vraag

Foutmelding ‘Zender niet beschikbaar’

Beunky
Reputatie 1
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
Ik heb een paar maanden geleden mijn oude Telfort abo op glas (met IPTV en internet apart vanuit het Genexis modem) omgezet naar een nieuw abo met IPTV en internet via een ethernetaansluiting. Daarbij heb ik een ExperiaBox V10 gekregen die ik via DMZ heb gekoppeld aan mijn Linksys EA6700. Vanaf die router ging de verbinding via een ethernetkabel naar een managed switch (IGMP snooping aan) in de woonkamer waar de tv-ontvanger (witte afstandsbediening) achter zit. Dit werkte goed, behalve live pauzeren en terugkijken via uitzending gemist.
Sinds een paar dagen heb ik de Linksys vervangen door een Ubiquiti USG (IGMP snooping aan) in combinatie met een Netgear managed switch (IGMP snooping aan) en ik krijg nu steeds de foutmelding ‘Zender niet beschikbaar’ nadat ik een paar seconden beeld en geluid heb gehad. Dit krijg ik bij alle zenders en ik kom er niet achter waar het probleem zit.

Wat ik al heb geprobeerd om het op te lossen in verschillende combinaties (altijd met tv-ontvanger hard resetten door uit en aan te zetten):
1. Modem opnieuw opstarten. Geen verschil.
2. ExperiaBox opnieuw opstarten. Geen verschil.
3. ExperiaBox resetten en DMZ opnieuw instellen. Geen verschil.
4. Andere poort gebruiken op de ExperiaBox, onzin natuurlijk maar om het uit te sluiten toch maar gedaan.
5. Kabel naar de woonkamer rechtstreeks op ExperiaBox aansluiten, dus switch en USG er tussenuit. Krijg ik überhaupt geen verbinding (gedaan na reset en voor opnieuw instellen dmz).
6. Kabel naar de woonkamer rechtstreeks op de USG, dus switch er tussenuit. Krijg ik verbinding met hetzelfde resultaat (zender niet beschikbaar).

Mijn conclusie: het moet haast wel iets zijn in de ExperiaBox of de NT (kan bijna niet). Wie kan me hier mee helpen?

Nog interessant wellicht: ik heb de verbinding getest en ik krijg dan een keurige vlotte interne latency, maar extern zit er wel wat meer lag in. Ik kan niet goed beoordelen of die latency acceptabel is of niet. Waarden:
1. Intern: 0,471 ms
2. Extern: 20,069 ms

Ander punt: ik zou graag de ExperiaBox er uit gooien, maar dan moet ik hardcoded in de USG aan de slag (met een Config.json bestand) en ik krijg het niet voor elkaar om die goed te krijgen met de info die ik op het internet heb gevonden. Ik heb een kant en klare Config.json gevonden die geschikt is voor KPN, maar door PPOE vs IPOE bij Telfort krijg ik die niet goed ingesteld. Alleen internet (dus vlan 34) werkt wel perfect, maar dat is natuurlijk niet wat ik wil. Als iemand me kan helpen met hoe ik dat voor elkaar krijg zou dat helemaal super zijn, ik ben niet zo blij met de ExperiaBox.

7 Reacties

Galdor68
Of dit ermee te maken heeft weet ik niet maar KPN had of heeft een storing op hun tv platform. Daar kunnen ook Telfort klanten last van hebben zelfde platform.
Rozemarijn - Telfort
Reputatie 2
Badge +3
Hi Beunky, dat is natuurlijk helemaal niet mooi! Hoe lang heb je dit probleem nu? Heb je dit probleem ook wanneer je alles weer aansluit voordat je deze problemen kreeg? Wat ik vooral gek vind, is dat het niet direct werkt op de Experiabox, dus daar lijkt sowieso iets niet goed te gaan. Er waren inderdaad de afgelopen week problemen op het iTV platform, dus het kan zijn dat het hier iets mee te maken heeft. Je hebt dus de apparaten die je aan het thuisnetwerk hebt toegevoegd één voor één uitgezet? Heb je in de tussentijd d.m.v. het aanzetten van interactieve TV kunnen controleren of het beeld na circa 5 minuten nog steeds de pop-up weergeeft?

Zou je de standaard gateway in de tv-ontvanger willen controleren? Om dit te checken kun je deze stappen doorlopen:

• Schakel de TV-ontvanger uit met de schakelaar achterop of haal de stekker eruit
• Wacht 10 seconden en schakel de tv-ontvanger weer in
• Druk zodra er '0P' verschijnt op het display kort op de 'stand-by' knop van de TV-ontvanger
• Navigeer naar 'Systeem informatie' door telkens kort op de 'stand-by' knop van de TV-ontvanger te drukken
• Selecteer 'Systeem informatie' door 3 seconden de 'stand-by' knop in te drukken
• Controleer of het veld 'Standaard gateway' gevuld is met 192.168.2.254

Is dit veld met een ander IP-adres gevuld, dan zit er een ander DHCP apparaat in het netwerk die dit probleem veroorzaakt.

Ik hoor graag wat de uitkomst is!
Beunky
Reputatie 1
Rozemarijn - Telfort schreef:

Hi Beunky, dat is natuurlijk helemaal niet mooi! Hoe lang heb je dit probleem nu?

Dit probleem heb ik vermoedelijk sinds ik een nieuwe router heb, maar ik kan niet uitsluiten dat ik dit met de oude Linksys router ook al had. Wij kijken erg weinig tv namelijk.
Overigens had ik al sinds ik de ExperiaBox heb problemen met terugkijken en pauzeren.

Heb je dit probleem ook wanneer je alles weer aansluit voordat je deze problemen kreeg?

De Linksys router heb ik niet meer, dus dat kan ik niet testen.

Wat ik vooral gek vind, is dat het niet direct werkt op de Experiabox, dus daar lijkt sowieso iets niet goed te gaan.

Eens, dat was ook mijn verbazing.

Er waren inderdaad de afgelopen week problemen op het iTV platform, dus het kan zijn dat het hier iets mee te maken heeft.

Ik heb net gecheckt, maar de problemen heb ik nog steeds.

Je hebt dus de apparaten die je aan het thuisnetwerk hebt toegevoegd één voor één uitgezet?

Ja.

Heb je in de tussentijd d.m.v. het aanzetten van interactieve TV kunnen controleren of het beeld na circa 5 minuten nog steeds de pop-up weergeeft?

Ja, heb ik gecontroleerd, maar helaas blijft de pop-up weergegeven worden.

Zou je de standaard gateway in de tv-ontvanger willen controleren? Om dit te checken kun je deze stappen doorlopen:

• Schakel de TV-ontvanger uit met de schakelaar achterop of haal de stekker eruit
• Wacht 10 seconden en schakel de tv-ontvanger weer in
• Druk zodra er '0P' verschijnt op het display kort op de 'stand-by' knop van de TV-ontvanger
• Navigeer naar 'Systeem informatie' door telkens kort op de 'stand-by' knop van de TV-ontvanger te drukken
• Selecteer 'Systeem informatie' door 3 seconden de 'stand-by' knop in te drukken
• Controleer of het veld 'Standaard gateway' gevuld is met 192.168.2.254

Is dit veld met een ander IP-adres gevuld, dan zit er een ander DHCP apparaat in het netwerk die dit probleem veroorzaakt.

Ik hoor graag wat de uitkomst is!

Hier staat (uiteraard) de standaard gateway van mijn netwerk, niet de standaard gateway van de ExperiaBox.
Ik heb net nog even gecheckt wat er staat als ik rechtstreeks aansluit, dan is het wel de standaard gateway.
Overigens doet ie het nu wel als ik hem rechtstreeks op de ExperiaBox aansluit.
Voor de helderheid: ik had dit ook in de situatie met de Linksys. Daar was de standaard gateway ook de netwerk gateway en niet de ExperiaBox gateway.
Dit zou ook geen probleem mogen zijn naar mijn idee, juist omdat de ExperiaBox er gewoon tussen zit.
Rozemarijn - Telfort
Reputatie 2
Badge +3
Dank je wel voor je reactie! Fijn om te horen dat het nu direct op de Experiabox wel werkt. Je krijgt dan dus geen foutmelding meer begrijp ik? Zelf heb ik geen ervaring met het gebruik van een Ubiquiti, omdat we dit vanuit Telfort niet ondersteunen. Ik hoop dat iemand anders een gouden tip heeft. @Babylonia, @Enterprise of @Galdor68, hebben jullie ideeën?
Beunky
Reputatie 1
Het klopt dat ik geen foutmelding meer krijg. Ik moet nog wel checken of terugkijken het wel doet.
Rozemarijn - Telfort
Reputatie 2
Badge +3
Dat is fijn om te horen Beunky! Houd je me op de hoogte?
Beunky
Reputatie 1
Zeker, ik hoop het vandaag te kunnen testen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)