Firmware 7.3.83_5 KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik eigen routers

• 22 november 2019
  • 41 reacties
  • 1910 keer bekeken

Toon het eerste bericht

41 reacties

Ok dat neem ik aan, Ik zag dit als mogelijke oorzaak. Op basis van het kunnen inloggen in de KPN apps.

Reputatie 8

Dat is juist het verschil in het gebruik van een TV-ontvanger, en het gebruik van “internet” apps.

Gebruik van TV apps van bijv. Duitse, Belgische en Franse zenders, kan ik hier ook ontvangen.
(Die heb ik bijv. geïnstalleerd op mijn NVDIA Shield Pro mediaplayer).
Er lijkt een tendens gaande te zijn dat TV-streams meer en meer via het “gewone” internet platform bereikbaar zijn.

Als je een glasvezel abonnement hebt, gaat het bij een “internet” stream, dan wel van de bandbreedte af van je normale internet connectie. De KPN/Telfort oplossing via een TV-ontvanger box (en bij andere providers met een TV-box), is dat via die VLAN’s juist gescheiden, en gaat een TV-stream niet van je normale internet connectie af.

Het verschil wat betreft de bandbreedte is me bekend. Ook dat apps tot op zekere hoogte grensoverschrijdend werken.

Het punt is dat wij tot enkele weken terug niet van de KPN tv apps en site  gebruik konden maken met dezelfde abonnee nummer en pincode die we voor de tv ontvanger gebruiken. Dat zegt mij dat er achterliggend toch al wijzigingen zijn aangebracht.

Ik vroeg mij daarom af of dit in de overige verbindingen doorwerkt zeker omdat voor apps op tv het internet vlan wordt gebruikt. Ik ga in je uitleg mee maar toch heb ik het vermoeden dat die veranderingen juist wel in gang zijn gezet ervan uitgaande dat dit software matig op afstand kan.

Reputatie 8

Het punt is dat wij tot enkele weken terug niet van de KPN tv apps en site  gebruik konden maken met dezelfde abonnee nummer en pincode die we voor de tv ontvanger gebruiken.

Een koppeling van een abonneenummer bij een “internet” app is relatief vrij eenvoudig om dat administratief door te voeren. Bij apps als Netflix, Disney+ etc. om dat te activeren, is ook alleen een kwestie van de app downloaden en een geldend account met inloggegevens invoeren. Daarbij hoeven geen aanvullende VLAN instellingen in routers ingesteld te worden.

Overigens bij het KPN netwerk speelt precies dezelfde problematiek als bij Telfort aangaande de “bridge” mode versus “routed mode” voor een TV-ontvanger. Dus maakt daarin geen verschil in werking en tekortkomingen die mensen met eigen routers met alleen bridge mode ervaren.

Reputatie 8

Aanvullend….

Wat evt. wel zou kunnen, is dat KPN/Telfort in de voorbereiding zit om helemaal af te stappen van een gemixte "routed mode” (via twee verschillende VLAN's) van hun TV-boxen?
En TV streaming-diensten alleen nog via internet zou aanbieden?
Dan zijn er ook helemaal geen problemen meer welke modem/router men aansluit.

Voor VDSL dan wel een type welke een ingebouwd modem-deel heeft.
Voor glasvezel is dan elk type router in te zetten.

De opmars naar een vrije router keus??

Omdat bij glasvezel de TV-stream dan wel weer van de internet snelheid afgaat, zou men dat wel moeten compenseren door voor hetzelfde abonnementsgeld een hogere snelheid aan te bieden.

Bijkomend voordeel is dat er makkelijker ook alternatieve media-boxen of de functies van Smart TV ingezet zouden kunnen worden om de TV streaming-diensten af te kunnen werken, (met een wat beter uitgewerkte app dan wat men nu aanbiedt voor TV via internet).
Ben je niet meer afhankelijk van een “KPN / Telfort” TV-ontvanger.
(Die zou feitelijk helemaal niet meer geleverd te hoeven worden → goedkoper abonnement ? )

Er gaan hoe dan ook geruchten dat er binnenkort al een vrijere keuze gaat komen de KPN profielen in de fritzbox zou daar een aanwijzing voor zijn en als we de bron mogen geloven dan komt KPN met toegang tot de sip instellingen zoals XS4ALL dat verschaft. 

Of de vlans gaan veranderen dat betwijfel ik. Ik ga er wel vanuit dat de Telfort klanten dezelfde instellingen zullen gaan gebruiken die KPN hanteert.

Krijgen dsl klanten nu ook compensatie dacht het niet die zijn zelfs met name nieuwere klanten tot wel tien euro in prijs omhoog gegaan. Het verschil wat er ooit was in de prijs  tussen dsl en glasvezel.

Reputatie 8

de KPN profielen in de fritzbox zou daar een aanwijzing voor

Lijkt me dat daar weinig aanwijzing voor is?  Fritzbox gebruikt veel meer profielen.
Met of zonder feitelijke uitwisseling van informatie met providers door bijv. reverse engineering met de hulp van daadwerkelijke gebruikers. Zo'n halszaak is het namelijk niet om dit soort data boven tafel te krijgen en de instellingen vast te leggen in een profiel. Het Telfort profiel zit er toch ook bij?

In mijn “Taiwanese” Synology router, staan ook de profielen van XS4ALL en Vodafone.
(Vodafone met de Nederlandse spelling, niet Vodaphone). Ik geloof echt niet dat Synology zelf contacten heeft gezocht met Nederlandse providers voor uitwisseling van info.

Overigens is het manueel instellen bij een Synology router een fluitje van een cent.
(Telfort, KPN, T-Mobile… het maakt allemaal niet zoveel uit. Het laat zich simpel instellen).
Alleen helaas nu wel de beperking van een bridged mode op LAN-poorten, die niet goed meer werkt met de TV-ontvangers  van Telfort en KPN.

Aanvankelijk stond er in de planning van Synology nieuwe firmware met uitgebreide VLAN instellingen (eind 2018 aangekondigd). Maar de introductie ervan loopt kennelijk vertraging op.

Of de vlans gaan veranderen dat betwijfel ik. Ik ga er wel vanuit dat de Telfort klanten dezelfde instellingen zullen gaan gebruiken die KPN hanteert.

Ik denk hooguit als je een nieuw abonnement aangaat, men dat meteen omzet?
Niet “en masse”, dat levert beslist teveel problemen op, tegenover een geleidelijke overgang.

En als het in de bedoeling zou zitten om TV alleen via het internet-kanaal te leveren, zou ik als organisatie helemaal geen tussentijdse omwisseling meer maken KPN versus Telfort  met VLAN's.

Is dat dan niet gewoon software matig niet veel anders dan een vlan instellen op een consumenten switch?

Lijkt mij niet zo heel spannend en gecompliceerd.

Tja er wordt juist geclaimd dat KPN die gegevens voor de instellingen zelf aan AVM heeft doorgegeven.

We zullen het wel zien, in ieder geval is het kunnen gebruiken van de KPN apps is voor mij al een teken dat de migratie al in een ver stadium is. Mogelijk testfase maar toch. Administratief is het nog minder ver we kunnen nog geen producten aan de Mijn KPN app toevoegen.

Reputatie 8

Is dat dan niet gewoon software matig niet veel anders dan een vlan instellen op een consumenten switch?

Een “consumenten” switch zou ik het niet willen noemen.
Bij die modellen die doorgaans hier op het forum de revue passeren, m.b.t. IGMP Snooping, dat soort switches hebben eigenlijk net te weinig functies aan boord. Zou je misschien meerdere switches moeten combineren? Dat is ook niet wenselijk, alleen om VLAN’s in een juiste set-up te krijgen.

De “duurdere”  --niet consumenten--  switches met layer 3 functionaliteiten, zijn wel geschikt.
Maar zijn eigenlijk te complex om het onder consumenten producten te laten scharen.
Daar komt de gemiddelde consument niet aan uit om dat in te stellen.

We praten langs elkaar op lijkt het.

Het omzetten van de telfort klanten naar de kpn instellingen lijkt mij geen rocket sience, Ik doel hiermee op de switches in de pop's en dsl straat kasten en verder achterliggend dat is toch niet meer dan op afstand software matig beheren. 

Reputatie 8

Met de bewoording “consumenten switch” zette je me op het verkeerde been.

De switches in wijkkasten zullen mogelijk “per wijkcentrale” op afstand worden beheerd?
Maar wil niet zeggen dat men dat “zomaar eventjes” anders instelt. Daar denk je veel te lichtvaardig over. Er zijn per wijkcentrale een aantal duizenden aansluitingen. Men moet rekening houden met alarmcentrales, bedrijfsleven, overheids- en zorginstellingen, wat erop aangesloten is, wat je niet zomaar even omgooit. Dat moet zonder storingen door kunnen blijven lopen.

Het veranderen van vlan nr xx naar vlan nr yy zal in mijn ogen niet veel verschillen van hoe je dat op een consumenten switch doet dat is hoe ik het bedoelde blijkbaar kwam dat niet zo over. De verdere mogelijke gevolgen zijn mij ook wel duidelijk, mij ging het enkel om de pracktische uitvoering. Van die duizenden aansluitingen zijn lang niet allemaal Telfort klanten het overgrote deel zal al KPN klant zijn en of van andere providers. Kortom dat verhoudings gewijs handjevol Telfort klanten andere instellingen door de strot duwen zal voor KPN geen probleem zijn, niet veel anders dan de oud glasvezel klanten verplichten om over te stappen naar het nieuwe glasvezel of van provider wisselen.

Reputatie 8

Kortom dat verhoudings gewijs handjevol Telfort klanten andere instellingen door de strot duwen zal voor KPN geen probleem zijn, niet veel anders dan de oud glasvezel klanten verplichten om over te stappen naar het nieuwe glasvezel of van provider wisselen.

Dat “handjevol” Telfort aansluitingen, om dat over te zetten naar “KPN” instellingen
zijn er 1,5 MILJOEN !! Zoals gezegd, je denkt er veel te lichtvaardig over.

Welke problemen in het afgelopen jaar voorbij zijn gekomen van “oud glasvezel” naar nieuw glasvezel, daar staat het forum vol mee. Dat was echter een fractie van die 1,5 miljoen.

Kun je nagaan, als je wel met die 1,5 miljoen begint.

1,5 miljoen Telfort klanten nog dsl en glasvezel samen? Het gaat er niet om hoe ik er over denk. Het gaat erom hoe KPN er over denkt en dat is vaak vrij gemakkelijk.

Ik vraag enkel hoe doen ze dat vlan zouden veranderen niks meer niks minder, enkel de methode interesseert me.

Reputatie 8

Telfort VDSL en glasvezel netwerken maken van dezelfde VLAN’s gebruik.

En er zijn ongeveer 1,5 miljoen Telfort klanten. (Dus “los” van "KPN” klanten).

Reputatie 8
Badge +11

We hebben veel gebruikers inderdaad en het overzetten is meer werk dan een enkele muisklik. Gelukkig worden alle deze handelingen gepland en uitgevoerd door mensen die weten wat ze doen, dus dat gaat helemaal goed komen ergens later in 2020 :slight_smile:

Reageer