beantwoord

DHCP-server werkt niet? Eigen router stoort Telfort router?

• 24 mei 2016
  • 23 reacties
  • 1567 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds februari 2016 bij Telfort met Glasvezel alles-in-een.
Al vrij snel veel gevallen van wel connectie met de router maar geen internet op verschillende apparaten. Dan het ene apparaat wel en de andere niet, na enige tijd andersom of weer een andsere combi van wel/niet internet geconnecteerde WiFi apparaten (alles altijd wel connectie met de router).
Van alles gedaan aan hard en soft resets, niets hielp. TV en Telf wel ok. Hulp gevraagd bij Telfort.

Nieuwe EBv8 (nee, andere. welke ik kreeg was zichtbaar gebruikt) van Telfort gekregen. Zelfde probleem.
Ben zelf maar eens verder gaan spitten.
* DHCP-binding gedaan. Werkt soms wel, en dan gaat het ook goed. Maar vaak ook niet: weer wel wifi maar geen internet. Zelfde probleem als eerder dus en de DHCP-binding wordt regelmatig gewoon genegeerd.
* Allerlei verschillende standen geprobeerd met de WiFi-band (a,b,g,n). Maakt geen verschil.
* Eigen router achter de ExperiaBox v8 geplaatst. DHCP door de EBv8 laten doen. Geen verschil.

Weer kontakt opgenomen met Telfort. Het zou worden uitgezocht. Ik krijg weer een nieuwe EBv8 (nee, andere. ook deze is weer een eerder gebruikte) opgestuurd. Geen uitleg of wat dan ook, gewoon een ander apparaat in de bus. Toch maar weer geinstalleerd. Niks verholpen, zelfde probleem.
* Eigen router achter de ExperiaBox v8 geplaatst. Maar nu DHCP door de mijn eigen router laten doen en die van de EBv8 uitgeschakeld.
En dat werkt! Mijn WiFi apparaten krijgen nu netjes IP-adressen in de reeks die ik in mijn eigen router heb ingesteld. Pffff hehe.
BE-LACH-E-LIJK toch dat ik nu een eigen router moet gebruiken, maar ja ik kan weer vooruit.

Triomf? Nee! Nu moet ik dagelijks de EBv8 resetten omdat 1 of 2 van mijn 2 TV's (bedraad op de EBv8) de melding geeft dat er geen connectie met de modem is!!!
Wat nu weer...!?!? Ik weet het niet meer hoor. Kan mijn eigen routertje (Sitecom WL-342) dat effect hebben op de EBv8?

Ik zal verdere krachttermen hier maar achterwege laten maar ik ben al sinds februari bezig dus mijn frustratie is tot in het rood...
Wie kan mij helpen svp?
icon

Beste antwoord door Babylonia 27 mei 2016, 11:08

Fing is nieuw voor mij maar ziet er zeer bruikbaar uit in dit geval. Thx.
Dat is inderdaad een zeer handig appje. Het toont echt alle aangesloten apparaten in je netwerk.

Bij een kennis met problemen met internet-verbinding, kwam ik er op die manier achter dat met de extra apparaten die getoond werden (o.a. een "Blackberry" telefoon), wat beslist niet de apparatuur was van die kennis, en terugkoppeling met die kennis, een buurmeisje al pakweg anderhalf jaar met internet stond "mee te liften". Ondanks een wachtoord voor de WiFi.

Bij terug redeneren door die kennis hoe dat kon, was dat kennelijk eerder (onbedoeld) naar dat buurmeisje "gesmokkeld" nadat een vriend van dat buurmeisje eens een keer "had geholpen" met de modem, toen mijn kennis om raad vroeg.

Aangaande je Experia Box. Ik zou gewoon heel het zaakje een keer resetten naar fabrieksinstellingen.
- Na reset, niets aan het DHCP-bereik doen, want dat staat dan al goed.
- Al je apparaten een keer resetten.
Daarna zou het in basis al correct moeten werken.

Maar als je vaste IP-adressn wilt, dan:
- Vaste IP-adressen instellen voor je apparaten
- WiFi inregelen op beste kanaalkeuze en nieuw SSID + wachtwoord geven.
- Daarna reboot van de Experia Box
- Herstart van al je andere apparaten.
Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Hoe heb je die TV set-up boxen aan de Experia Box aangesloten, rechtstreeks, of bijv. via een switch?
Reputatie 1
Hoe heb je die TV set-up boxen aan de Experia Box aangesloten, rechtstreeks, of bijv. via een switch?

Rechtstreeks.

Begreep wel net van de Telfort helpdesk dat de TV's de DHCP van de EBv8 nodig hebben dus mijn TV probleem ontstaat inderdaad daardoor.
Nu zal ik maar de DHCP-server op de EBv8 weer aanzetten om de TV buiten het verhaal te houden, maar dan kom ik dus wel weer in de oorspronkelijke situatie terecht.
Telfort gaat weer extra onderzoek doen naar deze situatie en ik mag binnen 5 werkdagen weer kontakt verwachten. Zodra ik nieuws heb laat ik het hier weer horen..
Reputatie 8
De WiFi van de Experia Box staat nu niet echt bekend als hoogvlieger.
En wat als je de Sitecom WL-342 in "Access Point" mode gebruikt als WiFi verlengstuk van de Experia Box?
Badge +1
Hallo PietOmDeHoek, welkom op het Telfort forum! Fijn dat er actie voor je is uitgezet bij de klantenservice. Ik zie je reactie graag tegemoet als wij je hier verder kunnen helpen.
Reputatie 1
De WiFi van de Experia Box staat nu niet echt bekend als hoogvlieger.
En wat als je de Sitecom WL-342 in "Access Point" mode gebruikt als WiFi verlengstuk van de Experia Box?

Al geprobeerd. Helaas.. geen verschil.
Er werd me door Telfort overigens al bevestigd dat het waarschijnlijk in de DHCP-functionaliteit van de router zelf ligt.
Gebruik ik de DHCP van de EBv8 dan heb ik IP/internet connectieproblemen, gebruik ik de DHCP van de Sitcom dan heb ik TV-problemen. Allebei gebruiken lost alleen het TV-probleem op.
Reputatie 8
Er werd me door Telfort overigens al bevestigd dat het waarschijnlijk in de DHCP-functionaliteit van de router zelf ligt.
Wel opvallend dat het bij diverse exemplaren modem/routers dan hetzelfde is.
Heb je eigenlijk alleen probleem met WiFi of ook bij bekabelde verbindingen?
Reputatie 1
Wel opvallend dat het bij diverse exemplaren modem/routers dan hetzelfde is.
Heb je eigenlijk alleen probleem met WiFi of ook bij bekabelde verbindingen?

Yep klopt, 3e EBv8, zelfde probleem. Bedraad nooit een probleem gehad, nou doe ik dat alleen in geval van nood,, lange kabel door het huis is niet ideaal zeg maar, dus niet helemaal eerlijk vergelijkingsmateriaal maar evengoed 100% up score.
Reputatie 8
Dus eigenlijk alleen probleem met WiFi?
Als de Experia Box een beetje onhandig is aangebracht (in de meterkast), is dat nooit een ideale plek voor WiFi.

Neem de volgende reactie eens door, en klik vooral op de hyperlinks met achtergrondinformatie waarbij je beter inzicht krijgt, wat er bij WiFi speelt:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/trage-wifi-56787/index1.html#post494016
Reputatie 1
Dus eigenlijk alleen probleem met WiFi?
Als de Experia Box een beetje onhandig is aangebracht (in de meterkast), is dat nooit een ideale plek voor WiFi.

Neem de volgende reactie eens door, en klik vooral op de hyperlinks met achtergrondinformatie waarbij je beter inzicht krijgt, wat er bij WiFi speelt:
https://forum.telfort.nl/wifi-269/trage-wifi-56787/index1.html#post494016

M'n WiFi ontvangst is prima he..!
Ook van alles geprobeerd met de band (a,b,g,n in verschillende combi's), andere kanalen (mbv inSSIDer). Wifi blijft OK.
't Gaat fout als ik een IP-adres boven 192.168.2.100 krijg; dan heb ik voor dat specifieke apparaat geen internet -connectie meer. Dit gebeurt gewoon of ik nou DHCP-binding instel of niet, soft reset, harde reset; zodra ik 'n adres boven de 100 krijg (meestal 104, 105, 114, 115) is het mis.
Reputatie 8
Je stelt dus kennelijk een statisch IP-adres vast voor een aantal apparaten.
Waarom gebruik je dan niet IP-adressen beneden de 100 als dat geen problemen oplevert?
10 - 11 - 12 - 13.......
(Beneden de 10 laat ik hier even open voor een aantal "reserve" IP's vanuit DHCP ---> bijv. voor TV set-up boxen).
Je zult toch niet meer dan 100 apparaten instellen?

Als je voor een aantal apparaten vaste IP-nummers instelt beneden laten we zeggen 25, zullen IP-nummers vanuit DHCP waar je geen vast IP-adres voor hebt ingesteld, mogelijk er net boven verder gaan.
Heb je voldoende IP-nummers ook dan nog vrij onder de 100 vanuit DHCP.

Instellen vast IP-adres zie o.a. < DEZE REACTIE >.
Reputatie 1
Yep, precies zo gedaan..er worden dan evengoed adressen boven de 100 uitgedeeld aan die specifieke apparaten.
Reputatie 8
En die specifieke apparaten (vanuit DHCP), kun je die dan niet beter OOK een vast IP-adres geven ?
Een vast IP is een vast IP. Dan dwing je die tenminste om niet boven de 100 te komen.

Voor al je apparaten thuis is dat wel te doen, die zijn bekend.
Dus gewoon alle (mobiele) apparaten thuis een vast IP-adres geven.

Om de veiligheid te verhogen voor WiFi zou je zelfs enkel de voor jou bekende mobiele apparaten tevens als filtering kunnen vastleggen die toegang mogen hebben.

Inloggen in de Experia Box: Hoofdmenu START
Linkerkant -----> WLAN ----> daaronder submenu "Access Control"
-----> rechterkant "Access Rule for registered MAC address:" --- Allow

Hooguit als er mensen een keer op visite komen, heb je dat dan niet vastgelegd.

Zelf gebruik ik een 2e router achter de Experia Box, maar heb alle "thuis" apparaten gewoon een vast IP-adres gegeven.
Reputatie 1
Beste Babylonia,
ik geloof dat het niet helemaal overkomt, ik waardeer het meedenken maar lees nog eens goed want ik heb het al meerdere keren in verschillende woorden gezegd, dat werkt dus niet! Ik zet een apparaat met z'n MAC-adres vast op bijv op 192.168.2.15 en 'dat apparaat krijgt dan bijv gewoon 192.168.2.104...
Badge +1
En die .15 valt binnen de ingestelde DHCP range? Volgens mij kan een DHCP server alleen adressen uitgeven binnen zijn eigen range.
Reputatie 8
@PietOmDeHoek
Sorry, dat heb ik dan inderdaad niet helemaal begrepen.

Het enige wat ik dan kan bedenken waarom dat bij jouw verkeerd gaat, is dat het bereik verkeerd staat ingesteld van de IP-adressen onder DHCP.

In een ander draadje waar ik eerder naar verwees met het instellen van een vast IP, maak ik in een vervolgreactie specifiek melding van verschillende interpretaties van router leveranciers ten aanzien van bereiken binnen of buiten de DHCP-pool ten aanzien van het gebruik voor vaste IP-adressen.

Zie specifiek < DEZE REACTIE >

Bijv. bij een Experia Box, heeft men het over "Static DHCP" als men een vast IP-adres wil reserveren.
Dat IP-adres valt in dat geval binnen het bereik waarover alle DHCP uitgegeven IP-adressen vallen.

Bij andere routers maakt men mogelijk onderscheid voor een bereik voor "DHCP" (een variabel uitgegeven IP-adres) wat beslist NIET als vast IP-adres wordt gezien. Het vaste IP-adres wat men wil reserveren aan apparaten moet in dat geval
buiten het bereik liggen waarvoor DHCP geldt.
Elders in de router moet men dan die bereiken instellen. Bijv. voor DHCP 192.168.1.100 --- 192.168.1.255
Van 192.168.1.1 (2) --- 192.168.1.99 geldt dan als bereik wat voor vast in te stellen IP-adressen wordt gebruikt.
Maar goed, dit soort "merk eigen" benaderingswijzen kunnen van router tot router dus enigszins verschillen.
Reputatie 1
Ik ben wat groen in deze materie maar heb uitgebreid forums zitten lezen en het was me al opgevallen dat in de EBv8 geen gescheiden reeksen ingesteld kunnen worden voor dynamisch statisch.
Evengoed mijn dank voor de duidelijke bevestiging want af en toe twijfelde ik wel omdat ik idd in andere routers andere benaderingen dacht te zien.
De EBv8 router accepteert overigens simpelweg geen gescheiden reeksen. Ik kon het niet fout doen wat dat betreft.
Ik heb dit allemaal al eerder geprobeerd (vóórdat ik de Sitecom er achter plaatste):
1) IP-adres en subnet mask default / DHCP-pool 198.168.2.1-252 / static DHCP 192.168.2.1-11
2) IP-adres en subnet mask default / DHCP-pool 198.168.2.1-11 / static DHCP 192.168.2.1-11
3) IP-adres en subnet mask default / DHCP-pool 198.168.2.1-252 / static DHCP 192.168.2.10-21
4) IP-adres en subnet mask default / DHCP-pool 198.168.2.1-252 / static DHCP 192.168.2.100-111
In de eerste drie gevallen kregen sommige gedefinieerde MAC adressen uit de DHCP-tabel gewoon 104/105/114/115, in geval 4 kreeg ik gewoon 36 ofzo (en daarmee ook weer heen internet-connectie)!!!
Maar nogmaals, niet altijd he! Maar wel zo lang de lease-tijd stond ingesteld. En daarna, of na een reset, begon de tombola opnieuw en moest ik maar weer afwacht of-ie deed wat ik vroeg of dat ie gewoon een totaal ander adres uitdeelde.
Momenteel gaat alles goed eigenlijk! Ik heb de DHCP van de EBv8 aan staan (vanwege TV, zie bovenaan) maar geen WLAN, ik heb de DHCP van de Sitecom aan staan en wel WLAN. Geen DHCP binding ergens. Aangezien de lease-tijd van de Sitecom op forever staat en alles connectie heeft kom ik even nergens aan tot ik weer tijd heb om er toch weer wat te testen met alleen de EBv8 en dan wat verschillende reeksen.
In het topic van de links die je geeft gaat het ook over port forwarding en DMZ. Je suggereert toch niet dat dat bij mij ook zou moeten? Als ik het goed begrijp is dat alleen als je van buitenaf aan je eigen apparaten (gegevens) wilt komen toch? Dat is bij mij in elk geval niet aan de orde.
Reputatie 8
Alleen als je van buiten uit connectie wilt leggen met services die je op apparaten achter een router hebt staan, is port forwarding nodig. Voor alle andere verbindingen intern in je eigen LAN-netwerk, en van binnen naar buiten niet.

De "Static IP" adressen die je in mijn voorbeelden gebruikt ziet, zijn de werkelijke IP-connecties die ook aan apparaten worden gegeven als ik die rechtstreeks aan de Experia Box koppel. (Alleen gebruik ik een ander subnet).
Ook al heb ik "normaal" er nog een 2e router achter. Om wat zaken te testen koppel ik geregeld die apparaten weer rechtstreeks terug aan de Experia Box. Ondervind daar geen enkel probleem mee.

Met een 2e router erachter worden alleen niet alle IP-adressen daadwerkelijk gebruikt.
Ik gebruik echter niet subnet 192.168.2.xx maar 192.168.22.xx
Van daaruit gebruik ik altijd wel vaste IP-adressen voor:
- 192.168.22.10 = aansluiting op mijn 2e router
- 192.168.22.25 = aansluiting van de TV set-up box (ja, die heb ik een vast IP-adres gegeven)

Ik heb het net nog even uitgeprobeerd door alleen de WiFi van de Experia Box aan te zetten en met mijn smartphone een connectie te laten leggen vanuit DHCP (dus geen fixed IP-adres). Gecontroleerd met < FING > welke IP adressen worden uitgegeven. Die krijgt in mijn geval het eerste vrije IP-adres, ofwel:
- 192.168.22.1 = aansluiting naar mijn smartphone.

(Persoonlijke data + MAC-adressen afgeschermd):

Wat altijd wel belangrijk is met veranderingen van IP-adres, is dat veel gebruikers "vergeten" na zo'n verandering de router opnieuw een keer op te starten (reboot). Erna tevens ook de apparaten die je ermee wilt verbinden en betrekking hebben op een nieuw IP-adres.
Of.... dat kan ook, de WiFi adapter van de achterliggende apparaten even uitschakelen, en opnieuw weer inschakelen. Dat heeft hetzelfde effect.

- De reboot van de router om de lease van "het oude IP-adres" ongedaan te maken,
...en daarna een nieuwe lease te geven op het nieuw uitgegeven IP-adres.
- De reboot van de aangesloten apparatuur (of WiFi adapters uit- en inschakelen)
...om niet te blijven "hangen" op het oude IP-adres.

Met de testen die je gemaakt hebt met die IP-bereiken, en het vreemde resultaat, dan wel, dan niet, vermoed ik dat je daarbij geen rekening hebt gehouden met die reboots, en uit-/ inschakelen van WiFi adapters na verandering van IP-adressen of IP-bereiken.

Aansluiten en inregelen van een 2e router is in mijn geval NAT achter NAT, en alle functies die ik van buiten naar binnen wil bereiken 2 keer een port forwarding gedaan.
Eerst in de Experia Box naar de 2e router, en vanuit de 2e router naar achterliggende services op een NAS e.d.
(web-server, bestand services, VPN-verbindingen naar eigen VPN-server op 2e router).

Je zou in de Experia Box in plaats van Port Forwarding ook DMZ kunnen gebruiken naar de 2e router.
Reputatie 1
Dank voor alle duidelijke info weer! Ik ga van het weekend maar weer eens testen. Eenvoudige modus, dwz zonder 2e-router want als die niet nodig is dan liever niet; ik heb deze er ook alleen maar achter gezet om het probleem te verhelpen/omzeilen. Ik zal er op letten steeds aan twee zijden te resetten. Alhoewel ik snap dat dat nodig is en ik dat in de regel ook doe, is het best mogelijk dat ik niet altijd even consequent ben geweest.
Port forwarding en/of DMZ laat ik nog even voor wat het is (heb geen game-computer waarmee ik online wil, wil ook mijn spullen niet vanaf buiten kunnen benaderen), maar mocht dat ooit toch gaat spelen kan ik hier weer even terugkijken.
Na mijn tests doe ik verslag! En als het nog steeds niet goed gaat zal ik ook wat duidelijke screenshots toevoegen.
Reputatie 8
Dat is inderdaad een zeer handig appje. Het toont echt alle aangesloten apparaten in je netwerk.

Bij een kennis met problemen met internet-verbinding, kwam ik er op die manier achter dat met de extra apparaten die getoond werden (o.a. een "Blackberry" telefoon), wat beslist niet de apparatuur was van die kennis, en terugkoppeling met die kennis, een buurmeisje al pakweg anderhalf jaar met internet stond "mee te liften". Ondanks een wachtoord voor de WiFi.

Bij terug redeneren door die kennis hoe dat kon, was dat kennelijk eerder (onbedoeld) naar dat buurmeisje "gesmokkeld" nadat een vriend van dat buurmeisje eens een keer "had geholpen" met de modem, toen mijn kennis om raad vroeg.

Aangaande je Experia Box. Ik zou gewoon heel het zaakje een keer resetten naar fabrieksinstellingen.
- Na reset, niets aan het DHCP-bereik doen, want dat staat dan al goed.
- Al je apparaten een keer resetten.
Daarna zou het in basis al correct moeten werken.

Maar als je vaste IP-adressn wilt, dan:
- Vaste IP-adressen instellen voor je apparaten
- WiFi inregelen op beste kanaalkeuze en nieuw SSID + wachtwoord geven.
- Daarna reboot van de Experia Box
- Herstart van al je andere apparaten.
Reputatie 1
Gisteren eindelijk aan een frisse poging toegekomen. Sitecom losgekoppeld, EBv8 ge-reset naar fabrieksinstellingen en verder niets gewijzigd behalve het adminwachtwoord, de SSID en de passphrase. WiFi ontvangende apparaten ge-reset. Alles werkt nu!! Sitecom uit gelaten. Even een poosje aankijken want ik ben er nog niet helemaal gerust op. Dit is natuurlijk wel de situatie van waar uit het ooit mis ging. Afgelopen tijd veel zaken geprobeerd maar ik kan me bijna niet voorstellen dat ik nooit ergens alles wel ge-reset heb gehad en daarna evengoed weer problemen kreeg. Maar ja, omdat ik 'bijna' zeg, heb ik gister ge-reset. Ik doe met een weekje weer verslag. Of eerder als ik gekke dingen zie!
Reputatie 8
Goed deze terugkoppeling, en te lezen dat het nu (vooralsnog) functioneert. :D
We zien je reactie met een weekje of zo wel te gemoed.
Reputatie 1
We zijn een week verder en alles doet het nog steeds goed! Ik ben een beetje verwonderd omdat ik nog steeds denk alles wel eens ge-reset te hebben maar goed dat maakt helemaal niet uit, ik ben vooral blij dat het nu zonder problemen functioneert.
Bijzonder bedankt voor de hulp en inzichten Babylonia!
Reputatie 8
Graag gedaan, en top met deze terugkoppeling.

Reageer