Firmware 7.3.83_5 KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik eigen routers

  • 22 november 2019
  • 41 reacties
  • 1910 keer bekeken

Reputatie 8

Maar even een eigen onderwerp gestart n.a.v. de laatste firmware update voor TV-ontvangers die nu net wordt voltrokken en in batches komende week/weken bij gebruikers wordt gepusht.
Betreft firmware update 7.3.83_5
Twee dagen terug door Telfort “terloops” aangekondigd < HIER >

Bij dat onderwerp reeds problemen aangeroerd door een gebruiker van een eigen router.

Gebruik “eigen router”:
Het gaat hierbij in dit onderwerp om het gebruik van een „eigen router“ als vervanging van de Experia Box. Uit te splitsen in routers die „routed mode“ ondersteunen (daar heeft het mogelijk geen merkbaar effect), en routers die dat niet ondersteunen, en een instelling gebruiken waarbij één of twee LAN poorten een zogenaamde TV "bridge" instelling gebruiken voor het IPTV signaal.

Die update heeft veel meer gevolgen dan KPN/Telfort ons doen willen laten geloven voor gebruikers met een eigen router van het laatst genoemd type, door Telfort omschreven als:

“...een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd achter de schermen,
welke geen invloed hebben voor jullie als gebruiker.“

 

“Routed mode” versus “bridge mode” op enkele LAN-poorten:
Zelf gebruik ik een Synology router als vervanging van de Experia Box.
Die mist de zogenaamde "routed mode" functionaliteit. Slechts een paar merken/typen ondersteunen die “routed mode” wel (zoals modellen van Fritzbox en DrayTek).
Bij routed mode kun je een TV-ontvanger op elke LAN-poort aansluiten van de router, waarbij over  die poorten zowel het internet signaal wordt gestuurd, als het IPTV signaal voor de TV-ontvanger.

“Bridge mode” op één op twee LAN-poorten:
Buiten die modellen zijn er meer router types waarbij net als de Synology router één of twee LAN poorten in een "bridge" instelling mogelijk is voor het IPTV signaal. Ik vermoed dat er relatief bij gebruikers meer routers van dit laatste type in gebruik zijn, dan een Fritzbox of DrayTek.

Die „bridged“ niet „routed mode“ gaf eerder wel een aantal beperkingen op een deel van de functies. Het gedeelte "Apps op TV" (eerder vernoemd als "Meer TV") ontbrak, en daarmee de mogelijkheid van het gebruik van spelletjes, en “haardvuur”, en bijv. Netflix rechtstreeks via de TV-ontvanger. Mensen die deze "gadget apps" en Netflix niet gebruikten, tilden er niet zo zwaar aan.

Niets meer in te stellen (instellingen menu is volledig verdwenen):

Maar nu met die laatste update zijn alle andere functies via de "menu"-knop ook verdwenen.
Ook functies om geluid -stereo vs. dolby-  en -beeldesolutie- zijn niet meer in te stellen, of bijv. een lijstje met eigen keus aan TV-kanalen, zijn niet meer bereikbaar.
Dit alles is in het geheel niet meer mogelijk !!

Die worden na de update allemaal naar "standaard waarden" gezet. Waaronder "Stereo geluid" en een beeldresolutie van 720p. (Ontdekt in het „magere geluid“ uit mijn audio installatie en erna de Experia Box weer te hebben terug gehangen).

Dat wordt nu knap vervelend.

Alleen een eerder eenmaal ingestelde keus aan zenderlijsten via aansluiting van de "Experia Box", zijn achteraf nog wel op te roepen via de knop met "blauw rondje".

KPN “dwingt” hun apparatuur te moeten gebruiken:
Men dwingt de gebruiker nu feitelijk om willens en wetens de eigen KPN/Telfort Experia Box te moeten gebruiken, om nog "fatsoenlijk" gebruik van de opties van hun TV-diensten gebruik te kunnen maken. Precies tegenovergesteld aan wat de Europese wetgeving beoogt in een vrije markt in het gebruik van routers en eindapparatuur.

Dit behelst veel meer dan even "een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd achter de schermen”.

Zonder officiële aankondiging via mail of anderzijds "ruim van tevoren”, gewoon van het ene op het andere moment wordt je daar mee geconfronteerd. Onbeleefd, zonder enig respect voor klanten die “andere routers” gebruiken vind ik deze actie van KPN. In mijn beleving zelfs “achterbaks”.

Ik heb de Synology router maar weer als 2e router in een "NAT achter NAT" set-up aangesloten.
(Dat beperkt weer de VOIP mogelijkheden op eigen VOIP apparatuur,
 ----> doorschakelen en in de wacht zetten is niet meer mogelijk,
omdat KPN/Telfort apparatuur niet voldoet aan de wet op netneutraliteit. Waarom zie HIER).

Mogelijk alleen routers die "routed mode" wel ondersteunen, zullen nog gebruikt kunnen worden?


41 reacties

Reputatie 8
Badge +11

We hebben veel gebruikers inderdaad en het overzetten is meer werk dan een enkele muisklik. Gelukkig worden alle deze handelingen gepland en uitgevoerd door mensen die weten wat ze doen, dus dat gaat helemaal goed komen ergens later in 2020 :slight_smile:

Reputatie 8

Telfort VDSL en glasvezel netwerken maken van dezelfde VLAN’s gebruik.

En er zijn ongeveer 1,5 miljoen Telfort klanten. (Dus “los” van "KPN” klanten).

1,5 miljoen Telfort klanten nog dsl en glasvezel samen? Het gaat er niet om hoe ik er over denk. Het gaat erom hoe KPN er over denkt en dat is vaak vrij gemakkelijk.

Ik vraag enkel hoe doen ze dat vlan zouden veranderen niks meer niks minder, enkel de methode interesseert me.

Reputatie 8

Kortom dat verhoudings gewijs handjevol Telfort klanten andere instellingen door de strot duwen zal voor KPN geen probleem zijn, niet veel anders dan de oud glasvezel klanten verplichten om over te stappen naar het nieuwe glasvezel of van provider wisselen.

Dat “handjevol” Telfort aansluitingen, om dat over te zetten naar “KPN” instellingen
zijn er 1,5 MILJOEN !! Zoals gezegd, je denkt er veel te lichtvaardig over.

Welke problemen in het afgelopen jaar voorbij zijn gekomen van “oud glasvezel” naar nieuw glasvezel, daar staat het forum vol mee. Dat was echter een fractie van die 1,5 miljoen.

Kun je nagaan, als je wel met die 1,5 miljoen begint.

Het veranderen van vlan nr xx naar vlan nr yy zal in mijn ogen niet veel verschillen van hoe je dat op een consumenten switch doet dat is hoe ik het bedoelde blijkbaar kwam dat niet zo over. De verdere mogelijke gevolgen zijn mij ook wel duidelijk, mij ging het enkel om de pracktische uitvoering. Van die duizenden aansluitingen zijn lang niet allemaal Telfort klanten het overgrote deel zal al KPN klant zijn en of van andere providers. Kortom dat verhoudings gewijs handjevol Telfort klanten andere instellingen door de strot duwen zal voor KPN geen probleem zijn, niet veel anders dan de oud glasvezel klanten verplichten om over te stappen naar het nieuwe glasvezel of van provider wisselen.

 

 

Reputatie 8

Met de bewoording “consumenten switch” zette je me op het verkeerde been.

De switches in wijkkasten zullen mogelijk “per wijkcentrale” op afstand worden beheerd?
Maar wil niet zeggen dat men dat “zomaar eventjes” anders instelt. Daar denk je veel te lichtvaardig over. Er zijn per wijkcentrale een aantal duizenden aansluitingen. Men moet rekening houden met alarmcentrales, bedrijfsleven, overheids- en zorginstellingen, wat erop aangesloten is, wat je niet zomaar even omgooit. Dat moet zonder storingen door kunnen blijven lopen.

We praten langs elkaar op lijkt het.

Het omzetten van de telfort klanten naar de kpn instellingen lijkt mij geen rocket sience, Ik doel hiermee op de switches in de pop's en dsl straat kasten en verder achterliggend dat is toch niet meer dan op afstand software matig beheren. 

Reputatie 8

Is dat dan niet gewoon software matig niet veel anders dan een vlan instellen op een consumenten switch?

Een “consumenten” switch zou ik het niet willen noemen.
Bij die modellen die doorgaans hier op het forum de revue passeren, m.b.t. IGMP Snooping, dat soort switches hebben eigenlijk net te weinig functies aan boord. Zou je misschien meerdere switches moeten combineren? Dat is ook niet wenselijk, alleen om VLAN’s in een juiste set-up te krijgen.

De “duurdere”  --niet consumenten--  switches met layer 3 functionaliteiten, zijn wel geschikt.
Maar zijn eigenlijk te complex om het onder consumenten producten te laten scharen.
Daar komt de gemiddelde consument niet aan uit om dat in te stellen.

Is dat dan niet gewoon software matig niet veel anders dan een vlan instellen op een consumenten switch?

Lijkt mij niet zo heel spannend en gecompliceerd.

Tja er wordt juist geclaimd dat KPN die gegevens voor de instellingen zelf aan AVM heeft doorgegeven.

We zullen het wel zien, in ieder geval is het kunnen gebruiken van de KPN apps is voor mij al een teken dat de migratie al in een ver stadium is. Mogelijk testfase maar toch. Administratief is het nog minder ver we kunnen nog geen producten aan de Mijn KPN app toevoegen.

 

Reputatie 8

de KPN profielen in de fritzbox zou daar een aanwijzing voor

Lijkt me dat daar weinig aanwijzing voor is?  Fritzbox gebruikt veel meer profielen.
Met of zonder feitelijke uitwisseling van informatie met providers door bijv. reverse engineering met de hulp van daadwerkelijke gebruikers. Zo'n halszaak is het namelijk niet om dit soort data boven tafel te krijgen en de instellingen vast te leggen in een profiel. Het Telfort profiel zit er toch ook bij?

In mijn “Taiwanese” Synology router, staan ook de profielen van XS4ALL en Vodafone.
(Vodafone met de Nederlandse spelling, niet Vodaphone). Ik geloof echt niet dat Synology zelf contacten heeft gezocht met Nederlandse providers voor uitwisseling van info.

Overigens is het manueel instellen bij een Synology router een fluitje van een cent.
(Telfort, KPN, T-Mobile… het maakt allemaal niet zoveel uit. Het laat zich simpel instellen).
Alleen helaas nu wel de beperking van een bridged mode op LAN-poorten, die niet goed meer werkt met de TV-ontvangers  van Telfort en KPN.

Aanvankelijk stond er in de planning van Synology nieuwe firmware met uitgebreide VLAN instellingen (eind 2018 aangekondigd). Maar de introductie ervan loopt kennelijk vertraging op.
 

Of de vlans gaan veranderen dat betwijfel ik. Ik ga er wel vanuit dat de Telfort klanten dezelfde instellingen zullen gaan gebruiken die KPN hanteert.

Ik denk hooguit als je een nieuw abonnement aangaat, men dat meteen omzet?
Niet “en masse”, dat levert beslist teveel problemen op, tegenover een geleidelijke overgang.

En als het in de bedoeling zou zitten om TV alleen via het internet-kanaal te leveren, zou ik als organisatie helemaal geen tussentijdse omwisseling meer maken KPN versus Telfort  met VLAN's.

Er gaan hoe dan ook geruchten dat er binnenkort al een vrijere keuze gaat komen de KPN profielen in de fritzbox zou daar een aanwijzing voor zijn en als we de bron mogen geloven dan komt KPN met toegang tot de sip instellingen zoals XS4ALL dat verschaft. 

Of de vlans gaan veranderen dat betwijfel ik. Ik ga er wel vanuit dat de Telfort klanten dezelfde instellingen zullen gaan gebruiken die KPN hanteert.

Krijgen dsl klanten nu ook compensatie dacht het niet die zijn zelfs met name nieuwere klanten tot wel tien euro in prijs omhoog gegaan. Het verschil wat er ooit was in de prijs  tussen dsl en glasvezel.

 

 

 

Reputatie 8

Aanvullend….

Wat evt. wel zou kunnen, is dat KPN/Telfort in de voorbereiding zit om helemaal af te stappen van een gemixte "routed mode” (via twee verschillende VLAN's) van hun TV-boxen?
En TV streaming-diensten alleen nog via internet zou aanbieden?
Dan zijn er ook helemaal geen problemen meer welke modem/router men aansluit.

Voor VDSL dan wel een type welke een ingebouwd modem-deel heeft.
Voor glasvezel is dan elk type router in te zetten.

De opmars naar een vrije router keus??

Omdat bij glasvezel de TV-stream dan wel weer van de internet snelheid afgaat, zou men dat wel moeten compenseren door voor hetzelfde abonnementsgeld een hogere snelheid aan te bieden.


Bijkomend voordeel is dat er makkelijker ook alternatieve media-boxen of de functies van Smart TV ingezet zouden kunnen worden om de TV streaming-diensten af te kunnen werken, (met een wat beter uitgewerkte app dan wat men nu aanbiedt voor TV via internet).
Ben je niet meer afhankelijk van een “KPN / Telfort” TV-ontvanger.
(Die zou feitelijk helemaal niet meer geleverd te hoeven worden → goedkoper abonnement ? )

Reputatie 8

Het punt is dat wij tot enkele weken terug niet van de KPN tv apps en site  gebruik konden maken met dezelfde abonnee nummer en pincode die we voor de tv ontvanger gebruiken.

Een koppeling van een abonneenummer bij een “internet” app is relatief vrij eenvoudig om dat administratief door te voeren. Bij apps als Netflix, Disney+ etc. om dat te activeren, is ook alleen een kwestie van de app downloaden en een geldend account met inloggegevens invoeren. Daarbij hoeven geen aanvullende VLAN instellingen in routers ingesteld te worden.
 

Overigens bij het KPN netwerk speelt precies dezelfde problematiek als bij Telfort aangaande de “bridge” mode versus “routed mode” voor een TV-ontvanger. Dus maakt daarin geen verschil in werking en tekortkomingen die mensen met eigen routers met alleen bridge mode ervaren.

Het verschil wat betreft de bandbreedte is me bekend. Ook dat apps tot op zekere hoogte grensoverschrijdend werken.

Het punt is dat wij tot enkele weken terug niet van de KPN tv apps en site  gebruik konden maken met dezelfde abonnee nummer en pincode die we voor de tv ontvanger gebruiken. Dat zegt mij dat er achterliggend toch al wijzigingen zijn aangebracht.

 

Ik vroeg mij daarom af of dit in de overige verbindingen doorwerkt zeker omdat voor apps op tv het internet vlan wordt gebruikt. Ik ga in je uitleg mee maar toch heb ik het vermoeden dat die veranderingen juist wel in gang zijn gezet ervan uitgaande dat dit software matig op afstand kan.

Reputatie 8

Dat is juist het verschil in het gebruik van een TV-ontvanger, en het gebruik van “internet” apps.

Gebruik van TV apps van bijv. Duitse, Belgische en Franse zenders, kan ik hier ook ontvangen.
(Die heb ik bijv. geïnstalleerd op mijn NVDIA Shield Pro mediaplayer).
Er lijkt een tendens gaande te zijn dat TV-streams meer en meer via het “gewone” internet platform bereikbaar zijn.

Als je een glasvezel abonnement hebt, gaat het bij een “internet” stream, dan wel van de bandbreedte af van je normale internet connectie. De KPN/Telfort oplossing via een TV-ontvanger box (en bij andere providers met een TV-box), is dat via die VLAN’s juist gescheiden, en gaat een TV-stream niet van je normale internet connectie af.

Ok dat neem ik aan, Ik zag dit als mogelijke oorzaak. Op basis van het kunnen inloggen in de KPN apps.

Reputatie 8

Vermoedelijk dat de vlan's op 6 en 4 moeten worden ingesteld.
De KPN iptv vlan 4 en de internet vlan 6.

Nee, want er is achterliggend nog steeds een verschil in de “bestaande” abonnementen tussen Telfort en KPN, en daarmee gerelateerd de firmware versies in de modem/routers die beide verschillende platformen onderscheiden. De firmware van de modem/routers is niet veranderd, maar die van de TV-ontvanger.

KPN gebruikt een PPPoE instelling (met een inlognaam en wachtwoord voor de internet connectie).
VLAN 6 voor internet en VLAN 4 voor TV

Telfort gebruikt een “automatische” verbinding zonder inloggegevens om een IP-adres op te halen.
VLAN 34 voor internet en VLAN 4 voor TV

Als je VLAN 6 gaat instellen met een “Telfort” abonnement, heb je géén internet. (En van daaruit ook géén menu opties bij een TV-ontvanger, omdat die via het internet VLAN wordt opgehaald).
 

Om een dergelijke transitie van “Telfort” naar een “KPN” platform ook technisch gezien om te werken kost veel meer dan zomaar eventjes een andere firmware in een modem/router pushen. Ook de achterliggende systemen en bijv. switches in wijkcentrales moeten dan worden omgezet.
Voor pakweg 1,5 miljoen Telfort abonnees, doet men dat echt niet van de ene op de andere dag.
Als men het technisch “als geheel” al zou willen omzetten, dan gaat zoiets in “batches”.
 

De reden van mijn veronderstelling  is het punt dat we  nu ook de KPN itv apps op mobiel en smart tv kunnen gebruiken.

Dat heeft er helemaal niets mee te maken.
Apps via internet zijn niet afhankelijk van een VLAN instelling. Als je een internetverbinding hebt, ongeacht via welke provider, binnen Nederland of erbuiten, werken die apps.
(In het buitenland alleen beperkt in TV-kanalen afhankelijk van het IP-adres).

Ik heb een mogelijke oorzaak van de ellende met deze firmware update ontdekt. Ik kan het niet met zekerheid zeggen het kan zijn dat het signaal, anders wordt opgehaald. Vermoedelijk dat de vlan's op 6 en 4 moeten worden ingesteld. De KPN iptv vlan 4 en de internet vlan 6.

De reden van mijn veronderstelling  is het punt dat we  nu ook de KPN itv apps op mobiel en smart tv kunnen gebruiken.

Het topic teruglezend zal het niet met elkaar verbandhouden vreemd is het wel.

Reputatie 8

Prima, dan heb ik op magische wijze routed-IPTV werkend gekregen op mijn Unifi apparatuur, want daar is het zo makkelijk om te configureren. 😂 Lees o.a. dit topic op Tweakers eens door. Je configureert routed-IPTV niet per ongeluk of zonder dat je het door hebt.

Dat ligt eraan welke router je gebruikt.
De ene of de andere router “met VLAN” mogelijkheden configureer je gemakkelijker dan de ander.
Al dit soort artikelen zijn me bekend. Heb me eerder al eens uitgebreid verdiept in de problematiek.
Bij Unify routers is dat een vrij moeizame toestand. (Om die reden zou het niet mij keus zijn juist daarvoor te kiezen). Feit is echter dat er mensen zijn die gewoon de configuratie met routed IPTV wel werkend hebben. Als jij de achterliggende instellingen achter de “menu-toets” wel aan kunt, heb je feitelijk een werkende IPTV mode. Dat het misschien niet op alle poorten geschikt actief is, zou feitelijk dan nog een kleine aanpassing vergen, om ook dat mogelijk te maken.

De configuratie van de netwerken van KPN en Telfort zijn voor het grootste gedeelte hetzelfde maar deze zijn zeker niet 100% identiek.

Dat heb ik toch ook niet geschreven dat de netwerken 100% identiek zijn.
Ik geef in hoofdlijnen juist aan waar de verschillen zitten en wat wel hetzelfde is.

 

maar zo moet je bij Telfort bijvoorbeeld twee MAC-adressen doorgeven (die van het modem en die van de ontvanger).

Misschien is dat juist nog de kleine tekortkoming in de set-up die je hebt opgezet met Unify ??
Bij andere merken zoals bij DrayTek en Fritzbox, hoef je dat helemaal niet op te geven.

Dan vermoed ik dat jou set-up reeds als "routed mode” is ingesteld.
Ook al zou het misschien slechts op één LAN poortje zijn?

KPN werkt overigens hetzelfde wat betreft de IPTV instellingen als Telfort.
Alleen voor internet een ander VLAN en een PPPoE verbinding.


Prima, dan heb ik op magische wijze routed-IPTV werkend gekregen op mijn Unifi apparatuur, want daar is het zo makkelijk om te configureren. :') Lees o.a. dit topic op Tweakers eens door. Je configureert routed-IPTV niet per ongeluk of zonder dat je het door hebt.

De configuratie van de netwerken van KPN en Telfort zijn voor het grootste gedeelte hetzelfde maar deze zijn zeker niet 100% identiek. Het zijn een paar kleine details zoals inderdaad andere VLANs en PPPoE i.p.v. DHCP maar zo moet je bij Telfort bijvoorbeeld twee MAC-adressen doorgeven (die van het modem en die van de ontvanger).

KPN werkt inderdaad hetzelfde, de firmware op de tv-ontvangers is zelfs identiek. We krijgen de updates tegelijkertijd, de bridged/routerd wijziging gebeurt daar ook. Als je het routed instelt zal je bij zowel ons als KPN zonder problemen kunnen kijken met een eigen modem. 

Als je niet zelf de overstap maakt, zal je later volgend jaar automatisch overgaan naar KPN. Zoals je vast hebt meegekregen zijn we bezig om samen verder te gaan.


Ik heb meegekregen dat het merk Telfort gaat vervallen en dat Telfort klanten automatisch overgezet zullen worden. Dat is voor mij juist de keus geweest om over te stappen: uiteindelijk gebeurt wordt ik toch overgezet. Aangezien ik routed-IPTV via KPN wel werkend krijg (op drie andere netwerken van vrienden en familie) met bovenstaande apparatuur is de keus voor mij makkelijk gemaakt. :)

Reputatie 8
Badge +11

KPN werkt inderdaad hetzelfde, de firmware op de tv-ontvangers is zelfs identiek. We krijgen de updates tegelijkertijd, de bridged/routerd wijziging gebeurt daar ook. Als je het routed instelt zal je bij zowel ons als KPN zonder problemen kunnen kijken met een eigen modem. 

Als je niet zelf de overstap maakt, zal je later volgend jaar automatisch overgaan naar KPN. Zoals je vast hebt meegekregen zijn we bezig om samen verder te gaan.

Reputatie 8

Dan vermoed ik dat jou set-up reeds als "routed mode” is ingesteld.
Ook al zou het misschien slechts op één LAN poortje zijn?

KPN werkt overigens hetzelfde wat betreft de IPTV instellingen als Telfort.
Alleen voor internet een ander VLAN en een PPPoE verbinding.

Als de nieuwe firmware er in zit, zou je de tekortkomingen naar ik denk toch echt moeten merken??

Blijkbaar niet, anders had ik bovenstaand berichtje niet geschreven.

@Jasper - TelfortEn, is er nog nieuws? Mijn ontvangers werken ondertussen nog prima middels bridged-IPTV maar ik zou het prettig vinden om te weten wat de concrete plannen zijn w.b.t. de volledige overstap naar routed-IPTV.

Ik heb er nog niet meer duidelijkheid over gekregen, het enige wat concreet is is dat het alleen nog maar routed ondersteund zal gaan worden. Ondersteuning voor bridged zal ook niet meer terugkomen.

Zoals ik eerder schrijf werkt ‘t bij nog prima, vandaar de vraag. Maar goed, ik heb besloten om in januari over te stappen naar KPN en daarmee krijg ik routed-IPTV wel werkend dus ik ga er verder geen energie in stoppen. Mocht bridged-IPTV stoppen met werken dan overbrug ik die paar weken wel met de app en Chromecast. Bedankt voor de info!

Reputatie 8
Badge +11

@Jasper - TelfortEn, is er nog nieuws? Mijn ontvangers werken ondertussen nog prima middels bridged-IPTV maar ik zou het prettig vinden om te weten wat de concrete plannen zijn w.b.t. de volledige overstap naar routed-IPTV.

Ik heb er nog niet meer duidelijkheid over gekregen, het enige wat concreet is is dat het alleen nog maar routed ondersteund zal gaan worden. Ondersteuning voor bridged zal ook niet meer terugkomen.

Reputatie 8

Als de nieuwe firmware er in zit, zou je de tekortkomingen naar ik denk toch echt moeten merken?? Tenzij je alleen maar het “gids” knopje gebruikt, of TV-kanalen kiest met de cijfertoetsen.

Verdere menufuncties (met de “menu”-knop) zijn toch echt weg als je de ontvanger aan een “bridged” LAN poortje hangt van een eigen router als vervanging van de Experia Box.
En komen ook niet meer terug. (We zitten inmiddels weer één of twee firmware updates verder).

Reageer