iTV Online werkt niet in Chrome browser

• 19 april 2015
  • 15 reacties
  • 18403 keer bekeken

Badge
Sinds vandaag merk ik dat ik niet meer in Chrome op iTV Online kom maar op een vangpagina (landing_chrome.php). Ik weet dat Google Silverlight ondersteuning aan het afbouwen is en dat in september 2015 het echt game over is, maar waar ik NPAPI ingeschakeld heb, ik steeds op de lander blijf komen - enigszins logisch, maar ik vroeg me af of hier een workaround voor is. Gaat Telfort/KPN dit oplossen? Want volgens de landing pagina staat, o.a., "wij hopen dit probleem zo spoedig mogelijk te verhelpen", ik vraag me alleen af op welk termijn ik aan moet denken. Weten jullie misschien hier meer van?

15 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Ja, klopt. Ben even verder gaan zoeken.... en heb een Chrome extensie gevonden "User-Agent Switcher for Chrome" toegevoegd, met de npapi enabled, en nu werkt het weer (tot september dan). Deze extensie laat de iTV Online server denken dat mijn Chrome een IE 10 browser is waardoor ik niet op de lander terecht kom, en de npapi eneable laat Silverlight weer werken 🙂 Op een of andere manier ben ik echt een Google fan....

Dat is een goeie, die onthouden we omdat hier natuurlijk veel meer vragen over gaan komen...
Het wordt trouwens echt tijd voor HTML5 ;)

Ik ben fan van Google wat betreft de functionaliteit maar privacy is een ander verhaal... 😉
Ik kijk momenteel via Internet Explorer. Chrome vind ik niet prettig om mee te werken.Via IE werkt het niet zo stabiel maar daar moet ik het nu maar mee doen.
Ik weet niet of er inmiddels al meer bekend is? Het zou nu toch wel erg fijn zijn als PN eens een keer over gaat op html5.
De reden dat ik chrome wil gebruiken en niet een andere browser is omdat ik dan mijn kpn itv kan casten naar mijn tv. (ik heb geen tv aansluiting maar anderen in het huis wel, en dan is itv casten de oplossing)
Ik heb een chrome kast gekocht en deze aangesloten op mijn tv. Het bekende probleek was dat het niet lukte om verbinding te maken met de chromekast. Een aardige medewerker heeft toen geholpen waaruit bleek dat het wifi kanaal op 18 stond en deze op 13 moest komen te staan. Met veel plezier kon ik eindelijk gebruik maken van de chromo kast. Maar als je deze uitzet en daarna vervolgens weer de kast aamzet om weer te kijken, dan doet die het niet. en ontstaat het zelfde probleem. weer geen verbinding. En het lukt me weer niet om via de chrome kast te kijken. Wie weet wat ik nog zou kunnem doen of kunnen proberen?
Reputatie 8
Een Chromecast waar je hier over spreekt is iets anders als een "Chrome webbrowser".
In het eerdere (al erg oude) draadje waar je nu op aanhaakt, gaat het erom TV-programma's te bekijken via een laptop of PC met de "Chrome webbrowser". Inmiddels is dat zonder problemen mogelijk:
https://telfort.itvonline.nl

Heb het hier via de Chrome webbrowser op een PC overigens ook kunnen casten naar een Chromecast. (Chrome heeft een plugin en menu dat je dat daarmee bewerkstelligt).

Het succes om TV-programma's (met name de HD kwaliteit zenders) te kunnen casten hangt af van de kwaliteit van de WiFi-verbinding.

De Chromecast hier bij mij heb ik gekoppeld met de 5 GHz WiFi band van een eigen router achter de Experia Box V8.
Eenmaal ingesteld verliest de Chromecast hier niet de verbinding met de WiFi van mijn 2e router.
Ook niet als de Chromecast niet in gebruik is, of de power wordt uitgeschakeld. (Omdat de Chromcast geen aan/uit knop heeft, heb ik de adapter van de Chromecast in een setje van "Klik Aan / Klik Uit" verbonden).

Welke router gebruik je zelf, die van Telfort?
Kanaal 18 bestaat niet bij de WiFi 2,4 Ghz band.
Dus daar kan die sowieso niet op ingesteld staan.

Instellen van de Chromecast kun je via de Chrome webbrowser op een PC,
of via de "Home" app onder Android.
Is het koppelen niet goed gegaan kun je dat misschien het gemakkelijkste herstellen door de Chromecast te resetten. Dat doe je door het knopje op de Chromecast 15 seconden vast te houden.

Om connectie naar een Chromecast het meest stabiel te houden met een Experia Box V8, doorloop de volgende reactie en verwijzingen:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/wifi-valt-weg-bij-experiabox-v8-70030/index1.html#post576310

De eersle link daarin is misschien niet helemaal duidelijk, het gaat daarbij om een juiste instelling m.b.t. DLNA

Hetzelfde is het geval bij Firefox. Hoe moeilijk is het om over te schakelen van silverlight naar bijv Flash of Html5? Lijkt me piece of cake voor KPN/Telfort . Ik krijg die melding nu al maanden dat telfort werkt aan een oplossing. Hoe lang moet het nog duren?
Reputatie 8
Gewoon de Chrome browser (erbij) installeren lijkt me dan wat handiger, dan te blijven wachten.
Sinds kort een Google chromebook gekocht. Werkt ideaal, alleen problemen met TV Online van Telfort. Doordat Silverlight niet ondersteund wordt door Google werkt online televisie dus niet. Geen verstand van computers of programma's. Kan iemand mij, op een gemakkelijke manier, helpen om online tv wel te laten werken?
Reputatie 8
Badge +10
Kan iemand mij, op een gemakkelijke manier, helpen om online tv wel te laten werken?

Nee helaas...
Het Chrome OS (besturingssysteem) ondersteund simpelweg Silverlight niet.
Voor de browser Chrome (voor Windows) zelf zie ik hier en daar wat workarounds (zoals ook hierboven beschreven) maar met Chrome OS werkt dat niet.
Google heeft hiervoor gekozen omdat Silverlight sowieso gaat verdwijnen als DRM player/plugin ten gunste van HTML5.
Het is nu aan de webontwikkelaars, contentaanbieders en providers om ervoor te zorgen dat hun aanbod spoedig met HTML5 overweg kan.
YouTube is bijvoorbeeld al zover...
Hoe lang gaat het nog duren voordat we weer itv kunnen kijken via de chrome browser? :(
Doe mij anders maar korting op mijn abbo want ik betaald er wel voor.
Reputatie 8
Badge +10
Hoe lang gaat het nog duren voordat we weer itv kunnen kijken via de chrome browser? :(
Doe mij anders maar korting op mijn abbo want ik betaald er wel voor.

Gaat niet gebeuren hoor, die korting... :P
Je kan gewoon een andere browser gebruiken.

Daarnaast betaal je niet voor iTV-online, dit is een aanvullende dienst.
Je betaald voor het interactieve TV-abonnement via de TV-ontvanger.
Reputatie 1
Hij deed het pas wel op Chrome maar nu niet meer......
Reputatie 8
Badge +10
Ik neem aan dat je NPAPI hebt enabled via chrome://flags/#enable-npapi ?
Een andere workaround is me namelijk niet bekend... 😞
Badge
Ja, klopt. Ben even verder gaan zoeken.... en heb een Chrome extensie gevonden "User-Agent Switcher for Chrome" toegevoegd, met de npapi enabled, en nu werkt het weer (tot september dan). Deze extensie laat de iTV Online server denken dat mijn Chrome een IE 10 browser is waardoor ik niet op de lander terecht kom, en de npapi eneable laat Silverlight weer werken 🙂 Op een of andere manier ben ik echt een Google fan....
Reputatie 8
Heb erg recent daar nog een uitgebreide reactie over gegeven.
Zie volgende reactie, en mogelijk de reacties ervoor:
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/beeld-stopt-op-mijn-tablet-56627/index1.html#post493421

Reageer