beantwoord

DVB-C signaal bij glasvezel abonnement

• 12 april 2018
  • 8 reacties
  • 2624 keer bekeken

Ik hoor verschillende verhalen over het verdwijnen van het analoge signaal op het Telfort glasvezel abonnement (en wellicht ook andere providers).
Omdat ik de COAX kabel gebruikt voor het DVB-C signaal voor 4 TV's, wil ik graag weten wat er precies verdwijnt in de toekomst:
- COAX kabel in zijn geheel? (COAX kabel kan dan niet meer gebruikt worden, ook niet voor DVB-C)
- Alleen analoog signaal? (dus kabel kan dan nog steeds gebruikt worden voor het DVB-C signaal)
- Anders...

Ik verneem het graag.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 13 april 2018, 10:25

Hoi MarkMarcus, welkom op het forum. De doorontwikkeling op het glasvezelnetwerk met analoge TV + DVBC inbegrepen is al enige tijd nagenoeg stil gelegd. Voor de klanten die dit abonnement eerder hebben afgesloten wordt dit nog aangeboden. Voor al onze nieuwe klanten zal je inderdaad naar de constructie van BeMu gaan met IPTV ontvangers. Over eventuele ontwikkelingen zal je altijd vanuit ons ingelicht worden.
Bekijk reactie

8 reacties

Reputatie 3
Ga er maar vanuit dat in de nabije toekomst het analoge signaal gaat verdwijnen bij alle providers, het aantal mensen dat alleen nog analoog kijkt zal de komende jaren aanzienlijk minder worden, bovendien zijn alle tv's van na pakweg 2010 voorzien van een DVB-C tuner.
Het grote voordeel is dat op elke plaats welke een analoog signaal in neemt men zeker een stuk of 5? digitale zenders kan plaatsen en zelfs in de standaard definitie (SD) kwaliteit vele malen beter dan analoog.

Wat de diverse providers gaan doen is het best te volgen in de diverse media en op hub websites
Reputatie 3
volgens mij ziet Telfort het verschil niet tussen analoog en DVB-c (digitaal)
en zullen ze dus bijde gaan afschakelen 😞
Reputatie 7
Badge +7
Hoi MarkMarcus, welkom op het forum. De doorontwikkeling op het glasvezelnetwerk met analoge TV + DVBC inbegrepen is al enige tijd nagenoeg stil gelegd. Voor de klanten die dit abonnement eerder hebben afgesloten wordt dit nog aangeboden. Voor al onze nieuwe klanten zal je inderdaad naar de constructie van BeMu gaan met IPTV ontvangers. Over eventuele ontwikkelingen zal je altijd vanuit ons ingelicht worden.
@MarkMarcus @BeMu@maxje1000
Even om een groot misverstand te verduidelijken het is Ziggo die het analoge tv signaal in de nabije toekomst gaat uitschakelen dit staat inderdaad los van DVB-C en al helemaal los van wat Telfort terzijner tijd gaat doen.

Delta een provider vooral gericht op Zeeland wil zelfs de analoge radio uitschakelen.

https://www.volkskrant.nl/economie/ziggo-trekt-de-stekker-uit-analoge-kabeltelevisie-om-ruimte-te-creeren-voor-4k-beeldkwaliteit~a4578868/

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/delta-trekt-stekker-uit-analoge-televisie~a2ead345/
Reputatie 3
@Galdor68 Ik ben geen klant van Telfort maar lees wel graag de diverse forums als belangstellende zo ook dikwijls die van Ziggo en mijn eigen provider T-mobile thuis.

Wel durf ik te stellen dat bij alle providers niet een uitgezonderd het analoge signaal gaat verdwijnen, m.i. zal ook het DVB-T (ether) signaal door de geringe belangstelling gaan verdwijnen, zeker nu in veel buitengebieden glasvezel wordt of is aangelegd.

Het DVB-C signaal zal naar ik zelf denk wat langer in stand worden gehouden zeker door Ziggo, providers als Telfort zullen het langzaam af gaan bouwen, het bekende sterfhuis constructie heel bekend uit de tijd van de RSV verhoren
@BeMuDVB-T word vervangen door de T2 variant waardoor voor Digitenne HD mogelijk wordt. En Digitenne heeft nog genoeg belangstelling vooral ook in de recreanten hoek. Zeker als je alleen tv wil kijken is Digitenne en kijken via de ether voordeliger.
En etherzenders kunnen en mogen niet verdwijnen denk maar eens aan nooduitzendingen en het feit dat we ervoor betalen door ons kijk- en luister geld om op die manier de NPO zenders en regionale omroepen te kunnen ontvangen.

Voorlopig zal Telfort nog zowel analoog en DVB-C blijven doorgeven hoelang dat weet maar een handjevol personen.
Ziggo gaat dit jaar en komend jaar beginnen met het uitschakelen van het analoge signaal en KPN gaat in dezelfde periode over naar DVB-T2 HEVC h.265

Om op een ander onderdeel van @MarkMarcus terug te komen je interne coax net blijft eventueel bruikbaar met behulp van een MoCa adapter. Dit werkt vergelijkbaar met de powerplugs die het stroomnet gebruiken, maar er zit wel een prijskaartje aan, de huidige coax vervangen door ethernetkabel kan voordeliger zijn.
Reputatie 3
@Galdor68 In zekere mate kan ik je gelijk geven wat betreft Digitenne wel is het zo dat het aantal kijkers de afgelopen jaren behoorlijk is ingestort, waarbij je de vraag kunt stellen of het voor KPN nog wel rendabel is om hier in te investeren, moet dan wel meteen opmerken dat ze wat dat betreft nou niet bepaald intelligent zijn.
Waarom nog steeds prutsen met het aan elkaar draaien van een paar draadjes (bounded DSL) ik blijf van mening dat KPN haar geld beter kan investeren in de aanleg van glasvezel.

Vergeet ook niet dat KPN mondiaal gezien maar een zeer kleine telecom provider is, zelf denken ze van wel maar vergeleken bij Vodafone of Deutsche telekomm enz. stellen ze niets voor.

DVB-T2 HEVC h.265 zal door KPN om het nog enigszins succesvol te maken voor een lage prijs op de markt gezet moeten worden (max. 10€/mnd)
We dwalen iets teveel af maar het T2 verhaal was een eis voor het verkrijgen/behouden van de Digitenne frequenties. En in 2020 moeten ze in de 7000mhz band ruimte afstaan voor mobiele data doeleinden

Op zich heb je gelijk maar in Nederland bepalen ze flink wat als een goeie 2e naast Liberty Globals Ziggo.

De prijs blijft 15,50 met 1 ontvanger inbegrepen elke 2e kost 5 euri. Dat voor maar 30 zenders is wel prijzig maar altijd goedkoper dan welke andere optie ook.

Reageer