beantwoord

Interactieve TV (glasvezel) zenders haperen

• 15 juni 2016
  • 48 reacties
  • 1803 keer bekeken

Sinds ongeveer twee weken heb ik interactieve TV van Telfort via glasvezel. Tijdens het tv kijken hapert het beeld (van voornamelijk de HD zenders) eens per paar minuten. Ik heb modem al gereset, interactieve tv kastje ook, en teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dit heeft niet geholpen. De verbinding tussen de tv ontvanger en het modem loopt via een wandcontactdoos, dus ik dacht dat het wellicht aan deze extra schakel lag. Maar ook met een directe UTP kabel van de modem naar het tv kastje treed de hapering eens per paar minuten op.

Ik vraag me af of er meerderen zijn met dit probleem, en of iemand wellicht weet hoe dit op te lossen?
icon

Beste antwoord door Leon 20 juli 2016, 20:53

Hoi Arjan, fijn dat het nu opgelost is! 🙂 Dan zat het probleem dus toch in het NT.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

48 reacties

Badge +1
Hoi Ari, welkom op ons forum en welkom bij Telfort! :)

Je bent al uitvoerig aan het testen geweest zie ik wel, goed bezig! Begrijp ik het goed dat internet (en eventueel ook de telefoon) het zonder problemen doet?
Tot nu toe nog geen problemen met het internet ondervonden (enkel draadloos gebruikt). Telefoonaansluiting gebruiken we niet.
Reputatie 8
Alleen terugzetten naar fabrieksinstellingen van de TV set-up box is in veel gevallen niet voldoende.
Laadt ook de software opnieuw in.
In ieder geval de twee stappen B-C in de volgende beschrijving:
https://forum.telfort.nl/overig-internet-272/geen-internet-geen-beeld-op-tv-57614/index1.html#post499921
Dat heb ik nog niet gedaan nee. Maar als ik eerlijk ben denk ik niet dat dit het op gaat lossen, ik heb het kastje pas 2 weken, dus zou raar zijn als de software opnieuw ingeladen moet worden. Ik heb trouwens een tweede tv ontvanger erbij gekregen, die heb ik nog niet uitgeprobeerd dus dat kan ik eens doen.
Reputatie 8
Pas twee weken of niet, zegt niks.
Ik heb in twee weken met een onweersbui ook al twee keer de procedure voor de TV set-up Box met nieuwe software + reset moeten uitvoeren en ook bij een kennis een modem moeten resetten, omdat er wellicht door elektromagnetische interferentie bij onweer, apparatuur spontaan uitvalt of "vreemd" gaat reageren. Een bekend verschijnsel bij onweer.
(Er zijn de afgelopen dagen zelfs meldingen op het forum binnengekomen van compleet kapotte apparatuur door "bliksem-inslag" inclusief de TV van de gebruiker zelf).
Ik verwacht er weinig van (het haperen is al vanaf het begin zo), maar ik zal het vanavond eens proberen!
Bedankt voor de hulp, maar helaas heeft opnieuw de software inladen en terugzetten nar fabrieksinstellingen niet geholpen. De tweede TV ontvanger ook uitgeprobeerd, hierbij speelt hetzelfde. Ik denk dus niet dat het aan de ontvangers ligt. Als ik beide ontvangers tegelijk gebruik dan neemt het haperen niet toe, dus bandbreedte is ook geen issue.

Ik weet niet wat ik nu nog kan doen, ik hoop dat Telfort een oplossing heeft.
Reputatie 8
Heb je dat inladen software + reset gedaan met of zonder die "wandcontactdozen"?
Indien met "wandcontactdozen" zou ik die er toch eens tussenuit laten, en rechtstreeks met een kabel aansluiten, en dan nog eens die procedure uitvoeren van inladen software + reset. (Bij elke verandering van netwerk setup waarbij een TV setup box echt anders in die set-up wordt aangesloten is het raadzaam die procedure te volgen).

Van welk merk en typ zijn die "wandcontactdozen"?
Reputatie 3
Software opnieuw inladen is in zo'n geval compleet zinloos.Als blikseminslag een reden zou zijn, dan is er schade en zul je de ontvanger moeten omruilen.

Probleem zit niet in de ontvangers maar in het modem.
Reputatie 8
Bij onweer hoeft er niet direct "bliksem-inslag" te zijn om apparatuur van de wijs te brengen.
Gewoon elektromagnetische interferentie in de atmosfeer tijdens onweer is al voldoende om dat te bewerkstelligen.

Zelfs als er helemaal geen onweer is, en men gebruikt te lange niet afgeschermde kabels tussen ISRA-punt en modem bij een VDSL-internetconnectie, is die setup in veel gevallen reeds te gevoelig voor allerlei elektromagnetische stralingsbronnen om je heen om een stabiele internet-connectie te garanderen. Daar zien we hier wekelijks de voorbeelden van op het forum van allerlei gammele set-ups met slechte bekabeling, die niet voldoen aan de huidige eisen om een goede internetverbinding te waarborgen. Met geregeld storing (of uitval) van een internet-connectie als gevolg.
Dat is slechts één aspect van elektromagnetische interferentie. De invloed strekt zich tot velerlei andere gebieden uit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_compatibiliteit
www.knvvk.nl/downloads/1kl201010.pdf

Onweer is een elektromagnetische stralingsbron die vele malen sterker is. Dus ja, apparatuur kan er makkelijk door ontregelt worden, zelfs kapot gaan, terwijl er van "bliksem-inslag" helemaal geen sprake hoeft te zijn. Mogelijk nog in combinatie met spaningspieken op het stroomnet die bij onweer kunnen voorkomen.
Als je geluk hebt is het slechts ontregelt. In het ergste geval zijn er teveel componenten kapot om nog te functioneren.
Inladen software en reset is gedaan via wandcontactdoos, maar het voor eerste keer opstarten van 2e kastje niet. En daar spelen dezelfde problemen. Van onweer is geen sprake geweest, het hapert sowieso al vanaf de start.

De kabels van en naar de modem zijn allemaal shielded. Sowieso hoor en lees ik overal dat van elektromagnetische straling in huiselijke omgeving geen issue is, en shielded kabels zelfs overbodig zijn.

Wandcontactdozen zijn overigens ook shielded, merk weet ik niet, maar het zijn deze: http://www.netwerkkabelshop.nl/catalog/product/view/id/20109?SID=027bd9f3b40f9c0305a765f7107181f0&sqr=Wandcontactdios%20cat5e&
Maar zoals ik al zei spelen de problemen ook met directe bekabeling naar modem, dus denk niet dat het hier aan ligt.
Reputatie 8
Inladen software en reset is gedaan via wandcontactdoos, maar het voor eerste keer opstarten van 2e kastje niet. En daar spelen dezelfde problemen.
Dat zegt nog niet alles. Bij storingen gewoon stap voor stap de procedures doornemen zoals voorgesteld om te proberen het probleem te isoleren. Het gaat er toch om te achterhalen wat de oorzaak is van je probleem? Juist omdat het vanaf het begin al niet lekker werkt en je tot nog toe niet achter de oorzaak bent gekomen.
Alleen het door en door, stap voor stap testen van je set-up kunnen je met zekerheid die informatie verschaffen.
Dat je misschien zaken daarin dubbel test, nou en?? Daar moet je niet vies van zijn. Het is niet bedoeld om je te pesten.
Het is jouw set-up en probleem, niet het mijne.

Ten aanzien van bekabeling kunnen er allerlei redenen zijn waarom die niet voldoet en tot storingen leidt.
Vandaar het voorstel om bepaalde stukken als test een rechtstreekse kabel te gebruiken.
De volgende 6 verwijzingen geven een aardig voorbeeld van gewoon "alledaagse praktijk":
Voorbeeld 1 ...en lees vervolgreactie.
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3 (zie speedtest in het begin van de reacties en aan het eind)
Voorbeeld 4
Voorbeeld 5
Voorbeeld 6

Een handig hulpmiddel om kabels te testen is < DEZE >. (Hoewel die kabels met een slechte weerstand door verkeerd gebruikt materiaal er niet direct uitpikt als die nog wel contact maakt).

Verder mijn opmerkingen ten aanzien van elektromagnetische interferentie en onweer zijn meer van algemene aard
(en spelen deze weken gewoon een belangrijke rol in meer storingen die worden gemeld).

De situatie bij mezelf. Ik heb hier in twee dagen tijd achter elkaar de TV set-up box moeten resetten + software moeten vervangen door onweer "in de omgeving", ondanks gebruik van dubbel afgeschermde kabels. Interferentie kan ook in een wijkkast zaken voor een moment ontregelen, waardoor uitgestuurde data niet meer klopt en niet meer wordt "begrepen" door apparatuur aan de andere kant en daardoor softwarematig vast loopt. Wie weet wat de oorzaak is?
Feit is dat met een reset + opnieuw inladen van de software het probleem hier was verholpen.
(Terwijl er van een storing van internet + telefoon geen sprake was, alleen 2x een probleem van de TV set-up box).
In ieder geval bedankt voor alle hulp en tijd die je hier in steekt Babylonia.

Veel van de zaken en voorbeelden die je aangeeft had ik eerder al getest maar niet vermeld (andere utp kabel tussen glasvezelbox en modem, verschillende utp kabels direct naar tv kastje etc.). Ook speedtesten gedaan, 49Mb/s down en 56Mb/s up (abonnement van 50Mb/s, speedtesten gedaan via wandcontactdoos).

Het enige wat ik nog niet heb gedaan zoals je aangeeft is resetten en software opnieuw inladen met een directe utp kabel (en niet via wandcontactdoos). Ga ik vanavond eens proberen. Ik hoop dat dat helpt, want ik ben een beetje einde raad wat ik nog meer kan doen/testen...
Reputatie 8
Dat testen geeft jou (en daarmee ook webcare) in ieder geval wel inzicht wat het precies NIET is wat het probleem veroorzaakt. Daarmee blijven dan alleen de hardware over, en kan Telfort je daarin "direct" van dienst zijn, in bijv. uitwisseling van modem/router en misschien ook het "NT-glasvezelkastje"?

Hoop voor je dat het snel is opgelost.
Reputatie 3
Het ligt inderdaad hoogstwaarschijnlijk gewoon aan het modem. Beste Babylonia, ik heb vele jaren EMC beproevingen opgezet en uitgevoerd bij een groot keuringsinstituut, dus ik weet wat EMC is, en ik weet ook dat dit in de praktijk inderdaad een issue kan zijn. Echter in dit geval is het hoogst onwaarschijnlijk dat dit problemen geeft. En ja, ik weet van EM instraling, ik weet van blikseminslag (we deden daar surgetesten voor), sterker nog we testten het hele pakket immuniteit en emissie, met lijngebonden proeven als ook radiated.

In gewone huissituaties valt het meestal reuze mee, en zoals topicstarter ook zegt, zelfs onafgeschermd kan in de meeste gevallen gerust (is natuurlijk geen aanrader). Alle gebruikte apparatuur voldoet aan de EMC richtlijnen, en voor huishoudelijk gebruik zijn de eisen zeer hoog. Het enige dat ik vaak zie in huis dat problemen geeft zijn adapters van laptops en telefoons die een enorme inschakelstroom kunnen trekken, waar je apparatuur die daar op dezelfde contactdoos is aangesloten nogal door kan worden beïnvloed, verder niets.

Je hebt verder helemaal gelijk dat EMC niet onderschat mag worden, maar nogmaals deze problemen hebben daar weinig mee te maken.

Hopelijk lukt het alsnog met de software downloaden, dit is zoals Babylonia aangeeft veel betrouwbaarder met een directe aansluiting ipv met een powerplug.
Reputatie 8
Voor wat betreft die interferentie, --maar heeft geen betrekking op de glasvezelaansluiting van de topic starter--,
maar wel betrekking op "koper-aansluitingen" (ADSL / VDSL /VVDSL), heeft dat verder wel degelijk merkbare invloed op de gewone thuissituatie van internetgebruikers zoals hier doorgaans van toepassing met Telfort.

In die zin dat een langere bekabeling tussen ISRA-punt en modem/router simpelweg eerder tot storingen leidt dan "een korte" bekabeling tussen ISRA-punt en modem/router. (Berichten op het forum staan er vol van). Het is niet voor niets dat altijd wordt geadviseerd de modem/router direct achter het ISRA-punt te zetten.

Of als men dan toch een langere bekabeling gebruikt uit eigen ervaring weet dat bij diverse internet-aansluitingen waar ik "gewone" PTT norm 88 kabel heb uitgewisseld omdat er teveel storingen en uitval in voorkwamen, die problemen direct (zonder uitzondering) waren opgelost als die kabel werd uitgewisseld met afgeschermde (en geaarde) bekabeling.

Zo gauw KPN-telefoonkabel boven de grond komt en verder wordt getrokken met "gewone kabel" speelt die interferentie.

Aangaande onweer heb ik vanuit een bedrijfssistuatie meegemaakt dat er twee verschillende fax-apparaten (van twee verschillende merken en typen) in hetzelfde kantoor werden gebruikt (met twee telefoonlijnen). Geen bliksem-inslag bij het pand zelf, onweer wel redelijk dicht in de buurt. Omdat geluid relatief vrij traag is, hoorde ik eerst in een van de twee fax-apparaten een flinke "TIK". Daar kwam de donderslag van de blixem diverse seconden erna bij achteraan (afstand verder weg). Dat ene fax-apparaat was erna kapot, de ander niet en verder geen enkel ander apparaat.

Interferentie, maar dan "de andere kant op" van slecht afgeschermde kabels:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201542

Slecht afgeschermde bekabeling
Externe harde schijven of andere apparaten met slecht afgeschermde bekabeling kunnen storing veroorzaken op draadloze apparaten. Als het loskoppelen of uitschakelen van zo’n apparaat verbetering brengt, probeer dan de kabel waarmee het apparaat op de computer wordt aangesloten, te vervangen.
Reputatie 3
Er is hier geen sprake van lange onafgeschermde kabels aansluiting en modem. Bovendien kan ik bij mijn glasvezelmodem ongestraft een lange onafgeschermde kabel naar mijn router gebruiken, en de verbinding blijft perfect. Ik heb al zoveel testen uitgevoerd. De verbinding tussen ISRA en modem is iets heel anders. Hier komt een zeer mager kwetsbaar signaal binnen en dat moet natuurlijk met een zeer korte verbinding naar het modem. Vanuit het modem is alles veel eenvoudiger en beter.

Je kunt wel zeggen "zonder uitzondering" maar je hebt het hier dus alleen over de verbinding van KPN signaal met modem. Nogmaals dat is een oneigenlijk gebruik van een verbinding die vroeger tot iets boven de 1 kHz werd gebruikt.... Er is niets veranderd aan de kabels tussen de KPN straatkasten en de woningen. Uiteraard heeft EMC hier veel invloed op.

Nogmaals, we hebben het hier over een glasvezelsituatie, en die is "zonder uitzondering" probleemloos......
Reputatie 8
Er is hier geen sprake van lange onafgeschermde kabels aansluiting en modem.
Dat schrijf ik toch ook meteen in de eerste regel:
--maar heeft geen betrekking op de glasvezelaansluiting van de topic starter--

Ik geef expliciet het voorbeeld voor een koper-aansluiting, waarbij dat wel speelt. Dat beaam je ook.
Hoi Ari, welkom op ons forum en welkom bij Telfort! :)

Je bent al uitvoerig aan het testen geweest zie ik wel, goed bezig! Begrijp ik het goed dat internet (en eventueel ook de telefoon) het zonder problemen doet?

Vandaag nogmaals modem gereset en software van tv-ontvangers nogmaals opnieuw geïnstalleerd en terug gezet naar fabrieksinstellingen (via directe utp-kabel vanuit modem). Helaas heeft ook dit geen verschil opgeleverd.

Leon, kunnen jullie bij Telfort op afstand zaken zoals de verbinding etc. doortesten, en wellicht het probleem vinden?
Ik heb overigens ook het idee dat het haperen meer voorkomt gedurende 'primetime' dan overdag.
Badge +1
Hoi Ari, wij kunnen inderdaad wel het een en ander zien als het gaat om de stabiliteit van een verbinding. Stuur mij alsjeblieft een privébericht met hierin de postcode en huisnummer dan zal ik na ontvangst eens naar de verbinding kijken. Alvast bedankt!
Badge +1
Hi Ari, bedankt voor de gegevens! De verbinding zelf ziet er goed uit. Die komt wel goed bij je binnen. Ik zie echter wel dat er inderdaad veel signaal verloren gaat tot aan beide tv-ontvangers (package loss). Dit kan verschillende oorzaken hebben. Aangezien het signaal goed binnenkomt, de software al opnieuw in de tv-ontvangers is geladen en het ook speelt met een internetkabel rechtstreeks aangesloten ga ik jou een andere Experia Box toesturen!

Laat je hier nog weten als je 'm ontvangen hebt?
Hallo Leon,

Helemaal top! Ik hoop dat dat het oplost. Ik laat het weten als ik hem ontvangen heb en wat de resultaten zijn.
Hallo Leon,

Gisteren de nieuwe Experia Box ontvangen. Heb opnieuw via rechtstreekse kabel de software van de tv-onvanger herladen. Het eerste halfuur ging het perfect! Daarna ging het beeld toch weer haperen om de ongeveer 5 minuten. Daarna overgeschakeld met input via wandcontactdoos, daar hetzelfde, af en toe een hapering. Het heeft helaas dus niet geholpen, maar bedankt voor de hulp.

Ik weet niet of er nog iets anders gedaan zou kunnen worden?
Badge +1
Hoi Ari, dat is spijtig zeg! Ik heb een melding gemaakt bij mijn collega's van het tv-platform met het verzoek of zij het probleem kunnen reproduceren op hun testopstelling. Laten we hun onderzoek even afwachten. Zodra ik een antwoord heb, dan hoor je het gelijk van me!