beantwoord

Haperend tv-beeld

• 21 juli 2015
  • 40 reacties
  • 6728 keer bekeken

Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 8
Badge +16
@Arnold438,

Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat je geen problemen meer met het beeld ervaart. Mocht je HD-zenders willen bekijken dan maak ik dat graag voor je in orde. :)

Stephen
Reputatie 1
[quote=Babylonia]
(…)

Een Experiabox heeft alleen aansluitingen voor UTP-kabel (en telefoondraad). Werk je nog met een oudere Animo TV setup box die coax gebruikt?
(…)

Hel hartelijk dank voor deze tips! Buitengewoon attent!

Ik had voor de oudere aansluiting alleen de coax-kabel. Dateerde uit een periode met een andere provider.
Reputatie 1
@Arnold438,

Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat je geen problemen meer met het beeld ervaart. Mocht je HD-zenders willen bekijken dan maak ik dat graag voor je in orde. :)

Stephen

Krijg ik met mijn huidige abonnement dan niet automatisch een aantal zenders in HD...? Hoe kan ik dat zelf nagaan?
Reputatie 8
HD-zenders zitten op de kanalen in een bereik van de 600 en 700 reeks. (Tenminste bij glasvezel).
Naast de "normaal" bereikbare zenders vanaf kanaal nr. 1
Gewoon even doorscrollen in de programma-gids, dan weet je het.
Bij HD zenders brand ook een rood "HDMI" lampje op de TV setup box.
Reputatie 1
Bruikbare zenders in kanalen boven 560 heb ik niet, wellicht doordat hier geen glasvezel ligt.

Blijft een prangende vraag: waar zijn mijn HD-zenders? Een van de redenen voor overstap naar Telfort was het HD-aanbod. Nu, met de bedraadde verbinding en HDMI-kabel tussen Arcadyan en tv-toestel, herken ik nog steeds nergens expliciet dat ik HD krijg. Ik zie nergens in de programma-gids "HD" vermeld en ik zie bij geen enkel kanaal een rood "HDMI"-lampje op de Arcadyan setup box...
Ik zou toch denken dat op zijn minst alle NPO-zenders in HD zijn...

HD-zenders zitten op de kanalen in een bereik van de 600 en 700 reeks. (Tenminste bij glasvezel).
Naast de "normaal" bereikbare zenders vanaf kanaal nr. 1
Gewoon even doorscrollen in de programma-gids, dan weet je het.
Bij HD zenders brand ook een rood "HDMI" lampje op de TV setup box.
Reputatie 8
Bij ADSL (VDSL) afhankelijk van de internetsnelheid, c.q. bandbreedte (want daar gaat het feitelijk om) krijg je wel of geen (full) HD aanbod naar je TV setup box toegestuurd. De achterliggende techniek houd daar zelf rekening mee.

Ik heb nog even naar je internet snelheidsgegevens gekeken die je eerder als informatie hebt opgegeven.
Met slechts 8 Mbps is het überhaupt niet mogelijk "full HD" te ontvangen (er moet ook nog wat overblijven voor PC internetverkeer). Dus dat krijg je om die reden dan ook niet. Het is wel een hogere resolutie tegenover de ouderwetse PAL-standaard, maar beslist niet full HD.

Misschien maximaal 720p ???, maar absoluut zeker niet 1080i of 1080p. En dan is het ook nog afhankelijk met welke bitrate het videomateriaal aangeboden wordt. Hoe lager de bitrate, hoe meer gecomprimeerd.

Met glasvezel krijg je de volle 1080p. Het is duidelijk beter van kwaliteit dan ik eerder met ADSL had.
Verder is de kwaliteit erg afhankelijk van het oorspronkelijk opgenomen filmmateriaal.
Houd dat altijd in het achterhoofd.

Ter verduidelijking. Je kunt misschien wel in 1080p naar een ouderwetse jaren 40-50 film kijken. Maar de kwaliteit van indertijd 35mm film (of misschien wel 16mm ??) en omgezet naar digitaal komt nooit boven de kwaliteit uit wat het als basis ooit is geweest met de matige technische middelen van indertijd.
Reputatie 1
Bij ADSL (VDSL) afhankelijk van de internetsnelheid, c.q. bandbreedte (want daar gaat het feitelijk om) krijg je wel of geen (full) HD aanbod naar je TV setup box toegestuurd. De achterliggende techniek houd daar zelf rekening mee.
Ik heb nog even naar je internet snelheidsgegevens gekeken die je eerder in de draad hebt opgegeven.
Met slechts 8 Mbps is het überhaupt niet mogelijk "full HD" te ontvangen (er moet ook nog wat overblijven voor PC internetverkeer). Dus dat krijg je om die reden dan ook niet. Het is wel een hogere resolutie tegenover de ouderwetse PAL-standaard, maar beslist niet full HD.

Oooh…!

Ik weet niet of ik destijds de overstap naar (dit abonnement bij) Telfort zou hebben gemaakt als ik dit duidelijk geweten had.

Ik moet hier wellicht nog eens op puzzelen!
Reputatie 8
Ik weet niet of het expliciet om "HD pakketten" gaat, maar de meeste mensen kiezen een abonnement op basis van snelheid. Daarnaast kiest men extra zenderpakketten. (Meer of minder kanalen).
Die keuze is onafhankelijk van elkaar.

De minimale pakketten op basis van snelheid is voor ADSL een 20 Mbps pakket.
Als de werkelijke snelheid niet boven de 8 Mbps uit kan komen, heeft het geen enkele zin meer te betalen voor een "sneller" pakket (50 of 80 Mbps ?). Want dat wordt toch niet gehaald !

Indertijd dat ik mijn ADSL-pakket bij Telfort afnam in een Telfort telefoonwinkel, werd expliciet gekeken naar de snelheid op mijn postcodegebied. Ik kreeg zelfs extra korting omdat zelfs het minimale pakket verre aan de snelheid kon komen, van waar het pakket voor stond. Vond ik wel service van Telfort, want ik had niet om korting gevraagd, maar men stelde het zelf voor bij het zien van de trage snelheid in de wijk.

Bij mijn ADSL-abonnement van voorheen staat "officieel" op mijn postcode / huisnummer een maximale snelheid van 7 Mbps geregistreerd. Mijn huisadres is een kleine 3300 meter van de wijkcentrale verwijderd.
Meer zou officieel niet haalbaar zijn.

Door de goede kwaliteit netwerkspullen die ik gebruik, kreeg ik er zelf pakweg 8,5 Mbps uitgeperst. Dat is dan wel als je de TV niet aan hebt staan. Met TV tegelijkertijd aan, gaat er voor internet meteen pakweg 3 Mbps vanaf, en houdt je dus 5,5 Mbps over.

Daarmee kun je ongeveer inschatten dat alleen dat televisiesignaal dus 3 Mbps als video bitrate gebruikt om signaal over te sturen. Dat zijn cijfers waar je echt geen full HD (1080p) materiaal mee kan overzenden.

Net voor de aansluiting van glasvezel hier op mijn adres, liep de snelheid van ADSL langzaamaan iets meer op naar 9,5 Mbps. Naar ik zelf denk door "ontlasting" van het ADSL kabelnetwerk, omdat diverse mensen elders in de wijk reeds zijn overgestapt naar glasvezel. Daarmee blijft er meer over voor de mensen die nog wel op ADSL (blijven) zitten. (ADSL snelheid is onder andere afhankelijk met hoeveel mensen je de bandbreedte deelt).
Reputatie 1

(...) Door de goede kwaliteit netwerkspullen die ik gebruik, kreeg ik er zelf pakweg 8,5 Mbps uitgeperst. Dat is dan wel als je de TV niet aan hebt staan. Met TV tegelijkertijd aan, gaat er voor internet meteen pakweg 3 Mbps vanaf, en houdt je dus 5,5 Mbps over.

Daarmee kun je ongeveer inschatten dat alleen dat televisiesignaal dus 3 Mbps als video bitrate gebruikt om signaal over te sturen. Dat zijn cijfers waar je echt geen full HD (1080p) materiaal mee kan overzenden. (...)

Ik constateer zelf ook zo'n verschil: 11 Mbps bij uitgeschakelde tv, 8.0 bij ingeschakelde tv. Dit gemeten bij vijf leveranciers van speedtest-sites.
Reputatie 8
Dat is waarschijnlijk net te weinig bandbreedte voor HD-TV.
Als ik elders op het forum naar berichten lees heeft één TV-ontvanger 8 Mbps nodig om een HD stream op gang te houden. Dan zou er slechts 3 Mbps voor internet overblijven. Dat is te krap voor internet.
Bij die waarden zullen ze het TV-signaal dan waarschijnlijk niet op HD-kwaliteit laten doorlopen.

Zie:
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/hd-zenders-45985
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/geen-hd-zenders-44432
Reputatie 8
Overigens mijn eerdere verslaglegging m.b.t. met name de regelmatig voorkomende "trillende" geluidsproblemen en hick-ups bij BBC FIRST zijn in onderzoek. (Bericht van klantenservice).
Als ik daar wat meer over terug hoor laat ik het hier weten.
Reputatie 8
Even als "tussendoor" reactie ten behoeve van @Arnold438 in de beschrijving hoe kabels netjes aan te leggen in kabelgootjes zoals beschreven in mijn eerdere reactie op pagina één in deze draad
< HIER >.

De uiteindelijke setup:
Aansluitingen op 1e verdieping ter hoogte van de deur naar mijn balkon. Alle kabels CAT 6 dubbel afgeschermd (= per aderpaar afgeschermd + nog een keer om alles heen als buiten-ommanteling).
Gecodeerd als S/FTP (o.a. < deze lengte > ).

- 1x S/FTP-kabel van NT-kastje naar de Experia Box V8 modem/router
- 1x TV + 1x internet vanuit de Experia Box via de bredere kabelgoot eerst naar beneden,
dan naar rechts en dan via de smallere kabelgoot in de hoek naar boven voor 2e verdieping
- 1x TV via de bredere kabelgoot naar rechts
- 1x internet naar een < D-link 8 poort switch > linksonder
- 1x telefoondraad die onder in het midden uitkomt (even de telefoon nu niet aangesloten)

Dus alle vier LAN poorten + één WAN poort van de Experia Box zijn bekabeld + één telefoon.

- diverse voedingskabeltjes vanuit de hoek in de kabelgoten verwerkt en "verborgen"

- Op de < D-link 8 poort switch >, o.a. naar links PC, NAS, netwerkprinter, naar rechts, mediaplayer.
(Dus heb nog enkele poorten als reserve).

- Via de onderste kabelgoot nog een doorlopende Display naar HDMI kabel, vanuit de PC links naar de TV rechts, zodat de TV als 2e monitor gebruikt kan worden voor de PC. (De desktop van de PC wordt dan uitgebreid naar TV toe).

De contactdoos met al die voedingsadapters is met overspanningsbeveiliging
(die witte grote stekker in het stopconcact in de muur).

Normaal staat er ook nog een TV-meubel (meer een lage tafel in twee lagen / etages) net voor, en is het merendeel nauwelijks zichtbaar. Alleen de Experia modem/router steekt er net bovenuit.

Heb dat voor de gelegenheid even opzij geschoven.
Reputatie 8
Badge +16
@Arnold438,

Jij maakt gebruik van ADSL. Zolang je snelheid het toe laat dan kun je gebruik maken van de HD-zenders. Ik heb deze daarom zojuist voor je geactiveerd. Je kunt deze zenders vinden vanaf de 700 reeks zoals Babylonia heeft aangegeven. Veel plezier met het bekijken van de HD-zenders. :)

Stephen
Reputatie 8
Even aanvullende info over het probleem op pagina 1 van deze draad beschreven
m.b.t. "trillen"van geluid en "hick-ups".

Een paar items lopen in deze draad inmiddels wat door elkaar heen, maar volg precies de reacties met mijn naam. Zie:
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/haperend-tv-beeld-50767/index1.html#post451895
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/haperend-tv-beeld-50767/index1.html#post452002

en verder naar beneden, met tevens een opgenomen geluidsfragment:
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/haperend-tv-beeld-50767/index1.html#post452400

Elders op het forum komen nu soortgelijke meldingen van het probleem.
Omdat de meldingen "los van elkaar" staan is de info nu wat versnippert.
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/pompend-geluid-bbc-first-51284?

Ik leg hier wel een link naar de andere draad, maar misschien is het mogelijk dat een moderator alle relevante meldingen bij elkaar legt in één onderwerp??
Als het te complex is berichten te verzamelen, houden we het anders wel zo met links over en weer.
Reputatie 8
Zojuist ben ik opnieuw gebeld door een technisch medewerker van Telfort.
Er zijn inmiddels meerdere meldingen van het probleem (ook via telefonisch contact met de klantenservice) en is inmiddels intern ruimschoots bekend.

Zoals hiervoor reeds gesuggereerd ligt het probleem mogelijk bij BBC zelf die het materiaal aanlevert. In ieder geval ligt de storing niet binnen Telfort zelf. Dat is inmiddels al uitgezocht. Er wordt nu met BBC contact opgenomen.

Het is even afwachten geblazen wanneer het allemaal is uitgezocht ook daar bij BBC.
We hopen natuurlijk op een spoedige oplossing, maar zal mogelijk nog niet van vandaag op morgen zijn verholpen.

Tot zover de berichtgeving hierover. Met hartelijke groet.