beantwoord

Haperend beeld bij Netflix via Arris tv-ontvanger

• 10 december 2019
  • 5 reacties
  • 132 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Sinds een paar dagen heb ik een Netflix account.
Ik dacht via de Arris VIP2952 V2 de Netflix app te gebruiken.

TV is Panasonic, en rechtsreeks via HDMI aangesloten, in Arris staat hij op automatisch beeld (dus niet 1080p of 720p) Verbinding met internet is prima.

Maar ik merk het volgende:

Bij langzaam horizontaalbewegende beelden lijkt het beeld te haperen. Niet vloeiend. Net alsof het elke seconde heel even stil staat. Erg irritant. Nu zocht ik op google naar dit probleem (Ziggo, KPN etc) en dan krijgt de Arris ontvanger de schuld omdat als die gebruikers rechtsreeks met de app op hun TV kijken het wel goed gaat. Arris zou geen 1080p/24 ondersteunen.

Iemand bekend met dit probleem? Is er een oplossing?

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.

icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 16 december 2019, 11:28

Dag @HenkD. Ik heb nog even navraag gedaan en met je meegekeken. Je hebt inderdaad niet de optie om de Arris tv-ontvanger in te stellen op 24fps (frames per seconde) en het lijkt erop dat dit de problemen veroorzaakt. In Europa zenden tv-ontvangers standaard uit op 50Hz, maar in Amerika zenden die uit op 60Hz. Amerikaanse content zendt 24 beelden per seconden uit en die moeten omgezet worden naar 50Hz. Omdat 24fps niet (zoals bij Europese content van 25fps) simpel verdubbeld kan worden om op die 50Hz uit te komen, krijg je dat de tv-ontvanger een van de frames pakt en die verdubbelt. 

Hoe erg de haperingen bij de Amerikaanse content opvallen verschilt per persoon en per tv. Soms kun je de haperingen omzeilen door middel van de fluid motion setting in je tv. Heb je daar al naar gekeken? 

Het probleem is eerder gemeld bij de ontwikkelaars. Toen is aangegeven dat er niet wordt gewerkt aan een update om 24fps mogelijk te maken, wegens twee verschillende redenen:

• Het zappen tussen verschillende beeldformaten duurt een stuk langer duurt als het bronformaat wordt aangehouden. Bij switchen tussen SD, HD, HD Glas en Netflix kan het 1-3 seconden duren voor je weer beeld hebt en de gemiddelde gebruiker is daar niet mee geholpen; 
  • Het menu bij SD bijvoorbeeld zou ook een lagere resolutie zou hebben. 

Hoe dat nu precies zit, weet ik niet. Ik ga het daarom opnieuw doorgeven aan de ontwikkelaars.

Edit: Ik heb van een van de ontwikkelaars reactie gekregen dat er nog geen sprake is van een update met 24fps. :slight_frown:  Als daar verandering in komt, dan delen we dat hier op het Forum natuurlijk.

Bekijk reactie

5 reacties

Reputatie 8
Badge +9

Dag @HenkD. Van harte welkom hier. Dat lijkt me wel irritant. Ik wil graag met je uitzoeken waar het aan ligt dat de Netflix app hapert via je Arris tv-ontvanger. Hoe is je tv-ontvanger verbonden met je modem? Wat vaak helpt, is om je tv-ontvanger te resetten. Als dat niet werkt, dan kun je de beeldscherminstellingen eens doorlopen. Probeer de verschillende resoluties eens uit in plaats van ‘Automatisch’ (met uitzondering van 720p natuurlijk). Merk je dan verbetering? 

Reputatie 1
Badge

Beste @Natasja - Telfort 

Bedankt voor je antwoord.

Arris ontvanger is via ethernetkabel op Experiabox 10 aangesloten.
Andere instellingen zoals 1080p/50, 1080p/25 helpen niet.
De Arris is gisteren nog geupdate met nieuwe software. Het beeld blijft het zelfde effect geven bij zijdelings scrollen. De App op de TV  (draadloos aangesloten) heeft er geen last van, maar is weer veel onhandiger wat bediening betreft.

Bij Europese TV- series heb je het probleem niet (The Rain bijvoorbeeld)
Amerikaanse (Star Trek Discovery) wel.

Ben bang dat het dus aan de ARRIS VIP2952 V2 ontvanger ligt die geen 24 frames/seconde doorgeeft aan de TV maar dit probeert te converteren.
Zou je dit willen voorleggen aan de techneuten bij Telfort?

Reputatie 8
Badge +9

Dag @HenkD. Ik heb nog even navraag gedaan en met je meegekeken. Je hebt inderdaad niet de optie om de Arris tv-ontvanger in te stellen op 24fps (frames per seconde) en het lijkt erop dat dit de problemen veroorzaakt. In Europa zenden tv-ontvangers standaard uit op 50Hz, maar in Amerika zenden die uit op 60Hz. Amerikaanse content zendt 24 beelden per seconden uit en die moeten omgezet worden naar 50Hz. Omdat 24fps niet (zoals bij Europese content van 25fps) simpel verdubbeld kan worden om op die 50Hz uit te komen, krijg je dat de tv-ontvanger een van de frames pakt en die verdubbelt. 

Hoe erg de haperingen bij de Amerikaanse content opvallen verschilt per persoon en per tv. Soms kun je de haperingen omzeilen door middel van de fluid motion setting in je tv. Heb je daar al naar gekeken? 

Het probleem is eerder gemeld bij de ontwikkelaars. Toen is aangegeven dat er niet wordt gewerkt aan een update om 24fps mogelijk te maken, wegens twee verschillende redenen:

• Het zappen tussen verschillende beeldformaten duurt een stuk langer duurt als het bronformaat wordt aangehouden. Bij switchen tussen SD, HD, HD Glas en Netflix kan het 1-3 seconden duren voor je weer beeld hebt en de gemiddelde gebruiker is daar niet mee geholpen; 
  • Het menu bij SD bijvoorbeeld zou ook een lagere resolutie zou hebben. 

Hoe dat nu precies zit, weet ik niet. Ik ga het daarom opnieuw doorgeven aan de ontwikkelaars.

Edit: Ik heb van een van de ontwikkelaars reactie gekregen dat er nog geen sprake is van een update met 24fps. :slight_frown:  Als daar verandering in komt, dan delen we dat hier op het Forum natuurlijk.

Reputatie 1
Badge

Beste @Natasja - Telfort 

Bedankt voor het navragen. Ik heb nog gekeken naar ander settings voor het beeld maar dat lost het niet op.

Gisteravond bij een collega geweest die via KPN kijkt. Zelfde effect bij Amerikaanse tv series op zijn ontvanger.

Mij lijkt het het beste om in de software van de tv onvanger een optie te zetten zodat de klant kan kiezen welke optie hij wil: altijd 25 fps of schakelen naar wat de bron aangeeft. Ik ben namelijk iemand die bijna nooit zapt.

Verder las ik nog dat bij films die op DVD/bluray uitkomen men de Amerkaanse series iets sneller afspeelt. (zodat je wel 25 beelden per seconde hebt) Dus een film van 90 minuten​​​​​​ duurt dan 86 minuten in Europa. Nadeel daarvan is dat muziek iets van toon verandert en dat je dan weer kritische muziekliefhebbers hoort klagen. (mensen met een absoluut gehoor)

Reputatie 8
Badge +9

Ik snap als serie- en filmliefhebber volledig dat het irritant is als het beeld of geluid niet honderd procent is. Ik heb van een van de ontwikkelaars reactie gekregen dat er nog geen sprake is van een update met 24fps. :slight_frown:  Als daar verandering in komt, dan delen we dat hier op het Forum natuurlijk.

Reageer