beantwoord

Glasvezel TV: glitches, artefacts en haperingen in geluid

• 4 mei 2017
  • 8 reacties
  • 282 keer bekeken

Ik heb al een aantal jaar glasvezel TV (Almere, de Glashart variant). Sinds een paar weken zijn er regelmatig blokjes (glitches, artefacts) zichtbaar en zijn er korte haperingen in het geluid.
Er is een drietal Amino ontvangers aangesloten via een switch, wat tot voor kort probleemloos werkte. Alle ontvangers vertonen vergelijkbare symptomen. Via DVB-C is het beeld en geluid wel goed.
Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, echter de storingen blijven, dus ik vermoed dat er iets is met het signaal of het glasvezelmodem in de meterkast.
Het volgende is geprobeerd:
- De switch er tussenuit halen, maar 1 Amino ontvanger aangesloten
- Een alternatieve UTP kabel
- Omwisselen van de Amino kastjes
- Kort de stroom onderbroken van het Amino kastje
- Kort de stroom van het glasvezelmodem
- Meerdere uren de stroom van het glasvezelmodem
- Loskoppelen van de internetlijn van het glasvezelmodem

De hoeveelheid storingen lijkt per zender iets te verschillen en soms gaat het ook een aantal minuten goed.

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan is? Vanwege het DVB-C signaal houd ik het liefst mijn huidige abonnement in plaats van de nieuwe propositie.
icon

Beste antwoord door dvdhoek 30 juni 2017, 21:02

Het heeft wat onderzoek gekost (modem vervangen, lijnen doormeten, componenten vervangen, poortwissel, de zenders afgegaan en specifiek doorgegeven welke zender wel/geen storing hadden etc.). Uiteindelijk met resultaat, sinds woensdag is het beeld weer goed! Zover ik begreep zijn meer klanten geholpen met de oplossing, het probleem bleek uiteindelijk niet aan de apparatuur bij mij thuis te liggen., wellicht iets in de wijkcentrale.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hi dvdhoek, je omschrijft het probleem dat je ervaart heel beknopt en goed onderbouwd. Ik krijg er geen speld tussen! Ik denk dat je een volledige 'troubleshoot' hebt gedaan. Om deze reden kan ik direct een incident aanmaken om dit verder te onderzoeken. Kun je aangeven of je ook onderbrekingen ervaart in de internetverbinding zelf? Ervaar je nog andere gekke dingen? Met wat meer informatie kan ik het probleem beter aanmelden en zal de oorzaak sneller gevonden worden. Ik hoor graag van je.
Ik zie geen problemen in de internetverbinding, maar het zijn steeds korte haperingen in het beeld, wat op een internetverbinding wellicht niet merkbaar is. Is er wellicht een tooltje waarmee ik de internetverbinding kan monitoren?

Ik zie wel echt verschil tussen de kanalen. Bijvoorbeeld op NPO 1 en RTL Duitsland treedt het vaak op, om de paar minuten. Op SBS 6 zie ik de haperingen momenteel niet. De haperingen worden ook opgenomen, ik zie ze ook terug bij het terugspoelen van het live beeld.
Ik heb eventueel een filmpje beschikbaar waarop de storing te zien is.
Reputatie 8
Badge +2
HI dvdhoek, dank voor je bericht. Het is niet nodig om een filmpje bij te voegen hoor. Ik ben inmiddels overtuigd van het probleem. Ik heb hiervoor een incident aangemaakt. Ga ervan uit dat je hier binnen enkele werkdagen over benaderd wordt. Wil je het mij laten weten als je meer weet? Mijn dank alvast!
Ok, bedankt voor je hulp. Ik zie nu overigens dat ook een programma via "KPN Presenteert" (menu Kiezen en Kijken) de beeldverstoringen geeft, dus niet alleen de reguliere/live televisie.
Het heeft wat onderzoek gekost (modem vervangen, lijnen doormeten, componenten vervangen, poortwissel, de zenders afgegaan en specifiek doorgegeven welke zender wel/geen storing hadden etc.). Uiteindelijk met resultaat, sinds woensdag is het beeld weer goed! Zover ik begreep zijn meer klanten geholpen met de oplossing, het probleem bleek uiteindelijk niet aan de apparatuur bij mij thuis te liggen., wellicht iets in de wijkcentrale.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi dvdhoek, goed nieuws zeg! Dat lees ik graag uiteraard. Het kan best zijn dat het vervangen van hardware of oplossen van een ander probleem in de centrale het probleem waar jij tegenaan liep ook heeft weggenomen. Laten we daar maar vanuit gaan. Hoe dan ook: veel kijkplezier gewenst! :)

Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?

Wil je feedback geven over hoe je mijn hulp hebt ervaren? Doe dat dan alsjeblieft hier of knip en plak de link in mijn handtekening in de adresbalk van je browser. Alvast bedankt! 🙂

Reageer