Firmware 7.3.83_5 KPN/Telfort TV-ontvangers beperkt gebruik eigen routers

  • 22 november 2019
  • 15 reacties
  • 518 keer bekeken

Reputatie 8

Maar even een eigen onderwerp gestart n.a.v. de laatste firmware update voor TV-ontvangers die nu net wordt voltrokken en in batches komende week/weken bij gebruikers wordt gepusht.
Betreft firmware update 7.3.83_5
Twee dagen terug door Telfort “terloops” aangekondigd < HIER >

Bij dat onderwerp reeds problemen aangeroerd door een gebruiker van een eigen router.

Gebruik “eigen router”:
Het gaat hierbij in dit onderwerp om het gebruik van een „eigen router“ als vervanging van de Experia Box. Uit te splitsen in routers die „routed mode“ ondersteunen (daar heeft het mogelijk geen merkbaar effect), en routers die dat niet ondersteunen, en een instelling gebruiken waarbij één of twee LAN poorten een zogenaamde TV "bridge" instelling gebruiken voor het IPTV signaal.

Die update heeft veel meer gevolgen dan KPN/Telfort ons doen willen laten geloven voor gebruikers met een eigen router van het laatst genoemd type, door Telfort omschreven als:

“...een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd achter de schermen,
welke geen invloed hebben voor jullie als gebruiker.“

 

“Routed mode” versus “bridge mode” op enkele LAN-poorten:
Zelf gebruik ik een Synology router als vervanging van de Experia Box.
Die mist de zogenaamde "routed mode" functionaliteit. Slechts een paar merken/typen ondersteunen die “routed mode” wel (zoals modellen van Fritzbox en DrayTek).
Bij routed mode kun je een TV-ontvanger op elke LAN-poort aansluiten van de router, waarbij over  die poorten zowel het internet signaal wordt gestuurd, als het IPTV signaal voor de TV-ontvanger.

“Bridge mode” op één op twee LAN-poorten:
Buiten die modellen zijn er meer router types waarbij net als de Synology router één of twee LAN poorten in een "bridge" instelling mogelijk is voor het IPTV signaal. Ik vermoed dat er relatief bij gebruikers meer routers van dit laatste type in gebruik zijn, dan een Fritzbox of DrayTek.

Die „bridged“ niet „routed mode“ gaf eerder wel een aantal beperkingen op een deel van de functies. Het gedeelte "Apps op TV" (eerder vernoemd als "Meer TV") ontbrak, en daarmee de mogelijkheid van het gebruik van spelletjes, en “haardvuur”, en bijv. Netflix rechtstreeks via de TV-ontvanger. Mensen die deze "gadget apps" en Netflix niet gebruikten, tilden er niet zo zwaar aan.

Niets meer in te stellen (instellingen menu is volledig verdwenen):

Maar nu met die laatste update zijn alle andere functies via de "menu"-knop ook verdwenen.
Ook functies om geluid -stereo vs. dolby-  en -beeldesolutie- zijn niet meer in te stellen, of bijv. een lijstje met eigen keus aan TV-kanalen, zijn niet meer bereikbaar.
Dit alles is in het geheel niet meer mogelijk !!

Die worden na de update allemaal naar "standaard waarden" gezet. Waaronder "Stereo geluid" en een beeldresolutie van 720p. (Ontdekt in het „magere geluid“ uit mijn audio installatie en erna de Experia Box weer te hebben terug gehangen).

Dat wordt nu knap vervelend.

Alleen een eerder eenmaal ingestelde keus aan zenderlijsten via aansluiting van de "Experia Box", zijn achteraf nog wel op te roepen via de knop met "blauw rondje".

KPN “dwingt” hun apparatuur te moeten gebruiken:
Men dwingt de gebruiker nu feitelijk om willens en wetens de eigen KPN/Telfort Experia Box te moeten gebruiken, om nog "fatsoenlijk" gebruik van de opties van hun TV-diensten gebruik te kunnen maken. Precies tegenovergesteld aan wat de Europese wetgeving beoogt in een vrije markt in het gebruik van routers en eindapparatuur.

Dit behelst veel meer dan even "een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd achter de schermen”.

Zonder officiële aankondiging via mail of anderzijds "ruim van tevoren”, gewoon van het ene op het andere moment wordt je daar mee geconfronteerd. Onbeleefd, zonder enig respect voor klanten die “andere routers” gebruiken vind ik deze actie van KPN. In mijn beleving zelfs “achterbaks”.

Ik heb de Synology router maar weer als 2e router in een "NAT achter NAT" set-up aangesloten.
(Dat beperkt weer de VOIP mogelijkheden op eigen VOIP apparatuur,
 ----> doorschakelen en in de wacht zetten is niet meer mogelijk,
omdat KPN/Telfort apparatuur niet voldoet aan de wet op netneutraliteit. Waarom zie HIER).

Mogelijk alleen routers die "routed mode" wel ondersteunen, zullen nog gebruikt kunnen worden?


15 reacties

Reputatie 1

Ik ben het met je eens dat het nogal balen is dat bridged IPTV met een eigen router (voor nu) niet meer mogelijk is. Ik denk echter niet dat termen als “onbeleefd”, "zonder respect voor klanten”, "achterbaks”, e.d. leiden tot een gezonde discussie. Voor hetzelfde geld is het een fout en is het niet de intentie om bridged IPTV onmogelijk te maken. Ik houdt degene die mij kan helpen het probleem op te lossen liever te vriend. ;)

Ik ben niet bekend op dit forum en ik weet niet of Telfort hier actief mee kijkt maar het lijkt mij een goed idee om een reactie vanuit Telfort af te wachten. Ik heb in het topic uit de OP al een moderator getagd en hopelijk kan hij hier snel iets nuttigs over zeggen.

Reputatie 3
Badge

Mogelijk alleen routers die "routed mode" wel ondersteunen, zullen nog gebruikt kunnen worden?

Fritzbox in routed mode levert bij mij geen problemen op.

Reputatie 8

Voor hetzelfde geld is het een fout en is het niet de intentie om bridged IPTV onmogelijk te maken.

Een fout in de firmware is het zeer zeker niet. Fouten uiten zich op andere wijzen.
Het is gewoon doordacht beleid wat willens en weten wordt doorgevoerd.

KPN gijzelt al jaren hun gebruikers met hun beleid. Regering en ACM nemen geen maatregelen, en schuiven beslissingen en “handhaving” van reeds opgestelde wetgeving jaren vooruit.

Kader en beleidsmakers van KPN trekken zich niets aan van hun klanten en ontwikkelingen in vrijheid van keuze van apparatuur. Door de jaren heen wordt dat zelfs steeds verder ingeperkt.
(Dat staat los van de medewerkers en webcare van KPN/Telfort. Die moeten net als wij maar “slikken” dat een beleid als zodanig wordt uitgevoerd). KPN is IMO gewoon een erg onsympathiek bedrijf in uitvoering van hun beleid. Daar neem ik dan ook geen woord van terug hoe en wat ik over hen denk.

Men stelt de klant voor voldongen feiten, zonder zich ook maar enigszins vooraf in te leven in de impact van bepaalde wijzigingen en daar ruim vooraf daar openheid in te geven.
Juist dáármee maak je geen vrienden.

Reputatie 8
Badge +11

Hi all, zoals ik in het topic waar ik de update aankondigde net zei komt deze melding op jullie scherm voor mij ook als een verrassing. Goed dat jullie dit aankaarten, ik weet ook niet wat de achterliggende gedachte is van deze wijziging. Daarom heb ik de ontwikkelaars gevraagd hoe het zit. Zodra ik daar meer over weet zal ik dit hier met jullie delen! Wanneer dat precies zal zijn durf ik niet te zeggen, doordat het nu vrijdagavond is kan het zijn dat dat na het weekend wordt. Ik hou jullie op de hoogte.

Op het KPN forum ook diverse meldingen gelezen, daar kan men niks meer met de tv ontvangers er komt de melding in beeld sluit modem aan. De standaard reactie daar op is dat de eigen  router niet in routed mode maar in bridge staat dit is te zien aan het IP Adres dat de ontvanger krijgt 10.x.x.x is bridge 192.x.x.x is routed.

Reputatie 8

Hi all, zoals ik in het topic waar ik de update aankondigde net zei komt deze melding op jullie scherm voor mij ook als een verrassing.

Dat geloof ik graag. Zelfs jullie als webcare team medewerkers worden binnen de KPN organisatie eigenlijk niet eens goed voorgelicht, wat de impact is van dergelijke IMO toch wel rigoureuze veranderingen. Feitelijk ook heel vervelend voor jullie om ermee te moeten dealen in de relatie tussen KPN en klant.

Dat is eigenlijk ook de strekking van het stukje kritiek wat ik heb op de KPN “als bedrijf” zoals ik dat eerder uitte. De structuur en hiërarchie zoals het is georganiseerd rammelt IMO nogal. (Wat dus vooral is terug te voeren op het beleid zoals dat van “hogerhand” wordt aangestuurd. Zowel jullie als medewerkers en wij als klant moeten het “maar slikken”). Maar dat had je denk ik ook wel begrepen. Eerdere kritiek is beslist niet persoonlijk bedoeld.

Reputatie 8
Badge +11

Dat begreep ik inderdaad en ik zag het ook niet als iets persoonlijks naar mij en de directe collega's :slight_smile: Bij het forum krijgen we wijzigingen zoals een update voor de tv-ontvangers voordat die uitkomt, voordat de telefonische collega’s er van weten. Nu kregen we die informatie over de update ook weer op tijd, maar er lijkt nu meer te zijn veranderd dan er in de documentatie stond. Ik ben nog in afwachting van meer informatie, ik kom er op terug zodra ik meer weet.

Misschien een vreemde opmerking, maar heeft dit ook zijdelings te maken met dit?

Routerdwang mag niet meer.

Duidelijkheid over vrije modemkeuze komt op zijn vroegst in oktober

Reputatie 1

Ik controleer net toevallig het menu van mijn ontvangers en alles werkt weer zoals vanouds! @Jasper - Telfort, weet jij toevallig of dit is gefixt na onze klachten? En nog belangrijker: kan jij vertellen of dit betekend dat Telfort bridged tv zal blijven ondersteunen en zo ja, voor hoe lang?

Reputatie 8

Nou, ik heb het net ook bekeken, maar steeds wel een missend menu hoor.

Let wel, om de juiste controle uit te voeren of het goed werkt, TV-ontvanger wel een keer helemaal uitzetten, en opnieuw inschakelen. (Zodat firmware / instellingen opnieuw worden geladen).

Reputatie 1

Ook na het opnieuw opstarten werken beide ontvangers zoals ze moeten. Er lijkt echt iets aan de kant van Telfort te zijn veranderd. Bij mij namelijk niet. :)

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Babylonia , volgens onderstaande link:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/updates-voor-itv-ontvangers-vanaf-december-2018-463747

wordt na de laatste update de bridge-modus niet meer ondersteund door KPN

 

Reputatie 8

Dat was me al direct duidelijk met de update zelf. Daarmee ben ik nu juist dit onderwerp gestart.

Alleen de wijze waarop, van het ene op het andere moment, zonder voorafgaande berichtgeving, waar gebruikers mee geconfronteerd worden die deze bridge mode gebruiken is niet kosher.

Bij het forumbericht van KPN is het ook “terloops”, als mosterd na de maaltijd,
erna nog eens bij dat forumbericht erbij gezet. Daar ben je dan mooi klaar mee:

Edit:
het blijkt dat vanaf deze versie bridgemodus ook niet meer ondersteund wordt. Als je router op die manier is ingesteld zal iTV niet meer (goed) werken. Je krijgt daarvan melding op je scherm.


Hoe het overkomt, is een vergelijkbare actie als een gemeente zonder voorafgaande kennisgeving van het ene op het andere moment borden plaatst als milieuzone, en auto’s van een bepaald type en bouwjaar ineens niet meer de wijk in mogen, en er direct streng op handhaaft.
Als fatsoenlijk mens kondig je dat toch ook ruim van te voren aan in de plaatselijke media?
En schrijf je bewoners van die betreffende wijken aan dat die maatregel eraan staat te komen?
Niet dat je autogebruikers die nog een bepaald type auto rijden voor voldongen feiten plaatst.

(En dan heeft de maatregel van KPN verder niets met negatieve aspecten van milieu te maken).

Reputatie 8
Badge +11

Hallo @Babylonia , volgens onderstaande link:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/updates-voor-itv-ontvangers-vanaf-december-2018-463747

wordt na de laatste update de bridge-modus niet meer ondersteund door KPN

Ik heb het KPN forum meegenomen in de navraag inderdaad, omdat zij dezelfde apparatuur en software gebruiken is het ook voor hen van toepassing. Op dit moment hebben we alleen de terugkoppeling gekregen dat bridgemode niet meer ondersteund wordt, maar zoals je je kunt voorstellen laat dat nog genoeg vragen open. Ik heb daarna nog meerdere vragen gesteld en ben in afwachting van de antwoorden daarop.

Reputatie 8
Badge +11

De oorzaak is in onderzoek bij de specialisten, er zijn ook meldingen binnengekomen van modems die in routed mode staan en toch deze melding geven. Voor die groep is deze update van toepassing.

Er is nog geen definitieve oplossing, maar er is wel een workaround voor:

  • Koppel eventueel gebruikte Devolo’s los en de tv-ontvanger(s), al dan niet tijdelijk, met een kabel te verbinden met het modem
  • Reset het modem en reset de tv-ontvanger(s) (om te zorgen dat beide apparaten in routed mode komen te staan)

Op dit moment is helaas nog niet zeker of dit bij alle situaties een oplossing gaat bieden.

Zodra er meer info bekend is, delen we dat hier in het topic.

Reageer