beantwoord

Foutcode 143 bij TV op zolder

• 10 december 2019
  • 99 reacties
  • 1012 keer bekeken

Reputatie 1

Ik kan sinds een aantal weken geen TV meer kijken op mijn kamer. Ik krijg telkens de foutcode ‘143’.

De situatie is als volgt: op de begane grond staat in de meterkast het modem. Dit is een Experia Box v8. 

Op mijn zolderkamer heb ik een Wifi Versterker van Arcadyan. 1 wit kabeltje met een geel uiteinde gaat van die Wifi Versterker naar de TV ontvanger. In de Wifi Versterker zit ook nog een grijze kabel en die gaat door de vloer heen helemaal naar beneden (naar het modem lijkt mij?) 

Ik heb al van alles geprobeerd: stekker van modem eruit en erin gedaan (werkt niet), stekker van Wifi Versterker eruit en erin (werkt een paar minuten en daarna springt de TV weer op foutcode 143), ik heb alle andere kabels eruit en erin gedaan maar niets helpt. 

De TV in de woonkamer en op de eerste verdieping doen het prima. Wat kan ik het beste doen? 

icon

Beste antwoord door jimny 19 december 2019, 20:21

Beide experia Wifi's bekabeld aansluiten nr 1 vlakbij het modem en nr 2 op zolder  aansluiten met de grijze kabel die er al ligt en dan gaat het als de brandweer ook met de Wifi

Bekijk reactie

99 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @timdekkers96, welkom hier. 

Ik lees foutcode 143. Dat is niet zo fijn. Alleen waar gaat het mis? Ik begrijp dat je de tv-ontvanger op het modem hebt aangesloten via de WiFi versterker, dat klopt toch? Wat voor type is dat?

En heb je de tips op deze pagina al eens doorgelopen? 

Reputatie 1

Hoi @Bart - Telfort,

Ja inderdaad, vanaf de tv-ontvanger loopt een kabel naar de Wifi versterker en vervolgens loopt er van de Wifi versterker weer een kabel door de vloer heen helemaal naar beneden naar de meterkast in het modem. 

De Wifi Versterker is een ‘Arcadyan Wifi Versterker Dual Band concurrent 2,4/5GHz AC’. (Dit staat onderop haha).

Die tips heb ik toevallig gisteren eens doorlopen, maar heeft er niet voor gezorgd dat hij het weer doet. 

Reputatie 8
Badge +11

Het heeft wel altijd goed gewerkt? Ik vermoed namelijk dat de versterker de boosdoener is. Zou je de kabel van beneden die nu de WiFi versterker in gaat een rechtstreeks op de ontvanger willen aansluiten? Dus zonder versterker. Heb je dan wel tv?

Reputatie 1

Hoi @Bart - Telfort,

Heb de kabel nu eens direct aangesloten en de TV doet het weer perfect. Dankjewel!! 

Het grote nadeel is nu wel dat ik géén Wifi heb meer op mijn zolderkamer. Daarvoor heb ik destijds een Wifi versterker besteld en die heeft een monteur aangesloten. Ik zou dan een 2,4 ghz en 5 ghz wifi kanaal hebben op mijn zolderkamer, maar eigenlijk werkte het vanaf het begin al heel wisselvallig, dan wel.. dan niet etc. Zat dan vaak toch maar op 4G maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. 

Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Hoe is de snelheid via die kabel die nu naar de tv ontvanger gaat, komt dat in de buurt van wat er geleverd wordt? Mogelijk helpt het kiezen van een ander kanaal. De versterker een fabrieks reset geven kan ook helpen.

Reputatie 8
Badge +17

Normaal gesproken sluit je beneden het modem aan en van daaruit plug je in een lan poort van je modem de kabel in die naar boven gaat in de gele aansluiting van  je versterker en dan druk je op de wps knop van de versterker en heb je prima wifi en vanaf de versterker een lan kabeltje naar de tv ontvanger 

Reputatie 1

Hoi @Galdor68, @jimny 

Cc: @Bart - Telfort 

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat die snelheid is, ben een redelijk leek op dit gebied. :grimacing:

Ik heb eens ingelogd via mijn laptop op de Wifi Versterker en heb een gereset gedaan naar fabrieksinstellingen. Dat heeft héél goed gewerkt! Ook de televisie doet het gewoon (ook al zit de Wifi versterker nu wel ‘tussen’ het modem beneden en de tv ontvanger in)

Heel erg bedankt!

De situatie nu:

Normaal gesproken brandde er altijd zowel een oranje lampje als een blauw lampje op mijn DualBand Wifi versterker van Arcadyan. Na de reset naar fabrieksinstellingen branden ze nu allebei blauw. Voorheen had ik een Wifi netwerk beneden, en dan op mijn zolderkamer één van 2.4 GHz en één van 5 GHz (in totaal 3 wifi kanalen dus). Dit werkte nooit goed en continu lagen die Wifi kanalen eruit (lees: ze deden het gewoon niet). De monteur zei destijds dat een 5 GHz verbinding altijd sneller werkt maar dat ik ook prima op 2.4 GHz kon internetten etc. op mijn zolderkamer.

Nu na deze reset naar fabrieksinstellingen zijn die twee wifikanalen niet meer te vinden als je naar Wifi kanalen gaat zoeken. Het wifikanaal ‘van beneden’ is nu ook perfect op mijn zolderkamer (normaal was dit nooit mogelijk en zat ik gewoon op 4G). Was dit eigenlijk ook niet gewoon de bedoeling van een wifi versterker en heeft die monteur het destijds héél omslachtig gemaakt?!

Als ik op een soort Wifi Analyzer programma kijk op mijn laptop zie ik nog wél 3 wifi kanalen staan, alleen hebben ze nu allemaal dezelfde SSID als het wifikanaal beneden. Wat houd die informatie nou precies allemaal in? (zie bijgevoegde afbeeldingen)

Reputatie 1

Hoi @Galdor68@jimny 

Cc: @Bart - Telfort 

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee wat die snelheid is, ben een redelijk leek op dit gebied. :grimacing:

Ik heb eens ingelogd via mijn laptop op de Wifi Versterker en heb een gereset gedaan naar fabrieksinstellingen. Dat heeft héél goed gewerkt! Ook de televisie doet het gewoon (ook al zit de Wifi versterker nu wel ‘tussen’ het modem beneden en de tv ontvanger in)

Heel erg bedankt!

De situatie nu:

Normaal gesproken brandde er altijd zowel een oranje lampje als een blauw lampje op mijn DualBand Wifi versterker van Arcadyan. Na de reset naar fabrieksinstellingen branden ze nu allebei blauw. Voorheen had ik een Wifi netwerk beneden, en dan op mijn zolderkamer één van 2.4 GHz en één van 5 GHz (in totaal 3 wifi kanalen dus). Dit werkte nooit goed en continu lagen die Wifi kanalen eruit (lees: ze deden het gewoon niet). De monteur zei destijds dat een 5 GHz verbinding altijd sneller werkt maar dat ik ook prima op 2.4 GHz kon internetten etc. op mijn zolderkamer.

Nu na deze reset naar fabrieksinstellingen zijn die twee wifikanalen niet meer te vinden als je naar Wifi kanalen gaat zoeken. Het wifikanaal ‘van beneden’ is nu ook perfect op mijn zolderkamer (normaal was dit nooit mogelijk en zat ik gewoon op 4G). Was dit eigenlijk ook niet gewoon de bedoeling van een wifi versterker en heeft die monteur het destijds héél omslachtig gemaakt?!

Als ik op een soort Wifi Analyzer programma kijk op mijn laptop zie ik nog wél 3 wifi kanalen staan, alleen hebben ze nu allemaal dezelfde SSID als het wifikanaal beneden. Wat houd die informatie nou precies allemaal in? (zie bijgevoegde afbeeldingen)

Te vroeg gejuicht.. helaas..

Zowel televisie als internet doet het op zolder niet meer. Balen.

Dat houd in dat jouw Experia Wifi toestel(zwart vierkant 2 aansluitingen) de laatste firmware heeft gekregen. En mogelijk nu voor jouw situatie beter werkt, voorheen kon je twee verschillende namen per band instellen dat kan niet meer. Vermoedelijk was de experia wifi niet optimaal ingesteld.

2,4 ghz heeft een grotere reikwijdte 5 ghz kan met hogere snelheden overweg daar komt het op neer in het kort.

Meer over deze update kan je op het KPN forum lezen.

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-wifi-update-1-00-26v3-484206

Wil je de snelheid meten dan is www.speedtest.net een prima site.

Oeps lees zojuist je aanvulling dat is jammer. Grote kans dat de twee lan aansluitingen defect zijn of een van de twee, kan ook nog het korte kabeltje tussen de versterker en de ontvanger zijn.

Wat voor waardes zie je in de v8 via 192.168.2.254 kan je daarop inloggen.

Reputatie 1

@Galdor68 

Ik heb zelf alleen dit modem (zie afbeelding), of geld die update daar ook voor?

Reputatie 1

Ik kan inloggen via 192.168.2.254. Welke waardes bedoel je precies? Op deze pagina staat namelijk enorm veel informatie.

De update is voor deze versterker. Het gaat om de waardes op de dsl status pagina, (tenzij het om een glasvezel verbinding gaat). Onder andere de actual en attainable rate. Begrijp ik het goed wifi werkt niet meer en tv niet?

Zou je die Speedtest kunnen en willen doen.

Reputatie 1

@Galdor68 

Aha. Maar die versterker heb ik ook niet. Ik heb onderstaande versterker.

Ik heb even die waardes bekeken en heb een screenshot gemaakt. TV doet het op zolder niet meer en Wifi erg slecht.

Hierbij de speedtest, werkt echt totaal niet..

..als ik één verdieping lager dezelfde test doe ziet het er al heel anders uit:

Mooi dat is het oude model versterker deze heeft 4 aansluitingen. Die heeft bij mijn weten geen update gehad dat na de reset je nog maar 1 netwerknaam hebt is mij een raadsel. Dat zal ongetwijfeld de fabrieks instelling zijn.

Heb je die snelheden bedraad gemeten, als dat bedraad is dan zal boven de tv nooit werken die snelheid is te laag. Wat haal je boven zonder de versterker?

Nog 1 vraag wat is de snelheid die je binnen moet krijgen

Eventueel hier te achterhalen. https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/

Reputatie 1

Bedraad in de zin van of mijn laptop bedraad is aangesloten terwijl ik die speedtest deed? In dat geval nee.

Dit is wat ik binnen moet krijgen als ik mijn gegevens invul:

Boven op zolder zonder de versterker haal ik dit:

Dat is dan net genoeg voor alleen TV of alleen internet. Inderdaad bedoelde ik de lan kabel in de laptop is dat deze laatste meting?

Er is max 200Mb leverbaar, klopt het dat je (de abonneehouder)100Mb afneemt.

Het lijkt er in mijn ogen op dat de v8 wel de goede snelheid binnen krijgt maar de bedrading een kink heeft waardoor dit niet goed verder komt. Ik denk niet dat de versterker op zich het probleem is het zal het totaal traject zijn.

Er is nog een test nodig en nuttig om een en ander uit te sluiten verbind de laptop direct met de v8 met een kort kabeltje en voer de speedtest nog eens uit en eventueel ook via wifi direct naast de v8.

Reputatie 1

Nee deze laatste meting was zonder LAN kabel. Volgens mij kan dat bij mijn Macbook ook niet.

Pff, ik heb echt geen flauw idee. Waar zou ik dat kunnen zien? Nogmaals ik ben een redelijk leek op dit gebied haha. 

Dus misschien een kabel vervangen?

Ik had mijn voorlaatste reactie nog aangevuld dat word dan een wifi test naast de v8, begrijp ik het nu goed met de versterker meet je een lagere snelheid dan zonder? Voor een mac book heb je dacht ik een usb  ethernet adapter nodig.

Het ziet er inderdaad naar uit dat de grijze kabel vervangen de oplossing kan geven.

Reputatie 1

Ik heb nu een windows laptop meegenomen naar zolder. De grijze kabel is doorgetrokken vanuit onze meterkast naar mijn zolderkamer. Die kabel heb ik nu op deze andere laptop aangesloten (deze laptop heeft wel een poort waar die kabel in kan).

Ja inderdaad, met meet ik lager dan zonder…

Dit is de speedtest met laptop op zolder die direct aangesloten zit op de kabel van het modem. Ik heb zelf geen kort kabeltje dus ik kan ook niet naast de meterkast gaan staan om dit te testen.

Resultaat: 

Dat zijn prima waarden. Ik ben niet op de hoogte van de instelmogelijkheden van de witte versterker. Ik vrees dat deze of niet correct is ingesteld aan de andere kant als de tv ontvanger met de versterker niet of niet goed werkt en de wifi zo belabberd is kan ik bijna niet anders denken dan dat de versterker aan vervanging toe is.

Het lijkt mij dat we genoeg hebben getest zo. Met bedraad die waarden en via de versterker zo laag dat is simpelweg niet goed, in mij ogen moet je hoger uitkomen dat laat die analyzer wel zien. Er is nog een mogelijkheid is er verschil via wifi met de versterker tussen de mac en de windowsmachine, het wifideel van de mac kan defect of niet goed ingesteld zijn hoewel de meting op de 1e verdieping dat lijkt tegen te spreken.

Reputatie 8
Badge +17

Druk het grijze knopje op de WiFi versterker eens in en als je dat gedaan hebt even wachten totdat beide ledjes blauw zijn

Druk het grijze knopje op de WiFi versterker eens in en als je dat gedaan hebt even wachten totdat beide ledjes blauw zijn

Helpt dat ook voor de lan aansluitingen? Los van de wifi heeft de tv ontvanger blijkbaar ook problemen met deze versterker er tussen?

Reputatie 8
Badge +17

@Galdor68 ik heb dezelfde WiFi versterker en de LAN poorten werken prima, het zou kunnen dat de UTP kabel defect is of niet juist is aangesloten vanaf het modem naar de gele LAN poort van de versterker, als de WPS knop niet werkt dan is de volgende optie om beneden te testen met een korte UTP kabel.

Maar de aansluiting heeft het even gedaan dus of het aan de grijze kabel ligt is moeilijk te zeggen omdat de laptop wel signaal krijgt volgens de speedtest , voor hetzelfde is het de tv ontvanger

De ontvanger direct op de kabel lijkt ook goed te werken. Ik ga ervan uit dat je het hele topic meegelezen hebt.

https://forum.telfort.nl/tv-338/foutcode-143-bij-tv-op-zolder-85537?postid=716660

De topic starter moet het blijkbaar toch in de versterker zoeken, bedraad is de laatst gemeten snelheid prima zeer vreemd dat dit via wifi niet benaderd wordt. Een gesleten connector is niet uit gesloten. 

Ps @timdekkers96 van de tv ontvanger naar de versterker gebruik je toch een kortere kabel mogelijk heeft die een defect. Dat verklaart niet de wifi snelheid wel een aanknoop punt. Wissel eens met een van de 4 aansluitingen.

Reputatie 8
Badge +17

Volg dit topic nauwkeurig @Galdor68 en het is een puzzel vooral omdat het kortgeleden prima heeft gewerkt al was dat niet al te lang

Reageer