beantwoord

HDMI-CEC ondersteuning op tv-ontvangers

• 17 juli 2019
  • 19 reacties
  • 354 keer bekeken

Reputatie 1
Nu Telfort opgaat in KPN gaat het nu mogelijk worden om HDMI-CEC ondersteuning te krijgen op ons tv kastje? Ik zou dit erg fijn vinden. Het heeft een hoop voordelen zoals minder afstandsbedieningen nodig hebben, het kastje achter een gesloten deur weg te kunnen werken, het automatisch switchen van input kanaal, etc.

Andere providers lijken dit wel te ondersteunen en ik verbaasde mij erover dat Telfort dit nog steeds niet ondersteunt.

Admin: titel aangevuld i.v.m. volledigheid en topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 18 juli 2019, 10:31

Hier ben ik weer, ik heb al snel een reactie gekregen. HDMI-CEC is iets waar de ontwikkelaars wel mee bezig zijn en ook graag willen toevoegen, maar ze verwachten niet dat het dit jaar nog zal gebeuren. Het heeft blijkbaar nogal wat voeten in de aarde om dit toe te voegen, ook qua beveiliging.
Als het mogelijk wordt, zullen we dat delen in het topic met aankondigingen van de nieuwe update voor de ontvanger. Bij elke update plaatsen we daar een bericht met wat er nieuw en gewijzigd is.
Bekijk reactie

19 reacties

Welke tv ontvanger heb je nu die van KPN zijn in alles exact hetzelfde ook deze hebben geen CEC ondersteuning je zal mits gekoppeld de tv uit of aan kunnen zetten met de bij de tv ontvanger meegeleverde afstandsbediening. Met de hulp van een ir blaster kan de ontvanger ook uit het zicht.
Reputatie 8
Badge +19
Misschien wordt de 4K TV-ontvanger van KPN bedoeld..?
Maar voor zover ik daar iets over kan terugvinden (en dat is heel weinig) ondersteund deze ook geen HDMI-CEC.

Dat zou inderdaad kunnen deze heeft wel bluetooth bediening en daarmee uit zicht te plaatsen.

Wat CEC betreft mischien is het een pietje precies opmerking het is niet zo dat de provider het niet ondersteunt de door de provider gekozen hardware ondersteund het niet.

Ik vond zojuist een twitter discussie de HMB 2260 zou wel CEC ondersteunen maar dan ligt de samenwerking aan het TV merk.
Reputatie 8
Badge +19
Wat CEC betreft mischien is het een pietje precies opmerking het is niet zo dat de provider het niet ondersteunt de door de provider gekozen hardware ondersteund het niet.
Dat is en blijft dan natuurlijk wel een keuze van de provider, die kan ook 'betere' hardware inkopen...
Hieronder een gebruikersreview van een gebruiker van zo'n 4K ontvanger van KPN.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/4k-ontvanger-prehistorisch-gedrocht-446740

Ik vond zojuist een twitter discussie de HMB 2260 zou wel CEC ondersteunen maar dan ligt de samenwerking aan het TV merk.
Dat dat mogelijk zou zijn is me niet bekend, maar normaalgesproken heb je in het menu van dit soort apparatuur vrijwel altijd de instellingsmogelijkheid om CEC al dan niet aan te zetfen.
Die optie ontbreekt sowieso in de Arcadyan en de Arris ontvangers dus ik betwijfel het.
CEC is overigens een softwarematig verhaal en kan toegevoegd worden (ook via een update vermoed ik) aan het bestaande HDMI-protocol.
Deze wens is eerder al door verschillende klanten uitgesproken.
Reputatie 1

CEC is overigens een softwarematig verhaal en kan toegevoegd worden (ook via een update vermoed ik) aan het bestaande HDMI-protocol.
Deze wens is eerder al door verschillende klanten uitgesproken.

Dit wist ik niet. Ik dacht dat dit een hardware issue was. Maar dat maakt het eigenlijk nog vreemder dat dit nog steeds niet ondersteund wordt.
Reputatie 8
Badge +11
Hi @abraxarr, welkom op het forum. Ik heb de vraag naar CEC vaker gezien, maar het zit nog niet op de ontvangers. Of het op de planning staat om het toe te voegen weet ik zo niet, maar ik vraag het voor je na. De KPN 4K ontvanger werkt inderdaad met bluetooth, maar hebben we die niet bij Telfort
Met de samensmelting met KPN zal daarvoor niets veranderen, wij gebruiken dezelfde apparatuur. Als zij het niet hebben, hebben wij het ook niet. Zodra ik een antwoord heb deel ik dit met je.
Reputatie 1
Dank je voor je antwoord. Jammer dat hdmi-cec niet ondersteund wordt. Ik hoop dat dit er wel komt in de nabije toekomst, want het is erg fijn om te hebben, zeker als je meerdere hdmi apparaten gebruikt.
Reputatie 8
Badge +11
Hier ben ik weer, ik heb al snel een reactie gekregen. HDMI-CEC is iets waar de ontwikkelaars wel mee bezig zijn en ook graag willen toevoegen, maar ze verwachten niet dat het dit jaar nog zal gebeuren. Het heeft blijkbaar nogal wat voeten in de aarde om dit toe te voegen, ook qua beveiliging.
Als het mogelijk wordt, zullen we dat delen in het topic met aankondigingen van de nieuwe update voor de ontvanger. Bij elke update plaatsen we daar een bericht met wat er nieuw en gewijzigd is.
Reputatie 1
Dat is goed nieuws, dank je Jasper voor je snelle antwoorden. Ik zal de aankondigen in de gaten houden.
Reputatie 8
Badge +11
Graag gedaan 🙂 Als we in afwachting daarvan nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.
Reputatie 8
Badge +17
ook qua beveiliging.

Hebben ze aangegeven wat voor issue dat zou kunnen opleveren?
Ik kan me er namelijk niets bij voorstellen.
De beveiliging gaat er namelijk niets op achteruit als de besturing via 1 afstandbediening gaat ipv dat er 2 nodig zijn.
Ik hoor graag wat de reden is, @Jasper - Telfort ?!

ook qua beveiliging.
De beveiliging gaat er namelijk niets op achteruit als de besturing via 1 afstandbediening gaat ipv dat er 2 nodig zijn.

Dat zal met HDCP verband houden DRM gerelateerd hoewel ik meen dat Verimatrix wordt gebruikt. Iets meer toelichting mits mag is wel wenselijk.
Reputatie 8
Badge +19

ook qua beveiliging.
Dat zal met HDCP verband houden DRM gerelateerd hoewel ik meen dat Verimatrix wordt gebruikt. Iets meer toelichting mits mag is wel wenselijk.

Ik vraag me dan af hoe... HDCP zit al in het bestaande HDMI-protocol want de ontvanger is beveiligd tegen kopiëren van streams.
CEC is alleen een aanvulling op het bestaande HDMI-protocol.
Reputatie 8
Badge +17

ook qua beveiliging.

écht?

speciaal voor Galdor

heeft alléén te maken met het versturen van control-codes via HDMI. Er wordt niets met de content (stream) gedaan...
Als een product op de zwarte lijst staat krijg je zwart beeld dat is wat ik van dat HDCP begrijp een ander verband met veiligheid zie ik niet. De via CEC aangestuurde apparaten moeten dan wel op een whitelist staan.

Maak ik ergens een denkfout hoor ik graag, dit is het enig denkbare verband.

Speciaal voor mij ik voel me vereerd 😜
Reputatie 8
Badge +17
HDMI-CEC gaat over 1 kabeltje in de HDMI aansluiting.
Heeft totaal géén invloed op de "data-kabels" in de HDMI kabel. Staat er compleet los van.

HDCP gaat over de content/stream. En heeft dus niets te maken met de vraag van de TS.

mijn vraag hier aan Jasper blijft dus staan...
Reputatie 8
Badge +11

Dat was niet toegelicht in de mail die ik kreeg, ik heb daar nu verder navraag over gedaan. Jullie zitten dieper in deze materie dan mij, dus zodra ik het antwoord heb deel ik het weer met jullie 🙂
HDMI-CEC gaat over 1 kabeltje in de HDMI aansluiting.
Heeft totaal géén invloed op de "data-kabels" in de HDMI kabel. Staat er compleet los van.

HDCP gaat over de content/stream. En heeft dus niets te maken met de vraag van de TS.

mijn vraag hier aan Jasper blijft dus staan...

Mee eens dat betreft enkel de CEC functie net zo goed dat HDMI-ARC een functie is de enige vorm van beveiliging bij HDMI is HDCP gezien je toch met de handshake te maken hebt is dat het enige waar ik aan kan denken.

ARC en CEC werkt wel goed als ik de tv ontvanger aanzet en de tv met de knop op de afstandsbediening van de ontvanger gaat meteen de soundbar die aan een HDMI ARC hangt aan en kan ik met de witte afstands bediening door de koppeling met de TV het volume van de soundbar regelen. Nu hebben de TV en de soundbar beiden van hetzelfde merk ook CEC aan boord (Anynet+)

Wat @abraxarr blijkbaar wil is de TV ontvanger via CEC bedienen met de afstandsbediening van de TV zelf. Zodat de ontvanger niet in IR zicht hoeft. Dan zal de radio aanzetten toch een uitdaging vormen.

Het grootste probleem met CEC zal niet de beveiliging zijn maar de diverse merken met hun eigen aanpak en benaming wat dan nog het minst erge is.
  • Samsung: Anynet+
  • Sony: Bravia Sync / Control
  • LG: SimpLink
  • Philips: EasyLink
  • Panasonic: Viera Link
  • Yamaha: HDMI Control
  • Denon / Marantz: HDMI Control / CEC
  • Onkyo: RIHD (CEC)
  • PlayStation: HDMI Device Link
Een nadeel van CEC is dat als je alleen radio wil luisteren toch de tv aangaat wat niet noodzakelijk is.
Reputatie 8
Badge +11
Hi all, ik heb de gevraagde toelichting. Het woord 'beveiliging' werd niet gebruikt in de zin van security zoals we dachten. Het is een vorm van beveiliging dat het voor zoveel mogelijk gebruikers gaat werken, dus eigenlijk wat Galdor ook beschrijft met de merken, maar dan met een bijzondere woordkeuze :)
De ontwikkelaars geven erbij aan dat het hun ervaring is dat HDMI gevoelig is en dat ze het intern goed willen testen voor het geactiveerd kan worden.

Reageer