Maar even een eigen onderwerp gestart n.a.v. de laatste firmware update voor TV-ontvangers die nu net wordt voltrokken en in batches komende week/weken bij gebruikers wordt gepusht.
Betreft firmware update 7.3.83_5
Twee dagen terug door Telfort “terloops” aangekondigd < HIER >
Bij dat onderwerp reeds problemen aangeroerd door een gebruiker van een eigen router.
Gebruik “eigen router”:
Het gaat hierbij in dit onderwerp om het gebruik van een „eigen router“ als vervanging van de Experia Box. Uit te splitsen in routers die „routed mode“ ondersteunen (daar heeft het mogelijk geen merkbaar effect), en routers die dat niet ondersteunen, en een instelling gebruiken waarbij één of twee LAN poorten een zogenaamde TV "bridge" instelling gebruiken voor het IPTV signaal.
Die update heeft veel meer gevolgen dan KPN/Telfort ons doen willen laten geloven voor gebruikers met een eigen router van het laatst genoemd type, door Telfort omschreven als:
“...een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd achter de schermen,
welke geen invloed hebben voor jullie als gebruiker.“
“Routed mode” versus “bridge mode” op enkele LAN-poorten:
Zelf gebruik ik een Synology router als vervanging van de Experia Box.
Die mist de zogenaamde "routed mode" functionaliteit. Slechts een paar merken/typen ondersteunen die “routed mode” wel (zoals modellen van Fritzbox en DrayTek).
Bij routed mode kun je een TV-ontvanger op elke LAN-poort aansluiten van de router, waarbij over die poorten zowel het internet signaal wordt gestuurd, als het IPTV signaal voor de TV-ontvanger.
“Bridge mode” op één op twee LAN-poorten:
Buiten die modellen zijn er meer router types waarbij net als de Synology router één of twee LAN poorten in een "bridge" instelling mogelijk is voor het IPTV signaal. Ik vermoed dat er relatief bij gebruikers meer routers van dit laatste type in gebruik zijn, dan een Fritzbox of DrayTek.
Die „bridged“ niet „routed mode“ gaf eerder wel een aantal beperkingen op een deel van de functies. Het gedeelte "Apps op TV" (eerder vernoemd als "Meer TV") ontbrak, en daarmee de mogelijkheid van het gebruik van spelletjes, en “haardvuur”, en bijv. Netflix rechtstreeks via de TV-ontvanger. Mensen die deze "gadget apps" en Netflix niet gebruikten, tilden er niet zo zwaar aan.
Niets meer in te stellen (instellingen menu is volledig verdwenen):
Maar nu met die laatste update zijn alle andere functies via de "menu"-knop ook verdwenen.
Ook functies om geluid -stereo vs. dolby- en -beeldesolutie- zijn niet meer in te stellen, of bijv. een lijstje met eigen keus aan TV-kanalen, zijn niet meer bereikbaar.
Dit alles is in het geheel niet meer mogelijk !!
Die worden na de update allemaal naar "standaard waarden" gezet. Waaronder "Stereo geluid" en een beeldresolutie van 720p. (Ontdekt in het „magere geluid“ uit mijn audio installatie en erna de Experia Box weer te hebben terug gehangen).
Dat wordt nu knap vervelend.
Alleen een eerder eenmaal ingestelde keus aan zenderlijsten via aansluiting van de "Experia Box", zijn achteraf nog wel op te roepen via de knop met "blauw rondje".
KPN “dwingt” hun apparatuur te moeten gebruiken:
Men dwingt de gebruiker nu feitelijk om willens en wetens de eigen KPN/Telfort Experia Box te moeten gebruiken, om nog "fatsoenlijk" gebruik van de opties van hun TV-diensten gebruik te kunnen maken. Precies tegenovergesteld aan wat de Europese wetgeving beoogt in een vrije markt in het gebruik van routers en eindapparatuur.
Dit behelst veel meer dan even "een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd achter de schermen”.
Zonder officiële aankondiging via mail of anderzijds "ruim van tevoren”, gewoon van het ene op het andere moment wordt je daar mee geconfronteerd. Onbeleefd, zonder enig respect voor klanten die “andere routers” gebruiken vind ik deze actie van KPN. In mijn beleving zelfs “achterbaks”.
Ik heb de Synology router maar weer als 2e router in een "NAT achter NAT" set-up aangesloten.
(Dat beperkt weer de VOIP mogelijkheden op eigen VOIP apparatuur,
----> doorschakelen en in de wacht zetten is niet meer mogelijk,
omdat KPN/Telfort apparatuur niet voldoet aan de wet op netneutraliteit. Waarom zie HIER).
Mogelijk alleen routers die "routed mode" wel ondersteunen, zullen nog gebruikt kunnen worden?