beantwoord

Geen signal IPTV i.c.m. PiHole

• 16 november 2018
  • 4 reacties
  • 349 keer bekeken

Reputatie 1
Hoi,

Vandaag is Telfort IPTV bij mij opgeleverd.
De hele setup werkt prima totdat ik de pihole als dnsserver instel.
Deze software kan op dns niveau bepalen welke aanvragen goedgekeurd en afgekeurd worden.
Op deze manier kun je advertenties, trackers etc blokkeren in je gehele netwerk (Link)

Deze dnsserver is ingesteld om de cloudflare dnsservers te gebruiken (1.1.1.1 en 1.0.0.1)
In de pihole is te zien dat de tvontvanger een dns aanvraag doet en deze wordt netjes doorgegeven.
Echter als ik deze voor het gehele netwerk instel blijft het beeld op de tv ontvanger zwart.

De ingebouwde netwerktest via het menu geeft aan dat alles in orde is.

Iemand enig idee?
icon

Beste antwoord door Babylonia 17 november 2018, 02:21

Bij Telfort maakt de TV-ontvanger van twee verschillende sub-netwerken gebruik.
  • VLAN 34 voor de "routed" functies van de TV-ontvanger (is zelfde VLAN als "internet")
  • ----> VLAN 34 wordt in de modem/router "uitgepakt" tot een leesbaar signaal.
  • VLAN 4 voor de specifieke TV-stream kanalen
  • ----> VLAN 4 wordt in de TV-ontvanger "uitgepakt".
Ik vermoed dat die PiHole die twee gescheiden netwerken niet kan verwerken op een wijze zoals het door Telfort in hun modem/routers is geïmplementeerd?
Weet niet of je daarbij aanvullende instellingen kunt doen dat het wel werkt?

Als je voor gebruik van de DNS-server op de PiHole daarvoor tevens de DHCP-server op de Telfort/modem router hebt moeten uitschakelen, vraag ik me af of je daarmee nog wel aan een werkende oplossing kunt komen voor TV-ontvangst?
Telefoon van Telfort werkt dan mogelijk ook niet (mocht je daarvan gebruik maken).
Bekijk reactie

4 reacties

Reputatie 8
Bij Telfort maakt de TV-ontvanger van twee verschillende sub-netwerken gebruik.
  • VLAN 34 voor de "routed" functies van de TV-ontvanger (is zelfde VLAN als "internet")
  • ----> VLAN 34 wordt in de modem/router "uitgepakt" tot een leesbaar signaal.
  • VLAN 4 voor de specifieke TV-stream kanalen
  • ----> VLAN 4 wordt in de TV-ontvanger "uitgepakt".
Ik vermoed dat die PiHole die twee gescheiden netwerken niet kan verwerken op een wijze zoals het door Telfort in hun modem/routers is geïmplementeerd?
Weet niet of je daarbij aanvullende instellingen kunt doen dat het wel werkt?

Als je voor gebruik van de DNS-server op de PiHole daarvoor tevens de DHCP-server op de Telfort/modem router hebt moeten uitschakelen, vraag ik me af of je daarmee nog wel aan een werkende oplossing kunt komen voor TV-ontvangst?
Telefoon van Telfort werkt dan mogelijk ook niet (mocht je daarvan gebruik maken).
Reputatie 1
Het is ondertussen opgelost door te puzzelen met instellingen.
Ik heb de Pihole nu ingesteld als DHCPserver met uiteraard als gateway het modem.

De dns aanvragen worden nu wel goed doorgevoerd en kan er tv gekeken worden.

Het verhaal over VLANs begrijp ik niet helemaal, hier hoeft een dhcp/dns server toch niets mee te doen?
Reputatie 8
Badge +11
Hallo JanPiet, ik ben net aan je topic toe en ik zie dat je het hebt kunnen oplossen. Dat is goed om te lezen 🙂
Reputatie 8
Het is ondertussen opgelost door te puzzelen met instellingen.
Ik heb de Pihole nu ingesteld als DHCPserver met uiteraard als gateway het modem.

Is dat het enige verschil, of heb je nog wat aanvullende instellingen doorgevoerd?
Zou je daarvan ook nog die instellingen kunnen geven zodat ook andere gebruikers die deze optie van een PiHole willen overwegen het voor hen makkelijker is de juiste opties in te stellen?

Het verhaal over VLANs begrijp ik niet helemaal, hier hoeft een dhcp/dns server toch niets mee te doen?
Dat ligt er maar net aan hoe die functies binnen een PiHole worden meegenomen of gebruikt?
Ik gebruik geen PiHole, kan er om die reden ook geen uitsluitsel over geven, wat de evt. beperkingen daarin zijn, wat daarbij belangrijk is om in te stellen of wat juist niet?
(Mijn router filtert zelf op advertenties. Daar heb ik geen aanvullende apparatuur voor nodig).

Het is echter wel een vast gegeven binnen het gebruik van een Telfort modem/router dat die VLANS worden gebruikt. Vanuit het LAN gezien, is in ieder geval nog steeds "ingepakt" (tagged) het VLAN van de TV streams actief. Die van "internet" (t.b.v. eigen connecties met PC's, tablet.e.d.) is op LAN niveau reeds "uitgepakt", en niet meer als separaat "VLAN" herkenbaar.

Kennelijk staat het VLAN voor de TV-stream een goede werking van een PiHole niet in de weg.

Reageer