beantwoord

Haperend beeld tv en alle tips al geprobeerd

• 15 november 2017
  • 34 reacties
  • 1981 keer bekeken

Toon het eerste bericht

34 reacties

Reputatie 1
Sorry Babylonia maar ik begrijp je reactie niet. Alle kabels en Devolo's die ik gebruik zijn geleverd door Telfort. Eerdere communicatie met de klantenservice bevestigde het beeld dat het modem op zolder geen probleem was. (is ook jaren betrouwbaar geweest) Dat nu in de loop van de tijd een ander signaal op het netwerk wordt gezet kan natuurlijk en dat daardoor mijn 'oude' telefoonkabel vervangen moet worden is dan ook nog wel te begrijpen. Maar nu die kabel vervangen is en de afstand tussen het ISRA-punt en het modem conform de huidige specs van Telfort is en de problemen NIET zijn opgelost, kan je niet zomaar zeggen dat het aan mij ligt. Dat voelt als: 'succes met je manke poot.'
Als laatste, voor jouw beeld, Ook alle UTP-kabels heb ik al verwisseld door er een nieuwe van Telfort tussen te zetten.

Waarom is het niet mogelijk dat er gemeten wordt waar de fout zit? Ik krijg nu het idee dat we net zolang gaan vervangen totdat we de fout gevonden hebben. Daarvoor hoef je geen Expert te zijn maar zijn 2 rechterhanden en een zak met geld voldoende. (Stel je voor dat ze deze methodiek gaan gebruiken bij het onderhoud van je auto? Man, je loopt financieel helemaal leeg...)
Babylonia lijkt inderdaad soms te kijken vanuit de semipro hobbyist situatie, die het onderste uit de kan wil. Waarbij goed niet goed genoeg is. Daar is verder niks mis mee. Een standaard thuis gebruiker kan niet altijd iets met de verder goedbedoelde adviezen.
Ik lees zijn tips en tricks graag maar vertaal ze meestal naar de gulden middenweg.

Hoe je de situatie ook bekijkt een thuis netwerk wat voorheen goed functioneerde kan en mag ineens niet meer funtioneren omdat er buiten iets is veranderd.
Reputatie 8
Sorry Babylonia maar ik begrijp je reactie niet.
Hoe wil je geholpen worden als je niet genegen bent moeite te nemen in de aangereikte info, alleen al om meer inzicht te krijgen in achterliggende techniek waardoor storingen mogelijk veroorzaakt worden (met name de eerste link die ik gaf). Die info en tips zijn in erg begrijpelijke Jip & Jannek taal beschreven.

Je post hier wel je problemen en verwacht daarmee dat anderen wel tijd en moeite steken in JOU probleem. Het zal toch echt van twee kanten moeten komen.

Het zou best kunnen zijn dat achterliggend het probleem niet bij jou zit maar in de connectie van bijv. de wijkcentrale naar je huisaansluiting. Maar ook dan moet je je eigen netwerksysteem controleren, en er 100% zeker van zijn dat daar niet het probleem ligt, zodat je daarmee met meer zekerheid die mogelijkheid nu juist kunt uitsluiten.

Devolo's zijn bij voorbaat al storingsgevoelige apparatuur. Dat gaat zo vaak fout.
Daar kun je IMO juist geen zekerheid mee krijgen.

Log eens in, in je nieuwe modem/router (ik vermoed een Experia Box V8)
en lees de gegevens uit voor wat betreft:
Actual rate
Attainable rate
Noise Margin waardes.
En hoe lang online.

Wat zijn de gegevens via:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

Verder kun je als het een Experia Box V8 betreft de log-gegevens posten met "selecteer alles" en plak in eerste instantie die gegevens in "kladblok".
Zoek wat je eigen WAN IP-adres met http://watismijnip.nl/

En met "zoek en vervang" die IP gegevens in je log-bestand in kladblok, met xxx.xxx.xxx.xx
Daarna kun je ze hier plaatsen. Misschien kunnen we daar meer uit opmaken.
Reputatie 8
Babylonia lijkt inderdaad soms te kijken vanuit de semipro hobbyist situatie, die het onderste uit de kan wil. Waarbij goed niet goed genoeg is.
Tja, dat legt toch geen windeieren.
Daar waar ik bij vrienden en kennissen het netwerk onder handen heb genomen, buiten de regulier officiële (landelijke) internetstoringen, blijkt dat doorgaans erg stabiel.

Bij hoge uitzondering word ik eens (mobiel) gebeld, bijv. 's zomers na een onweersbui, waarbij met elektrostatische interferentie in de lucht, in de modem/router "een bitje is omgevallen", en er geen internetconnectie is. Met power uit en opnieuw aan, of een reset of "herstel" (Experia Box V10) is het dan verholpen. Daarna hoor je ze niet meer tot een volgende zomer. Of toevallig dat ikzelf informeer of alles goed gaat na een update vanuit de provider met nieuwe TV firmware (bijv. overgang van Vodafone naar T-Mobile), en ik eens kom controleren. Blijkt dat alles correct functioneert.

Ander voorbeeld < DIT > achterliggend systeem achter een Experia Box V10 (KPN), draait op dit moment 74 dagen online zonder herstart. (Even via VPN gecontroleerd). En die herstart 74 dagen terug was "handmatig" en enkel alleen maar toegepast omdat ikzelf in het systeem wat heb veranderd.

Daar hangen dagelijks tientallen mensen in het netwerk. Hoor nooit iets over problemen met de verschillende actieve sub-netwerken die daar actief zijn. Tja alleen maar over problemen die ze hebben met beveiligde inlog elders van organisaties waar je van verwacht dat die juist hun zaakjes erg goed geregeld zouden hebben. (Maar klagen ook dat ze diezelfde problemen hebben vanuit andere locaties).
@Babylonia absoluut ook niet negatief bedoelt. Soms is het wel goed om te kijken vanuit de hoek van een reguliere gebruiker die zal de details een zorg zijn, daar kunnen basis tips zonder uitwijdingen genoeg zijn. Niet iedereen heeft kapitalen over of beschikbaar om het duurste van het duurste te nemen.

Dat hele repliek is prima maar je kan het zelfde over brengen met minder tekst. Het zou en dat is als opbouwend kritiek bedoelt geen kwaad om soms iets minder uit te wijden als het niet nodig is. Het stukje dat het geen windeieren legt is voor mij genoeg. Je hebt je punt gemaakt klaar daar hoef ik verder geen uitgebreide voorbeelden van dat kan juist averechts werken.

Geef de tips met links die we van je gewend zijn, maar probeer iets minder uit te wijden. Less is more.
Reputatie 8
Dat hele repliek is prima maar je kan het zelfde over brengen met minder tekst.
Ieder heeft zo zijn eigen schrijfwijze en intentie om hulp te bieden. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar.
Ik ga mijn manier van schrijven en persoonlijkheid dus niet aanpassen aan die van anderen.
Doe dat doorgaans in naar ik denk begrijpelijke taal en met de beste intentie. (Ook met de intentie dat ook andere lezers dan enkel degene die in het draadje reageren, die informatie waardevol kan zijn).

''Niet iedereen heeft kapitalen over" Goede bekabeling kost geen kapitalen.
Het controleren van je netwerk hoeft ook geen geld te kosten, want dat kun je zelf doen, vandaar juist de meer uitgebreide schrijfstijl hoe dat ZELF te doen.

Het kost juist kapitalen als je zelf daar geen aandacht aan wilt geven, en het "anderen" laat doen, of een monteur je netwerk op orde laat brengen. Take it or leave it. Zo simpel is het.

Overigens wat betreft je eigen repliek, de uitweidingen en het vaak ellenlang "doorzagen" over onderwerpen, wat al lang duidelijk is, daar zou je om te beginnen dan ook eens bij jezelf mee kunnen beginnen als je dat zelf zo belangrijk vindt. Pot verwijt de ketel.
Reputatie 4
Badge +10
@Rijnders, ik ben het met je eens dat het erg zonde is om allerlei apparatuur te vervangen om maar uit te vogelen waar de verstoring zit. Techniek is heel mooi, alleen wel complex en is het soms niet in een keer duidelijk waar het pijnpunt zit. Ontzettend jammer om te lezen dat het vervangen van de kabel en verplaatsen van het modem het probleem niet heeft verholpen. Hopelijk kan je de verstoringen met de tv maandag achter je laten...

@Babylonia, @Galdor68, @jimny,

Mijn voorstel is om de situatie even tot maandag te laten rusten. Super dat er wordt meegedacht en we elkaar op het forum kunnen helpen, alleen @Rijnders heeft al zoveel geprobeerd en heeft niet de interesse om er zelf zo diep in te duiken zoals @Galdor68 al had opgemerkt. Maandag horen we meer van de monteur!
Reputatie 1
Nou mensen, hierbij dan een update en naar ik hoop de laatste.
De monteur is vandaag langs geweest en heeft de configuratie nogmaals bekeken. Het modem staat op de juiste afstand van het ISRA-punt en de gebruikte kabel daartussen is van het juiste soort. Voor Babylonia goed om te weten is dat het overige netwerk ook in orde was. Wel heeft de monteur het ISRA-punt zelf vernieuwd en de Devolo's vervangen door het model 1200+.
Het Tv-beeld ziet er weer goed uit en de downloadsnelheden zijn ook weer zoals ik die gewend was (> 50 Mbps)
Het lijkt er op dat er één of meerdere oude Devolo's instabiel was/waren waardoor er zo'n wisselend beeld van storingen werd waargenomen. Als de Helpdesk van Telfort de Devolo's op afstand controleert is dat een momentopname en als dan toevallig op dat moment het systeem naar behoren werkt dan is het logisch dat er een snelle conclusie werd getrokken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de eerste servicemonteur.

Kortom, het probleem lijkt opgelost en achteraf gezien ben ik tevreden met de service die Telfort en in het bijzonder Deborah, ons geboden heeft. Ook alle meedenkers bedankt voor jullie reactie en dat geldt ook voor de enthousiaste Babylonia.
Reputatie 4
Badge +10
Hey Rijnders, ik vermoed dat dit je laatste update is want ik zie op afstand dat je verbinding stabiel is en niet meer wegvalt! Het lijkt er dus op dat het laatste bezoek van de monteur z'n vruchten heeft afgeworpen. Op basis van een lijnanalyse kan ik concluderen dat het vervangen van het ISRA-punt heeft geholpen voor een stabielere verbinding. Vermoedelijk heeft het vervangen van de Devolo's ook meegeholpen.

Fijn dat het probleem lijkt opgelost! Heel erg graag gedaan :$:$.

@Babylonia, @Galdor68, @jimny bedankt heren! Hopelijk kunnen we er een streep onder zetten en kan @Rijnders zonder haperingen en verstoringen de feestdagen in.

Mocht je nog vragen hierover hebben dan hoor ik het graag. Als je een andere vraag hebt dan kun je een nieuw topic starten.

Reageer