Interactieve tv niet gebruikersvriendelijk

• 16 mei 2016
  • 12 reacties
  • 645 keer bekeken

Wij hebben een glasvezel abonnement met interactieve tv. De snelheid en stabiliteit van de verbinding is super, vrijwel altijd tegen de 100 up en down. Het opnemen van tv ben ik wat minder tevreden over. Met name het programmeren van een herhaling is erg onhandig. Ik wil er niet over nadenken hoe vaak een serie worest herhaald, neem het gewoon elke dag of elke week op tot ik dat niet meer nodig vind. Nu moet ik een agenda gaan bijhouden wanneer ik een serie weer moet programmeren. Als ik een serie niet meer wil opnemen moet ik alle resterende opnames handmatig verwijderen. Dat voelt allemaal wel heel erg ouderwets en kan een stuk simpeler.

Een ander vervelend punt ia het hervatten. Deze werkt soms helemaal niet, maar begint meestal op een willekeurig punt in de uitzending. Het zou echt fijn zijn als dat gewoon begint waar we waren gebleven.

Voordat we nou de hele mallemolen van overstappen in stappen ben ik benieuwd of er plannen zijn om de software gebruikersvriendelijker te maken.

12 reacties

Badge +1
Hallo MarcelvB, welkom op ons Telfort forum! Allereerst ben ik natuurlijk erg blij om te lezen dat je tevreden bent over het internet. Laten we eens kijken naar wat je aangeeft over plannen van een serie opnames en het terugkijken van opnames.

Ik wil graag van je weten wat je doet wanneer je een serie programma's wilt opnemen en welke stappen je neemt, want het is namelijk mogelijk om een serie opnames te plannen. Die komen dan ook in je overzicht met gemaakte opnames bij elkaar te staan. Klik hier om de instructie te bekijken.

Dat je, wanneer je een opname terug wilt kijken, halverwege in het programma start is natuurlijk niet de bedoeling. Ervaar je dit bij alle opnames?

Ik zie je reactie graag tegemoet.
Dag Leon,

Zo'n luxe user interface heb ik niet bij het opnemen hoor. Ik moet echt opgeven hoe vaak ik een programma wil opnemen en als ik 13 keer ingeef komen er 13 opnames die ik handmatig 13 keerr moet verwijderen als de opname gewijzigd moet worden. Misschien is jouw link niet voor onze decoder (Amino) bedoelt?

Dat de opname willekeurig begint bij hervatten is inderdaad bij alle opnamen.

Een fijne dag!

Marcel
Badge +1
Hi Marcel! Excuus, die instructie is inderdaad niet voor de Amino bedoeld. Met de Amino is het echter ook wel mogelijk om in serie op te nemen. Wanneer je in de tv-gids op het programma gaat staan dat je wilt opnemen en je drukt op de rec-knop dan kun je kiezen tussen eenmalig, dagelijks of wekelijks. Wil je bijvoorbeeld Goede tijden slechte tijden opnemen dan kies je voor "dagelijks". Komt jouw serie elke zondagavond op tv dan kies je vanzelfsprekend voor "wekelijks".

Wanneer je een opname gepauzeerd hebt en je wilt die later hervatten dan gaat die dus niet verder waar jij gebleven was, maar een stuk verder. Speelt een opname wel vanaf het begin af wanneer je die wilt starten vanaf het begin?
Dat klopt, maar de stap na wekelijks is dan: hoeveel weken? Dan moet ik bedenken hoe lang die serie zou gaan duren. Geen idee, dus ik doe maar 13 (meer kan niet). Als de serie dan ergens wijzigt (ander tijdstip) moet ik handmatig alle nog geplande opnamen verwijderen en weer opnieuw gaan plannen. Voor GTST wordt dat dan 5 keer deze procedure (Ma, 13X, Di 13x, ..., want weekdagen kan maar een paar keer) en dan moet ik maar hopen dat ik er over 13 weken weer aan denk om dat truukje weer te herhalen. Je ziet, het is een heel gedoe om een beetje te kunnen opnemen. Gewoon een serie aanklikken en neem deze elke dag / weekdag / week op lijkt mij een veel betere aanpak.

Hervatten begint meestal een stuk eerder dan waar ik was gebleven. Het normale starten begint meestal op een paar minuten van de start, maar dat is misschien de opnamemarge.

Maar blijkbaar heb ik een oud apparaat, kan ik die niet gewoon inruilen?
Badge +1
Hallo Marcel! In jouw situatie kun je inderdaad terugkerende opnames op een bepaalde zender en een bepaald tijdstip inplannen. De Amino kijkt dus niet in de tv-gids of het programma dan daadwerkelijk wordt uitgezonden. Zoals jij het graag wilt hebben lukt het nu helaas niet. Je kunt eventueel overstappen naar onze nieuwe propositie. Je ontvangt dan andere hardware waarmee je wel opnames kunt inplannen zoals jij dat graag wilt. Let er wel op dat je dan geen gebruik meer kan maken van het analoge signaal (DVB-c) op het glasvezelmodem. Bij deze overstap ga je ook een nieuw jaarcontract aan.

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Badge +1
Hoi Marcel, ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Is dat omdat je besloten hebt om het te laten zoals je het nu hebt, of ben je nog aan het overwegen om over te stappen naar onze nieuwe propositie? Als je nog met vragen zit, laat het me dan alsjeblieft weten!
Hoi Leon, we waren inderdaad vooral aan het overwegen wat handig is. We hebben een tweede TV waar een extra kastje niet handig is en de kwaliteit van analoog goed genoeg is. We hebben destijds juist daarom gekozen voor een provider die ook analoge TV biedt. Dus dat we analoog verliezen bij de nieuwe propositie is niet handig. Dus ik vrees dat het toch een andere provider gaat worden, in ieder geval voor TV.
Reputatie 8
Bij overstap naar een andere provider vraag ik me af of je de analoge TV nog wel als propositie krijgt?
Ik denk het niet. (Dus ook gewoon IP-TV met de daarbij behorende techniek).
Badge +1
Hallo Marcel, duidelijk verhaal! Ik weet niet precies wat het aanbod is van andere glasvezelproviders, maar voor zover dat ik het weet wordt het analoge tv-signaal niet tot nauwelijks meer aangeboden. Mocht je een aanbieder vinden die het nog wel aanbiedt dan is het de vraag voor hoe lang dat nog al zijn. Bij Telfort mogen de klanten die er nu nog gebruik van maken het blijven gebruiken, maar Telfort heeft deze dienst nooit zélf aangeboden, het is slechts een restant van overgenomen providers als XMS, Concepts en Lijbrandt.
Dat klopt, ik ben inderdaad ook een ex-Lijbrander 🙂. Maar TV kan natuurlijk ook gewoon via de coax, ik hoef niet per sé alles via 1 aanbieder. En wie weet komt ooit de tijd dat we gewoon een Telfort app starten op een smart TV en hebben we al die kastjes niet meer nodig.

Bedankt voor je antwoorden, wij gaan kijken wat de beste opties zijn. We moeten toch eerst al de opgenomen series nog kijken 🙂.
Dat klopt niet.

Telfort heeft tot 2015 het oude pakket gewoon zelf verkocht en ja een deel van de klanten zijn overgenomen van XMS, Lijbrandt, Concepts
Ik ben in 2014 overgegaan van KPN glas naar Telfort glas en heb gelukkig gewoon tv via het Amino platform. ( als ik dezelfde dienst had gekregen was niet zeker niet overgestapt)
Badge +1
Hoi Marcel, dat zijn inderdaad goede ideeën! Wie weet wat de toekomst ons gaat bieden. :)

En hallo Hans! Het klopt inderdaad dat de "oude propositie" nog wel een periode onder de naam Telfort is aangeboden. In die tijd zat ik zelf nog op de klantenservice van Telfort Glasvezel. Ik bedoel meer dat die propositie oorspronkelijk geen aanbod van Telfort was en er daarom ook voor gekozen is om die niet meer aan nieuwe klanten aan te bieden.

Reageer