beantwoord

Fritzbox 7581

• 7 oktober 2017
  • 41 reacties
  • 4043 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Heb een Fritz box 7581 aangeschaft, dit werkend gekregen op de televisie ontvanger na....
Iemand die deze combinatie werkend heeft ??
Bij voorbaat dank.
icon

Beste antwoord door A de Zeeuw 16 oktober 2017, 11:58

de truc met de "fb_calsum.vbs" werkt niet meer op de hogere firmware....helaas.

Tegen alle beweringen in die op het internet zwerven werkt het met dit progje nog steeds, ondertussen de 7581 werkend met hetzelfde trucje....

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45408804#45408804 dit is de link waar alles in staat beschreven, ik had gelukkig wel de "fb_calcsum.vbs" bestand bewaard

Functioneert nu naar wens......
Bekijk reactie

41 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Yep... op mijn Fritzbox 7490 werkt de TV-ontvanger probleemloos.
En zelfs telefonie van Telfort zelf... ;)
Misschien wijkt de werking van je Fritz 7581 af van mijn 7490, maar ik heb iTV ingesteld door in het menu naar 'Account information' te gaan en daar in het drop-down menuutje te kiezen voor Telfort en daaronder bij 'Type of connection' voor Telfort IPTV.
De TV werkte daarna direct zonder verdere instellingen hoeven te doen.

Zie onderstaande afbeelding.

Reputatie 1
Badge +1
Ziet er niet echt anders uit, maar deze instellingen had ik dus gedaan en dat gaf geen resultaat, vandaar dat ik de vraag hier stel.

Ik ga er van de week nog eens ff mee spelen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

In ieder geval bedankt voor de reactie.
Reputatie 8
Badge +10
Ziet er niet echt anders uit, maar deze instellingen had ik dus gedaan en dat gaf geen resultaat, vandaar dat ik de vraag hier stel.

Ik ga er van de week nog eens ff mee spelen en kijken wat de mogelijkheden zijn.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Wellicht ten overvloede, maar heb je na het instellen de Fritz al eens uit - en weer aangezet..?
Reputatie 1
Badge +1

Wellicht ten overvloede, maar heb je na het instellen de Fritz al eens uit - en weer aangezet..?

Zeker gedaan, verscheidene malen en natuurlijk ook de ontvanger, een ding nog niet gedaan totale reset ontvanger.
Heeft je Fritz wel de nieuwste firmware?
Reputatie 8
Badge +10
Heeft je Fritz wel de nieuwste firmware?
De Fritzbox download en installeert deze bij ingebruikname... ;)

@A de Zeeuw
Klik op de bewuste pagina eens op 'Change connection settings' en check of daar 'Via the Fritzbox' aangevinkt staat.
Ik neem aan dat de Fritzbox rechtstreeks op het ISRA-punt is aangesloten..?

Zie afbeelding.

Reputatie 1
Ook wellicht een domme opmerking maar vooruit; heb je de TV ontvanger op poort 4 van je Fritz aangesloten? Ik weet namelijk dat het bij de 7360 zo was dat de TV ontvanger per sé op poort 4 moest zitten. Die zat dan kennelijk op een ander VLAN ofzo.
Reputatie 8
Badge +10
Ook wellicht een domme opmerking maar vooruit; heb je de TV ontvanger op poort 4 van je Fritz aangesloten? Ik weet namelijk dat het bij de 7360 zo was dat de TV ontvanger per sé op poort 4 moest zitten. Die zat dan kennelijk op een ander VLAN ofzo.
Zeker geen domme opmerking want dit is waarschijnlijk de oplossing die ik over het hoofd zag.
Het VLAN voor iTV van de Fritzbox staat in tegenstelling tot de Telfort modems (Routed Mode) nog in Bridged Mode en is alleen beschikbaar op poort 4.
In de link hieronder staat overigens wel een manier om de Fritzbox naar Routed Mode te configureren, maar dat is een beetje off-topic.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45408804#45408804
Reputatie 1
Badge +1
Alle oplossingen als boven genoemd al eerder uitgevoerd, ook de gewiste opmerking over de laatste firmware, deze is reeds gedaan en de ontvanger als een soort van plichtsgetrouwe handeling t.o.v. de modem van Telfort uiteraard op poort 4 aangesloten, dit alles gaf geen soelaas..

zoals vermeld ga ik van de week de 7581 weer aansluiten en zal ik verslag uitbrengen van de ondervindingen.

Bovenstaande link heeft betrekking op de modem Fritz box 7360, deze werkt hier momenteel probleemloos.
Reputatie 1
Badge +1
Hier wat afbeeldingen van de instellingen, de tv ontvanger krijgt wel een zichtbaar IP waardoor het lijkt alsof hij routed is.

Reputatie 8
Badge +10
Je hebt nu dus wél TV-ontvangst..?
Of de Fritzbox nu routed mode doorgeeft kan je controleren in het menu van de ontvanger, bij 'Instellingen/Systeem instellingen/Systeem informatie'.
Daar staat op de onderste regel de netwerk connectiviteit, Bridged of Routed...
Ik verwacht overigens niet dat Routed Mode nu het geval is.

Dat IP-adres dat je noemt (86.88.49.78) is het WAN-IP adres van de Fritzbox zelf, niet van de ontvanger.

Je verwijzing met een pijltje naar PC-192-168-178-20 begrijp ik niet, dat is het IP-adres van een aangesloten PC in je lokale netwerk en heeft niets te maken met je TV-ontvangst.

@A de Zeeuw
EDIT: ik zie nu dat op je derde afbeelding wel degelijk bij PC-192-168-178-20 de Arcadyan ontvanger vermeldt staat.
Dat is nieuw voor mij..!
Wellicht is Routed TV nu toch beschikbaar in jouw firmwareversie 06.85
Mijn Fritzbox 7490 heeft nog versie 06.83
Dat zou mooi zijn, dan krijg ik die ook als deze firmware naar de 7490 gepushed wordt.
Reputatie 1
Badge +1
Nog steeds geen TV, het IP adres wat ik noem staat inderdaad in afbeelding 2 en afbeelding 3.

Ik vrees toch dat dit nog even niet gaat werken in deze setup, had wel verwacht dat dit door AVM verholpen was.....

Reputatie 8
Badge +10
Nog steeds geen TV, het IP adres wat ik noem staat inderdaad in afbeelding 2 en afbeelding 3.

Ik vrees toch dat dit nog even niet gaat werken in deze setup, had wel verwacht dat dit door AVM verholpen was.....

Het zou in Bridged mode ook wel gewoon moeten werken natuurlijk..!?!?
Ik zou eens contact opnemen met AVM en je probleem voorleggen...

https://nl.avm.de/contact

De truc met de gewijzigde configuratie (fb_calcsum.vbs) ga ik ook maar niet meer proberen, die werkt volgens mij alleen op de 7360 met de bijbehorende firmware.
Reputatie 1
Badge +1

.
EDIT: ik zie nu dat op je derde afbeelding wel degelijk bij PC-192-168-178-20 de Arcadyan ontvanger vermeldt staat.
Dat is nieuw voor mij..!

Het ziet op de 7360 niet echt anders uit, dit is een werkende setup.
Reputatie 8
Badge +10
Ik zie dat niet terug op de 7490.
Vreemd...
Is dat de standaard config op de 7360 of een aangepaste..?
Reputatie 1
Badge +1
aangepaste 7360
Reputatie 1
Badge +1
Contact opgenomen met AVM, via de mail het probleem onderbouwd en supportgegevens gegenereerd en mee gemaild.

De meneer vond het vreemd dat het niet werkte en dat lag ook niet in de lijn van zijn verwachtingen, we gaan geduldig wachten op reactie....
Reputatie 8
Badge +10
aangepaste 7360
En heb je de config ook aangepast of proberen aan te passen op die wijze voor de 7581..?
Je zegt dat dat niet lukte maar hij lijkt toch iets meegenomen te hebben omdat je nu de TV-ontvanger wél als lokaal device kan zien waardoor je zou denken dat hij nu toch in Routed Mode staat.

Zo ja, heb je dit gemeld aan AVM..?
Reputatie 1
Badge +1
Dit alles is gemeld aan AVM.

Er zijn geen aanpassingen aan de config gedaan.
-------------------------------------------------------------------
Uit de mail:
Jürgen Wienand (AVM Support)
10 okt. 13:38 CEST

Goedendag meneer de Zeeuw,

Hartelijk dank voor het toesturen van de gevraagde informatie.

We zullen deze met betrekking tot je probleembeschrijving nu analyseren.
Zodra ik nieuwe informatie heb, neem ik contact met je op.

Tot die tijd vraag ik je vriendelijk om geduld.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Reputatie 8
Badge +10
Dit alles is gemeld aan AVM.

Er zijn geen aanpassingen aan de config gedaan.

Oke bedankt.
Laat je het nog even weten als AVM gereageerd heeft..? 👍
Reputatie 1
Badge +1
Helder antwoord, snel vertaald betekent dit dus dat AVM niets kan doen....en er waarschijnlijk niets aan gaat doen in de toekomst.

Het topic uit de link bied weinig soelaas....

13 okt. 12:33 CEST

helaas moet ik u zeggen, dat het bij uw provider allen met
de meegeleverde Router zou gaan.
Ik ben nog even op zoek gegaan en heb misschien iets
interessants voor u gevonden:

https://forum.telfort.nl/internet-267/configuratiebestand-voor-telfort-glasvezel-fritzbox-7490-t-v-v-de-experiabox-v8-53639#post473810

Reputatie 8
Badge +10
Bedankt voor de terugkoppeling.
Daar lijkt het inderdaad op dus dan ga ik zelf wel aan de slag en eerst eens kijken of de reeds bekende aanpassing in de config van Prolution ook wil werken in de Fritz 7490 met OS 6.83.

Wel jammer dat AVM zich weinig aantrekt van de wens van Telfort gebruikers om een, naar mijn mening voor hen, kleine aanpassing te willen doen.
Het iTV VLAN wijzigen zou voor hen toch niet zo'n enorme klus moeten zijn..?
Reputatie 1
Badge +1
Het stukje service van AVM in de vorm van deze VLAN aanpassing zou zeker geen probleem moeten zijn bij modems in deze prijsklasse....
Reputatie 8
Badge +10
Het stukje service van AVM in de vorm van deze VLAN aanpassing zou zeker geen probleem moeten zijn bij modems in deze prijsklasse....
Inderdaad... zij zullen toch ook weten dat steeds meer interactieve TV-diensten via internet aan de TV-ontvanger worden 'aangeboden'.
En daar is toch echt een routed verbinding voor nodig...
Jammer, gemiste kans voor AVM.
Reputatie 1
Badge +1
En na enig klagen vanaf mijn zijde.....

14 okt. 14:06 CEST

sommige dingen willen de Providers gewoon niet.
Het ligt hier niet aan ons, uw Provider is hier de partij die het niet toelaat.
De FRITZ!Box kan heel veel, en bij andere Provider lukt het IP-TV heel goed.
Ik begrijp, dat u iets anders verwacht hebt, maar nogmaals, het ligt echt niet an ons.

Reageer