beantwoord

iTV HBM2260v2 HDMI werkt niet meer

• 29 juni 2017
  • 39 reacties
  • 723 keer bekeken

Sinds afgelopen weekend kan ik ineens geen enkele tv zender meer zien, het beeld is zwart. Het menu en zender informatie kan ik wel zien. Het volgende heb ik al geprobeerd maar lost het probleem niet op:
- tv ontvanger opnieuw opstarten;
- tv ontvanger terug naar fabrieksinstellingen en software verwijderen;
- meerdere HDMI kabels getest;
- modem opnieuw opstarten;
- kabel van modem naar tv ontvanger vervangen;
- verschillende HDMI instellingen van TV.

Verder heb ik een scartkabel geprobeerd en deze geeft wel beeld.

Kan iemand mij vertellen hoe dit probleem opgelost kan worden?
icon

Beste antwoord door Spijkers 17 juli 2017, 20:11

Hierbij nog een update. Gisteren heb ik mijn tv met een hdmi kabel aan een ziggo tv-ontvanger gekoppeld en kreeg hier ook alleen zwart beeld. Daarna nog een keer mijn xbox gekoppeld en de reden dat is hier eerder wel beeld had was vanwege de lage resolutie (640x480). Wanneer ik hier de resolutie instel op 1360x768 dan is het beeld ook zwart (tv resolutie is volgens specs 1366x768).
Dus op basis van dit en wat ik eerder heb uitgezocht, denk ik dat de conclusie is dat de hdmi aansluiting van de tv kapot is. Er zit dus niets anders op dan via de scart te gaan kijken en op termijn maar eens uit te kijken naar een nieuwe (smart)TV.
Bedankt voor jullie hulp.
Bekijk reactie

39 reacties

Reputatie 8
Badge +10
[...]
Kan iemand mij vertellen hoe dit probleem opgelost kan worden?

Ja... door aan Telfort te vragen of ze de ontvanger willen omruilen voor een nieuwe... ;)
Gezien alle mogelijke oplossingen die je al hebt geprobeerd denk ik dat deze niet meer gaat werken.
Reputatie 7
Badge +7
Hey Spijkers, vervelend dat je je geen beeld meer hebt via HDMI. Je hebt inderdaad alles al goed uitgesloten. Ik heb een nieuwe TV ontvanger voor je besteld. Die zal met een paar dagen bij je binnen komen.
Beste Wieger, bedankt voor je reactie en het opsturen van een nieuwe tv ontvanger. Zodra ik deze ontvangen heb zal ik nog een update geven.
Hey Spijkers, vervelend dat je je geen beeld meer hebt via HDMI. Je hebt inderdaad alles al goed uitgesloten. Ik heb een nieuwe TV ontvanger voor je besteld. Die zal met een paar dagen bij je binnen komen.

De nieuwe tv-ontvanger heb ik aangesloten, echter lost dit het probleem niet op. Het beeld blijft zwart op alle zenders (ook bij netflix series). Wanneer ik een computerscherm aansluit met hdmi heb ik wel beeld. Verder komen er ook geen HD zenders meer voor in de lijst...
Reputatie 8
Badge +17
Je hebt (nog) niet uitgesloten dat HDMI ingang van je TV defect is?
Zitten er nog andere HDMI ingangen op die je kan proberen?
Kan je "iets anders" op die HDMI ingang aansluiten?
Je hebt (nog) niet uitgesloten dat HDMI ingang van je TV defect is?
Zitten er nog andere HDMI ingangen op die je kan proberen?
Kan je "iets anders" op die HDMI ingang aansluiten?

Er zit helaas maar 1 HDMI ingang op mijn TV. Op deze ingang heb ik gisteren een xbox aangesloten en deze geeft gewoon beeld. Dus op basis hiervan en het feit dat ik het menu en zenderinformatie wel kan zien wanneer de hdmi kabel aangesloten is, denk ik dat de hdmi ingang goed functioneert.
Reputatie 8
Badge +10
Ik mis in de mogelijke oplossingen nog het resetten van de modem zelf.
Welke modem heb je..?
Ik heb de Experia box V8.
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb de Experia box V8.
Druk een puntig voorwerp (ik gebruik daarvoor een uitgebogen paperclip) in het resetgaatje achterop de modem en hou deze ca. 10 seconden ingedrukt tot je een klik hoort en de lampjes van status wijzigen, dan loslaten.
De modem start binnen enkele minuten weer op, waarna je het TV-beeld weer checkt...
Reputatie 7
Badge +7
Hey Spijkers, dat is knap lastig ja. Als een ander apparaat op dezelfde HDMI poort wel beeld geeft, dan is het aannemelijk dat de poort goed werkt. Ik wil daarom nog eens verder kijken met je. Soms kan de opstartvolgorde van invloed zijn op het wel of niet beeld krijgen. Wat soms werkt is eerst je TV aan te zetten, de ontvanger helemaal uit(stroomloos) en dan de ontvanger op te laten starten. Ook de andere volgorde kan effect hebben, juist door je ontvanger volledig op te laten starten en daarna pas je TV op te starten. Mocht je een Smart TV hebben, dan kan je ook nog kijken of je de software van je TV kan updaten. Dit kan ook wonderen doen.

@Enterprise en Kees-Jan fijn dat jullie mee denken! Thanks!
Reputatie 8
Badge +10
Ik ben het probleem wel eens vaker tegengekomen met oude(re) smart TV's die alleen HD-ready zijn.
Als je handmatig de resolutie op de ontvanger op 1080 zet dan wordt nog wel het menu en de zenderlijst zichtbaar maar het beeld blijft zwart omdat de TV niet altijd overweg kan met de 1080 instelling.
Maar omdat de ontvanger na een reset de resolutie terugzet naar 720 zou je verwachten dat het wel weer zou werken.
En de ontvanger is inmiddels teruggezet naar fabrieksinstellingen en de software is opnieuw gepushed, dus ik tast hier ook in het duister...
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Gisteravond ben ik verder gegaan met het probleem en een aantal van jullie aanbevelingen uitgevoerd. (Het gaat trouwens niet om een smart-tv)

- de router resetten heeft geen effect gehad

- Hierna heb ik beide apparaten (ontvanger en tv) spanningsloos gemaakt en vervolgens eerst de ontvanger en vervolgens de tv aangezet. Het resultaat is: melding "niet ondersteund" op tv scherm. Verder heeft het op "standby" zetten (ontvanger en tv) en vervolgens weer inschakelen geen effect.

- Nogmaals beide apparaten spanningsloos gemaakt en vervolgens eerst de tv en vervolgens de ontvanger aangezet. Het resultaat is: zwart beeld en zenderinfo en menu zichtbaar. Wanneer daarna alleen de ontvanger op "standby" en vervolgens weer "aan" wordt gezet, is het beeld nog steeds zwart en zijn zenderinfo en menu zichtbaar. Zodra alleen de tv op "standby" en weer "aan" is gezet komt er "geen signaal" in beeld te staan. Alle volgends "standby" en inschakel acties hebben geen effect, de melding "geen signaal" blijft.

- Als laatste heb ik nog een keer naar de resolutie instellingen in het beeldscherm instellingen menu gekeken. Opvallend hierbij is dat als ik switch tussen automatische en de 720 resolutie er heel kort tv beeld te zien is links bovenin het menu scherm.
Reputatie 8
Badge +10
@Spijkers
Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe TV... :8
Reputatie 8
Badge +2
Hi Spijkers, bedankt voor je reactie. Voor alle zekerheid heb ik je ontvanger een reset gegeven vanaf deze kant. De andere ontvanger was nog aangemeld, die heb ik gelijk verwijderd. De HD-zenders zou je dan ook weer moeten kunnen zien. Ik ben benieuwd of dit ook het probleem met het beeld zélf wegneemt. Mocht dit ook niet werken, dan zou je nog kunnen proberen om een andere HDMI-kabel te testen. Deel je het resultaat weer? Dank alvast.
Hi Spijkers, bedankt voor je reactie. Voor alle zekerheid heb ik je ontvanger een reset gegeven vanaf deze kant. De andere ontvanger was nog aangemeld, die heb ik gelijk verwijderd. De HD-zenders zou je dan ook weer moeten kunnen zien. Ik ben benieuwd of dit ook het probleem met het beeld zélf wegneemt. Mocht dit ook niet werken, dan zou je nog kunnen proberen om een andere HDMI-kabel te testen. Deel je het resultaat weer? Dank alvast.
Bedankt voor de reset, ik heb de ontvanger opnieuw aangemeld en heb nu de HD zenders weer terug. Helaas heeft dit in combinatie met een andere HDMI kabel niet het probleem opgelost.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Spijkers, dank je wel voor de reactie. Goed om te horen dat de HD-zenders weer terug zijn. Heb je geprobeerd om 'n andere HDMI-kabel te testen? Veel meer dan dat kan je niet meer uitsluiten. 😞
.... Heb je geprobeerd om 'n andere HDMI-kabel te testen? .....
Dit had ik al gedaan
Reputatie 8
Badge +2
Hi Spijkers, dan wordt het een lastig verhaal. Ik zou je voor de zekerheid nogmaals een ontvanger kunnen sturen, maar ik denk dat ook deze het probleem niet gaat verhelpen. Ook ik vermoed dat het probleem wordt veroorzaakt door een instellilng/defect aan je tv-toestel. Je zou dit uit kunnen sluiten door de ontvanger te testen op een ander tv-toestel. Is dit mogelijk?
Reputatie 1
Zeer waarschijnlijk wordt de hdmi aansluiting van je tv niet meer ondersteund door telfort. Ik gok dat dit na de firmware update gekomen is. Het feit dat je wel menu en zenderinformatie hebt geeft ook aandat de verbinding naar de tv goed werkt. Het probleem is de weergave van de tv beelden ( lees de beveiliging van deze beelden...).

Dit gaat niet door telfort opgelost worden, dus zal je een nieuwe tv moeten aanschaffen of via scart moeten blijven kijken.

Overigens had Michael dit moeten weten aangezien dit een bekend probleem is wat ook bij hem is aangemeld...

Quote:

De nadere toelichting die ik via PM heb gekregen is "een verouderde hdmi-aansluiting op de betreffende Samsung tv's. Deze wordt niet meer ondersteund".
De 'eventuele alternatieven' die Michael per geval nog eens zou bekijken zijn blijken er niet te zijn: de keuze is simpel: óf via scart kijken, óf abonnement opzeggen. Van een alternatief of compensatie is geen sprake.

Blijkbaar zijn ze tot de conclusie gekomen dat het probleem te weinig klanten treft om het probleem technisch op te lossen, en blijkbaar is Telfort/KPN van mening dat het daarmee acceptabel is om een perfect functionerende televisie van slechts 8 jaar oud van de een op de andere dag niet meer te ondersteunen en daarmee feitelijk onbruikbaar te maken voor hun diensten.
/quote
Reputatie 8
Badge +10
Zeer waarschijnlijk wordt de hdmi aansluiting van je tv niet meer ondersteund door telfort. Ik gok dat dit na de firmware update gekomen is.

De HDMI van de TV is sinds kort (nu een week of twee) geleden gestopt, de meest recente versie van de firmware-update is van wie weet hoeveel maanden of langer geleden.
Dus ik zie het verband niet, dan had het probleem zich toen al direct na de firmware-update voorgedaan...
Reputatie 1
Zeer waarschijnlijk wordt de hdmi aansluiting van je tv niet meer ondersteund door telfort. Ik gok dat dit na de firmware update gekomen is.

De HDMI van de TV is sinds kort (nu een week of twee) geleden gestopt, de meest recente versie van de firmware-update is van wie weet hoeveel maanden of langer geleden.
Dus ik zie het verband niet, dan had het probleem zich toen al direct na de firmware-update voorgedaan...

En jij denkt dat er niets veranderd is sinds de zenderwijzigingen? En de topicstarter heeft er sinds afgelopen weekend last van niet al 2 weken.

Dus ja, ik denk dat het zeer zeker hier mee te maken heeft.

( en lees goed wat de problemen zijn. De tpocstarter heeft namelijk WEL beeld! )
Reputatie 8
Badge +10

En jij denkt dat er niets veranderd is sinds de zenderwijzigingen? En de topicstarter heeft er sinds afgelopen weekend last van niet al 2 weken.

Dat denk ik inderdaad... de zenderwijzigingen zijn volledig aangestuurd vanaf het Telfort platform zélf en staan los van de firmware van de modem en de TV-ontvanger.
En de melding in de starttopic is van 8 dagen geleden (30 juni) en daarin wordt gemeld: 'sinds afgelopen weekend'...
Dus het weekend vóór 30 juni... en dat is (morgen) twee weken.

( en lees goed wat de problemen zijn. De tpocstarter heeft namelijk WEL beeld! )

Ik heb goed gelezen wat de problemen zijn en zoals gezegd is het wachten op Spijkers of hij nog in staat is (geweest) om de TV-ontvanger op een andere TV te testen.
De uitslag daarvan zal naar verwachting wel uitwijzen of het probleem in de TV of in de TV-ontvanger zit.
Reputatie 1

Dat denk ik inderdaad... de zenderwijzigingen zijn volledig aangestuurd vanaf het Telfort platform zélf en staan los van de firmware van de modem en de TV-ontvanger.
En de melding in de starttopic is van 8 dagen geleden (30 juni) en daarin wordt gemeld: 'sinds afgelopen weekend'...
Dus het weekend vóór 30 juni... en dat is (morgen) twee weken.

I stand corrected... Rekenen is ook moeilijk 😃
Bedankt voor de reacties. Ik zal morgen mijn computerscherm nogmaals aan de TV ontvanger hangen. Vorige keer gaf deze ook gewoon beeld dus mijn verwachting is dat dat nu ook zal gebeuren. Scart geeft wel gewoon tv beeld alleen krijg ik dan geen beeld meer via de Netflix app (wel menu e.d. maar zodra serie start hoor ik alleen geluid maar zie geen beeld). Is dit een instelling of werkt de app niet met scart?
Reputatie 8
Badge +10
Bedankt voor de reacties. Ik zal morgen mijn computerscherm nogmaals aan de TV ontvanger hangen. Vorige keer gaf deze ook gewoon beeld dus mijn verwachting is dat dat nu ook zal gebeuren.
Graag gedaan... ;)
Als je computerscherm wederom wél goed beeld geeft dan weet je eigenlijk wel zeker dat het probleem in de HDMI-aansluiting van de TV zit...

Reageer