beantwoord

"Geen actieve ontvangers in lijst" op tv-ontvanger

• 1 augustus 2020
  • 18 reacties
  • 548 keer bekeken

Reputatie 1

Vannacht de update gehad op onze Arris VIP 2952 v2, nu heb ik helemaal geen tv meer. Ik zie onderin alleen een blauwe balk en bij het aanzetten van de tv verschijnt er een melding: geen actieve zenders in lijst. Ga naar instellingen. Echter welke knop ik ook in druk, er verandert niks aan het scherm. Ik heb de software op de ontvanger verwijdert waardoor automatisch de download begint en dan heb ik weer tv. De update waar hij om vraagt negeer ik, maar zodra ik de tv uitzet wordt de update gepusht en heb ik wederom geen tv. Heb al flink wat topics doorgespit maar zie nergens een oplossing. Wat nu?

@bri_nieuw

Het stukje geen actieve zenderlijst doet mij denken aan de lijst die je via DVB krijgt op een TV zelf bij een kabelprovider, dat heeft niks met de TV ontvanger van Telfort te maken. Ik vermoed dat de goede ingangs bron niet is gekozen op dat moment, dat de TV op de antenne/kabel als bron staat niet op de juiste HDMI ingang. Ik vermoed dat het hier om een update van de TV zelf gaat niet van de TV ontvanger.

Ik heb hier exact hetzelfde probleem als door @bri_nieuw omschreven, maar dan met een tweetal 2260 ontvangers. Eentje daarvan was voor vandaag nog nooit in gebruik genomen. Mijn TV is een oude Panasonic zonder DVB ontvanger, en deze is verder ook niet direct op antenne/kabel aangesloten sinds ik deze ontvanger gebruik. Ik heb diverse malen Software verwijderd, router reset, fabrieksinstellingen terugzetten, maar bij het uitschakelen wordt de software update geforceerd en ben ik weer terug bij af. De ontvanger laat dan alleen een blauwe balk onderin het scherm zien en de melding “geen actieve ontvangers in lijst”. De ontvanger reageert dan nergens meer op. 

Admin: eigen topic aangemaakt voor je vraag

icon

Beste antwoord door Babylonia 7 augustus 2020, 22:29

Bovenstaande tips van DHCP range (192.168.2.*) en het gebruik maken van IGMP proxy (routes modes) ga ik eens proberen.

Het zit hem in een “routed mode” instelling voor IPTV.
Een combinatie van enerzijds VLAN 34  en  VLAN 4 door de TV-ontvanger.

Die gecombineerde instelling is met een Asus router vooralsnog niet mogelijk.

Dus probeer voorlopig beter een NAT achter NAT set-up (twee routers achter elkaar), en zoek eerst eens uit welke router merken/modellen wel aan de benodigde instellingen kunnen voldoen, waarbij je de Experia Box weg kunt laten.

Bekijk reactie

18 reacties

Reputatie 3
Badge +2

De oude TV  aansluiten met de 2260 ontvanger of met een HDMI kabel of met een Scart kabel..

Bij de TV zelf of via de afstandsbediening de juiste “Ingangsbron “ selecteren.

Bij Scart : analoge ingang ;  bij HDMI: digitale ingang.

Door het gebruik van zo’n TV ontvanger als de 2260  gebruik je de tv als monitor.

Alle analoge en digitale zendermogelijkheden van de TV worden dan niet gebruikt/ zijn overbodig.

De ontvanger is via een netwerkkabel aangesloten aan het Telfort modem?

Reputatie 1

De oude TV  aansluiten met de 2260 ontvanger of met een HDMI kabel of met een Scart kabel..

Bij de TV zelf of via de afstandsbediening de juiste “Ingangsbron “ selecteren.

Bij Scart : analoge ingang ;  bij HDMI: digitale ingang.

Door het gebruik van zo’n TV ontvanger als de 2260  gebruik je de tv als monitor.

Alle analoge en digitale zendermogelijkheden van de TV worden dan niet gebruikt/ zijn overbodig.

De ontvanger is via een netwerkkabel aangesloten aan het Telfort modem?

Mijn oude TV is via HDMI aangesloten op de 2260. Uiteraard staat op de TV de correcte ingang geselecteerd (HDMI1 in mijn geval), maar ik heb inmiddels het volgende ook al geprobeerd:

• ITV aangesloten op andere HDMI poort op TV (en uiteraard ook andere HDMI ingang geselecteerd op TV)
  • UTP kabel vervangen tussen modem en ITV
  • HDMI kabel vervangen
  • modem herstarten
  • na elke verandering “Sofware verwijderen”, maar na installatie van nieuwe software heb ik weer hetzelfde: een blauwe balk en de melding “geen actieve zender in lijst. Ga naar instellingen om deze te wijzigen”

Mijn oude TV is via HDMI aangesloten op de 2260. Uiteraard staat op de TV de correcte ingang geselecteerd (HDMI1 in mijn geval), maar ik heb inmiddels het volgende ook al geprobeerd:

• ITV aangesloten op andere HDMI poort op TV (en uiteraard ook andere HDMI ingang geselecteerd op TV)
  • HDMI kabel vervangen
  • modem herstarten
  • na elke verandering “Sofware verwijderen”, maar na installatie van nieuwe software heb ik weer hetzelfde: een blauwe balk en de melding “geen actieve zender in lijst. Ga naar instellingen om deze te wijzigen”

@Coenjaerts mogelijk helpt het om via het instellingen menu na te gaan of er zenders verborgen staan, wat je aangeeft is toch heel iets anders dan waar ik bij de andere reactie aan dacht. 

Reputatie 1

• HDMI kabel vervangen
  • modem herstarten

@Coenjaerts mogelijk helpt het om via het instellingen menu na te gaan of er zenders verborgen staan, wat je aangeeft is toch heel iets anders dan waar ik bij de andere reactie aan dacht. 

Dankjewel voor je reactie, maar zover kom ik niet eens nadat de software update uitgevoerd is. Ik kan in het systeem menu komen en terugzetten naar fabrieksinstellingen of software verwijderen. Na het terugzetten heb ik weliswaar beeld, maar heb ik geen menu beschikbaar nadat ik software update uitstel:

nadat de software update uitgevoerd is zie ik dit bij het aanzetten van de ITV:

Dit gebeurt bij beide ontvangers. De in mijn vorige post beschreven troubleshoot stappen heb ik met beide ontvangers uitgevoerd.

Reputatie 1

Vanochtend nog een keer geprobeerd: nu na het herstarten van het glasvezel-AOP, maar helaas: na het terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik wel beeld (alle zenders die bij het abonnement horen) en download de gids op den duur, maar geen enkele menu-optie beschikbaar. Na het uitschakelen wordt de software update geforceerd en daarna een “gebrickte” ITV met een blauwe balk en de voorheen genoemde melding. 

Reputatie 1

Ik ben inmiddels een stap verder gekomen: ik heb in het verleden de Experiabox vervangen door mijn eigen router. Dat heeft ruim 3 jaar zonder problemen gewerkt. Althans tot nu toe. Ik heb de experiabox nog een keer uitgegraven en krijg nu een goede software update naar V8.0.95_2x. Echter als na de update terug wil naar de oude situatie (ASUS router met Telfort VLAN instellingen) dan gaat het weer als vanouds mis en krijg ik wederom dezelfde melding “geen actieve zenders in Lijst”. Zou dit te maken kunnen hebben met de overgang naar KPN? Bij mijn weten verwacht KPN namelijk andere VLAN instellingen.

Ik ben inmiddels een stap verder gekomen: ik heb in het verleden de Experiabox vervangen door mijn eigen router. Dat heeft ruim 3 jaar zonder problemen gewerkt. Althans tot nu toe. Ik heb de experiabox nog een keer uitgegraven en krijg nu een goede software update naar V8.0.95_2x. Echter als na de update terug wil naar de oude situatie (ASUS router met Telfort VLAN instellingen) dan gaat het weer als vanouds mis en krijg ik wederom dezelfde melding “geen actieve zenders in Lijst”. Zou dit te maken kunnen hebben met de overgang naar KPN? Bij mijn weten verwacht KPN namelijk andere VLAN instellingen.

Beste Coen,

Heb jij kpn zn vlans al geprobeerd? Ik heb het zelfde probleem. Ook een eigen routing-systeem omdat ik een bloedhekel heb aan experiaboxes.

@Babylonia  kan jij hier iets zinnigs over zeggen? Of een link geven met wat meer uitleg, mogelijk dat er wat extra settings nodig zijn.

Wat de KPN instellingen betreft kijk hier eens.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/links-en-tips-voor-het-instellen-en-gebruiken-van-een-eigen-modem-493813

Ik lees op de site van kpn deze tip

Tips

Als je ook interactieve tv van ons hebt, of wifi apparaten van KPN gebruikt, stel dan je modem IP reeks in op 192.168.2.xxx. Dit zorgt ervoor dat die aanvullende apparaten goed blijven werken. 

Je gaat toch niet menen dat de iptv-box na de update een address verwacht van 192.168.2.xxx?

iptv vlan van kpn is gewoon 4 zoals die van telfort.

Enige verschil is internet maar dat is het probleem niet.

Reputatie 8

@Babylonia  kan jij hier iets zinnigs over zeggen?

Het probleem waar de topic starter tegenaan loopt, lijkt me gelegen in diens Aus router die hij heeft aangesloten:

ik heb in het verleden de Experiabox vervangen door mijn eigen router. Dat heeft ruim 3 jaar zonder problemen gewerkt. Althans tot nu toe. Ik heb de experiabox nog een keer uitgegraven en krijg nu een goede software update naar V8.0.95_2x. Echter als na de update terug wil naar de oude situatie (ASUS router met Telfort VLAN instellingen) dan gaat het weer als vanouds mis en krijg ik wederom dezelfde melding “geen actieve zenders in Lijst”. Zou dit te maken kunnen hebben met de overgang naar KPN? Bij mijn weten verwacht KPN namelijk andere VLAN instellingen.

Met gebruik van de Experia Box heb je wel een werkende TV-ontvanger?

M.b.t. de Asus router;
Je zult waarschijnlijk een “bridged” LAN poort set-up voor IPTV hebben ingesteld.

Dat gaat niet meer werken met de firmware welke tegenwoordig wordt gebruikt voor IPTV.
Je hebt een router nodig die “routed mode” voor IPTV ondersteunt.
De VLAN instellingen tussen Telfort en KPN zijn nog wel verschillend.
Mogelijk dat dat later nog eens gelijk getrokken wordt, als Telfort volledig KPN is geworden ??

Reputatie 1

Allereerst dankjewel voor jullie reacties :wink:

Met gebruik van een experiabox ipv mijn eigen router gaat het wel goed. Ik heb de KPN VLAN settings ook eens geprobeerd op mijn ASUS router, maar zonder resultaat. De VLAN settings op de experiabox zijn ook niet gewijzigd en zijn nog steeds VLAN 34 voor internet/tel en VLAN 4 voor IPTV: dit zijn de Telfort instellingen. 

Bovenstaande tips van DHCP range (192.168.2.*) en het gebruik maken van IGMP proxy (routes modes) ga ik eens proberen. 

Reputatie 8

Dus probeer voorlopig beter een NAT achter NAT set-up (twee routers achter elkaar), en zoek eerst eens uit welke router merken/modellen wel aan de benodigde instellingen kunnen voldoen, waarbij je de Experia Box weg kunt laten.

Reputatie 8
Badge +12

Het zit hem dus in de eigen router. Babylonia heeft hier al op gereageerd. Daarmee moet je verder kunnen. Of is het al gelukt?

Reputatie 1

Yep! Dat was ‘m inderdaad. Nu maar terug naar een NAT achter NAT setup en geen problemen meer. Het zou met Merlin firmware in combinatie met een aantal scripts overigens wel mogelijk kunnen zijn, maar dat is iets voor later. Momenteel wil ik niet aan de (parental control) setup van mijn ASUS gaan rommelen.

Reputatie 8
Badge +12

Top dat het nu weer werkt zoals verwacht. :)

dit werkt al een jaar of 3, alleen na de laatste update niet 

http://prntscr.com/uo5zcv

Ik hoop dat er een forumlid een oplossing heeft om zonder experiabox tv te kunnen kijken.

Reputatie 8

Jou schermplaatje  geeft nu juist precies de instelling weer waar het op vast loopt,
zoals dat voorheen nog wel werkte, en  hierboven in het onderwerp  beschreven waarom.

“M.b.t. de Asus router;
Je zult waarschijnlijk een “bridged” LAN poort set-up voor IPTV hebben ingesteld.

Dat gaat niet meer werken met de firmware welke tegenwoordig wordt gebruikt voor IPTV.
Je hebt een router nodig die
“routed mode” voor IPTV ondersteunt.”

De standaard firmware van de Asus routers hebben helaas niet de functionaliteit om die “routed mode” voor mulicast IPTV streams in te kunnen stellen. Of dat inmiddels met "Merlin” firmware wel kan is mij onbekend. Heb daar hier op het forum in ieder geval geen aanvullende meldingen meer van gelezen.Misschien dat je op het forum bij KPN daar meer onderwerpen over kunt vinden?
(Moeten ze wel van recente datum zijn, want de oude set-ups werken dus niet meer).

Reputatie 8

Aanvullend:

Voordat je een oplossing hebt gevonden, zou je voorlopig mogelijk met een NAT achter NAT, opstelling je Asus toch nog kunnen inzetten. Je Asus achter de Experia Box met zijn eigen sub-net. Instellingen van VLAN 34 en VLAN 4 weghalen, en een WAN-poort instellen met DHCP.
(De gebruikelijke instellingen bij een router waarbij automatisch een IP-adres wordt verkregen).

TV-ontvanger achter de Asus, in het sub-net van de Asus, kun je dan nog wel functioneel krijgen door bij de instellingen van jou schermplaatje  iets verder beneden, zowel IGMP Proxy, als IGMP Snooping in te schakelen. TV-ontvanger verscheiden minuten van de stroom afhalen, en erna opnieuw inschakelen. Evt. volledige reset van TV-ontvanger.

Reageer