beantwoord

IP TV op eigen modem + kijken Netflix

• 30 april 2018
  • 29 reacties
  • 2567 keer bekeken

Als ik mijn Draytek configureer voor internet + IPTV kan ik wel tv kijken, maar is in het menu "Meer TV" met o.a. Netflix weg (kanaal 200). Is dit op te lossen? Ik heb gehoord dat er met een VPN iets mogelijk zou zijn.

Gr. Arjan
icon

Beste antwoord door Babylonia 2 mei 2018, 02:52

Niet te moeilijk denken hoor. ;)
Het is alleen maar een iets meer uitgebreidere VLAN instructieset in een router stoppen, zoals het in meer uitgebreide (professionele) routers en bijv. in layer 3 managed switches al lang wordt toegepast.
Het is echt geen rocket sciense.

Bedenk dat KPN/Telfort met hun "routed mode" gewoon van bestaande technieken gebruik maakt van wat er aan netwerkmogelijkheden voorhanden is.

Vergelijkbare techniek, --alleen met een ander gebruiksdoel,-- wordt bijvoorbeeld toegepast als meerdere VLANS naar een uitgebreider type Access Point worden gestuurd. Het is dan mogelijk op een Access Point meerdere verschillende sub-netten van WiFi te voorzien in de vorm van meerdere SSID's op datzelfde WiFi Access Point. (Vergelijk ook een WiFi gast netwerk).

Dat laatste gebruiksdoel (met die Acess Points), pas ik zelf toe voor meerdere VLANS die over één lijn naar zo'n Access Point gaan, in het netwerkschema zoals besproken < HIER >

Het enige verschil is, dat ik die verschillende VLANS zelf lokaal heb opgezet (en in een Access Point weer worden "uitgepakt"), en KPN/Telfort reeds "van tevoren" 2 of 3 VLANS over het internet aanlevert, om in de modem/router gescheiden te worden, met uitzondering van de "IP-TV" gebruikte VLAN, die pas in de TV-ontvanger wordt "uitgepakt".
Bekijk reactie

29 reacties

Reputatie 8
Nee, voor Netflix heb je dat niet nodig.
VPN zou bijv. wel handig kunnen zijn voor de iTVonline app, om alle zenders die je thuis kunt ontvangen met de app ook elders of in het buitenland te kunnen blijven ontvangen.

Zie ook eerdere reactie:
https://forum.telfort.nl/tv-338/ip-tv-op-eigen-modem-kijken-netflix-75674/index1.html#post621947
Technisch klopt dit allemaal maar heb je nou een VPN nodig gehad om Netflix te kijken?
Reputatie 8
Niet te moeilijk denken hoor. ;)
Het is alleen maar een iets meer uitgebreidere VLAN instructieset in een router stoppen, zoals het in meer uitgebreide (professionele) routers en bijv. in layer 3 managed switches al lang wordt toegepast.
Het is echt geen rocket sciense.

Bedenk dat KPN/Telfort met hun "routed mode" gewoon van bestaande technieken gebruik maakt van wat er aan netwerkmogelijkheden voorhanden is.

Vergelijkbare techniek, --alleen met een ander gebruiksdoel,-- wordt bijvoorbeeld toegepast als meerdere VLANS naar een uitgebreider type Access Point worden gestuurd. Het is dan mogelijk op een Access Point meerdere verschillende sub-netten van WiFi te voorzien in de vorm van meerdere SSID's op datzelfde WiFi Access Point. (Vergelijk ook een WiFi gast netwerk).

Dat laatste gebruiksdoel (met die Acess Points), pas ik zelf toe voor meerdere VLANS die over één lijn naar zo'n Access Point gaan, in het netwerkschema zoals besproken < HIER >

Het enige verschil is, dat ik die verschillende VLANS zelf lokaal heb opgezet (en in een Access Point weer worden "uitgepakt"), en KPN/Telfort reeds "van tevoren" 2 of 3 VLANS over het internet aanlevert, om in de modem/router gescheiden te worden, met uitzondering van de "IP-TV" gebruikte VLAN, die pas in de TV-ontvanger wordt "uitgepakt".
Voor de "Synology" router modellen die op dit moment de "routed mode" nog niet ondersteunen heb ik overigens juist afgelopen week een verzoek ingediend om daarvoor de firmware te laten aanpassen.

Men stond daar positief tegenover. Hoewel men nooit uitspraken doet of dat snel of wat langer zal duren, hoop ik dat het binnen niet al te lange termijn mogelijk zal zijn. Afwachten maar.

Dat zal mede ook afhangen van het langslepende eindapparaten gedoe. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de fabrikanten dus Avm en Synology en noem maar op basis van gegevens regelrecht vanuit de bron ons apparaten met geschikte firmware en of instel mogelijkheden kunnen leveren.

Wellicht dat voor TS openwrt uitkomst kan bieden?
Reputatie 8
Badge +10
Maar hoe is het dan mogelijk dat door het simpele 'noemen of wisselen' van de VLAN-nummertjes de Fritzbox met het gewijzigde XS4ALL profiel op een Telfort verbinding ineens wél Routed TV geeft i.p.v. Bridged TV..?
XS4ALL is een verlengstuk van KPN, net als Telfort en gebruikt OOK routed mode.
(Zelfde TV-ontvanger, zelfde functies - witte afstandbediening). Vandaar.
De enige verschillen liggen in de gebruikte VLAN nummers en de "toegang" (PPP - PPPoE e.d.)

https://www.xs4all.nl/service/diensten/televisie/gebruiken/on-demand/hoe-werkt-meer-tv-1.htm

Oke bedankt,
dan lijkt het me zinloos om dezelfde wijze voor de Draytek na te streven.
Reputatie 8
Zou routed niet de standaard moeten zijn ipv bridged?
Wat betreft de wijze zoals KPN/Telfort/XS4ALL de hun gebruikte TV-ontvangers hebben ingericht wel. Zegt natuurlijk niets over andere providers en de door hen gebruikte TV-ontvangers.

Verder volledig afhankelijk van de opties van een router om het als zodanig te kunnen instellen.
Pleit natuurlijk meer voor de routers waarbij er wel rekening mee is gehouden.
Het werkt daar gaat het om, op zich best intressant om uit te vinden waarom het werkt, maar dat lijkt mij ook van ondergeschikt belang. Je zou gewoon een keuze optie voor moeten hebben routed of bridged. Zou routed niet de standaard moeten zijn ipv bridged?
Reputatie 8
Maar hoe is het dan mogelijk dat door het simpele 'noemen of wisselen' van de VLAN-nummertjes de Fritzbox met het gewijzigde XS4ALL profiel op een Telfort verbinding ineens wél Routed TV geeft i.p.v. Bridged TV..?
XS4ALL is een verlengstuk van KPN, net als Telfort en gebruikt OOK routed mode.
(Zelfde TV-ontvanger, zelfde functies - witte afstandbediening). Vandaar.
De enige verschillen liggen in de gebruikte VLAN nummers en de "toegang" (PPP - PPPoE e.d.)

https://www.xs4all.nl/service/diensten/televisie/gebruiken/on-demand/hoe-werkt-meer-tv-1.htm
Reputatie 8
Badge +10

Dat komt alleen maar omdat "andere" instellingen (die je niet toont) verantwoordelijk zijn voor die routed mode. Niet een wisseling van de VLAN nummertjes tussen XS4ALL met die van Telfort.

Er blijkt dan toch het nodige 'te gebeuren' in de verbinding.
Het is degene op tweakers.net die dit heeft uitgevogeld toch ook gelukt voor de Fritzbox, en daarbij zijn geen diepgaande wijzigingen uitgevoerd behalve de genoemde.
Leg me dat uit en ik stop met mijn streven om het in de Draytek ook voor elkaar te krijgen... 👍
Reputatie 8
Ik toon niet alleen het verschil, deze wijzigingen worden ook daadwerkelijk uitgevoerd, en dit configuratiebestand wordt in de Fritzbox geladen en de Fritzbox gebruikt deze wijzigingen dus ook in de uitvoering van zijn taken.
Uiteraard snap ik dat het werkt met een Fritz!box, maar nogmaals dat is niet de essentie waar ik op doel. Die gegevens die je toont kun je ook halen uit de informatiepagina van Telfort.
Daar heb je dat bestand niet voor nodig.

Het zijn juist andere zaken wat je juist niet toont (en ook niet van de Telfort infopagina zijn te halen), wat bepalend is of routed mode wordt gebruikt, of juist niet.

Deze 'simpele' wijzigingen zorgen er tenslotte ook voor dat Telfort iTV gewijzigd kan worden naar Routed TV door de XS4ALL configuratie aan te passen.
Dat komt alleen maar omdat "andere" instellingen (die je niet toont) verantwoordelijk zijn voor die routed mode. Niet een wisseling van de VLAN nummertjes tussen XS4ALL met die van Telfort.
Het zijn diepergaande instellingen die je ook terugvindt bij uitgebreide managed switches.
Combinatie van "Untagged" en "tagged" instellingen m.b.t. VLANS op de LAN poorten.

En juist die instellingen zijn afhankelijk van de mogelijkheden van een router. Bij de ene router kun je die wel instellen (of zijn ze verborgen in de basis set-up zoals een Telfort modem/router), bij een andere router kun je dat niet instellen.
(Vandaar de vraag bij Synology die opties in de firmware te implementeren, omdat ze nu ontbreken).

Dat geldt evenzeer voor het ene - of andere model DrayTek router.
Reputatie 8
Badge +10

Wat je toont is alleen het verschil tussen de VLAN's + de wijze van connectie PPoE tegenover "ether" van XS4ALL en Telfort. Verder niets meer.
De essentie op de aanwezige poorten van een "untagged" VLAN 34 (+ eventueel het verder "vergeten" dat het om VLAN 34 gaat) en het meesturen van een "tagged" VLAN 4 over diezelfde poorten, laat je niet zien.

Ik toon niet alleen het verschil, deze wijzigingen worden ook daadwerkelijk uitgevoerd, en dit configuratiebestand wordt in de Fritzbox geladen en de Fritzbox gebruikt deze wijzigingen dus ook in de uitvoering van zijn taken.
Mijn doel is om te bekijken of met dezelfde wijzigingen de Draytek ook Routed TV kan gebruiken.
Deze 'simpele' wijzigingen zorgen er tenslotte ook voor dat Telfort iTV gewijzigd kan worden naar Routed TV door de XS4ALL configuratie aan te passen.
Proberen kan altijd lijkt me...

Dat zal op zichzelf in elke router anders zijn opgebouwd m.b.t. de achterliggende firmware en menu's, en daarmee dus ook het configuratiebestand. Dus dat heeft niet zoveel zijn om te proberen dat te "porteren". Het past toch niet op een andere router. Ook niet voor een DrayTek.

Het is niet mijn bedoeling om een Fritzbox configuratiebestand te 'porteren' naar een Draytek.
Dat de configuratiebestanden van de twee verschillende modems niet uitwisselbaar zijn begrijp ik uiteraard wel, ik kom niet uit een ei... 😂
Ik wil in het Draytek configuratiebestand proberen dezelfde wijzigingen uit te voeren en deze werkend te krijgen voor Routed TV door de zelfde wijzigingen in VLAN's e.d. uit te voeren in de Draytek, er wordt verder niets gewijzigd in achterliggende firmware of menu's.
Dat gebeurd ook niet bij de wijzigingen in de configuratie van de Fritzbox...
Reputatie 8
De enige wijzigingen die in het XS4ALL bestand nodig zijn om van Bridged TV Routed TV te maken staan hieronder.
Wat je toont is alleen het verschil tussen de VLAN's + de wijze van connectie PPoE tegenover "ether" van XS4ALL en Telfort. Verder niets meer.

De essentie van "routed mode" op de aanwezige poorten van een "untagged" VLAN 34 (+ eventueel het verder "vergeten" van het VLAN label "34") en het meesturen van een "tagged" VLAN 4 over diezelfde poorten, laat je niet zien.

Dat zal op zichzelf in elke router anders zijn opgebouwd m.b.t. de achterliggende firmware en menu's, en daarmee dus ook het configuratiebestand. Dus dat heeft niet zoveel zijn om te proberen dat te "porteren". Het past toch niet op een andere router. Ook niet voor een DrayTek.
@Enterprise
Ik heb wel interesse in dat bestand. Ook wil ik je het bestand van de Draytek wel sturen. Kan dit via dit forum of moeten we e-mailadressen uitwisselen?
Reputatie 8
Badge +10

Maar dat is dan specifiek afgestemd voor een Fritz!box.
Op zichzelf als het "leesbaar" is (zoals de regels die je toont) wel interessant om de opbouw daarin te zien. De indeling bij een Synology is echter toch weer heel anders. Ik wacht wel af wat Synology zelf onderneemt. Bedankt in ieder geval voor het aanbod.

Het was me meer te doen om jouw interesse om dit soort dingen te doorgronden... ;)
De enige wijzigingen die in het XS4ALL bestand nodig zijn om van Bridged TV Routed TV te maken staan hieronder.
De enige wijzigingen die worden uitgevoerd zijn die in het VCI/VPI nummer en de VLANID en prioriteit.
Daarnaast wordt de DSL encapsulation gewijzigd van PPPoE naar Ethernet.
Dan lijkt het me niet zo heel moeilijk om dezelfde wijzigingen in de Draytek door te voeren en eens te kijken of dit werkt.

Het bestand is overigens met een goeie teksteditor (ik gebruik Note++) prima te lezen en te bewerken.

code:

onder vccs {

VPI = 8;
VCI = 48;

wijzigen naar

VPI = 0;
VCI = 34;

----------------

onder dslifaces {

dsl_encap = dslencap_pppoe;

wijzigen naar

dsl_encap = dslencap_ether;

----------------

onder vlancfg {

vlanid = 6;
vlanprio = 1;

wijzigen naar

vlanid = 34;
vlanprio = 0;
Reputatie 8
Wat het XS4ALL configuratiebestand betreft, als je interesse hebt om het hele (gewijzigde) bestand eens uit te pluizen dan wil ik het met plezier naar je toe mailen... :)
Maar dat is dan specifiek afgestemd voor een Fritz!box.
Op zichzelf als het "leesbaar" is (zoals de regels die je toont) wel interessant om de opbouw daarin te zien. De indeling bij een Synology is echter toch weer heel anders. Ik wacht wel af wat Synology zelf onderneemt. Bedankt in ieder geval voor het aanbod.
Reputatie 8
Badge +10
De draytek 2860 kan ook alleen maar in bridged modes ipv routed.
Tenzij je dezelfde aanpassingen zou (kunnen) doen als die voor de Fritzbox...

Heb ook nog een Fritzbox 7490 liggen, kan ook daar nog eens mee stoeien. Ik zou het configuratiebestand wel willen ontvangen Babylonia.

Je kan mijn configuratebestand niet in een andere 7490 importeren omdat er een aantal gegevens privé zijn zoals de gebruikersnaam en het wachtwoord voor VoIP-telefonie en nog wat andere instellingen die uniek zijn voor mijn Fritzbox.
Er is wel een beschrijving van de werkwijze beschikbaar zodat je dit zelf kan doen voor je eigen 7490.

Wat de Draytek betreft, als je wil kan je het bestaande configuratiebestand naar me toe sturen, dan leg ik deze naast die van de Fritzbox en zal ik proberen om dezelfde wijzigingen uit te voeren om ook voor de Draytek Routed TV te krijgen.
Ik geef uiteraard geen garantie dat dit zal werken maar het is het proberen waard lijkt me...

En nog een algemene tip... iedere keer als je iets wijzigt in het configuratiebestand, of een ander bestand gebruikt vergeet dat niet om daarna zowel de modem als de TV-ontvanger opnieuw op te starten.
Daar ging ik met de Fritzbox ook nat mee omdat na deze wijzigingen niets gebeurde totdat de modem en de ontvanger opnieuw opgestart waren... 😉
De draytek 2860 kan ook alleen maar in bridged modes ipv routed.
Heb ook nog een Fritzbox 7490 liggen, kan ook daar nog eens mee stoeien. Ik zou het configuratiebestand wel willen ontvangen Babylonia.
Zou fijn zijn als ook Draytek met een nieuwe firmware komt waarin dat wel kan.
Reputatie 8
Badge +10
Voor de "Synology" router modellen die op dit moment de "routed mode" nog niet ondersteunen heb ik overigens juist afgelopen week een verzoek ingediend om daarvoor de firmware te laten aanpassen.

Men stond daar positief tegenover. Hoewel men nooit uitspraken doet of dat snel of wat langer zal duren, hoop ik dat het binnen niet al te lange termijn mogelijk zal zijn. Afwachten maar.

Ik hoop dat Synology daar dan inderdaad wat positiever tegenover staat en wat sneller zal handelen dan AVM (van de Fritzbox)... ;)
Ik, en met mij vele andere gebruikers van de Fritzbox, hebben datzelfde verzoek ook bij AVM neergelegd maar kregen een wat flauwe en vage 'toezegging' dat er misschien wel eens naar gekeken gaat worden... :(

Wat het XS4ALL configuratiebestand betreft, als je interesse hebt om het hele (gewijzigde) bestand eens uit te pluizen dan wil ik het met plezier naar je toe mailen... 🙂
Reputatie 8

Reputatie 8
Badge +10
Ik moet er wel bij zeggen dat het me nog steeds niet duidelijk is hoe e.e.a. na het aanpassen van het configuratiebestand in zijn werk gaat.
En het hele (gewijzigde) bestand bestaat uit bijna 9.000 regels tekst (code) dus dat vogel je ook niet zomaar even uit... 😁
Behalve de vrij simpele wijzigingen en het gebruiken van dit *XS4ALL-bestand* gebeurd er op de achtergrond natuurlijk veel meer.
Dat was het. Ik kon gisteravond niet zo snel het juiste topic vinden om naar te linken dank voor de aanvulling.
Reputatie 8
Badge +10
VLAN ID 6 wordt helemaal niet gebruikt door Telort.

Klopt, maar wel door XS4ALL en door deze te wijzigen in het configuratiebestand heb ik Routed TV (dus met Méér TV etc.) werkend gekregen op de Fritzbox... :8

code:

XS4ALL
vlanid = 6;
vlanprio = 1;

wijzigen in:

Telfort
vlanid = 34;
vlanprio = 0;
Reputatie 8
VLAN ID 6 wordt helemaal niet gebruikt door Telort.

VLAN 34 voor internet en VOIP
VLAN 4 voor IPTV

De combinatie van die twee zou een "routed mode" kunnen opleveren bij de juiste instellingen, en naar ik vermoed het juiste model drayTek router.

VLAN 4 zou dan "tagged" over de "open" (untagged) VLAN 34 heengestuurd moeten worden.
Het gaat erom dat de router niet bridged maar routed is ingesteld. Daarmee ontvangt de tv ontvanger de OTT diensten zoals Netflix.
Ik kan in de draytek, maar 1 vlan naar een bepaalde LAN poort laten gaan. Dat is nu 4. Werkt 6 dan ook voor iTV?

Reageer