beantwoord

Gebruik ZyXEL P-2812HNU-F1 modem bij Glasvezel

• 3 november 2013
  • 3 reacties
  • 2852 keer bekeken

Ik ben recent overgestapt van Telfort VDSL naar Telfort Glasvezel omdat we zijn verhuisd. 
In de meterkast hangt een Genexis glasvezelmodel. Daarbij heb ik van Telfort een Sitecom x4 4100 modem gekregen voor het Wifi netwerk. 
Internet werkt hiermee, alleen het valt regelmatig even (1 a 2 minuten) weg. 

Nu heb ik een externe HD die ik graag als netwerkschijf wil gebruiken via USB. 
Het nieuwe modem van Sitecom heeft helaas geen USB poort, maar het oude VDSL modem van ZyXEL (welke ik mocht houden) heeft dit wel. Nu vond ik het ZyXEL model sowieso lekkerder werken qua interface dus ik ik die graag gaan gebruiken. 

Ik heb nu het ZyXEL model aangesloten (Poort 1 van Genexis modem op WAN poort van ZyXel modem). Daarna heb ik in het ZyXEL modem de WAN modus op EtherWAN gezet. Hij staat daarbij op Routing mode met IPoE encapsulation. Ik heb de beide routers opnieuw opgestart maar krijg steeds de melding dat de router geen internet verbinding heeft. 

Wat kan ik doen? Heb ik verkeerde settings of is het niet mogelijk om het ZyXEL modem te gebruiken icm het Genexis glasvezel modem?
icon

Beste antwoord door Franzki 5 november 2013, 20:29

Vandaar mijn vraag: is het mogelijk om mijn USB schijf alsnog als media server te laten functioneren? Ofwel via een andere firmware, of andere software of is er nog een andere optie? Het zou zonde zijn als ik uiteindelijk alsnog een andere router of een NAS moet kopen om de boel werkend te krijgen. 

Allereerst is het best wel apart dat je het Zyxel modem mocht houden. In principe heb je dit modem in bruikleen en het moet na afloop van het abonnement gewoon teruggestuurd worden.

Verder is de ondersteuning die Telfort op de USB-functionaliteit geeft erg beperkt. Als jij iets wilt dat niet werkt in de huidige firmware, dan kun je beter een losse NAS of een router met NAS-functionaliteit kopen.
Bekijk reactie

3 reacties

Badge +1
@Marijn83,

Welkom op het forum. Het wordt door ons technisch niet ondersteund om de Zyxel 2812HNU-F1 modem te gebruiken als router op glasvezel. De instellingen van de router zijn hier niet volledig compatible voor. Het is wel mogelijk de router te gebruiken wanneer de router is teruggezet naar zijn fabrieksinstellingen, echter kunnen we de snelheid en bereik dan niet garanderen. Wanneer je de router opnieuw instelt, zorg dat de gegevens automatisch worden opgevraagd en zet de verbinding op dynamisch ip. Heb ik je hierbij voldoende kunnen helpen?

Lotte
Beste Lotte, 
Dank voor je reactie. Ik heb de fabrieksinstellingen terug gezet en heb na een paar keer resetten de boel aan de praat gekregen. Ook de harde schijf werkt nu via de USB. Alleen kan ik de optie om de Media Server aan te zetten niet vinden. Deze zou er volgens de handleiding wel moeten zijn. Ik vermoed dat Telfort deze heeft uitgeschakeld. Vandaar mijn vraag: is het mogelijk om mijn USB schijf alsnog als media server te laten functioneren? Ofwel via een andere firmware, of andere software of is er nog een andere optie? Het zou zonde zijn als ik uiteindelijk alsnog een andere router of een NAS moet kopen om de boel werkend te krijgen. 
Reputatie 8
Badge +16
Vandaar mijn vraag: is het mogelijk om mijn USB schijf alsnog als media server te laten functioneren? Ofwel via een andere firmware, of andere software of is er nog een andere optie? Het zou zonde zijn als ik uiteindelijk alsnog een andere router of een NAS moet kopen om de boel werkend te krijgen. 

Allereerst is het best wel apart dat je het Zyxel modem mocht houden. In principe heb je dit modem in bruikleen en het moet na afloop van het abonnement gewoon teruggestuurd worden.

Verder is de ondersteuning die Telfort op de USB-functionaliteit geeft erg beperkt. Als jij iets wilt dat niet werkt in de huidige firmware, dan kun je beter een losse NAS of een router met NAS-functionaliteit kopen.

Reageer