beantwoord

Haperend beeld tv en alle tips al geprobeerd

  • 15 november 2017
  • 34 reacties
  • 2106 keer bekeken

Reputatie 1
Beste mensen, even mijn frustraties van me afschrijven...
Al enige tijd heb ik last van een haperend en blokkerig beeld op onze tv. Alle tips die op de site van Telfort staan heb ik uitgeprobeerd om het probleem op te lossen, denk aan:
-uit- en aanzetten modem
-reset modem
-devolo's voorzien van de laatste firmware
-devolo's gereset
-devolo's van plaats gewisseld
-UTP-kabel naar naar de eerste devolo vernieuwd
-Telefoonkabeltje vervangen tussen ISRA-punt en modem
-Telefoonkabeltje gepaird
-Vervolgens heeft Telfort mij een nieuwe TV-ontvanger toegestuurd maar dat was ook de oplossing niet.
-nu ligt het waarschijnlijk aan de verbinding ergens tussen de centrale en onze woning.
-Er wordt voor ons een monteur ingeschakeld en de afspraak is gemaakt.
-Het is dinsdag dat we de afspraak maken en vrijdag zou de monteur komen. (Niet ideaal maar ok)
Vervolgens vind de monteur de afstand naar onze woning te ver (...) en de afspraak wordt verschoven naar woensdag om 21:00 uur Een week later!! Bovendien moeten we er rekening mee houden dat de monteur een halfuurtje later kan komen.

Mensen, dit is toch niet meer van deze tijd. Ik moet dus een week wachten op een monteur die notabene 's avonds laat komt.
De servicedesk van Telfort zegt dat Guidion dit allemaal regelt en Telfort daar helemaal geen invloed op heeft en Guidion zegt op haar beurt dat dit binnen de afspraken valt die ze met Telfort gemaakt heeft.

Ik ben jarenlang klant van Telfort maar hier laten ze toch echt een steek(je) vallen.
Als het probleem volgende week woensdag echt verholpen wordt dan hebben we 2 weken zonder goed werkende tv gezeten. Triest maar bovenal jammer.

PS, mijn bekabelde computer draait prima. Een ping van 10 ms en een downloadsnelheid van ca. 51 Mbps (en dat bij een 50 Mbps abo)

Voor de vindbaarheid van het topic is de titel aangepast.
icon

Beste antwoord door Rijnders 27 november 2017, 18:55

Nou mensen, hierbij dan een update en naar ik hoop de laatste.
De monteur is vandaag langs geweest en heeft de configuratie nogmaals bekeken. Het modem staat op de juiste afstand van het ISRA-punt en de gebruikte kabel daartussen is van het juiste soort. Voor Babylonia goed om te weten is dat het overige netwerk ook in orde was. Wel heeft de monteur het ISRA-punt zelf vernieuwd en de Devolo's vervangen door het model 1200+.
Het Tv-beeld ziet er weer goed uit en de downloadsnelheden zijn ook weer zoals ik die gewend was (> 50 Mbps)
Het lijkt er op dat er één of meerdere oude Devolo's instabiel was/waren waardoor er zo'n wisselend beeld van storingen werd waargenomen. Als de Helpdesk van Telfort de Devolo's op afstand controleert is dat een momentopname en als dan toevallig op dat moment het systeem naar behoren werkt dan is het logisch dat er een snelle conclusie werd getrokken. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de eerste servicemonteur.

Kortom, het probleem lijkt opgelost en achteraf gezien ben ik tevreden met de service die Telfort en in het bijzonder Deborah, ons geboden heeft. Ook alle meedenkers bedankt voor jullie reactie en dat geldt ook voor de enthousiaste Babylonia.
Bekijk reactie

34 reacties

En heb je de ontvanger al (eventueel tijdelijk) met een utp kabel direct aan het modem verbonden?
Die mis ik nog in je overzicht.
Als hij dan wel goed werkt zit het in de devolo's of je elektra net.
Reputatie 1
Goedenavond Nelly Jacoba,
De afstand tussen mijn modem en TV-ontvanger is te groot omdat met een kabel (tijdelijk) te proberen. De TV zit vastgeschroefd aan een muursteun en neem je niet even mee naar het modem. Het modem naar de TV vraagt ook wel heel veel werk.

De configuratie is feitelijk niet veranderd en werkt al jaren probleemloos. Ook zijn er de afgelopen jaren geen wijzigingen doorgevoerd in het elektra net bij ons thuis.

Ik twijfelde ook aan de Devolo's maar volgens de servicemedewerkster van Telfort lag het daar niet aan want de lampjes branden allemaal groen. Desalniettemin de Devolo's wel allemaal gereset en gewisseld. Ik maak gebruik van 3 Devolo's. Eén als zender, één t.b.v. de TV-ontvanger en één t.b.v. een AVM FRITZ!WLAN Repeater 1750E. Met de FRITZ! haalden we een downloadsnelheid tussen de 40 en 50 Mbps. Helemaal prima! Na de problemen met de TV is die downloadsnelheid gedaald tot slechts 2 of 3 Mbps en dat valt op. Dat is dan ook het moment dat het Tv-beeld helemaal stil gaat staan. Voor mijn gevoel te weinig bandbreedte.

Om eerlijk te zijn heb ik zelf niet het idee dat de storing in het netwerk zit maar meer in mijn modem (Experia Box v8) of toch mijn Devolo's. De Servicedesk van Telfort deelt die mening niet.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik snap je aarzeling om een hoop overhoop te halen, maar ik probeer je via uitsluiten de mogelijke oorzaak te laten achterhalen.
Je hebt de 3 Devolo's al eens op een andere stopcontact geprobeerd?
Ik neem aan dat de ontvanger wel makkelijk richting modem kan. Daar dan tijdelijk een andere (leen) tv aansluiten?
Utp naar Devolo al in een andere poort op het modem gehad?
Reputatie 1
De UTP-kabel naar de Devolo heb ik op meerdere uitgangen van het modem/router getest en ook dat zonder het gewenste resultaat.

Ik waardeer alle hulp en tips en inmiddels heb ik er al heel wat uurtjes inzitten om het probleem zelf op te lossen. Ik ben echter geen installatiemonteur en het is zelfs niet eens mijn hobby. Ik ben dan ook nog niet van plan om met TV's te gaan sjouwen of het verplaatsen van modems of tv-ontvangers (voor jouw beeld: bedrading, stopcontacten en Devolo's zijn allemaal uit het zicht weggewerkt waardoor het veel tijd en moeite kost om daarbij te komen) Bovendien vind ik dat Telfort leidend is in dit verhaal en als Telfort nu aangeeft dat het probleem zeer waarschijnlijk buiten huis is dan vind ik het beschamend dat ik meer dan een week moet wachten op een servicemonteur. Als lezers van dit forum dit wel normaal vinden dan hoor ik dat natuurlijk ook graag en zal ik mijn mening misschien moeten bijstellen. Vooralsnog vind ik een termijn van 14 dagen voor het oplossen van een probleem te lang.
Reputatie 8
Badge +11
Draai de devolo bij de slecht werkende tv eens om. Dus gewoon andersom in het stopcontact steken.
Ik neem aan dat dat te doen is zonder 'hak en breekwerk'.
Reputatie 1
Dat ga ik vanavond zeker eens proberen.
Wordt vervolgd.
Jij ook bedankt GJC voor het meedenken!
Reputatie 8
Badge +11
Doen we allemaal graag. We horen het wel.
Reputatie 4
Badge +10
Hi Rijnders, ik kan me heel goed voorstellen dat je je frustratie van je wil afschrijven! Je hebt echt een hoop geprobeerd :S. Ik begrijp dat mijn collega aan de telefoon een monteur heeft geadviseerd, omdat ik zie dat je verbinding vanaf de hoofdaansluiting naar het modem niet optimaal is. Voor de zekerheid stuur ik daarom een nieuw modem naar je op. Kun je nog laten weten of het omdraaien van de devolo's helpt? Ik hoor ook graag of je tv-verbinding met het nieuwe modem is verbeterd. Ik verwacht dat je modem morgen of zaterdag wordt geleverd.

@GJC, @nelly jacoba,

Top!
Reputatie 1
Hoi Deborah, GJC en nelly jacoba,

Het omdraaien van de Devolo bij de TV heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Jammer, het zou een snelle en goedkope oplossing geweest zijn.

Omdat ik nog geen melding heb ontvangen in mijn PostNL-app verwacht ik dat het nieuwe modem nog niet verstuurd is. Waarschijnlijk wordt het pakketje dan op zaterdag aangeboden. Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik het modem uitproberen en jullie weer over het resultaat informeren.

Ik sluit voor de rest van de avond af omdat ik andere sociale verplichtingen heb.
Nogmaals mijn dank voor jullie inzet. Zoals Deborah zegt: Top!
Reputatie 4
Badge +10
Ja groot gelijk heb je! Ik had gehoopt dat je modem uiterlijk vandaag zou worden geleverd en dat je een nieuw modem kan testen voordat de monteur komt. De levering van je modem is alleen helaas vertraagd en wordt maandag/dinsdag geleverd 😞. Heel jammer!

Trouwens, hapert alles wat je op televisie kijkt? Ook on Demand programma's zoals Uitzend Gemist en Netflix?

Ondanks dat ongestoord televisie kijken dit weekend geen optie is, wens je toch een fijn weekend 🙂
Reputatie 1
@ Deborah - Telfort,
Via de PostNL-app het bericht ontvangen dat de nieuwe modem vanmiddag wordt geleverd,dus nog voor de komst van de monteur.

Alle opgenomen programma's geven problemen bij het afspelen. Het probleem is dan vooral dat het beeld regelmatig stilstaat. Ga je een extra device via wifi gebruiken over hetzelfde kanaal uit de route (dus via de Devolo met daaraan de AVM FRITZ!WLAN Repeater 1750E) dan is het echt een puinhoop. Haperend beeld, blokken en het geluid wat wegvalt. Een speedtest geeft dan een downloadsnelheid aan van nog geen 2 Mbps.

Dezelfde problemen heb je ook als je een TV-programma even pauzeert en later weer gaat vervolgen.

Uitzending gemist en Netflix heb ik niet geprobeerd.
Ik heb het idee dat ik er minder last van heb als ik geen HD-zender bekijk. Dat klinkt mij ook wel logisch in de oren omdat die minder bandbreedte vraagt volgens mij.

Vanavond, nadat het nieuwe modem is geïnstalleerd, weten we meer.
Wordt vervolgd.
Reputatie 1
Nou het zit ons wel mee. De zending bij PostNL is met een dag vertraagd... De Wet van Murphy!
Reputatie 4
Badge +10
Dat klinkt echt niet best :?. Ik zie dat vandaag vanaf 15.00 het modem wordt geleverd. Hoor graag of het nieuwe modem voor verbetering heeft gezorgd!

Reputatie 1
Hoi Deborah,
Alles nogmaals gereset, gekoppeld en verwisseld en het nieuwe modem aangesloten en het lijkt erop dat het probleem over is. Met mijn mobiel haal ik weer een fatsoenlijke downloadsnelheid van ca. 25 - 30 Mbps en het Tv-beeld hapert dan niet meer.

Volgens mij zijn we er uit!
Reputatie 1
...te vroeg gejuicht.

Omdat ik beide TV-ontvangers ook wel eens gewisseld heb, had ik op een gegeven moment geen HD-zenders meer. De Helpdesk van Telfort heeft dit snel weten aan te passen dus nu wel weer HD-zenders maar ook weer een haperende beelden.

Ik gooi de handdoek in de ring en wacht de monteur af. Nog 1 dag te gaan...
Reputatie 4
Badge +10
Hey Rijnders,

Ik wilde bijna een vreugdedansje doen...:(

Ja, de monteur dan maar afwachten. Ik zie dat de monteur vanavond om 21.00 langskomt. Spreek ik je morgen in het topic over hoe het bezoek van de monteur gegaan is?
Reputatie 4
Badge +10
Goedemorgen! Ik heb begrepen dat de monteur je modem naar het ISRA-punt (hoofdaansluiting) in de meterkast heeft verplaatst en de kabel vanaf je hoofdaansluiting naar je modem heeft vervangen voor een kortere kabel. Het modem aansluiten op het ISRA-punt en een korte kabel naar je hoofdaansluiting is nodig voor een goede stabiel verbinding. Hoor graag van je of je nog last hebt van haperend en blokkerig beeld!:$
Reputatie 1
Dag Deborah,

De monteur is lange tijd bezig geweest en uiteindelijk om 22:45 uur vertrokken. Hij heeft inderdaad het modem verplaatst naar het ISRA-punt, niet zozeer vanwege de afstand (een collega van je heeft eerder ook al aangegeven dat dit niet zo relevant is voor een Experia box V8) maar meer door de gebruikte telefoonkabel. Een paar jaar geleden heb ik daar een platte kabel voor gebruikt i.p.v. een ronde kabel en dat schijnt nu het probleem geweest te zijn. Omdat het DSL-signaal vervangen wordt door een ander type (sorry ik ben die afkorting vergeten) wordt de kabel extra gevoelig voor de storing. De verandering van signaal zou nodig zijn om een snel netwerk te kunnen realiseren. Zoals eerder al opgemerkt is de platte telefoonkabel helemaal weggewerkt achter een nieuwe keuken en niet eenvoudig te vervangen door een ander.

Echter.......
Het probleem is nog niet opgelost.
De downloadsnelheid op mijn PC is nu gezakt tot ca. 10 Mbps ipv ca. 50 Mbps en als ik de speedtest uitvoer beginnen ze in de woonkamer te roepen dat het TV-beeld stilstaat.

Wederom jullie Servicedesk gebeld en ik mag weer een afspraak maken met Guidion. Volgens je collega hebben jullie een SLA afgesproken dat de monteur binnen 48 uur langs moet komen. waarom ik de vorige keer dan meer dan een week heb moeten wachten is mij onduidelijk.

Het zou, volgens de monteur heel misschien ook nog aan de Devolo's kunnen liggen omdat die al enigszins zijn verouderd maar ik wil eerst zekerheid hebben dat het daaraan ligt voordat ik bij jullie EUR 85,- (1 set en 1 los exemplaar) ga investeren. De eerste kosten heb ik zelf ook al gemaakt door de aankoop van een switch en jullie hebben al kosten gemaakt voor het vervangen van de TV-ontvanger en het modem. Laat de monteur nu eerst maar duidelijk uitzoeken waar het probleem daadwerkelijk zit.

Tot zover de berichten. Wordt helaas vervolgd!
Reputatie 1
Nieuwe afspraak met de monteur staat gepland op komende maandagmiddag om 13:00 uur.
Reputatie 8
Badge +17
Waarschijnlijk is jou verbinding overgezet naar VDSL en dan komt het nogal nauw met de kabel, ons medeforumlid @Babylonia kan je hier vast en zeker mee helpen
Reputatie 1
Jimny, bedankt voor je input.
De kabel naar het modem is inmiddels aangepast en het modem is bij het ISRA-punt geplaatst door de monteur maar het probleem is daarmee nog niet verholpen.
Reputatie 8
Maar dan gebruik je wellicht weer langere UTP-bekabeling om de rest aan te sluiten, of heb je nu direct achter het ISRA-punt ook een van die Devolo setjes verhuist?
Verder heb je met de modem/router nu vlak bij het ISRA-punt zoals je hebt gemerkt in de woonkamer een minder goed WiFi-signaal en naar ik vermoed zou je de modem/router het liefst weer op de oude plaats terug willen hebben?

De eerdere opmerking van de monteur klopt, dat een lange "platte" telefoondraad geen geschikte kabel is voor het tegenwoordige hoog frequent internet-signaal. (Zelfs het meest slechte kabeltype wat je ervoor kunt kiezen).

Wat is wijsheid?
Wil je de modem/router weer terug op zijn oude plek? Het kan, maar dan zou je de platte telefoon binnenkabel toch echt moeten vervangen voor een wel goed type.

Een uitgebreide beschrijving "in het algemeen" bij dit soort storingen waar jij (al eerder) tegenaan liep, zie volgende reactie en vervolgreacties (de hele draad staat vol tips en voorbeelden):
https://forum.telfort.nl/internet-267/internet-werkt-niet-goed-67836/index1.html#post561505

Verder heb ik ook nog ooit eerder een hele beschrijving gemaakt hoe bekabeling in mijn oude ADSL-tijd uit te wisselen, en zelfs later met bij de aanleg van glasvezel deze zelf heb doorgetrokken naar de 1e verdieping, waar de Reggefiber monteur uiteindelijk de FTU heeft geplaatst.

https://forum.telfort.nl/tv-338/haperend-tv-beeld-50767#post452539
en verder naar beneden.

Vervolg (uiteindelijke installatie met glasvezel):
https://forum.telfort.nl/tv-338/haperend-tv-beeld-50767/index2.html#post453121
Reputatie 1
Hoi Babylonia,
Ik neem aan dat deze informatie ook bekend is bij Guidion maar zeker ook bij de servicemonteur.
Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik je hele verhaal niet allemaal ga lezen en uitproberen. De tijd ontbreekt me gewoon, bovendien ben ik geen servicemonteur.
Kort samengevat:
-mijn systeem werkte tot voor een paar weken geleden prima met een modem wat boven op zolder was geplaatst. (Kan Telfort navragen bij KPN of mijn signaal nu daadwerkelijk VDSL is?)
-van de een op de andere dag problemen met de TV-ontvangst
-Alle adviezen van Telfort uitgeprobeerd
-Telfort 'zag' op afstand het probleem en stuurde mij een nieuwe TV-ontvanger
-Daarna een nieuw modem toegestuurd gekregen om ook dat uit te sluiten
-Daarna heeft een monteur er naar gekeken en opnieuw geïnstalleerd met, naar ik mag aannemen, de juiste kabels en de juiste lengtes.
-Inmiddels heb ik er al uren en uren aan besteed maar het probleem is nog niet opgelost.

We kunnen dus vaststellen dat het geen standaard storing is!

Wie ben ik dan nog om de daadwerkelijke storing te traceren? Deze uitdaging leg ik toch bij Telfort neer. (overigens zal het ook niet de eerste keer zijn als het probleem ergens tussen de centrale en onze woning zit) Begrijp me niet verkeerd, ik verwijt Telfort nog niets maar een eenvoudige ziel als ik kom er gewoon niet uit en het stadium van "even uitproberen" heb ik gehad.
Wat is enigzins verouderd in verband met die devolo's een max van 100Mbps en de leeftijd? De snelheid is mischien laag maar lijkt mij voor alledaags gebruik voldoende. De kwaliteit van kabels ga ik verder niet op in, alleen mijn ervaring delen met oude hergebruikte cat5 kabels al bijna 2 jaar probleemloos internet daar moet ik mischien wel bij zeggen internet via glasvezel.

Helaas bevestigd dit geval toch ook weer dat niet alle veranderingen en vernieuwingen per definitie verbeteringen zijn.
Genoeg voorbeelden uit de huidige ontwikkelingen op diverse gebieden.
Reputatie 8
Ik neem aan dat deze informatie ook bekend is bij Guidion maar zeker ook bij de servicemonteur.
Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik je hele verhaal niet allemaal ga lezen en uitproberen. De tijd ontbreekt me gewoon, bovendien ben ik geen servicemonteur.

De monteur die bij je is geweest heeft de modem/router direct achter het ISRA-punt geplaatst om daarmee storingen tussen modem/router en connectie met het internet uit te sluiten. Daarmee houdt feitelijk de service "vanuit Telfort gezien" op. Voor je thuis netwerk ben je namelijk zelf verantwoordelijk.
(Of heb je die monteur verder ook allemaal nieuwe UTP binnenbekabeling laten leggen?)

Wil je je thuis netwerk helemaal laten doorlopen door een monteur zal dat per uur worden afgerekend. (En dan nog maar de vraag of het door een servicemonteur wel goed wordt gedaan?? Omdat hij doorgaans alleen "routinematig" is getraind om de basis aansluitingen bij klanten aan te leggen).

Vanuit je eerdere informatie aangaande je eigen thuis netwerk zag ik dus al direct hiaten, (wat de monteur ook beaamde). Met die basis-aansluiting als telefoonbekabeling naar je modem/router toe die al mis was, heb ik eerlijk gezegd ook niet veel vertrouwen in je verdere netwerk. Temeer daar er met uitwisseling van de modem/routers er kennelijk geen verbetering is gekomen.

Dat je niet de tijd wilt nemen om de aanbevelingen en tips gewoon alleen al eens door te lezen moet je zelf weten. Maar daarmee steek je er niets van op waar eventueel het probleem zou kunnen zitten en bovendien verbetert er dan ook helemaal niets aan je situatie.
Het is niet mijn probleem maar het jouwe. Je eigen keus hoe verder te gaan.

Alleen als de monteur voor je ook alle binnenbekabeling heeft aangepast, kun je je daarop beroepen als het dan alsnog niet goed werkt.

Reageer