beantwoord

Interactieve TV en internet over 1 kabel?

• 23 november 2015
  • 7 reacties
  • 1395 keer bekeken

Hallo,

Ik heb de volgende vraag. Ik ben bang dat ik het antwoord al weet, maar wil het hier even voor de zekerheid nagaan.

Situatie: In de woonkamer heb ik 1 vaste utp-aansluiting. Is het mogelijk om hier zowel Interactieve TV als internet op te gebruiken, eventueel met tussenplaatsing van een 'hulpstuk' (bijv. switch)?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet, Remco
icon

Beste antwoord door nelly jacoba 23 november 2015, 15:01

Als je die utpkabel op poort 3 of 4 van je modem aansluit en in je woonkamer een switch, werkt dat prima.
Heb dit zelf ook, maar dan van modem naar boven.
Bekijk reactie

7 reacties

Als je die utpkabel op poort 3 of 4 van je modem aansluit en in je woonkamer een switch, werkt dat prima.
Heb dit zelf ook, maar dan van modem naar boven.
Reputatie 8
Dat maakt tegenwoordig niets meer uit op welke poort je de aansluiting zet.
(Experiabox vanaf firmware version:02.00.135W4 )
IP-TV en internet maken van hetzelfde LAN subnet gebruik.
Ik heb net de TV set-up box even op poort 1 gezet om te controleren of mijn bewering klopt.
En..... het klopt.
Na even een "afstemmen op de andere situatie" en 1x heen en weer Zappen van een zender heen en terug na een hulp-schermpje wat dat aangeeft, gaat het programma op TV daarna gewoon verder.

Omdat IP-TV inmiddels van hetzelfde LAN subnet gebruik maakt als internet zou je dat ook met één enkele kabel kunnen doortrekken, en aan het einde een switch om te verdelen. Die situatie heb ik echter niet uitgeprobeerd.

Juist omdat ze inmiddels van hetzelfde LAN sub-net gebruik maken, zie ik in mijn PC (die op haar beurt wel achter een switch zit) onder netwerk de TV set-up box ook als aangesloten apparaat terug.
Reputatie 8

Omdat IP-TV inmiddels van hetzelfde LAN subnet gebruik maakt als internet zou je dat ook met één enkele kabel kunnen doortrekken, en aan het einde een switch om te verdelen. Die situatie heb ik echter niet uitgeprobeerd.

Inmiddels wel uitgeprobeerd, en werkt. Zie < DEZE REACTIE >
Reputatie 1
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik reageer toch even, ter bevestiging:
Ik lees nu hier dat interactieve tv tegenwoordig wel via 1 UTP kabel kan? In mijn geval voor internet en interactieve tv via ADSL.
In wellicht verouderde handleidingen zie ik nog staan dat er 2 kabels nodig zijn.

Ik had namelijk al 2 UTP kabels aangeschaft om vanaf de meterkast waar ik de Experiabox wil plaatsen naar de huiskamer te gaan.
Maar dat is dus in principe niet meer nodig? Zou toch weer een kabel schelen.

Dus gewoon met 1 UTP kabel van de Experiabox in de meterkast, naar de huiskamer, een unmanaged switch ertussen en daar de Experiabox op aansluiten?
Ik begreep dat dit alleen niet werkt als je nog een eigen router gebruikt en de Experiabox dus in bridged mode zet?
Op zich als de Experiabox fatsoenlijk werkt en daar ook de mogelijkheid heb om zelf te port forwarden (o.a. bv. Wake Up On LAN voor PC en eventueel NAS) vind ik het prima om de Experiabox als router te gebruiken.
Reputatie 8
Dus gewoon met 1 UTP kabel van de Experiabox in de meterkast, naar de huiskamer, een unmanaged switch ertussen en daar de Experiabox op aansluiten?
Nee, in die situatie juist NIET een unmanaged switch ertussen, maar een specifiek type managed switch
wat IGMP Snooping ondersteunt. Daar gaat het om. Je hoeft het verder niet in te regelen, standaard is IGMP Snooping ingeschakeld. De volgende switch voldoet eraan, en is "bewezen" correct werkend, wat niet van elke switch gezegd kan worden. Dus kies je voor zekerheid, kies dan het volgende type:
http://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2
Uitgebreide productsheet: http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/datasheet/en/ProSAFE_Web_Managed_Switches_DS.pdf
Reputatie 1
Dank voor je snelle en duidelijke reactie weer!
Goed dat ik nog even voor de zekerheid heb nagevraagd dan.
Zal nog even kijken wat ik de handigste oplossing vindt, morgen eerst eens kijken hoeveel kabels er überhaupt in het "hakwerk" kunnen.
Alleen IGMP Snooping wil dus niet altijd betekenen dat het werkt?
Als ik naar een Netgear managed switch kijk zou ik namelijk op de GS108Ev3 uitkomen, 5 poorten is net te weinig 😉
Reputatie 8

Alleen IGMP Snooping wil dus niet altijd betekenen dat het werkt?

Inderdaad. Er is eens een gebruiker geweest die een ander merk switch had gebruikt, maar het werkte niet goed.
Na omruil met de Netgear was het probleem over.
https://forum.telfort.nl/tv-338/2e-tv-ontvanger-59344/index1.html#post511737

Als die 8-poort switch in hetzelfde PDF-bestand wordt vernoemd met die 5-poort, zou ik het er gewoon op wagen.
Via internet besteld heb je 14-dagen omruil mogelijkheid als het niet mocht werken.

Reageer