van mijn Experiabox loopt er een ethernet kabel naar de slaapkamer. Van technische mensen bij 0900-9596 heb ik begrepen, dat ik daarop zowel de tv-ontvanger (tv-signaal) als een laptop (internet-signaal) kan aansluiten, mits ik n geschikte switch daarbij gebruik.
Ik wilde nu weten wat voor switch t precies moet zijn, en hoe ik die precies moet aansluiten.
Ik heb een 5 poorts TP-link switch.
De utp vanaf het modem in 1 van de 5 poorten. De andere 4 poorten kan je dan je tv ontvanger en je tv aansluiten. Bij mij zit daar ook nog de radio ontvanger en een nas op.
Werkt prima.
Reputatie 1
Beste nelly,
wauw. Ik hoop dat t bij mij ook probleemloos werkt.
Trouwens, is van de 5 poorten op je switch er niet specifiek eentje die 'ingang' is (bijv. altijd de meest linker poort). En de andere, rechtse vier alleen uitgang.?
Nee hoor, maakt niet uit.
Er zit trouwens ook een handleiding bij.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Willem, helaas was mijn eerdere reactie onjuist, excuses hiervoor. Ik kwam in de war met een andere configuratie. Het klopt wat nelly jacoba heeft aangegeven.

@nelly jacoba,

Bedankt!
Reputatie 1
Dank jullie wel.
Gr Willem
Reputatie 8
Vanuit het plaatje van @nelly jacoba heb ik even de specificaties opgezocht:
http://www.tp-link.com/nl/products/details/cat-4763_TL-SG1005D.html#specifications

Ik vind daar geen vermelding van "IGMP Snooping" functionaliteit.
Misschien dat @nelly jacoba geen problemen heeft met haperende TV-streams en internetgebruik?
Dan heeft hij "geluk". Meer toeval als wijsheid.

Wil je verzekerd zijn dat je geen problemen krijgt met haperende TV-streams in combinatie met internet, kies dan in ieder geval voor een switch met IGMP Snooping ondersteuning. Uitleg:
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

Switches die eraan voldoen bijv. Netgear:
http://www.netgear.nl/support/product/gs105ev2.aspx

Van TP-Link:
http://www.tp-link.com/nl/products/details/cat-4763_TL-SG105.html
Reputatie 1
Dank voor je toelichting, Babylonia.
Ik heb inmiddels de Netgear-switch gekocht.
Het aansluiten van de TV is echter nog niet gelukt.
Maar daar maak ik wel weer een nieuwe 'post' van.
Dank en groeten,
Willem
Reputatie 8
Het aansluiten van de TV is echter nog niet gelukt.
Ik denk dat je bij de nieuwe propositie iets over het hoofd ziet.
Voor elke (extra) TV-stream heb je een TV-ontvanger nodig. Die plug je in de switch. En vanuit de TV-ontvanger een HDMI-kabel naar de TV. Internet voor de smart functies die een TV heeft (of extra PC's e.d.), verbindt je met een kabeltje op een ander poortje van de switch.

Omdat het om een managed switch gaat, (ook al is die niet geconfigureerd), eerst kabels aansluiten dan pas de switch van power voorzien. Op die wijze "reboot" de switch zich op de nieuwe netwerkconfiguratie en krijgt de data door vanuit de router met alle geldende IP-adressen en streams.
Reputatie 1
Hi Babylonia,
ik heb net de stroom van de switch afgehaald, en na een halve minuut weer aangesloten, maar het probleem blijft.
Het vreemde is dat er wel degelijk signaal is:
- Op de browserinterface van de experiabox is de TV te zien (MAC-adres) als een van de LAN-verbindingen.
- Als ik de switch buitensluit, en de internet-ingang van de TV rechtstreeks aansluit op de experiabox krijg ik keurig n goede internetverbinding op de tv; op de browserinterface vd experiabox is de TV te zien als LAN-verbinding, met een (door DHCP uitgedeeld) IP-adres.
- Als ik de switch buitensluit, en de ethernet-ingang van de tv-ontvanger rechtstreeks aansluit op de experiabox, zie ik op de browserinterface vd experiabox ook de tv, maar met de vermelding 'static' in de details vd LAN-verbinding. Op de tv komt echter geen signaal binnen. De TV is ingesteld op 'automatisch invoeren' IP-adres, maar geeft ook de mogelijkheid om handmatig een IP-adres in te voeren.
Kan t zijn dat ik dat (handmatig IP-adres invoeren) moet doen (in de browserinterface van de experiabox stond immers 'static' vermeld, als de experiabox rechtstreeks was verbonden met de tv-ontvanger)?
De Tv vraagt bij 'handmatig invoeren' om de volgende info:
- IP-adres
- Subnetmasker
- Gateway
- DNS-server
Welke dingen moet ik hier invullen/waar vind ik die??
Of zou de oorzaak in n heel andere hoek liggen?
Reputatie 1
Update.
Waarom weet ik niet (TV-ontvanger aan- en uitgezet, geloof ik), maar interactieve tv is nu aan t opstarten.
TV-ontvanger rechtstreeks op experiabox aangesloten.
Als alles werkt, ga ik de switch ertussen zetten, om ook internetsignaal op de tv te krijgen.
Ik houd je op de hoogte.
Reputatie 1
Op dit moment werkt t. Joepie.
Ik zie alleen in de browserinterface vd experiabox alleen het static ip-adres van de tv terug, aan de hand van het MAC-adres vd tv.
Ik zie echter geen ip-adres terug van de internet-verbinding op de tv.
Misschien heeft het internet-deel vd tv een eigen mac-adres, maar dat ken ik niet, en dan kan ik t natuurlijk ook niet terugvinden in de browserinterface.
Maar goed, so far, so good.
Reputatie 8
Op dit moment werkt t. Joepie.
Ik zie alleen in de browserinterface vd experiabox alleen het static ip-adres van de tv terug, aan de hand van het MAC-adres vd tv.

Dan heb je je toch het IP-adres wat bij het apparaat hoort, als connectie binnen het LAN?

Ik zie echter geen ip-adres terug van de internet-verbinding op de tv.
Begrijp niet wat je bedoelt?

In de Experia Box is er een connectie met de TV-ontvanger.
Omdat de TV-ontvanger zelf in "routed mode" werkt, zie je de "buitenkant" van de TV-ontvanger als connectie. Met een LAN IP voor de verbinding met de TV-ontvanger.

Idem voor de internetverbinding met de Smart opties van TV.
Met een LAN IP voor de verbinding met de TV.

Idem voor andere apparaten in het netwerk.

Voor een goede werking van switch, TV, TV-ontvanger en mogelijk nog wat apparaten, zou ik zoveel mogelijk de thuis gebruikte "vaste apparaten" een vast IP-adres geven in de Experia Box.
Op die wijze blijven achterliggende gegevens bij te maken verbindingen altijd hetzelfde.
Dat vereenvoudigt de connectie m.b.t. IGMP Snooping functies.

Voor het instellen van vaste IP-adressen, zie 1e plaatje + aanwijzingen in de tekst:
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/experiabox-v8-sterke-firewall-geen-5ghz-internet-57193/index1.html#post496638
Reputatie 1
Dank je, wederom.
Ik ga je reactie lezen en uitproberen.
Gr. Willem
Reputatie 1
Beste Babylonia,
- nav de vaste IP-adressen: op dit moment heb ik twee TV's en een bedrade printer met vaste ip-adressen. De rest (PC's, laptops, tablets, mobiele telefoons, sonos) geloof ik allemaal 'automatisch' bediend door DHCP-server.
- Over het eerste deel van mijn vraag: onze tweede tv is een smart-tv. Die krijgt een tv-signaal (van de tv-ontvanger) en een internet-signaal; twee verschillende kabels dus. Ik verwachtte voor allebei een apart IP-adres te zien op de Experiabox (en misschien ook twee verschillende MAC-adressen). Maar ik zie maar één (static) ip-adres (met een MAC-adres dat bij de TV hoort).
Wat gebeurt hier??
- Hebben zowel tv-signaal als internetsignaal hetzelfde ip-adres?
of
- Kijk ik niet goed in de browserinterface vd Experiabox, en moet er ook een ip-adres zijn voor het internet-signaal?
of nog n andere optie?

Wederom dank en groeten, Willem
Reputatie 8
- nav de vaste IP-adressen: op dit moment heb ik twee TV's en een bedrade printer met vaste ip-adressen.
Daar zou ik zeker ook nog de Telfort TV-ontvanger(s) zelf bijzetten. (MAC-adres op sticker onderkant).
En in jou geval je Sonos apparatuur.

Persoonlijk hier thuis heb ik daar ook nog vaste PC's, en AVR netwerkreceiver bij staan (en zelfs alle andere bekende "thuis"mobiele apparaten). Maar dat gaat misschien wel erg ver? ;)
(Gebruik hier wel een andere router waarbij dat zinnig kan zijn i.v.m. internetstatistieken van elk apparaat). Alleen apparaten van kennissen en familie als die langskomen hebben geen vast IP-adres.

- Over het eerste deel van mijn vraag: onze tweede tv is een smart-tv. Die krijgt een tv-signaal (van de tv-ontvanger) en een internet-signaal; twee verschillende kabels dus. Ik verwachtte voor allebei een apart IP-adres te zien op de Experiabox (en misschien ook twee verschillende MAC-adressen). Maar ik zie maar één (static) ip-adres (met een MAC-adres dat bij de TV hoort).
Wat gebeurt hier??

Het ene signaal is een zuiver digitaal aangeleverd "scherm afbeelding" uitvoer-signaal van je TV-ontvanger wat over de HDMI-kabel loopt, tezamen met een digitaal audio signaal. Dat heeft NIETS met internet of met een netwerk data-signaal te maken.
Vandaar dat je daar ook geen MAC-adres van zult vinden.

- Hebben zowel tv-signaal als internetsignaal hetzelfde ip-adres?

In je thuisnetwerk is de TV-ontvanger "aan de buitenkant" als apparaat te zien, en heeft daarbij een bijbehorend LAN IP-adres.

De streams van het TV-signaal zelf loopt via een virtuele tunnel, als "afgeschermde data" door de netwerkkabel heen, komt in de TV-ontvanger aan, en wordt daar "uitgepakt". Middels de koppeling met je TV abonnementnummer.
Je zult in het thuis LAN netwerk daar echter niet de gegevens van tegenkomen.

Die TV-stream maakt van een ander internet "TV" netwerk gebruik, met ander WAN IP adres, dan je internet adres waar het "normale" internetverkeer over gaat.

De achterliggende gegevens daarvan kun je mogelijk wel terugvinden in je Experia Box.

EDIT:
Zie nu bij teruglezen dat je gebruik maakt van de Experia Box V10. De gegevens zoals ik het hieronder heb neergezet, gaan uit van de menu's van de Experia Box V8.

Laat het maar staan, hebben andere gebruikers er evt. nog wat aan.

Meteen als je inlogt onder START aan de rechterkant vindt je gebruikte MAC-adressen voor:

LAN MAC Address: xxxxxxx
Wireless MAC Address: xxxxxxx
WAN MAC Address: xxxxxxx
VoIP MAC Address: xxxxxxx
iTVWAN MAC Address: xxxxxxx

En aanvullende internet en iTP netwerk gegevens onder:
START ----> menu STATUS ----> Routing Table

De gegevens die beginnen met 10.x.x.x hebben betrekking op je TV-stream.

OK, goed, dat is allemaal leuk en aardig dat je dat dan weet.
Maar daar kun je zelf in je thuis netwerk verder allemaal niets mee, anders dan er kennis van nemen.
Maak het je niet moeilijker dan het is.
Reputatie 1
Oké, wist ik allemaal niet.
En inderdaad, ik kan er verder niks mee, maar ik wil graag snappen hoe t in elkaar zit.
Dank voor al je informatie, de afgelopen tijd.
Groeten Willem
Reputatie 8
Succes 😉

Reageer