beantwoord

Geluid van de HD zenders is heel zacht

• 1 januari 2018
  • 12 reacties
  • 2111 keer bekeken

Het geluid van de HD zenders is heel zacht, is slechts de helft van de andere zenders.
Hoe kan ik dit oplossen.
Ik gebruik een home cinema set 5.1 via koptelefoon aansluiting van de tv.
Geluid is goed op alle gewone zenders.

B.v.d Herman
icon

Beste antwoord door Wieger DB 10 januari 2018, 12:31

Hoi Babylonia en Hermanesser, jullie hebben een erg scherp oor. Naar aanleiding van jullie vragen ben ik eens op onderzoek uit gegaan. Dit heeft het volgende opgeleverd:

De situatie is dat de NPO HD streams al sinds 1 September 2016 een tweede audio-PID(packet identifier) bevatten met Dolby. De eerste, de standaard audio-PID, blijft MPEG LII stereo. Onze TV ontvangers pakken alleen deze eerste audio-PID.
Er zijn in onze eerdere software-updates al voorbereidingen getroffen om dit recht te trekken, al moeten de laatste plooien nog gladgestreken worden. We hopen in de loop van het jaar de update die dit oplost aan iedereen aan te bieden. Hiermee verwachten we dat het geluidsverschil zal verdwijnen.
Bekijk reactie

12 reacties

Mischien dat @Enterprise hier een beter passend antwoord op weet. Ik meen wel te weten dat een specifieke hoofdtelefoon uitgang geen 5.1 signaal doorgeeft. Dit gaat zover ik kan zeggen via of optical of een aux uitgang. Soms zijn die uitgangen ook extra gedempt om hoorschade te voorkomen
Reputatie 8
Badge +10

Ik gebruik een home cinema set 5.1 via koptelefoon aansluiting van de tv.

Kan je niet de normale audio-uitgang (3,5 mm dubbele audio-jack) van de TV gebruiken i.p.v. een enkele koptelefoonuitgang..?
Die kabel is bij de TV-ontvanger meegeleverd.
Of nog beter, sluit de home cinema set aan op een audio-uitgang (analoog of optical) van de TV-ontvanger...
Ik heb ergens op internet gelezen dat het een instelling is die telfort moet doen
Bijnde normale zenders werkt alles perfect, ook 5.1 via de koptelefoonaansluiting.
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb ergens op internet gelezen dat het een instelling is die telfort moet doen
Bijnde normale zenders werkt alles perfect, ook 5.1 via de koptelefoonaansluiting.

Wellicht...
Maar een home cinema set aansluiten op een koptelefoonuitgang lijkt me ook niet de meest ideale oplossing.
Zeker gezien de mogelijkheden die je wél hebt om het goed aan te sluiten.
Voor een uitgang van een tv kan Telfort weinig doen lijkt mij mischien wel voor de tv ontvanger. Heb je een link waar je dit gelezen hebt?
Reputatie 8
Kan je niet de normale audio-uitgang (3,5 mm dubbele audio-jack) van de TV gebruiken i.p.v. een enkele koptelefoonuitgang..?
Zowel een stereo 3,5m aansluiting van een TV-ontvanger als een koptelefoon aansluiting kan op zichzelf geen 5.1 surround "doorgeven", omdat het signaal reeds naar analoog is omgezet.

Wat er wordt uitgestuurd en in het analoge signaal is omgezet is in ieder geval dus al een "stereo" eind weergave zoals het aan een koptelefoon wordt aangeboden. Waarbij met "trucs" vooraf je echter wel een redelijk aardig surround effect kan bereiken.

Maar het klopt inderdaad wel dat er een groot verschil zit in de het volume wat er met het ene of andere televisie-kanaal wordt aangeboden en omgezet naar een 5.1 surround set. Ik ervaar dat ook. In mijn geval de HDMI aansluiting van de TV-ontvanger aangesloten op een Denon AVR-X2300W receiver.
Heb echter niet de verschillen vergeleken van HD zenders en gewone zenders. Dat zal ik eens gaan doen als ik in het weekend thuiskom. (Hoewel, ik heb hier ook wel eens de muziekzender Wildhitz aan in SD kwaliteit. Daarmee wordt audio de kamer "ingeblazen" als je ervoor NPO1 had afgestemd).
De verschillen heb ik echter ook met HD kanalen onderling. Vergelijk eens NPO-1 en Canvas.
(Gebruik ikzelf wel zoveel mogelijk de "glasvezel" HD kanalen. Canvas is "gewoon" HD).

Een en ander is wel enigszins afhankelijk van de instellingen van de receiver zelf en het audio formaat wat op dat moment wordt aangeboden bij het ene of andere TV-kanaal. Maar de verschillen zijn IMO toch wel erg groot. Het is met name als zodanig naar voren gekomen met de latere TV-ontvanger updates van de afgelopen maanden.
Reputatie 8
Aanvullend:

Heb echter niet de verschillen vergeleken van HD zenders en gewone zenders.
Dat zal ik eens gaan doen als ik in het weekend thuiskom.

Ik ben er nog eens verder mee aan de gang gegaan.
Heb in eerste instantie de TV-kanalen van NPO-1 vergeleken.

HD zenders versus SD:
Tussen de twee HD opties onderling zit er geen hoorbaar verschil. Betreft de kanalen:
- HD GLAS ----- kanaal 661
- "gewoon"HD - kanaal 701

De achterliggende keus aan surround opties van de Denon receiver, wat uit het aangeboden signaal te selecteren valt, zijn ook voor beide HD kanalen gelijk.
Die keus is ruimer dan voor de lagere SD kwaliteit NPO-1 - kanaal 1

Doorgaans bij films kies ik voor de onderstaande omkaderde optie.
(Verder naar beneden scrollend kan nog een optie "Virtual" worden gekozen).

"Flikken Maastricht" - kanaal 661 (We labelen dit menu even als menu *1*)

"Flikken Maastricht" - kanaal 701 (Ook hier ditzelfde menu als *1*)

Kijken (en luisteren) we naar de SD kwaliteit NPO-1 - kanaal 1,
hebben we een kleinere keus aan de volgende opties:

"Flikken Maastricht" - kanaal 1 (We labelen dit menu als menu *2*)

Audio klankkleur:
Ondanks de overlappende keuze met "Dolby Surround" is de klankkleur duidelijk anders dan bij de HD-kanalen. Een sterker volume van met name de "Center luidspreker" (gesproken woord / dialogen). Achtergrondgeluid en muziek komt hoofdzakelijk verdeeld over de andere speakers.

In hoeverre dat verschil tussen HD en SD in de audio volledig is terug te voeren in tevens een andere kwaliteit aangeboden audioformaat is moeilijk te achterhalen. De (Denon) audio-versterker is daarbij ook met eigen voorkeuren in te stellen. Dat laat zich misschien sterker bij het ene of het andere audioformaat gelden??

In mijn vorige reactie schreef ik dat o.a. de Belgische zender "Canvas" ook in het HD formaat een sterker volume kent.
Typisch als ik daarbij het menu oproep om te zien welke geluidsmodes is gekozen zoals de plaatjes van hierboven laten zien, geeft "Canvas" dezelfde keus weer als de SD kwaliteit van NPO-1 - kanaal 1
In die zin sluit dat keuzemenu aan op de menu's welke worden getoond bij SD-kanalen waarbij audio krachtiger klinkt dan de HD-kanalen. (Daar komen we later nog wat meer uitgebreid op terug).

Subjectieve beoordeling audio:
Maar er zitten zeker ook nog wel wat subjectieve aspecten in die constateringen,
waarbij het totaal waargenomen volumeniveau afhankelijk is van de aard van het soort uitzending.

Bedenk dat --ondanks de surround geluidsindelingen zoals het in het TV-kanaal wordt aangeboden--
het werkelijk achterliggende audio-signaal helemaal geen surround indeling hoeft te zijn.
Typische "praat programma's", reportages, nieuwsuitzendingen, show programma's e.d. bevatten eigenlijk nauwelijks of helemaal geen surround geluid. Hooguit de in een geluidsstudio samengestelde begin- en eind tune van een nieuwsuitzending geven een wat meer ruimtelijk effect.

Tussenliggende reclamefilmpjes vaak juist uitgesproken wel met een ruimtelijk effect.
Die klinken direct ook weer met een meer krachtiger volume.
Of dat er standaard is ingebracht (dat hogere volume)?? Ik heb de indruk dat dat inderdaad zo is.
Maar die indruk kan ook komen doordat meer surround luidsprekers worden aangesproken, of mogelijk een combinatie ervan? Zet het volume dan altijd een paar streepjes terug.

Audio instellingen, filters en "trucs":
Dat meer krachtige volume kan ook komen door bewust te kiezen voor een andere geluidsindeling.
De "niet surround" weergave van (stereo) muziek in zijn algemeenheid en programma's als bijvoorbeeld "De Voice", schakel ik de versterker naar "Multi channel stereo" voor een meer ruimtelijk geluidsbeeld. Omdat meer luidsprekers "op het zelfde geluidsniveau" muziek produceren, is het algemene volume dus ook sterker.

Verder zijn er nogal wat "toeters en bellen" instellingen van een versterker die het totale geluidsbeeld in hoge mate kunnen beïnvloeden op het ene aangeboden geluidsformaat, tegenover een ander type geluidsformaat. Men kan dialogen / spraak wat met name op de center luidspreker wordt afgespeeld, meer leiden naar de linker en rechter luidspreker, of juist sterker gepronounceerd op die midden luidspreker. Zachtere passages in geluid meer versterken.
Het gebrek aan "hoog" door een relatief slechte kwaliteit geluidsformaat, laten "herstellen" / corrigeren.

Enkele schema's die de verscheidenheid in klankkleur in hoge mate kunnen beïnvloeden verder onderaan deze reactie.

Algemene constatering door gebruikers en verdere evaluatie:
Ondanks die wirwar aan combinaties lijkt er toch een algemene tendens te zijn, waardoor meer gebruikers een "te groot" verschil in volume van bepaalde kanalen ervaren. In de afgelopen periode zijn geregeld reacties op het forum beschreven die dat bevestigen.

Met die wirwar aan combinaties ben ik nog eens wat dieper ingedoken in de verschillende Audio Surround keuzes van de Denon receiver, en of er een verband is te leggen tussen die twee verschillende menuweergaven en de TV-kanalen die er onder vallen waar we een ander volume en klankkleur ervaren zoals verder naar boven bij die verschillende plaatjes beschreven.

Die relatie is er zeker.

Typisch de volgende kanalen /zenders die "wat zachter klinken" vallen onder het meer uitgebreide Denon menu *1*
- De HD GLAS Kanalen 661 t/m 670
- De corrsponderende "gewone" HD kanalen 701 t/m 710
- De HD kanalen 715, 716, 720

Alle andere HD kanalen in de 700 reeks + SD (voor zover ik ze in mijn basis pakket kan oproepen) die door de bank genomen toch wat harder klinken vallen onder het meer beperkte Denon menu *2*

Met die constatering zou ik KPN / Telfort toch eens willen verzoeken wat de achterliggende grondslag is in die tweedeling en of alles wel correct is afgestemd? En zou er mogelijk juist op die eerste indeling waarvan de kanalen wat zachter klinken softwarematig een correctie kunnen worden ingesteld??

Hieronder nog de schema's die de verscheidenheid in klankkleur in hoge mate kunnen beïnvloeden met een Denon receiver:

Verder aanvullend in de audio mogelijkheden (of juist beperkingen) van een TV-onvanger, hoe zich dat verhoudt tegenover connectie met een ander randapparaat.
Bijvoorbeeld het aanbod van audio / video data vanuit mijn PC, die middels een HDMI connectie tevens met de Denon versterker is verbonden (en van daaruit naar TV), kom ik "standaard" aan dezelfde "beperkte" menukeus van te kiezen geluidindelingen als bij de TV-ontvanger en "SD-kwaliteit" (en een reeks van HD 700 kanalen), menu-optie als *2* van voorgaand menu ergens bovenaan in de reactie.

Roep ik echter een mediaspeler op (Media Player classic met het K-Lite standaard codec pakket), worden achterliggend diverse codecs aangeroepen waardoor de keus wordt uitgebreid naar
"Multi kanalen" input.

Film "Avatar":

Reputatie 7
Badge +7
Hoi Babylonia en Hermanesser, jullie hebben een erg scherp oor. Naar aanleiding van jullie vragen ben ik eens op onderzoek uit gegaan. Dit heeft het volgende opgeleverd:

De situatie is dat de NPO HD streams al sinds 1 September 2016 een tweede audio-PID(packet identifier) bevatten met Dolby. De eerste, de standaard audio-PID, blijft MPEG LII stereo. Onze TV ontvangers pakken alleen deze eerste audio-PID.
Er zijn in onze eerdere software-updates al voorbereidingen getroffen om dit recht te trekken, al moeten de laatste plooien nog gladgestreken worden. We hopen in de loop van het jaar de update die dit oplost aan iedereen aan te bieden. Hiermee verwachten we dat het geluidsverschil zal verdwijnen.
Reputatie 8
Ok, dank voor de aanvullende informatie.
Nu met wisselingen in de firmware van HD in de 700* serie kanalen in de overgang naar de 1, 2, 3** kanalen, wat inmiddels het en der is gestart, zal het wellicht dan ook "mee schuiven".
Reputatie 7
Badge +7
Dat zullen losse updates zijn van wat ik heb begrepen, maar die aanpassing kan inderdaad ook voor verbetering zorgen.
Reputatie 8
Nog even terugkomend.
Hoi Babylonia en Hermanesser, jullie hebben een erg scherp oor....
Dat gehoor van mij valt vies tegen.
Ik mis nogal wat geluidsbeleving in het hoog omdat ik dat niet meer opmerk / hoor.

Met een geluidsgenerator, gaat mijn gehoor met heel veel moeite tot circa 11000 Hz
Waarbij van 25-30 tot aan 9000 Hz vrij gelijkmatig.
Bij het stuk stuk tussen 9000 en 11000 moet ik het volume een stuk hoger zetten om het op te merken.

Als ikzelf die verschillen zoals beschreven in het extra aangeleverde Surround formaat nog steeds kan opmerken, moet het gehoor van anderen die het niet opmerken wel heel slecht zijn. 🆒 😛
Het verschil in volume zit wellicht ook of juist in de codec. Bij Netflix merk ik ook duidelijk verschil in volume tussen Dolby en gewoon stereo.

Reageer