beantwoord

iTV hapert / Internet op pc traag

• 17 september 2018
  • 6 reacties
  • 464 keer bekeken

Reputatie 1
Hi all,
Ik zie dat er al heel veel topics zijn over mensen die problemen hebben met hun ontvangst van iTV van Telfort. Helaas ervaar ik plots sinds vorige week ook haperend beeld bij het televisie kijken, zonder dat er iets in mijn netwerkt/verbindingen iets is veranderd. Heb de meeste topics al doorgelezen in de hoop op een oplossing, maar helaas, oplossingen die bij anderen eventueel wel werkten, werken bij (nog) niet.
*@Admin: Sorry voor het opstarten van een nieuw topic van een bekend problem. Eventueel mag ie met een ander topic samengevoegd worden.

Situatie: ik heb een glasvezel aansluiting. Modem (Experiabox 😎 staat in de meterkast en vandaar loopt er onder andere een kabel naar 1 adapter van een tv-verbindingsset 'type 200 met Telfort logo'. In de woonkamer en slaapkamer een tweede en derde (derde = Devolo 650) adapter van de verbindingsset welke elk lopen naar een tv-ontvanger die dan uiteraard op de tv is aangesloten.

Heb tot vorige week nooit echt problemen gehad met ontvangst. Vorige week begon plots het beeld vast te lopen en sindsdien heb ik constant haperingen. Ik heb in eerste instantie mijn modem en tv-ontvanger gereset. Modem ging vrij makkelijk, tv-ontvanger wat lastiger. In eerste instantie gewoon uit en aan gezet en stroom eraf en erop. Opstarten ging niet, kreeg een foutcode F143, kon geen verbinding maken met netwerk. Vervolgens een directe bekabelde verbinding opgezet tussen modem en tv-ontvanger woonkamer. TV-ontvanger startte op, maar nu lag er wel een kabel door het huis. Vervolgens weer de adapters van de tv-verbindingsset opnieuw aangesloten. Kreeg ze niet automatisch aan de praat en pas na twee keer opnieuw koppelen met moeite kwam er weer een signaal door tot aan de tv-ontvanger. TV werkte weer even, maar niet lang daarna begon de tv weer te haperen of liep het geluid door bij vaststaand beeld of zwart beeld. Volgende poging wat ik hier op het forum tegenkwam: software van tv-ontvanger verwijderen en opnieuw installeren. En ook weer, via de TV-verbindingsset liep de boel vast, tv-ontvanger opnieuw vast aangesloten op het modem en de software werd weer geladen. Ondanks deze reset blijf ik nog steeds last hebben van haperend beeld en is televisie kijken even minder leuk.

Ging gisteren even achter de pc, welke met een vaste kabel is aangesloten op het modem. Ik merkte op dat internet wat trager was dan normaal. Ook stond de tv aan, had even geen last haperingen, totdat ik met mn pc op internet ging. TV begon te haperen...

Weet niet of die haperingen/traag internet nu aan mijn apparatuur ligt (modem, tv-verbindingsset, kabels) of dat er een verstoring op de lijn zit... Heb ondertussen het modem een reset gegeven, de tv-ontvangers (software verwijderen en nieuwe erop gezet) en de adapters van de tv-verbindingsset een paar keer opnieuw moeten koppelen.

Iemand suggesties wat ik nog kan doen om die verstoring weg te krijgen? Of iemand een suggestie wat de oorzaak kan zijn? Hulp wordt gewaardeerd. Tks!
icon

Beste antwoord door Babylonia 22 september 2018, 07:10

Mooi, dat het nu weer werkt. (Zolang als het duurt).

Als ik je uitgebreide verhaal teruglees, waren die verbindingssetjes de oorzaak van het probleem.
Bij slechte verbindingen hebben resets / opnieuw inladen van firmware van TV-ontvangers weinig zin.

Bedenk dat die verbindingssetjes een data-signaal over je stroomnet heen zet. Er hoeft maar een vreemd storingssignaal op dat stroomnet te komen van bijv. een elektronisch slecht gedempte stofzuiger of wasmachine die wordt ingeschakeld, en de kans is groot dat TV-ontvangers daarmee niet goed meer werken.

Mocht het probleem zich opnieuw voordoen, overweeg gewoon UTP ethernetkabels via kabelgootjes aan te leggen. Gebruik van verbindingssets is en blijft IMO een "surrogaat noodoplossing".
Bekijk reactie

6 reacties

Je hebt deze probleemoplosser doorlopen ?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/het-beeld-van-mijn-tv-hapert-ik-zie-blokjes-in-beeld.htm

Staat je klantnummer al in je forumprofiel? Dan kan webcare naar je verbinding kijken.
Reputatie 1
Tks Nelly. Ja en ja...heb zo'n beetje alles al geprobeerd wat ik hier en op de telfort site ben tegengekomen. Helaas zonder resultaat.
Mn klantnummer staat idd in mn profiel dus hopende dat er iemand van Telfort mij kan bijstaan...
Reputatie 8
Badge +9
Goedemorgen JcJay, welkom op het forum! 🙂
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg, en goed dat je al een en ander hebt geprobeerd. Haperde de tv-ontvanger ook toen je deze - tijdelijk - met die internetkabel aangesloten had op de Experia Box? Kan je daarnaast ook testen of je dit probleem ervaart, als je een andere kabel tussen de NT en de Experia Box aansluit? Dat mag een ethernet cat 5, dus een internetkabel zijn. Ik ben benieuwd of dat verschil maakt, laat je me weten hoe het is gegaan?
Reputatie 1
Zo plots als de verstoring spontaan optrad, zo plots is ie sinds gisteren verdwenen. Sinds gisteren kan ik weer 'normaal' tv kijken en heeft hij niet meer gehaperd, zonder dat ik iets gedaan, veranderd of geprobeerd heb... Alles werkt nu weer normaal mét de tv verbindingsset. Geen idee waaraan het gelegen heeft of wat de verstoring verholpen heeft. Het lijkt erop alsof er ergens 'ruis' lijn zat wat nu weg is...? Heeft Telfort misschien mijn aansluiting nagekeken en iets gedaan? Anyway, tot dusver is/lijkt weer alles ok.
Reputatie 8
Mooi, dat het nu weer werkt. (Zolang als het duurt).

Als ik je uitgebreide verhaal teruglees, waren die verbindingssetjes de oorzaak van het probleem.
Bij slechte verbindingen hebben resets / opnieuw inladen van firmware van TV-ontvangers weinig zin.

Bedenk dat die verbindingssetjes een data-signaal over je stroomnet heen zet. Er hoeft maar een vreemd storingssignaal op dat stroomnet te komen van bijv. een elektronisch slecht gedempte stofzuiger of wasmachine die wordt ingeschakeld, en de kans is groot dat TV-ontvangers daarmee niet goed meer werken.

Mocht het probleem zich opnieuw voordoen, overweeg gewoon UTP ethernetkabels via kabelgootjes aan te leggen. Gebruik van verbindingssets is en blijft IMO een "surrogaat noodoplossing".
Reputatie 8
Badge +9
Fijn om te lezen dat het weer goed werkt! Ik hoop dat het goed blijft, en ook dat je iets hebt aan de uitleg/tips van Babylonia. Laat het vooral weten als we iets voor je kunnen doen 🙂

Reageer