beantwoord

DVB-C signaal hapert

  • 1 november 2018
  • 20 reacties
  • 684 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds (naar het lijkt) dinsdag (30-10) problemen met het DVB-C signaal.
Mijn TV heeft "Controleer antennekabel" op het scherm staan is niet meer vooruit te branden als ik wil schakelen tussen de zenders. Zappen duurt nu ca. 30 seconden. Het oude analoge signaal werkt wel maar is uiteraard niet het mooiste om naar de te kijken. Digitaal (IPbox) kijken geeft ook geen problemen.
Echter kijken wij hier normaliter enkel en alleen DVB-C.
Ik heb ook al sinds een kleine week het probleem dat op sommige zenders de "Info" op het scherm bleef staan (vanuit EPG van de TV). Dit moet ik dan handmatig met de AB van de TV wegklikken. Erg hinderijk...

Wat heb ik gedaan:
  • Enkele malen glasvezelmodem (Genexis) uitgezet (ca. 2 en een keer ca. 5 min)
  • TV stroomloos gemaakt
  • Kabels nog maar even gecontroleerd (mijn setup is overigens niet gewijzigd!)
  • TV geeft aan in het menu dat er wijzigingen zijn geweest in de service.... ik kan echter niet zien wat....
Kortom, het lijkt alsof er van de kant van de provider iets is gewijzigd....

HELP!
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 7 december 2018, 10:28

Hallo @telfortuser112233. Dat kan ik me ook wel enigszins voorstellen. Ik zie nu ook dat er vanuit de technische dienst is gecommuniceerd dat het probleem naar alle waarschijnlijkheid in de DVB-c module zit. We kunnen dit alleen uitsluiten door te testen met een ander DVB-c kastje, maar dit leveren wij helaas niet. In ieder geval heel fijn om te horen dat je zo te spreken bent over onze klantenservice. Dank je wel! 🙂 Laat het gerust weten als ik nog iets voor je kan doen.
Bekijk reactie

20 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Dag @telfortuser112233. Welkom op het Forum! 🙂 Lastig dat het DVB-c signaal niet naar behoren werkt. Zeker als je eigenlijk alleen via het DVB-c signaal televisie kijkt. Erg fijn dat je zo helder aangeeft wat je al hebt geprobeerd. Kun je mij laten weten welke instellingen je gebruikt? Het gaat dan om de volgende:

  • Frequentie:
  • Symbol rate:
  • Modulatie:
  • DVB-c Netwerk ID:
Verder ben ik even benieuwd of het verbetering geeft als je de instellingen van een buurtgemeente gebruikt. Wil je dat eens testen? Ik lees graag je bevindingen.
Reputatie 1
Bedankt voor de reactie, Ik heb de instellingen van Arnhem (3900) en Zoetermeer (3300) getest. Hiermee kan de TV geen zenders vinden.

De gevraagde informatie:
  • Frequentie: 304
  • Symbol rate: 6875
  • Modulatie: 64
  • DVB-c Netwerk ID: 7461
Frequentie en gedrag van een aantal zenders: (kanaal informatie per zender):
NL2,3: 368,376 Hz - werken normaal
Disco: 368 Hz - werkt ook normaal
RTL4: 312 Hz - zeer traag.... (melding Controleer antennekabel/soms beeld ook zwart)
RTL5: 312 Hz - zeer traag.... (melding Controleer antennekabel/soms beeld ook zwart)
SBS6: 312 Hz - zeer traag.... (melding Controleer antennekabel/soms beeld ook zwart)
Canvas: 360 Hz - werkt ook normaal

Zappen bij (vanaf/naar) een trage zender duurt overigens ca. 50-60 seconden.... Het lijkt bijna in de zenders met 312 Hz als frequentie te zitten.... (voorlopige constatering).

Verder heb ik reeds 5-maal een reset uitgevoerd van het zender zoek gedeelte (o.a. met de door u aangegeven settings van buurtgemeenten).

Verder is volgens de TV de signaalkwaliteit goed (93%).
Reputatie 8
Badge +10
Hallo @telfortuser112233. Dank voor het uitvoerige onderzoek 🙂. Voor mij is het lastig de vinger op de zere plek te leggen. Ik heb het issue daarom uitgezet bij onze technische partij. Ik verwacht je binnen 5 werkdagen van een update te voorzien.
Reputatie 1
Nog een aanvulling van mijn kant: gisteren zowel glasvezelmodem als TV 2 uur lang stroomloos gehad (van 11.00 t/m 13.00). Dit gaf helaas geen resultaat.
Reputatie 8
Badge +10
Dank voor de aanvulling @telfortuser112233, staat genoteerd! 👍🏼
Reputatie 8
Badge +10
Hallo @telfortuser112233, ik zie dat er 9 november een monteur is aangestuurd en onder andere het modem is vervangen. Echter, ik lees dat het probleem niet (volledig) is opgelost. De CATV-specialist heeft geen directe oorzaak kunnen achterhalen. Het lijkt op een lokaal probleem op 312MHz. Onze technische dienst is er nog mee bezig. Ik verwacht spoedig een update.
Reputatie 3
lijkt mij een instraling probleem van buiten af op die frequenties,
Anders moeten veel meer mensen dit probleem hebben als het aan het signaal zou liggen.
Probeer maar eens een korte goede coax kabel rechtstreeks op de aansluiting van het modem om te testen
Reputatie 8
Badge +10
Dag @telfortuser112233, er heeft even wat tijd tussen gezeten en ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat. Ik lees dat je op 19 november nog contact hebt gehad met onze technische dienst. Heeft het rechtstreeks aansluiten van je TV op de glasvezelaansluiting verbetering gegeven? 🙂
Reputatie 1
Hier het vervolg... Ik had de hoop letterlijk al opgegeven en mijn ticket eergisteren laten sluiten (wo 28-11).
Dan maar met enkel IP TV door het leven...

Ik had inderdaad een rechtstreekse kabel aangesloten (niet van "goedgekeurde" merken zoals die werden voorgesteld) maar eentje die ik nog had liggen. Dit om verder geen kosten te maken. Het probleem was in exact dezelfde hoedanigheid aanwezig (vorige week overigens al getest).

Maar... (de wereldberoemde maar...) :

Gisteren was ik thuis aan het klussen in de woonkamer met de radio aan en toen viel de radio telkens weg... en ruis, en alle zenders geen ontvangst... Dus mijn analoge receiver uit ergernis maar uitgezet (is overigens een jonge surround receiver welke doorgaans prima werkt!).

In de avond probeerde ik per toeval de DVB-C en het probleem was OPGELOST?!?!??

En vandaag werkt alles weer zoals ik het wil. DVB-C op mijn TV en lekker een analoog draadje naar mijn radio.

Ik snap er overigens geen ene biet meer van.... In mijn "lokale" infrastructuur is NIETS gewijzigd. En naar wat ik van de Telfort medewerker begreep lag het toch echt voor 99,999% aan verkeerde bekabeling/infra en interferentie....

Echter het wegvallen van de radio doet mij toch sterk vermoeden dat er extern aan/met het signaal is gerommeld op een ander niveau...

Case closed.
Reputatie 1
HELP!!!! Daar gaan we weer... In de nacht is er schijnbaar weer iets gebeurd... DVB-C is nu volledig verdwenen en mijn analoge radio nu ook... Analoge TV signaal werkt nog wel.... En zeker het missende radio signaal vind ik erg kwalijk!

Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee en ga opzeggen/overstappen nu serieus overwegen...
HELP!!!! Daar gaan we weer... In de nacht is er schijnbaar weer iets gebeurd... DVB-C is nu volledig verdwenen en mijn analoge radio nu ook... Analoge TV signaal werkt nog wel.... En zeker het missende radio signaal vind ik erg kwalijk!

Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee en ga opzeggen/overstappen nu serieus overwegen...

Hetzelfde probleem hier: tot gisteren werkte DVB-C TV en analoge radio prima, vandaag geen radiosignaal en bijna geen DVB-C TV-zenders. Enkele zenders geven een geblokt beeld zonder geluid.

Al een aanloop om de betreffende signalen definitief uit het glasvezelabonnement te verwijderen (zoals eerder aangekondigd)?
Reputatie 1
@eric_B allereerst bedankt voor je bijval! Het leek me al erg sterk dat ik de enige was. (Op moment van invoeren van deze reactie werkt het weer goed... maar het is absoluut niet fijn zoals dit gaat...)

In welke regio zit jij? (Ik zit in de Achterhoek: postcode gebied 71xx).

@Telfort: Het lijkt er toch echt op dat dit "man-made storingen" zijn.... Ik heb in ieder geval nergens een aankondiging gezien dat ik last zou krijgen van signaalhaperingen.... Wel een notificatie gehad dat het op den duur zal veranderen en dat ik daar nog bericht over ga krijgen. Tot die tijd wil ik graag van de dienstverlening genieten zoals ik hem tot dusver afneem (zonder gerommel s.v.p.)...
@eric_B allereerst bedankt voor je bijval! Het leek me al erg sterk dat ik de enige was. (Op moment van invoeren van deze reactie werkt het weer goed... maar het is absoluut niet fijn zoals dit gaat...)

In welke regio zit jij? (Ik zit in de Achterhoek: postcode gebied 71xx).

@Telfort: Het lijkt er toch echt op dat dit "man-made storingen" zijn.... Ik heb in ieder geval nergens een aankondiging gezien dat ik last zou krijgen van signaalhaperingen.... Wel een notificatie gehad dat het op den duur zal veranderen en dat ik daar nog bericht over ga krijgen. Tot die tijd wil ik graag van de dienstverlening genieten zoals ik hem tot dusver afneem (zonder gerommel s.v.p.)...

Regio Lochem 72xx, dus dezelfde kant van het land. De storing lijkt nu inderdaad wel weer verholpen.
Er is (en was) overigens niets te vinden op de 'Storingen en onderhoud' pagina van Telfort voor onze postcode.
Hopelijk blijft het goed verlopen tot de definitieve datum dat DVB-C van de glasvezelverbinding wordt gehaald. Dan gaan wij dus overstappen. Het alternatief lijkt dan Ziggo.

Wel bizar: in het gehucht dat wij wonen hebben wij al jaren glasvezel (werkt over het algemeen wel prima) en ze zijn al weer maanden druk om nog meer buitengebieden aan te sluiten. En dan gaan wij weer terug naar het 'oude kabelnetwerk' omdat diensten van glasvezel worden geschrapt in het kader van vooruitgang (?) en wij niet het hele huis vol willen zetten met digitale ontvangers.
Reputatie 3
Het kromme is dat de glasvezel aanbieders in de buitengebieden Caiway en dergelijke DVB-c gaan aanbieden. omdat dat een gestandaardiseerde digitale TV norm is.😂waar gewoon een tv mee overweg kan zonder extra kastje en afstandsbedieningen en dergelijke 🤒
Reputatie 1
@eric_B Eric, zou jij kunnen bevestigen dat het DVB-C signaal vandaag weer kuren heeft? Bij mij doet de "Talpa" kanalen over het algemeen vreemd... De TV doet er dan ca. 1 minuut over om van en naar zo'n kanaal te schakelen (en/of er staat controleer antennekabel in beeld, en/of zelfs zwart beeld met controleer antennekabel). Volgens de monteur het "Talpa pakket"... Iig RTL4, RTL5 en.... tijdens het tikken verdween het probleem weer.... Grom....
Puur analoge TV en radio werkten wel....
Maar mocht ik dit via een ander bevestigd kunnen krijgen dan heb ik iets om te slaan.... Blijf erbij dat het niet in mijn lokale infra zit.

En Ziggo klinkt steeds interessanter...
Reputatie 8
Badge +10
Dag @telfortuser112233, sorry dat ik er nog niet eerder op ben teruggekomen. Ik was de afgelopen dagen niet aanwezig. Je geeft aan dat je de hoop hebt opgegeven. Dat is natuurlijk niet een goed teken. Ik begrijp in ieder geval dat het advies om een korte kabel tussen je glasvezelmodem en TV te gebruiken geen verbetering gaf. Het leek kort daarna even opgelost, nadat je de analoge receiver uitzette, maar inmiddels ervaar je weer problemen.

Ik lees dat je TV er een minuut tijd voor nodig heeft om te schakelen tussen kanalen en je de foutmelding 'Controleer antennekabel' weer krijgt. Wederom op RTL4, RTL5, RTL7, SBS6 en SBS9? Of nu op alle zenders? Ik wil je laten weten dat ik het weer heb doorgezet naar onze technische dienst. Ik hoop van harte dat er snel meer duidelijkheid is. Als ik nog iets heb gemist wat van belang kan zijn, geef dat dan gerust aan.


HELP!!!! Daar gaan we weer... In de nacht is er schijnbaar weer iets gebeurd... DVB-C is nu volledig verdwenen en mijn analoge radio nu ook... Analoge TV signaal werkt nog wel.... En zeker het missende radio signaal vind ik erg kwalijk!

Ik ben er inmiddels een beetje klaar mee en ga opzeggen/overstappen nu serieus overwegen...
Hetzelfde probleem hier: tot gisteren werkte DVB-C TV en analoge radio prima, vandaag geen radiosignaal en bijna geen DVB-C TV-zenders. Enkele zenders geven een geblokt beeld zonder geluid.

Al een aanloop om de betreffende signalen definitief uit het glasvezelabonnement te verwijderen (zoals eerder aangekondigd)?


Dag @eric_B. Jij ook van harte welkom hier op het Forum. Heel frustrerend dat jij ook die problemen ervaart, maar goed dat je dit deelt. Ervoer je eenmalig een storing of is er bij jou ook sprake van aanhoudende problemen met DVB-c? Kan je dat verder toelichten? Verder heb ik ook je gegevens nodig. Zou je jouw profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode en huisnummer en je klantnummer? Dan kan ik, indien nodig, ook voor jou een melding maken.
Reputatie 1
@Natasja - Telfort Beste Natasja,

Ik heb in zoverre de hoop opgegeven dat ik geen zin meer heb in alle rompslomp. Dit betreft het gehele plaatje (afspraken maken, thuis voor monteur, kabels aan moeten schaffen, kosten maken etc.). Ik heb dus ook niet getest zoals Telfort dit van mij vroeg (geen zin in die extra kosten). Vervolgens had ik (zoals hierboven vermeld) mijn ticket aangevuld met een opmerking over testen met een extra kabel welke ik nog had. Dit was overigens een kabel van ergens tussen de 7 tot 9 meter. Dit daar mijn TV vast aan de muur zit en ik de afstand tot de meterkast moest overbruggen. Verder had ik gemeld dat ik de zaak zo verder zie als afgedaan ivm een spoedige overgang naar volledig IP TV.
Zodra dit moment concreet in zicht is (via een officiële aankondiging) zal ik gaan overwegen of ik verder bij Telfort wil blijven of niet. Ik ben overigens wel goed te spreken over jullie klantenservice.
Reputatie 8
Badge +10
Hallo @telfortuser112233. Dat kan ik me ook wel enigszins voorstellen. Ik zie nu ook dat er vanuit de technische dienst is gecommuniceerd dat het probleem naar alle waarschijnlijkheid in de DVB-c module zit. We kunnen dit alleen uitsluiten door te testen met een ander DVB-c kastje, maar dit leveren wij helaas niet. In ieder geval heel fijn om te horen dat je zo te spreken bent over onze klantenservice. Dank je wel! 🙂 Laat het gerust weten als ik nog iets voor je kan doen.
Reputatie 1
Ter afsluiting verzocht men mij om het vinkje te hanteren...
Ik blijf overigens nog steeds van mening dat het een extern probleem betreft. Vwb dvb-c, die zit in de TV ingebouwd. Signaal sterktes en kwaliteit zijn volgens de overigens TV dik in orde...
Nu blijf ik enkel hopen dat de 'haperingen' een beetje beperkt blijven.
Reputatie 8
Badge +10
Ter afsluiting verzocht men mij om het vinkje te hanteren...
Ik blijf overigens nog steeds van mening dat het een extern probleem betreft. Vwb dvb-c, die zit in de TV ingebouwd. Signaal sterktes en kwaliteit zijn volgens de overigens TV dik in orde...
Nu blijf ik enkel hopen dat de 'haperingen' een beetje beperkt blijven.


Ik hoop met je mee! En ik hoop daarnaast natuurlijk dat je tegen de tijd dat je overgaat naar de nieuwe glasvezelverbinding toch besluit om gezellig bij ons te blijven 🙂. Toch nog ergens vragen over? Start dan gerust een nieuw topic.

Reageer