beantwoord

DVB-C: Blokkerig beeld, wegvallend geluid op diverse bundels in Wijchen - 336 MHz, 344 MHz

• 27 november 2014
  • 170 reacties
  • 6245 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
De zenders op 336 MHz (hier m.n. BBC 1 en BBC 2) en op 344 MHz (hier m.n. ARD en ZDF) vertonen vandaag regelmatig
een verschrikkelijk blokkerig beeld en wegvallend geluid.

De storingen treden op alle zenders van de betreffende bundels tegelijkertijd op d.w.z.
336 MHz: TV Oranje, Eurosport, GHM info kanaal, Schlager TV, BBC 1, BBC 2, 24 Kitchen en
344 MHz: ARD, ZDF, Canvas, TV 5 monde, Brava NL.

Ik heb de indruk dat Glashart Media, of wie er nu voor het DVB-C gebeuren verantwoordelijk is,
behoorlijke problemen met de codering van de diverse streams/bundels heeft.

Blokkerig beeld is trouwens regelmatig een probleem, maar vandaag is het bijzonder erg.
icon

Beste antwoord door morenoralfo 5 januari 2015, 13:19

Ik had vanochtend eindelijk het telefoontje van een technische medewerker van KPN ITNS.
In totaal waren we bijna 45 minuten bezig, maar het heeft ook wat opgeleverd vind ik.

De bedoeling was om alle in deze draad gemelde (en nog bestaande) storingen omtrent DVB-C
nog even langs te lopen en zo mogelijk per direct op te lossen.
Uiteraard kan ik alleen voor mijn eigen locatie spreken.

Bij de radiozenders LOS FM spakenburg en VRT Radio 1 moest nog het voor VLC noodzakelijk PCR bit gezet worden.

De medewerker heeft ook nog het tweetalige geluid voor Arte en diverse DVB-C ondertitels bij ARD, ZDF etc. aangezet.
Verder zit bij ARD en ZDF nu ook de ES voor "Dolby B 2 Ch" + nog andere geluidstreams (mis, mul etc.)
Welke dit zijn weet ik op dit moment niet, zal waarschijnlijk van het programma afhankelijk zijn.

Binnenkort komt via Veenendaal PSI/SI info (EPG) ook voor de radiozenders beschikbaar.
Trouwens in Veenendaal staan nog vier ongebruikte transponders goed voor 4 x 38 MBit/s
komt overeen met ca. 19 van die rare KPN SD streams á 8 Mbit/s.

De oorspronkelijke Ericssonstreams zijn natuurlijk superieur en ruimte is eigenlijk voldoende aanwezig,
maar de Ericssonstreams kosten ook extra. KPN heeft de op koper geënte streams al in huis
dus van size fits all (others).

Tot slot van de (finale?) werkzaamheden
- bij de aanpassingen vanochtend lijkt bij TV 5 Monde een raar probleem ontstaan te zijn.

Ik kan TV 5 nog steeds via vlc afspelen maar in eens niet meer via mijn 2 TV toestellen bekijken
Op mijn Panasonic TV blijft het scherm zwart en hoor ik alleen maar heel zacht onduidelijk geluid en op
mijn LG TV zie ik onregelmatig en kortstondig voor minder dan een seconde een beeld met iets meer geluid.
Maar standaard staat er "Geen signaal"?.

@bitperfect, de bitratepeaks op 304 MHz worden hoogstwaarschijnlijk door een private PID
voor HbbTV (geavanceerde vervanger voor videotext) veroorzaakt.
Nieuwere SmartTVs met ethernet hebben hiervoor een decoder ingebouwd
en kunnen hiermee Internet en DVB-C integreren
(incl. soort backchannel faciliteit - Dit gaat dus toch voor DVB-C).

DVB-C is in zekere zin een open standaard en niet alle afspeelapparatuur ondersteund alle
faciliteiten op de juiste manier. Kijk maar naar de door de kabelaars "gecertificeerde" TV's etc..
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

170 reacties

Reputatie 8
Badge +16
@morenoralfo,

Vervelend dat je blokkerig beeld en wegvallend geluid ervaart. Als je het modem herstart en test met een andere coax kabel doen deze problemen zich dan nog steeds voor? Ik lees het graag van je.

Stephen
Reputatie 3
Badge +1
@Stephen - Telfort
Ik heb het glasvezelmodem 10 minuten lang stroomloos gemaakt
en weer aangesloten.
Vervolgens heb ik het TV toestel rechtstreeks via een nieuwe
Hirschmannkabel
KOKA799 (dubbel afgeschermd) van 8 m lengte en met F-Connectoren
aangesloten.
De signalkwaliteit lijkt prima o.k. zie hieronder indicatief een kanaal:

frequentie signaalkwaliteit signalsterkte SNR modulatie Onid TSID 344 MHz goed
+3.375 dBmV 34.7218 dB QAM64 3900 6

TV-Zender
ARD
ZDF
Canvas
TV 5 monde
Brava NL

Desondanks had ik nu tussen 13:45 en 14:15 weer acuut storingen op ZDF, CANVAS en
TV5 Monde (bundel op 344 MHz).

Ralfo
Reputatie 8
Badge +16
@morenoralfo,

Bedankt voor de terugkoppeling. Mocht je weer problemen ervaren dan verneem ik dit graag van je en zal ik hiervoor een ticket inschieten.

Stephen
Reputatie 1
Helaas hebben wij hier (in Leeuwarden) ook sinds enkele weken last van storing op precies dezelfde kanalen.
Het leek vorige week opgelost, maar vandaag is het weer raak. Ik dacht eerst dat het te maken had met de positieverandering van de HD-kanalen van NPO 1t/m3 (van 101, 102 en 103 naar 1,2 en 3), maar helaas.....
Ik heb net als Morenoralfo de TV rechtstreeks op het modem aangesloten met een Hirschmann koka 799 kabel i.c.m. f-connectors, het resultaat blijft hetzelfde blokkerige beeld met haperend geluid. Een modem-reset helpt ook niet.

Hopelijk wordt dit snel opgelost!
Reputatie 3
Badge +1
@Stephen
Om 16:26 blokkerig beeld op ZDF en CANVAS, helaas.
Reputatie 3
Badge +1
@Stephen
Om 16:26 blokkerig beeld op ZDF en CANVAS, helaas.

CORRECTIE: 17:26
Reputatie 3
Badge +1
@Stephen
Herhaaldelijk blokkerig beeld en haperend geluid van 17:39:25 tot 17:42:35 op ZDF en CANVAS.
Lijkt mij duidelijk.
Reputatie 1
Bij ons is het continue een blokkerig beeld en happerend geluid op Canvas en 24kitchen en de andere door Morenoralfo genoemde zenders.
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag wederom ontzettend blokkerig beeld en haperend geluid bij alle zenders op 344 MHz,
net nog om 09:23:40 plm 5 sec.. Gecheckt met twee ontvangers/TV's.
Waarmee is Glashart bezig? Hebben ze hun techniek niet onder controle?
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag wederom ontzettend blokkerig beeld en haperend geluid bij alle zenders op 344 MHz,
net nog om 09:23:40 plm 5 sec.. Gecheckt met twee ontvangers/TV's.
Waarmee is Glashart bezig? Hebben ze hun techniek niet onder controle?

Hetzelfde verhaal alweer ook op 336 MHz met
TV Oranje, Eurosport, GHM info kanaal, Schlager TV, BBC 1, BBC 2, 24 Kitchen
Bijna niet om aan te kijken.
Reputatie 1
@ Morenoralfo, bij jou is het beeld en geluid met vlagen slecht? Bij ons is continue een blokkerig beeld met haperend geluid.
Ik heb het gisteravond en vanochtend regelmatig gecheckt, het beeld is niet om aan te zien.
Hopelijk kunnen ze er snel iets aan doen, DVB-C was voor mij de reden om voor Telfort te kiezen.

Zijn wij de enige? En ook nog verschillende gebieden....
Reputatie 3
Badge +1
@ Morenoralfo, bij jou is het beeld en geluid met vlagen slecht? Bij ons is continue een blokkerig beeld met haperend geluid.
Ik heb het gisteravond en vanochtend regelmatig gecheckt, het beeld is niet om aan te zien.
Hopelijk kunnen ze er snel iets aan doen, DVB-C was voor mij de reden om voor Telfort te kiezen.

Zijn wij de enige? En ook nog verschillende gebieden....

Bij mij is het niet continue, maar wel op bepaalde bundels zoals 336 MHz en 344 MHz heel vaak.
Wanneer de storingen optreden is voor mij op dit moment niet te voorspellen.

Aan de andere kant:
Op 304 MHz (NPO 1,2,3) en 312 MHz (RTL 4, RTL 5, SBS 6, RTL 7) heb ik het nog nooit gezien.

Ik weet niet waar Glashart de programma's vandaan haalt (satelliet, ether, etc.),
maar er moet iets verbeteren.
Ik heb hier (regio 7461) alleen stilstaand beeld en geen geluid bij TV5 monde.
Verder zijn nu alle zenders onder gebracht bij KPN-ITNS. (geen glashart/reggefiber/kpn)

Voor een BIJGEWERKTE zenderlijst moet je bij xmsnet wezen.
Reputatie 1
Vandaag (zondag 30-11-2014 tussen 15u en 16:15) weer een rondje zenders gemaakt.
Geen veranderingen:
Canvas -BBC1 en BBC2 - ARD - ZDF - TV5 - 24kitchen continue haperend beeld en geluid
TV-oranje - Eurosport - Schlager TV - zo nu en dan een haperend beeld en geluid
Al met al zijn bovengenoemde zenders dus niet te bekijken.

Er is blijkbaar "ergens" tussen mijn meterkast en de bron iets veranderd aangezien het vorige week wel goed was.
Reputatie 3
Badge +1
Verder zijn nu alle zenders onder gebracht bij KPN-ITNS. (geen glashart/reggefiber/kpn)

Mag ik jou info corrigeren/aanvullen?

De informatie over de kabelprovider en de programmaprovider heb ik rechtstreeks uit de DVB-C streams.
A) AVM DVB-C WLAN Repeater Info:
Kabelanbieter: KPN-ITNS Midden Ned. - Dit is niet de programmaanbieder! Of KPN moet de info bijwerken,
zie hieronder.

De zenderlijst en de programmaprovider wordt met de DVB-C streams meegestuurt:
😎 VLC debug info (deel):
....
ts debug: PSINewTableCallBack: table 0x42(66) ext=0x1(1)
ts debug: SDTCallBack called
ts debug: new SDT ts_id=1 version=18 current_next=1 network_id=3900
ts debug: * service id=101 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=1 provider=glashart name=NPO 1
main debug: EsOutProgramMeta: number=101
ts debug: * service id=102 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=1 provider=glashart name=NPO 2
main debug: EsOutProgramMeta: number=102
ts debug: * service id=103 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=1 provider=glashart name=NPO 3
...
Algemeen lijkt het alsof de DVB-C streams en de informatie niet optimaal onderhouden worden.
Reputatie 3
Badge +1
Vandaag (zondag 30-11-2014 tussen 15u en 16:15) weer een rondje zenders gemaakt.
Geen veranderingen:
Canvas -BBC1 en BBC2 - ARD - ZDF - TV5 - 24kitchen continue haperend beeld en geluid
TV-oranje - Eurosport - Schlager TV - zo nu en dan een haperend beeld en geluid
Al met al zijn bovengenoemde zenders dus niet te bekijken.

Er is blijkbaar "ergens" tussen mijn meterkast en de bron iets veranderd aangezien het vorige week wel goed was.

Jouw bevindingen moet ik helaas volledig bevestigen.
Deze problemen met de verschillende transportstreams zijn trouwens niet nieuw.
Reputatie 3
Badge +1

Mag ik jou info corrigeren/aanvullen?

De informatie over de kabelprovider en de programmaprovider heb ik rechtstreeks uit de DVB-C streams.
A) AVM DVB-C WLAN Repeater Info:
Kabelanbieter: KPN-ITNS Midden Ned. - Dit is niet de programmaanbieder! Of KPN moet de info bijwerken,
zie hieronder.

De zenderlijst en de programmaprovider wordt met de DVB-C streams meegestuurt:
😎 VLC debug info (deel):
....
ts debug: PSINewTableCallBack: table 0x42(66) ext=0x1(1)
ts debug: new SDT ts_id=1 version=18 current_next=1 network_id=3900
ts debug: * service id=101 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=1 provider=glashart name=NPO 1
main debug: EsOutProgramMeta: number=101
ts debug: * service id=102 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=1 provider=glashart name=NPO 2
main debug: EsOutProgramMeta: number=102
ts debug: * service id=103 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=1 provider=glashart name=NPO 3
...
Algemeen lijkt het alsof de DVB-C streams en de informatie niet optimaal onderhouden worden.

Bij de HD-streams voor NPO 1,2 wordt als (programma)provider toch echt "Reggerfiber" genoemd

Additionele onderbouwing:

ts debug: PSINewTableCallBack: table 0x42(66) ext=0x9(9)
ts debug: new SDT ts_id=9 version=18 current_next=1 network_id=3900
ts debug: * service id=9101 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=25 provider=Reggerfiber name=NPO 1 HD
main debug: EsOutProgramMeta: number=9101
ts debug: * service id=9102 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=25 provider=Reggerfiber name=NPO 2 HD
main debug: EsOutProgramMeta: number=9102
ts debug: * service id=913 eit schedule=1 present=1 running=4 free_ca=0
ts debug: - type=1 provider=glashart name=Discovery
main debug: EsOutProgramMeta: number=913
citaat: Bij de HD-streams voor NPO 1,2 wordt als (programma)provider toch echt "Reggerfiber" genoemd

Dit was tot een aantal weken terug hier ook. Daarnaast stonden een aantal zenders bij zowel kpn-itns als reggefiber /glashart.
Ik heb vanmorgen alle nog een scan gedaan met de optie eerst alles verwijderen.
Bij alle zenders staat nu kpn-itns echt als provider.

ouquetnumber Sequence nr in Bouquet Bouquet Type Bouquet Name Service Name Package Type Satellite position Satellite name Frequency Symbolrate Polarization FEC Service ID Transponder ID Network ID Namespace Channelnumber Video PID Audio PID Teletext PID PCR PID AC3 PID Flags System Modulation
0 0 User Bouquets TV Favourites (TV) NPO 1 HD KPN-ITNS 25 Cable 368000 6875000 9101 9 7461 -65536 0
0 1 User Bouquets TV Favourites (TV) NPO 2 HD KPN-ITNS 25 Cable 368000 6875000 9102 9 7461 -65536 0
0 2 User Bouquets TV Favourites (TV) NPO 3 HD KPN-ITNS 25 Cable 376000 6875000 9103 10 7461 -65536 0
Reputatie 3
Badge +1
Maakt ook niet uit wie de kabel provider en/of de programma provider is.
Belangrijk is dat de kwaliteit van diverse DVB-C bouquets vreselijk te kort schiet
en dit blijkbaar niet alleen op een locatie maar op verschillende locaties in het land.

Wat ik trouwens niet snap is
a) de sterk verschillende bitrate van de SD zenders - van minder dan 3 MBit/s tot boven 9,5 MBit/s
b) bouquets welke soms qua bandbreedte nog ruimte bieden, bijvoorbeeld 304 MHz
(ca. 28,2 MBit/s van theoretisch max. 38,47 MBit/s zie http:// )
en andere bouquets welke meer als vol zitten (met meerdere sterk variable bitrate zenders,
zoals op 344 MHz (aggregierte bitrate soms tot meer dan 39 MBit/s!!)
Reputatie 1
Je betaald voor bepaalde diensten, in dit geval glasvezel inclusief DVB-C, voor mij de reden om voor Telfort te kiezen.
Nu heb je storing op diverse zenders, blijkbaar door een "fout/storing" bij de leverancier van de streams.
Dit is natuurlijk niet acceptabel, als je een bepaalde dienst (DVB-C) aanbiedt moet deze ook naar behoren werken.

Ik ben benieuwd wat Telfort hier aan gaat doen.....
Reputatie 8
Badge +16
@morenoralfo,

Excuses voor de late reactie. Graag ontvang ik jouw NAW-gegevens in een privébericht zodat ik een ticket kan inschieten.

@Allardo,

Heb jij ook het modem herstart en getest met een andere COAX kabel? Ik lees dit graag van je.

@gr430190,

Ervaar je nog steeds een stilstaand beeld en geen geluid bij TV5 monde?

Stephen
Reputatie 3
Badge +1
13:25 - 13:50 Wederom heel sterke storingen op ARD, ZDF, etc. (344 MHz)
Trouwens - ook de Radiozenders op de bundel vertonen op hetzelfde moment wegvallend geluid.
Radio Veronica, Sky Radio etc..
Ik hoef toch niet uit te leggen waar logischerwijs het probleem ligt?

Mag ik dan ook aan Telfort vragen dat ze hun DVB-C leverancier, wie dit ook is, op KORTE termijn
de hele DVB-C keten laten checken van de bron tot het plaatsen op de kabel
voor de kanalen in kwestie.

Het hele verhaal speelt trouwens al langer - ook bij xmsnet waren dezelfde problemen.
Ik wordt hier bijna moedeloos van.
Reputatie 8
Badge +16
@morenoralfo,

Bedankt voor jouw gegevens. Ik heb deze zojuist intern doorgezet. Mijn collega's van de technische afdeling gaan zich hierover buigen en nemen binnen 48 uur contact met jou op? Laat je weten hoe het is gegaan? Excuses voor het ervaren ongemak.

Stephen
Reputatie 3
Badge +1
@morenoralfo,

Bedankt voor jouw gegevens. Ik heb deze zojuist intern doorgezet. Mijn collega's van de technische afdeling gaan zich hierover buigen en nemen binnen 48 uur contact met jou op? Laat je weten hoe het is gegaan? Excuses voor het ervaren ongemak.

Stephen

Bedankt voor de snelle actie, nu nog inderdaad een echte oplossing van de "technische afdeling".
De countdown loopt . . . - Uiteraard laat ik hier weten of het voor mij ook werkelijk opgelost kon worden.

Hoe ziet het trouwens bij @allardo en gr430190 met de storingen uit?
Reputatie 1
Ik heb het modem gereset (uurtje van de stroom gehaald), Tv wederom direct vanaf modem aangesloten met aparte kabel (hirschmann koka 799 met f-connector.
Canvas, ARD, ZDF, BravaNL, TV5 en 24kitchen hebben nog steeds een erg haperend beeld en geluid, vreemd genoeg doen BBC-1, BBC-2, schlager TV, Eurosport, TV Oranje het weer goed in vergelijking tot gistermiddag.
GHM info kanaal toont een zwart beeld, mijn Samsung geeft "service is niet beschikbaar"" aan.
Wij kijken nauwelijks naar Schlager TV, TV Oranje, TV5, BravaNL etc. maar wel regelmatig naar 24kitchen en Canvas, dus balen we nu een beetje...

Kortom een reset heeft niet geholpen. Volgens mij zit de storing in de bron en niet bij mij in de meterkast