beantwoord

Geluid hapert bij hoogste TV kwaliteit

• 3 september 2019
  • 13 reacties
  • 302 keer bekeken

We hebben jaren probleemloos TV gekeken (ook HD) via DVB-C over onze glasvezel aansluiting. Recentelijk moesten we (verplicht) overstappen naar Telfort interactieve TV. We hebben een Experiabox gekregen en een Arris TV-ontvanger. Helaas geen DVB-C meer.
De monteur heeft na installatie een paar seconden naar de TV gekeken en dat zag er toen goed uit. 's avonds begon de ellende al, beeld hapert en geluid valt weg. Internet was ook traag. Goed, ik heb geduld, reset eea en zie het een paar dagen aan. Maar het verbeterd niet. Ik heb de UTP kabel vervangen van de Experiabox naar de Arris TV-ontvanger met die mee geleverd is. Het leek even goed te gaan, het beeld hapert niet veel meer, maar het geluid valt voortdurend weg.
Het probleem is volkomen opgelost als ik de TV-ontvanger instel op een lagere kwaliteit TV beeld, namelijk 1080p@25Hz ipv 1080p@50Hz. Ik heb een paar avonden gekeken met de lage kwaliteit en geen last meer. Maar ik betaal voor hoge kwaliteit en ik kan het ook zien dat het lage kwaliteit is, dus onacceptabel. Vanavond de instelling weer op 1080p@50Hz gezet, en gelijk weer geluid dat hapert.
Mijn Internet snelheid haalt max 47Mbps, vaker 41Mbps. Waarom haal ik niet gewoon 50Mbps of meer, zoals ik met mijn eerder abonnement wel haalde?
Het zijn voor mij aanduidingen dat Telfort zuinig is met de bandbreedte, graag wat meer aub, zodat ik ook gewoon TV kan kijken.
Tot nu toe nog niet echt tevreden met deze 'verbetering'.
icon

Beste antwoord door bhutten 17 september 2019, 22:30

Vanavond heb ik de HDMI kabel vervangen met een kabel die ik nog had liggen (van mindere kwaliteit dacht ik). Voordat de kabel werd vervangen haperde het geluid elke 5-10 seconden en dan weer een minuut niet. Na vervangen van de HDMI kabel gaat het eigenlijk heel goed. We kijken de hele avond al zonder problemen.
Ik ga voorzichtig de conclusie trekken dat mijn dure HDMI kabel met gouden connectoren en dikke mantel de veroorzaker is van de ellende en dat de goedkope dunne huis-tuin-en-keuken HDMI kabel het beter doet.
Het zal wel altijd een raadsel blijven waarom een instelling van beeldkwaliteit ook merkbaar verbetering gaf.
De monteur kan afgezegd worden (bedankt Alexandra voor de moeite) wat mij betreft.
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Hallo @bhutten, wat jammer om te horen dat de vernieuwing van de glasvezelverbinding tot nu toe voor jou geen verbetering is. Dat is niet de bedoeling, goed dat je het aangeeft. Ik kijk graag met je mee naar wat er aan de hand is en belangrijker nog, naar hoe we het kunnen oplossen.

Ik zie dat je wel iets in je forumprofiel hebt gezet, dat is het klantnummer voor Interactieve TV, daar kan ik alleen je gegevens niet mee opzoeken. Kan je voor mij je postcode en huisnummer toevoegen? Als je ze neerzet bij 'Extra informatie', dan zijn ze alleen zichtbaar voor jezelf en voor mij. Laat je weten wanneer je ze ingevuld hebt?
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @bhutten , ik heb de TV-decoder bij beeldinstellingen gewoon op 'automatisch' staan en bij geluidsinstellingen gekozen voor 'stereo'. 'Automatisch' bij geluidsinstellingen is zinvol als je andere luidsprekers gebruikt dan die van de tv.
Zo heb ik het beste beeld en geluid.
Ook binnen het tv-toestel zelf heb ik wat beeldinstellingen betreft het meeste op AUTO gezet.
Standaard Tv-uitzendingen worden in 1080i uitgezonden en niet in 1080p.
Reputatie 8
Badge +19
De beeldverversingsfrequentie van 25 of 50 herz heeft ook niets te maken met de resolutie en dus met de kwaliteit van het beeld en het haperen van beeld en geluid...
De beeldinstelling automatisch kende ik nog niet, ik ga dat eens proberen. Bedankt.

over de verversingsfrequentie: je kan mij niet wijs maken dat als er meer beelden per seconden getoond worden dit met dezelfde hoeveelheid data kan. Beeldkwaliteit is zichtbaar beter met 50hz, dus ik snap de opmerking dat het niks doet met de kwaliteit van het beeld niet.
Reputatie 8
Badge +19
Meestal is het televisiesignaal dat je televisie binnen krijgt 50 Hz. Dat betekent dat er 50 losse beeldjes per seconde in het signaal zitten. Met 100 Hz-technologie wordt daar steeds 1 extra beeldje tussen geplaatst door de tv zelf. Daarmee verdubbelt het aantal beelden naar 100 per seconde.
Hetzelfde geldt dus voor het verschil tussen 25 en 50 Hz.
Omdat zoals gezegd het TV-signaal vrijwel altijd 50 Hz is heeft de 25 Hz instellingen niet zo veel zin en kan dit een 'onrustig' beeld geven.

De TV verdubbelt dus zélf het aantal beeldjes en dat staat los van de hoeveelheid data die verstuurd wordt door de aanbieder, die blijft hetzelfde en de resolutie ook.
Reputatie 8
Badge +9
Goedemorgen @bhutten, hoe gaat het nu met de kwaliteit van het beeld? Dankjewel voor het invullen van de gegevens. Ik heb je verbinding nagekeken, deze ziet er goed en stabiel uit. Heb je nog iets gehad aan de uitleg en tips die Enterprise heeft gedeeld?

Ik ben nog benieuwd of je het haperen op alle zenders opmerkt, en of het uitmaakt of je naar een HD zender kijkt of niet? Heb je de UTP kabel die naar de tv-ontvanger gaat ook eens getest op een van de andere gele poorten van de Experia Box?
Ik heb de kwaliteit op 'Automatisch' gezet. Het leek even te helpen, maar sinds gisteren is het haperen van het geluid weer helemaal terug. Je kan gewoon niet fatsoenlijk TV kijken als er halve zinnen wegvallen.
We kijken voornamelijk NPO1,2,3 die zijn dacht ik altijd HD?
Het probleem is dus nog steeds niet verholpen, hoe kan Telfort mij verder helpen?
Ik zal nog proberen een andere gele poort te gebruiken, maar verwacht daar niet veel.
Reputatie 8
Badge +19

Het probleem is dus nog steeds niet verholpen, hoe kan Telfort mij verder helpen?

Een logische vervolgstap lijkt me nu het sturen van een monteur om de glasvezelaansluiting in je woning te controleren.
Of anders eerst de TV-ontvanger vervangen, wellicht zit het probleem daarin.
Andere gele poort gebruikt vanavond, maar helpt niet. Heel vervelend TV kijken als het geluid hapert.
Reputatie 8
Badge +9
@bhutten Dankjewel voor het testen en proberen. Jammer dat het allemaal geen verschil maakt. Ik heb je net telefonisch gesproken om de monteur in te plannen, zodat hij de hele verbinding kan nakijken. We hebben de afspraak ingepland op komende vrijdagochtend, 20 september. Laat je ons hier weten hoe de afspraak afgelopen is?
Vanavond heb ik de HDMI kabel vervangen met een kabel die ik nog had liggen (van mindere kwaliteit dacht ik). Voordat de kabel werd vervangen haperde het geluid elke 5-10 seconden en dan weer een minuut niet. Na vervangen van de HDMI kabel gaat het eigenlijk heel goed. We kijken de hele avond al zonder problemen.
Ik ga voorzichtig de conclusie trekken dat mijn dure HDMI kabel met gouden connectoren en dikke mantel de veroorzaker is van de ellende en dat de goedkope dunne huis-tuin-en-keuken HDMI kabel het beter doet.
Het zal wel altijd een raadsel blijven waarom een instelling van beeldkwaliteit ook merkbaar verbetering gaf.
De monteur kan afgezegd worden (bedankt Alexandra voor de moeite) wat mij betreft.
Als die dure kabel niet van het juiste type is of een breuk heeft kan dat zeker van belang zijn.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @bhutten, het probleem blijkt in een heel andere hoek te zitten dan we dachten 🙂 Wat goed dat je dit hebt geprobeerd, en vooral dat alles nu goed is met de beeldkwaliteit. Dankjewel voor het melden. Ik heb de afspraak met de monteur geannuleerd.

Graag gedaan. Mocht je toch nog iets merken of vragen hebben, laat het dan gerust weten.

Reageer