beantwoord

Haperend tv-beeld

• 21 juli 2015
  • 40 reacties
  • 6173 keer bekeken

Soms hapert het tv-beeld: het blijft (heel) even vast staan of kort blokjesbeeld (met haperend geluid) en even later gaat het beeld weer normaal verder. De tv is aangesloten met een verbindingsset via het elektriciteitsnet aan een Experia box. Het komt soms een paar keer per avond voor, een andere avond maar weer 1 keer. Is hier wat aan te doen?
icon

Beste antwoord door Stephen 28 juli 2015, 18:59

@All,

Vervelend om dit te vernemen. Doet het probleem zich voor uit het niets of bij het zappen?
Speelt het zich ook af bij een bepaald aantal zenders of bij alle zenders? Ik kijk uit naar jullie reactie.

Stephen
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 8
Ik neem aan dat je met een "verbindingsset zoiets als dit voorbeeld bedoelt, een < set Powerlines >

Indien dat het geval is, jammer, dan stoort die oplossing dus teveel en is niet betrouwbaar genoeg.
In dat geval gebruik maken van UTP-kabel (minimaal CAT 5E) en die doortrekken tot aan je woonkamer.

OF (een stuk aantrekkelijker om toe te passen).

Je telefoonlijn vanaf KPN - ISRA punt doortrekken tot aan de woonkamer, en pas daar de Experiabox aansluiten. Dat is prima te doen met een goede kwaliteit afgeschermde twisted telefoondraad.

De problematiek daarvoor, zie reacties (incl foto's) vanaf < DEZE REACTIE > en vervolgreacties.
Vanaf het begin van ons glasvezel abonnement bij Telfort treden de genoemde storingen ook bij ons op.

Setup:
- 50Mbit over glasvezel
- Cat6 kabel van modem tot aan ontvanger
- HDMI verbinding van ontvanger naar TV

Opvallend is, dat de storingen (tot nu toe) nooit 's middags optreden, maar enkel 's avonds. Is er misschien een bottleneck op de servers van Telfort? Aan de verbindingen ligt het (in ons geval) niet.
Wij hebben ditzelfde fenomeen, ongeveer iedere avond tussen 9:40 en 9:55 haperend beeld, verder goed functionerend behalve tussen deze tijden, lijkt me niet al te ingewikkeld om er achter te komen maar de helpdesk heeft het er moeilijk mee....
Reputatie 8
Dat is ook toevallig. Ik heb net een nieuwe glasvezelverbinding en ook ik ervaar die haperingen in TV-beeld.
(Met nog een aantal algemene kanttekeningen omtrent snelheid glasvezel).
Zie uitgebreide reactie hier:
https://forum.telfort.nl/glasvezel-285/nieuw-glasvezel-abonnement-zit-op-eindelijk-50843/index1.html#post451463
Reputatie 8
Badge +16
@All,

Vervelend om dit te vernemen. Doet het probleem zich voor uit het niets of bij het zappen?
Speelt het zich ook af bij een bepaald aantal zenders of bij alle zenders? Ik kijk uit naar jullie reactie.

Stephen
Reputatie 8
Heb wat opvallende nieuwe (positieve) andere ervaringen nu met glasvezel, maar lees daarover eerst even het betreffende onderwerp < HIER >

M.b.t. de beeldhaperingen, heb ze op de Nederlandse zenders vandaag niet opgemerkt, nadat ik de software van de TV set-up box een keer helemaal heb verwijderd, en opnieuw ingeladen.

In het menu "instellingen" van de TV set-up box heb ik daarna alle test-procedures die je kunt doen doorlopen (voor zover van toepassing). Inclusief ping, en netwerk-testen. Het was allemaal OK.
Lijkt me overigens een prima test om meer zekerheid te hebben dat de set-up bij jezelf correct is.

Bij gebruik van het niet HD-kanaal van "BBC First" (kanaal 23) had ik vanavond wel enkele absoluut minimale haperingen die door de meesten misschien niet eens opgemerkt worden. Maar ja, met de hele reeks aan "echte" HD-kanalen erbij (zie ander onderwerp), moet ik dat nog eens gaan bekijken in die mode, wat dat brengt.

Merk bij de eerste ervaring "vannacht" (dus ander tijdstip dan eerder) met BBC First in HD kwaliteit (kanaal 729), en eveneens in de "normale" kwaliteit (kanaal 23) wel een "trillend" achtergrond geluid / muziek.
Wel stabiel beeld. (Merkte ik vroeger bij ADSL ook wel eens op).
Reputatie 8
Badge +16
@lucni, @fwpost,

Ik ontvang graag jullie naw-gegevens in een privébericht zodat ik het een en ander kan uitzoeken. Bij voorbaat dank.

Stephen
Reputatie 8
Via privécontact en opgeven naw-gegevens heeft een medewerker van Telfort telefonisch contact gelegd en zijn een aantal voorstellen gedaan om het probleem te traceren. Ik zou er een aantal dagen / week op gaan letten en kijken wat het oplevert. (Ik meld hem dat tevens weer terug via e-mail).

Met de overstap van Telfort ADSL naar glasvezel vroeg de medewerker of ik met de wisseling ook daadwerkelijk alle apparatuur heb uitgewisseld. (Belangrijk ook voor andere gebruikers hierboven in de draad om te weten).

- Arcadyan Experia Box V8 modem/router ----> JA
- Arcadyan TV setup-Box ----------------------------> JA (bij glasvezel is iets kleiner model als wat ik had)
(Let er verder op dat de beeldinstellingen in de set-up box voor wat betreft beeldinstellingen voor resolutie op "Automatisch" staan, voor zover je niet op de hoogte bent van de mogelijkheden van je TV. Bij HD-TV kan de standaard ingestelde 720, wel eens te weinig zijn voor een 1080p TV).

- UTP-kabels ----> diverse uitgewisseld ----> gebruik mijn eigen kabel
Die kabel is expliciet tevens getest met een < UTP kabeltester >

- HDMI - TV-kabel. Aanvankelijk gebruikte ik nog de oude.
Heb die nu uitgewisseld met een eigen kabel, extra zwaar met aan beide zijden een ferriet-kern om de kabel (zoals je ze ook wel bij PC monitor-kabels tegenkomt).

De eerste bevindingen erna: Helaas dat maakt allemaal niet uit.

Zoals eerder gemeld (en ook in privé contact met Stephen en andere Telfort medewerker telefonisch) spitst het probleem --althans met de situatie bij mijzelf-- zich specifiek op het BBC FIRST kanaal (zowel kanaal 23 als in HD 729). Test alles verder overigens alleen op de explicite HD-kanalen in de 700-reeks

De haperingen betreffen kleine onderbrekingen in geluid en beeld (soms valt de hapering in beeld helemaal niet op, of nauwelijks als het beeld min of meer statisch is naarmate er wel of geen filmisch beweging plaats heeft). Dan valt de "hik-up" alleen in geluid op.

30 juli 2015
BBC FIRST - kanaal 729
- 15.17 uur geluid valt moment uit, en gaat weer verder - serie "New Tricks"
- 15.27 uur tijdens "programma reclame" van de zender bij overgang naar andere serie.
Hapering in uitgesproken tekst "Ouderlijk toezicht wordt geadviseerd"
- 15.36 uur hapering "hik-up" in beeld en geluid - serie "Father Brown"
- 15.49 uur hapering "hik-up" in beeld en geluid
- 16.01 uur hapering "hik-up" in geluid. Niet opgelet met beeld omdat ik even met iets anders bezig was, maar mijn gehoor merkte de "hik-up" specifiek wel op. (Daarom kan ik het ook als zodanig onderscheiden).
- 16.17 uur TV kijken beëindigd.

's avonds naar Nederlandse zenders gekeken, GEEN PROBLEEM, de hele avond foutloos.
Bij slechte nachtrust van mezelf ben ik 's nachts een keer opgestaan en heb TV gekeken.
Tussen pakweg 04.15 - 5.30 uur - BBC FIRST - kanaal 729, minimaal 3x "hik-up" in beeld en geluid (daarna weer naar bed).

Het "trillende geluid" wat ik wel heb gemeld wat wel eens ooit voorkomt gedurende langere tijd (10-15 minuten), alsof je naar een haperend oud aflopend bandje op een oud versleten "cassettedeck" staat te luisteren, niet voorgekomen. Dat is een fenomeen wat slechts weinige keren voorkomt (misschien 1x in de week ??), en alleen ook weer toegespitst bij weergave van BBC FIRST. Niet bij andere kanalen.

Tot zover de verslaglegging.
Reputatie 8
Vervolg verslaglegging:
31 juli 2015

Had op de achtergrond TV aanstaan, maar was niet echt een programma aan het volgen.
BBC FIRST (via kanaal 729)

- 14.19 uur. Bij toeval keek ik naar het TV-beeld naar de aftiteling van "New Tricks'" die van onder naar boven afrolt.
Een "golvende" tekst. In het aflopen worden regels "dunner en dikker", en krijgt het effect alsof de regels "golven". Het lijkt er op dat de synchronisatie m.b.t. resolutie van het originele filmmateriaal niet goed is verlopen. Er worden beeldlijnen geskipt, die met de tekst iets hoger in beeld dan weer wel verschijnen, zodat de tekstregel net iets meer hoogte heeft. Opeenvolgend erna weer minder hoogte (door skippen van lijnen), en visa versa.

Meteen erna bij programma-aankondigingen tussen de diverse series in, diverse geluid "hick-ups".

Met het probleem van die aftiteling ben ik later opnieuw gaan kijken bij andere series of daar een logisch vervolg in zit. Maar kon dat later niet terugzien. Daar verliep de aftiteling weer normaal.
- 16.50 uur - "Father Brown" geen probleem met rollende aftiteling
- 18.34 uur - "New Tricks" nu geen probleem met rollende aftiteling, die ik eerder bij deze serie wel zag.
Meteen erna met overgang naar programma-aankondigingen tussen de diverse series in, diverse geluid "hick-ups".
Typisch die verschillende aankondigingen tussen series in, geven in 9 van de 10 keer wel opvallende geluid "hick-ups", beeld "hick-ups" zijn minder vaak of niet direct waar te nemen.

Het lijkt mij typisch een probleem met het aangeboden materiaal van BBC FIRST.
Met name de niet juiste synchronisatie m.b.t. line-skipping bij de rollende aftiteling, vraag ik mij af hoe dat achterliggend wordt gedaan. Dat "golvende" beeldeffect kom ik ook een enkele maal tegen in geluid, maar daar is die "Jitter" dan meer een "trillen", wat ik eerder heb aangehaald in een vorige reactie in de draad.

Dan de tijdseenheid.
Op wat voor framerate is het oorspronkelijke materiaal opgenomen?
In de samenstelling van het materiaal en het ter beschikking stellen voor de Nederlandse markt zou daar mogelijk ook een verschil op tijdsbasis kunnen plaatsvinden, waardoor je tegen dit soort "hick-ups" aanloopt???

Bij digitaal opgenomen filmbeeld kun je kiezen uit bijv. 30 (29.97) beelden per seconde of 25.
Het verschil tussen NTSC en PAL.
Het zijn ook typisch verschillen in beeldfrequentie tussen een TV en een computer monitor.
Een computer monitor is veelal op 60 Mhz afgestemd. Daar passen een 30 beelden framerate van opgenomen film mooi tussen.
Tegenwoordige TV's hebben een beeldfrequentie als veelvoud van 25 (50 - 100 - 400 Mhz).

Voor TV hier in Europa moet de beeldrate 25 beelden zijn. Als het als 30 beelden is opgenomen, kun je het iets vertraagd afspelen, zodat men aan 25 beelden per seconden komt. Of als je het niet vertraagd wilt afspelen, moet je 5 beeldjes per seconde skippen. Beeldjes skippen geeft "hick-ups".
Maar ja, Engeland is ook een PAL georiënteerd land.

http://shop.sandbag.uk.com/OneGiantLeap/PALNTSCInfo.html

Ga ik nog eens kijken wat ik met een oude "beeldbuis" TV kan doen met SCART-aansluiting.
Reputatie 8
Badge +16
@Babylonia,

Ik zie je bent goed op de hoogte. :)
In ieder geval bedankt voor het delen van deze informatie.
Vervelend dat het probleem zich nog steeds voordoet na het verwisselen van de HDMI kabel. Waarschijnlijk is nader onderzoek nodig. Ik zie ook dat je een mailadres hebt ontvangen. Zal ik je verslaglegging intern doorsturen of ga je zelf een mailtje sturen? Ik verneem graag van je waar je voorkeur naar uit gaat.

Stephen
Reputatie 8
Ik heb een mailtje gekregen van klantenservice met een ticket-nummer.
Daar heb ik al op gereageerd en verwezen naar deze verslaglegging. Ik denk dat ze daar intern verder mee kunnen. Ik kreeg een algemeen klantenservice e-mail adres, maar zal wellicht intern worden doorgestuurd naar de betreffende persoon die ik ook aan de telefoon heb gesproken (aan de hand van het ticketnummer).

Ik verwacht ook dat het wel een wat verder achterliggend onderzoek zal worden, wat nu precies het probleem kan zijn. En niet 1,2,3 een oplossing voor zijn gevonden. Mijn oude TV heb ik nog niet aangesloten, maar verwacht eerlijk gezegd niet dat dat verandering zal brengen. Bij alle andere zenders / kanalen heb ik geen enkel probleem, alleen bij BBC FIRST.
Reputatie 8
Vervolg verslaglegging:
1 augustus 2015

Of er inmiddels intern al iets met het probleem is gedaan, of dat het ligt aan begin van mogelijke vakanties (minder belasting van servers), weekend, mooi weer??
Ik weet het niet, maar had gisteren / vannacht een erg goede dag.

BBC FIRST (via kanaal 729) - Slechts 1x een minimale geluid/beeld "hick-up" die ik opmerkte tijdens een serie. Programma-aankondigingen tussen de series door verliepen nu feilloos, terwijl die in de meeste gevallen juist duidelijke problemen geven.
Reputatie 8
Badge +16
@Babylonia,,

Bedankt voor de terugkoppeling. Fijn dat er verbetering is opgetreden. Is dit nog steeds het geval?
Ik heb begrepen dat je gaat testen met andere UTP CAT 6 kabels. Heb je dit inmiddels gedaan?

Stephen
Reputatie 8
Nou dat "verbetering" is meer geluk als wijsheid.
Vandaag (nou ja, vanmiddag) was weer een erg slechte dag. Met "trillend geluid" gedurende langere tijd. Maar had nog niet de CAT 6 kabels binnen. Die zijn eind van de namiddag met de pakketpost bezorgd.

Geef me wat meer tijd om het te testen. (Had ik ook als reactie op mijn ticket-nummer naar de klantenservice als antwoord gegeven). Ik meld de opeenvolgende verslaglegging echt wel, maak je maar geen zorgen.

Met de geleverde CAT 6 kabels heb ik al meteen twee kabels er tussenuit gehaald die niet voldoen !!
Een patchkabel van 50 cm is slechts 40 cm lang. Dat is dan net te kort in de opstelling zoals ik alles heb ingedeeld. (Aansluiting van NT-kastje naar modem).

Een andere kabel voor aansluiting naar een switch ging zo moeizaam, stug/strak in aansluiting in de poort, de stekker blijkt een beetje scheve plastic "lock" zijwaarts te hebben, en daardoor geen connectie.
Moet ook weer terug, zucht...
Terwijl het zeker niet de goedkoopste kabels zijn. (Met wat accessoires € 93,- uitgegeven).

Dan maar even wat langere CAT 6 kabels ertussen. (Met een UTP-kabeltester eerst getest).
En om alles opnieuw "vers" te starten, de TV setup-box twee keer achter elkaar opnieuw de software verwijderd, en opnieuw laten inladen. (Wat ik eerder reeds meteen in het begin had gedaan).

Voor de andere mensen die dit lezen, hoe de software wordt vernieuwd,
naar advies van de klantenservice die dat per e-mail mij heeft toegestuurd:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Zet de tv-ontvanger uit met de schakelaar aan de achterkant of ontkoppel de stroomkabel.
- Wacht 30 seconden.
- Zet de de tv-ontvanger aan met de schakelaar of sluit de de stroomkabel aan.
- Druk als de eerste stip/streepje in beeld komt kort op de standby-knop op de bovenkant van de tv-ontvanger.
- Zet de selectie op 'Software verwijderen' door de standbyknop verschillende keren kort in te drukken.
- Selecteer 'Software verwijderen' door 3 seconden de Standby knop ingedrukt te houden.

De ontvanger wordt opnieuw opgestart en de software wordt opnieuw geladen.
Dit kan enkele minuten duren. Wij vernemen graag het resultaat van u.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat ik nu opmerk ! ! !
Nu, met het intikken van deze reactie achter mijn PC en op de achtergrond BBC FIRST aan en mijn oren wel het geluid opvangen van de uitzending, heb ik al diverse geluids "hick-ups" gehoord + "trillend geluid".
Dus geen enkele verbetering !!!

Maar eerlijk gezegd had ik dat ook niet verwacht. Het probleem zit niet hier maar in het stuk ervoor buiten mijn eigen netwerk. Het is meer dat ik met zekerheid kan claimen dat het probleem niet in mijn eigen netwerk zit. De CAT6 bekabeling is niet nodig voor een 50/50 internet account, maar is meer bedoeld voor de onderlinge netwerkfunctionaliteit hier in huis voor een centrale NAS die ik heb besteld, en connectie met een paar computers, en mogelijke update naar een sneller glasvezel account in de toekomst.

OF

Mogelijk voldoet de Arcadyan TV set-up box niet?
Ik weet niet of BBC FIRST video-bestanden doorstuurt met andere geluids- of video-indeling als gebruikelijk, en de codecs in de Arcadyan TV set-up box daar meer moeite mee hebben om het om te zetten?
De problemen zijn hetzelfde als eerder met ADSL en een andere Arcadyan (?) ---> Motorola TV set-up box.

Overigens in aanzienlijk mindere mate tref ik zo nu en dan (echt sporadisch) ook vergelijkbare problemen bij de HBO zenders. Eigenlijk alleen als de problemen via BBC FIRST zich het sterkt tonen, zie je dat "beperkt" bij de HBO-zenders.

Tot zover de verslaglegging. Ik kom er op terug.
Reputatie 1
Op 3 en 4 augustus haperden beeld en geluid weer heel vaak. En dit nadat wij eerst maandenlang en probleemloze verbinding hadden (met SCART-kabel tussen tv-ontvanger en tv-toestel), vervolgens eenzelfde type storing in juli die prima verholpen leek door een nieuw Arcadyan kastje.
Voor we dat nieuwe kastje toegestuurd kregen ontving ik eerst een stappenplan om zelf de storing op te heffen, maar die hielp niet. Bovendien zat daar volgens mij een ernstige logische fout in (voorbeeld: een apparaat dat niet is aangesloten op voeding en data kan moeilijk iets detecteren in een ander apparaat…).
Nu, op 4 augustus, zaten we sinds pakweg 18 uur, heel vaak tegen een blauw storingsvenster aan te kijken. Meermalen hapert het en lijkt het zichzelf na 1 - 2 seconden te herstellen. Missen we telkens stukken uit een programma – heel storend.
Een vraag die bij mij rijst: waarom kan Telfort met haar 'interactieve tv' zelf geen storingen detecteren???
In de gehele periode voor de eerste storing (in juli) hadden wij niets gewijzigd in de configuratie. Op advies van Telfort had ik na toezending van het nieuwe Arcadyan kastje de verbinding naar het tv-toestel met HDMI-kabel gemaakt.
Reputatie 8
Dag @Arnold438

Je bevindingen sluiten eerlijk gezegd wel aan bij die van mij.

Even voor de duidelijkheid. Om welke connectie internet / TV verbinding gaat het in jou geval?
ADSL of glasvezel? En als het om ADSL gaat, kun je dan ook informatie geven van de snelheid van je internetverbinding (Ookla speedtest), zodat we een indicatie hebben in de mogelijkheden van de verbinding?

Als het om een ADSL-verbinding gaat, hoe lang, en/of met welke soort draad is de aansluiting van het ISRA-punt tot aan je modem uitgevoerd? (Simpele telefoondraad of afgeschermde draad?)
Verder, hoe heb je de verbinding met je TV setup box uitgevoerd, met UTP-kabel, of bijv. via Powerline adapters?

(Ter informatie, ik heb glasvezel 50/50 wat volledig wordt gehaald in snelheid + alles bekabeld verbonden).
Reputatie 1
Dag @Arnold438

Hallo Babylonia,

In mijn omgeving is geen glasvezel beschikbaar, dus zal het nog steeds ADSL zijn. Ik heb een andere testsite gebruikt dan jij suggereerde (met Ookla kon ik niet uit de voeten). Het resultaat: upload 0,8 Mbit/sec; download 8,0; latency 16-17ms.

Het Experia routermodem staat op hooguit 80cm van de plaats waar het signaal in de woning (woonkamer) beschikbaar is (ISRA-punt?). De overdracht naar het Arcadyan kastje gebeurt met twee TP-Link TL-PA411 AV500 Nano Powerline adapters, binnen één kamer. Het Arcadyan kastje is dus met de TP-Link adapter verbonden door een circa 120cm lange (UTP?!_) kabel.
Het type kabel van ISRA naar routermodem kan ik zo gauw niet identificeren; moet ik een fors stuk boekenkast voor leeghalen. Een bekabelde verbinding is wel mooi, maar in ons geval zeer bezwaarlijk omdat ik dan óf een forse verbouwing aan de vloer moet doen, of een zeer lange en lelijke kabelgoot moet aanleggen. De TP-Link verbinding heeft wel maandenlang vlekkeloos gewerkt!
Toen ik voor het eerst aangewezen was op vervanging van het Arcadyan kastje, werkte dat wekenlang ook weer vlekkeloos - tot gisteravond...

Een deel van de hardwareconfiguratie in bijgaand schema (JPEG)
Je bevindingen sluiten eerlijk gezegd wel aan bij die van mij.

Even voor de duidelijkheid. Om welke connectie internet / TV verbinding gaat het in jou geval?
ADSL of glasvezel? En als het om ADSL gaat, kun je dan ook informatie geven van de snelheid van je internetverbinding (Ookla speedtest), zodat we een indicatie hebben in de mogelijkheden van de verbinding?

Als het om een ADSL-verbinding gaat, hoe lang, en/of met welke soort draad is de aansluiting van het ISRA-punt tot aan je modem uitgevoerd? (Simpele telefoondraad of afgeschermde draad?)
Verder, hoe heb je de verbinding met je TV setup box uitgevoerd, met UTP-kabel, of bijv. via Powerline adapters?

(Ter informatie, ik heb glasvezel 50/50 wat volledig wordt gehaald in snelheid + alles bekabeld verbonden).
Reputatie 8
@Arnold438

Die TP-Link TL-PA411 AV500 Nano Powerline adapters, is IMO geen geldige optie om te vertrouwen dat je TV-beeld goed overkomt. Dat het eerder wel functioneerde is geen enkele garantie. Heb je in de tussentijd toevallig een nieuwe magnetron, of wasmachine, kan dat een zodanige storingsbron in je stroomnet zijn, dat het signaal niet goed meer doorkomt. Zeker met de karige ADSL verbinding die je hebt, kun je daar geen enkele zekerheid uit halen.

De enig geldige optie om te testen om mogelijk negatief effect van die Powerlines uit te sluiten is met een UTP-kabel. (Minimaal CAT5e).
Voor mijn part trek je die voor de gelegenheid om te testen even dwars door je huis heen.
Het korte stukje telefoondraad vanaf ISRA-punt tot aan modem van 120 cm is verder voldoende.

Maar lees voor de aardigheid ook de reactie die ik apart hieronder ga schrijven, met betrekking tot de belabberde geluidsweergave van dat BBC FIRST kanaal. Even als aparte reactie om de twee verschillende situaties van jou en mij gescheiden te houden. (Met name bedoeld ook voor mijn terugkoppeling naar de klantenservice toe).
Reputatie 8
5 augustus 2015
Als vervolg verslaglegging van mijn vorige reactie hierboven:
https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/haperend-tv-beeld-50767/index1.html#post452381

Met wat ik schreef:

Wat ik nu opmerk ! ! !
Nu, met het intikken van deze reactie achter mijn PC en op de achtergrond BBC FIRST aan en mijn oren wel het geluid opvangen van de uitzending, heb ik al diverse geluids "hick-ups" gehoord + "trillend geluid".
Dus geen enkele verbetering !!!

Dat "trillen" in geluid is later in de avond dus nog veel sterker aanwezig geweest.
Ik heb de analoge audio-ingang van de Arcadyan TV setup box, verbonden met de line-ingang van mijn PC en een stuk geluid opgenomen op mijn PC. Helaas niet in stereo, want ik had niet het juiste verloop-stekkertje mannetje-vrouwtje. Dus mono.

Misschien minimaal overstuurd, het effect is evenwel zeer duidelijk te horen.
Download het bijgaande MP3 bestand, luister en huiver !!
Echt helemaal afluisteren. Met name de achtergrondmuziek.
Hoe is het mogelijk om dat zo als TV-geluid uit te sturen !!!
Te downloaden / luisteren < HIER >

Ik denk dat dit voorbeeld meer duidelijk maakt dan alle tekst hiervoor.
En dat dus met gebruik van:
- Dubbel afgeschermde UTP CAT6 kabels
(van NT-kastje naar modem + modem naar Arcadyan TV setup box).
- HDMI-kabel met twee ferriet kernen aan het eind van elke kant.
Reputatie 8
Correctie van mijn vorige bericht hierboven:

Ik heb de analoge audio-ingang van de Arcadyan TV setup box, verbonden met de line-ingang van mijn PC

Bedoeld (uiteraard) de analoge audio-uitgang van de Arcadyan TV setup box, verbonden met........
Reputatie 8
Badge +16
@Arnold438,

Vervelend dat je haperingen hebt ervaren. Klopt het dat deze nu verleden tijd zijn sinds je de TV-ontvanger HDMI bekabeld hebt aangesloten?
Ik kan nu ook de HD-zenders voor je activeren indien je dit op prijs stelt.

@Babylonia,

Bedankt voor je verslaggeving. Wat jammer dat het probleem zich nog steeds voordoet na het testen met CAT 6 kabels. Ik zie ook dat je de klantenservice hierover hebt gemaild.
Laat je even weten wanneer je een reactie hebt ontvangen? Alvast bedankt!

Stephen
Reputatie 1
@Arnold438,

Vervelend dat je haperingen hebt ervaren. Klopt het dat deze nu verleden tijd zijn sinds je de TV-ontvanger HDMI bekabeld hebt aangesloten?
Ik kan nu ook de HD-zenders voor je activeren indien je dit op prijs stelt.

@Babylonia,

Bedankt voor je verslaggeving. Wat jammer dat het probleem zich nog steeds voordoet na het testen met CAT 6 kabels. Ik zie ook dat je de klantenservice hierover hebt gemaild.
Laat je even weten wanneer je een reactie hebt ontvangen? Alvast bedankt!

Stephen

Dag Stephen,
Ik heb vandaag de draadloze verbinding vervangen door een bedraadde, met een UTP Cat 5e kabel. Heb pas vanaf rond 18:25 de tv aan en zie tot nu toe geen blauwe schermen. Ik denk pas wat later op de avond te weten hoe betrouwbaar dit is.

Dan blijft het probleem dat deze kabel buitengewoon storend aanwezig is en heel moeilijk te camoufleren, dus ik zal zeker gaan kijken of een goed spiekbriefje voor het resetten van de TP-Link adapters voldoende soelaas biedt.

Het vervelende was, dat het weken lang prima werkte met die adapters en dat er dan ineens een periode met zeer frequente storingen optrad. Dat doet vermoeden dat er een min of meer 'permanente' storing sluipt in de adapters en/of de Arcadyan software...

Op de computer of telefoon (ook verbonden met dit Telfort account) constateer ik geen soortgelijke problemen…

Dank voor jullie aandacht en tips!
Reputatie 8
@Arnold438

Je zegt dat je eeen probleem hebt om bekabeling door te trekken.
Hoe is de situatie in je huis betreffende een "normale telefoonkabel" ?

Meestal gaat er wel ergens een kabeltje vanuit de meterkast via een PVC-pijp naar de woonkamer, waar je dan een wand-contactdoos hebt voor de telefoon.

Indien dat het geval is kun je DIE leiding (bedoeld de PVC-pijp) gebruiken om je modem in de huiskamer te plaatsen. Van daaruit kun je dan aanzienlijk gemakkelijker de rest aansluiten (internet - TV - telefoon).

Zie eerdere reacties die ik over dit onderwerp eens geschreven heb: < HIER >

en vervolgreactie < HIER >
Reputatie 1
@Arnold438

Je zegt dat je eeen probleem hebt om bekabeling door te trekken.
Hoe is de situatie in je huis betreffende een "normale telefoonkabel" ?

Meestal gaat er wel ergens een kabeltje vanuit de meterkast via een PVC-pijp naar de woonkamer, waar je dan een wand-contactdoos hebt voor de telefoon.

Indien dat het geval is kun je DIE leiding (bedoeld de PVC-pijp) gebruiken om je modem in de huiskamer te plaatsen. Van daaruit kun je dan aanzienlijk gemakkelijker de rest aansluiten (internet - TV - telefoon).

Zie eerdere reacties die ik over dit onderwerp eens geschreven heb: < HIER >

en vervolgreactie < HIER >

Het gaat om de UTP-kabel van het ISRA-punt vanuit een hoek van de woonkamer naar de andere hoek, met de tv-opstelling. Daar ligt een coax-kabel vanaf onze intrek in deze woning, onder het parket en vlak langs een brede glazen tuindeur.
Voor de test van bedraad/draadloos lag de UTP-kabel (CAT5e) óp de vloer. De test heeft inmiddels uitgewezen dat de bedraadde verbinding geen of vrijwel geen storingen opleverde. Dát probleem lijkt dus opgelost.
Het problematische van een bedraadde verbinding is hier het ontsierende aanzicht c.q. het ingrijpende karakter om die kabel langs en om een glasgevelelement weg te werken. Het gaat hier om een huurwoning, dus zou een betrouwbare draadloze verbinding zeker mijn voorkeur hebben, c.q. een draadloze verbinding die het slechts zelden laat afweten.
In de artikeltjes waarje naar verwijst, denk ik K25 gootjes te zien tegen een vrijwel witte muur. Misschien is dat toch een optie. Kan UTP-kabel tegen die bochten? Ga ik ook eens naar kijken en met mijn partner over overleggen. Dank weer tot dusverre voor je aandacht!
Reputatie 8

In de artikeltjes waar je naar verwijst, denk ik K25 gootjes te zien tegen een vrijwel witte muur. Misschien is dat toch een optie. Kan UTP-kabel tegen die bochten? Ga ik ook eens naar kijken en met mijn partner over overleggen. Dank weer tot dusverre voor je aandacht!

Ik weet niet of het om "K25" gootjes gaat. Gewoon een type wat ze bij de Praxis verkopen.
Maar de maatgeving in breedte van de "kleinere goot" is wel 25mm, dus ik denk dat we over hetzelfde praten. Aan de onderkant heb ik een dubbele uitvoering, want ik ga ook HDMI-kabel vanaf mijn computer doorvoeren + UTP voor mediaplayer etc.

Als je de foto's beter bestudeert (ik zal tevens naar een andere draad bij Vodafone verwijzen < HIER > met meer instructies en foto's, waar ik aanvankelijk mijn glasvezel-pakket zou afnemen), is het zelfs mogelijk de stugge glasvezel door die haakse bochten heen te werken (die oranje kabel).
Glasvezel (tenminste de ommanteling) is aanzienlijk stugger dan UTP kabel. Zelfs dat kan.
Dat komt omdat je in de goot aan de ene kant "aan de buitenkant" zit, en dan een radius "op de binnenhoek" neemt, om dan weer uit te wijken naar de buitenkant. De radius wordt zo pakweg 5 cm.

Ik heb wel de plastic haakse geleidehoekjes van de goten waar "pinnetjes" in de binnenbocht zitten, omgedraaid en bijna volledig afgeknipt (tot de wanddikte van de achterkant van de goot), waardoor de kabel "aan de binnenkant" zonder die pinnetjes een iets krappere binnenbocht kan maken.
(Dat ontdek je wel als je die onderdelen in huis hebt).

UTP kabels is helemaal geen probleem. Mijn "basis" is dan wel glasvezel, voor de rest vanaf de Experiabox is feitelijk alles gelijk met ADSL. Inmiddels heb ik die opstelling wat veranderd en aanzienlijk uitgebreid.
(Nog geen foto's van). Het modem zit nu meer links van het witte glasvezelkastje, van daaruit kabelgoten. Vanuit de Experiabox op alle poorten kabels + onder bij de plint links nog een 8-poort switch.

Een Experiabox heeft alleen aansluitingen voor UTP-kabel (en telefoondraad). Werk je nog met een oudere Animo TV setup box die coax gebruikt?

Als er "beweging" in de coax onder de parketvloer zit, zou je die ook kunnen vervangen door een dunnere telefoondraad, zoals in die andere reactie beschreven. Dan kun je de modem aan de andere kant ter hoogte van de TV ergens plaatsen, en van daaruit alles aansluiten. Is dat een optie?

Als dat niet lukt. Er zijn ook dunnere "plak" kabelgoten van 15 mm breed en pakweg 1 cm. Voor een enkele telefoondraad absoluut veel fraaier in te zetten. Kijk eens bij de Praxis.

Wat detailfoto's van mijn eerste setup hier op een rijtje.

In dit geval is de glasvezel FTU wel geplaatst, maar nog niet aangesloten op een modem.
De Experiabox erboven is nog met de ADSL setup.
Betreft plaatsing op de 1e etage van mijn bovenwoning.

Hoe de glasvezel + afgeschermde telefoondraad door de PVC-buis is heengetrokken.

Beneden op de begane grond de situatie in de meterkast.
Omdat de glasvezel alleen verder is doorgevoerd, heeft Reggefiber hier nog een extra grijze ommanteling om de glasvezel heen geschoven (alvorens de glasvezel door de PVS-buis verder is getrokken).

De binnengeleiding (inclusief de zwarte telefoondraad) vanaf ISRA-punt is 15 meter door PVC-buis naar boven.

Extra bochten als "reserve" in telefoon kabellengte om eventueel toekomstige kleine aanpassingen in montage zonder problemen nog makkelijk te kunnen uitvoeren.
(Boven idem een stuk in wand-contactdoos opgerold).