Sticky beantwoord

De volgende update voor je TV-ontvanger [8.0.102_2]

  • 16 januari 2018
  • 522 reacties
  • 74156 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +7

In dit topic lees je alles over de volgende update voor je TV ontvanger. Hieronder zie je linkjes naar de reacties waarin je over de update leest. De meest recente update zie je als antwoord gemarkeerd.
 

Updates 2020

 

Oudere updates:

Updates 2019

 

Updates 2018

 

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 15 juni 2020, 14:13

Het is weer tijd voor een nieuwe update voor de tv-ontvangers. Deze keer is het een grotere update, met meer wijzigingen. In dit bericht vertel ik jullie er alles over.

 

Welke ontvangers krijgen de update

De Motorola VIP 1853, de Arcadyan HMB 2260 en de Arris VIP 2952 gaan naar versienummer 8.0.95_2. Het kan zijn dat het versienummer een beetje verschilt, er blijft aan de software gewerkt worden en er kunnen nog kleine updates achter de schermen worden gedaan.

Heb je een ouder model, zoals de Motorola VIP 1963? Dan wordt deze update niet beschikbaar, maar we kunnen jouw ontvanger vervangen voor een nieuwer model.

-

Update 4-8-2020:

Er is een kleine update voor deze update uitgebracht, daarin is feedback verwerkt. Het versienummer wijzigt daarmee naar 8.0.102_2. Zie deze reactie voor meer details.

 

Wanneer komt de update

De uitrol van de update wordt in verschillende fases gedaan. KPN is op dit moment bezig om alle aansluitingen met alleen Arris VIP 5202 ontvangers om te zetten. Zodra dat klaar is zullen abonnementen met een 2952 en/of 2260 ontvanger ook bijgewerkt worden, dat is de fase waarin jullie de update kunnen zien verschijnen. Deze groep is het grootste, waardoor de uitvoering daarvan ook het langste duurt. Als die fase ook is afgerond zullen de 1853’s worden bijgewerkt.

Voordat elke fase start wordt er eerst een testgroep omgezet, om te kijken of alles goed werkt.

Dit wordt op basis van het abonnementsnummer gedaan, alle ontvangers die je hebt staan worden tegelijkertijd bijgewerkt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen, de ontvanger zal ’s nachts worden bijgewerkt.

 

Wat verandert er

Het eerste wat je zal opmerken is dat het uiterlijk van de menu’s is veranderd:

Het nieuwe menu (de optie ‘Uitgelicht’ is niet beschikbaar op de 1853)

 

De nieuwe informatiebalk. Met de gekleurde knoppen kan je de opties kiezen. Bij Terugkijken en opnames staan daar andere opties.

Voor een aantal onderdelen zal ik hieronder de wijzigingen toelichten.

 

Gids & Terugkijken

In het nieuwe menu is Terugkijken geen aparte optie meer. Dit zit nu volledig geïntegreerd in de Gids. Je kunt daar met de pijltoetsen of de Fast Forward (<<) en Rewind (>>) knoppen terug of vooruit in de tijd navigeren. Programma’s in het verleden met een groen pijl icoon kun je terugkijken.

Ben je gewend aan het uiterlijk van het oude Terugkijken menu dan kun je een vergelijkbare weergave activeren door nogmaals op de Gids-knop te drukken. Je krijgt dan de lijstweergave zoals hieronder te zien is. Deze keuze wordt onthouden. Wil je weer terug naar de horizontale weergave, druk wederom op Gids.

Zodra je in de Gids een programma selecteert met de OK knop krijg je een detailpagina. Hier zie je aanvullende informatie over het programma en je opties.

Voor lopende programma’s is de standaardoptie ‘Nu kijken’. Verder kun je kiezen voor ‘Kijk vanaf het begin’. Als een programma opgenomen kan worden, krijg je ook die optie.

Voor een programma dat in de toekomst begint is de standaardoptie ‘Ga naar deze zender’. Verder kun je kiezen voor ‘Zet herinnering aan’. Als een programma opgenomen kan worden krijg je die optie ook.

Voor een programma in het verleden is Terugkijken de standaardoptie, mits het programma teruggekeken kan worden. Als dat niet zo is, krijg je dat te zien.

 

Opnames

De opnamelijst heeft ook een aangepast uiterlijk gekregen. Onderin het scherm is de lijst met opnames. Bovenin het scherm krijg je informatie van de geselecteerde opname. Er is in de lijst met opnames niet meer direct te zien van welke zender een programma is opgenomen. Dit is wel te zien in het informatiestuk.

Voorheen kon je opnames alleen sorteren op datum (op- of aflopend). Nu kun je ze ook alfabetisch sorteren op titel.

Bij je geplande opnames zijn van je serieopnames alleen diegene te zien waarvan op dat moment afleveringen in de gids staan.

Verder is het zo dat een serieopname nu actief blijft. Dat wil zeggen dat als er onverhoopt een aflevering wordt gemist, of je verwijdert er zelf een (of meerdere), dan zal de eerstvolgende herhaling van die aflevering worden opgenomen.

Gecombineerd met het feit dat een ingeplande serieopname dus alleen zichtbaar is als er een nog op te nemen aflevering in de gids staat, betekent dit dat je een serieopname alleen kunt annuleren voor de laatste aflevering is opgenomen. Of door individuele afleveringen te verwijderen en hem dan te verwijderen als er herhalingen worden opgenomen.

Wel is het net als voorheen zo dat als je een serieopname annuleert, de afleveringen die je daarvan nog in je lijst hebt staan niet meer bij elkaar gegroepeerd worden.

 

On Demand

In het nieuwe menu is On Demand opgesplitst in twee items: Films en Series. Deze categorieën bevatten alle programma’s waar jij vanuit je abonnement toegang tot hebt, plus de te huren programma’s en directe links naar de Netflix, YouTube en Prime Video apps.

De optie ‘Mijn pakketten’ bevat alle zenderpakketten die in je abonnement zitten. De films hier zijn gratis te bekijken. 

Onder ‘Meer films’ vind je zenderpakketten met films die niet in je abonnement zitten. Je kunt deze wel bekijken om te zien of er iets van je gading bij zit. Zo ja, dan kun je daar ook gelijk met de blauwe knop abonneren op dat pakket. 

Met de optie Films huren krijg je alle betaalde films te zien, onderverdeeld in verschillende tabbladen. Je kunt hier met de pijltoetsen navigeren. Bovenin beeld krijg je dan info te zien over de geselecteerde film. Ook hier kun je met ‘Verander weergave’ een lijstoverzicht krijgen in plaats van de carrousel. Kies je hiervoor, dan zal het ook lijstweergave blijven (bij zowel Films als Series) tot je dit zelf weer aanpast.

Met de OK knop kun je een film kiezen. Je krijgt dan een pop-up waarin je het huren van de film kunt bevestigen met het invoeren van je betaalcode, of je kunt annuleren. Een gehuurde film vind je terug onder Uitgelicht.  

Helemaal onderaan Meer Films staat erotiek. Hier staan alle erotiek films, zowel degene die onder je bestaande zenderpakketten vallen, als degene die je los kunt huren.

De menuschermen om series te selecteren ziet er net zo uit, als je een serie opent krijg je een overzicht van de seizoenen die de serie heeft. Je kunt daar zelf kiezen welke aflevering je kijkt:

 

 

Zoeken

Zoeken heeft uitgebreidere mogelijkheden gekregen. Je vindt het nu helemaal bovenin het menu, in plaats van onderaan. Als je zoeken voor de eerste keer opent is het hoofdscherm leeg. Als je eenmaal dingen gezocht hebt krijg je bij het opnieuw openen van het zoekscherm je recente zoektermen te zien. Je kunt dan makkelijk opnieuw hierop zoeken.

Als je begint met zoeken krijg je al eerste resultaten te zien zodra je drie karakters hebt ingevuld. De resultaten worden dan als miniaturen in een carrousel getoond* onderverdeeld in een aantal tabbladen (Gids, Terugkijken, Films, Series). Met de Fast Forward (<<) en Rewind (>>) knoppen kun je snel schakelen tussen deze categorieën.

Vind je dit miniaturenoverzicht niet fijn, dan kun je bovenin het scherm met Verander weergave schakelen naar een lijst.

Net als voorheen kun je met de pijltoetsen heen en weer over de pagina en dingen selecteren met de OK knop. Wat nieuw is, is dat er filters zijn toegevoegd. Deze staan links onder het toetsenbord. Waar je precies op kunt filteren varieert per tabblad.

Voor de Gids en Terugkijken resultaten kun je hiermee specificeren van welke tijdsperioden je resultaten wilt zien. Bij Films en Series kun je (nog) niet verder filteren. Wel zijn daar erotiek resultaten standaard verborgen. Als je deze wel wilt zien, kun je dit onderaan het scherm aanvinken.

* De carrouselweergave is niet beschikbaar op de 1853, deze heeft alleen de lijstweergave

 

Instellingen

Het instellingenmenu is inhoudelijk niet veel veranderd. Maar wel is het qua weergave aangepast aan de nieuwe look:

 

Net als in het oude menu staan hier de mogelijkheden om kinderslot in te stellen. Nieuw is een extra setting ‘Erotiek verbergen op dit apparaat’. Als deze instelling op ‘Ja’ wordt gezet, dan worden erotische kanalen en films automatisch verborgen op deze tv-ontvanger, los van de overige kinderslotinstellingen van het account. Dit geeft de mogelijkheid makkelijker erotiek te verbergen, terwijl wel, bijvoorbeeld, Goede Tijden Slechte Tijden kan worden gekeken.

 

 

Ook in dit KPN topic wordt meer uitgelegd over deze update.

 

Waar kan ik ‘Terugkijken’ vinden in het menu?
Terugkijken is in de nieuwe versie van het menu samengevoegd met de Gids. Via de menu optie Gids & Terugkijken, kan je het gewenste programma opzoeken in de gids en kiezen voor terugkijken. De verticale weergave van de gids kan je oproepen door met de afstandsbediening twee keer op Gids te drukken.

Waar kan ik ‘On Demand’ vinden in het menu?
On Demand is in de nieuwe versie van het menu opgedeeld in Films en Series. In het menu kan je kiezen of je Films of Series wilt kijken.

Waarom is de menustructuur aangepast?
Op basis van klantonderzoeken hebben we de menustructuur aangepast. Via het nieuwe menu zijn de opties sneller te vinden.

Kan ik ook gebruik blijven maken van de oude menustructuur?
Nee, na het omschakelen naar de nieuwe menustructuur kan je alleen nog gebruik maken van de nieuwe menu structuur. Wel kan je in Zoeken, Films en Series kiezen voor list view i.p.v. de nieuwe lay-out.

Als ik de gids open, zie ik het beeld niet meer klein, klopt dat (picture in picture)?
Dat klopt inderdaad, dit is niet meer beschikbaar met het nieuwe menu.

Klopt het dat ik bij het openen van een menu geen beeld en geluid meer heb?
Op de 1853 wordt beeld en geluid gedeactiveerd bij openen van overzichten in het iTV menu.

Klopt het dat ik de films alleen in een lijstweergave kan weergeven?
Op de 1853 is alleen lijstweergave beschikbaar, dit geldt ook voor series en de zoekresultaten.

Waar kan ik mijn betaalcode wijzigen?
Met de overgang naar het nieuwe menu is er geen onderscheid meer tussen pin- of betaalcode.
Als je voorheen gebruik hebt gemaakt van dezelfde code voor pin- of betaalcode dan zijn deze nu samengevoegd tot één pincode.
Als je verschillende codes gebruikte, kan je de pincode wijzigen. De nieuwe code zal zowel als pin- als betaalcode gebruikt kunnen worden. Bij het wijzigen via de menuschermen zal de oude betaalcode worden gevraagd.

Waar kan ik mijn pincode wijzigen?
De pincode kan je wijzigen in het menu Instellingen/pincode. Ook kan je dit in MijnTelfort doen.

Bekijk reactie

522 reacties

Reputatie 1
Ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar zijn er ook plannen om te regelen dat je met je NPO start account kan inloggen? Nu moet ik voor alles ouder dan een week als nog naar de Chromecast toe.
Reputatie 8
Badge +11
Dat kan hier ook stelling 🙂 Op dit moment zit er nog geen NPO start app in MéérTV / Apps op TV, het kan zijn dat die in de toekomst nog komt maar er zijn nog geen concrete plannen voor.
Ah ik zie nu dat Jasper ook Apps op Tv schrijft deze tekst verandering viel me net ineens op dat stond er gister nog niet.
Ik vind het wel eningzins dubbelop dat Netflix zowel bij On demand staat als bij Apps op tv.
Reputatie 8
Badge +11
Netflix is op 3 verschillende manieren te benaderen inderdaad, naast die opties kan het ook via kanaal 200 ;)
De updates worden 's nachts beschikbaar gemaakt, als de ontvanger dan aanstaat (of in stand-by) kan je de wijzigingen de volgende dag zien.
Bij mij onthoud de TouTube app de instellingen niet, de locatie springt steeds terug op Verenigde Staten. De taal blijft wel gewoon Nederlands.
Reputatie 8
Badge +10
Bij mij onthoud de TouTube app de instellingen niet, de locatie springt steeds terug op Verenigde Staten. De taal blijft wel gewoon Nederlands.
Inloggen met je Google account helpt wel denk ik...
Reputatie 1
Badge +1
Klopt het dat na de update als je door wilt spoelen tot aan de reclame, hij dan terugspringt naar het begin van de (in mijn geval) film?

Cases:
Tijdens het kijken van de film begon de reclame, deze wilde ik doorspoelen. Ik kreeg toen de melding dat dit niet mogelijk was en ik gaf OK. Vervolgens begon de film bijna weer bij het begin. Ik weer doorgespoeld tot dat ik de melding kreeg (reclame gestart) dat ik niet kon/mocht doorspoelen oid. Dus ik gaf OK vervolgens begon de film bijna weer bij het begin.
Toen maar weer doorgespoeld tot het punt voordat ik de melding kreeg en toen verder gekeken. Dit ervaarde ik eerder nog niet.
Reputatie 8
Badge +11

Oktober

Nieuwe maand, nieuwe update! Deze update staat in het teken van het Pluspakket en houdt het versienummer 7.3.54_2. De update is niet van toepassing voor de Amino ontvangers.

Planning:
- Donderdag 4 oktober: Uitrol naar 10.000 klanten
- 15-18 oktober: Uitrol naar alle klanten

Nieuwe omgeving voor films


Als je het Pluspakket hebt kun je gratis een hoop films kijken. Met deze nieuwe omgeving wordt het een stuk makkelijker om een leuke film te vinden. De nieuwe layout werkt, net als "Uitgelicht", als een caroussel. Die ken je misschien al van Netflix. Hierdoor zijn er meer resultaten in één schermpje te zien en navigeer je makkelijk naar de film die jij wil kijken. Alle films staan overzichtelijk in de betreffende categorie.

Alleen de Arcadyan 2260 en Arris 2952 ontvangers worden voorzien van deze nieuwe omgeving.

Je kunt de films vinden via het On Demand menu, vervolgens Pluspakket. We reserveren alvast zender 202 zodat je hier in de toekomst nog sneller kunt komen

Verbetering in zoeken in de Gids
In september hebben we het zoeken in de gids aangepast. Deze maand zetten we nog wat puntjes op de i.
  • De selectie gaat standaard naar “Komende week” in plaats van “Vandaag”.
  • Bugfix: aantal zoekresultaten dat gepresenteerd werd klopte niet altijd, dit is nu opgelost..
  • Bugfix: Programma’s die eindigden vlak na middernacht (bijv Pauw) kwamen niet voor in zoekresultaten bij filter “Vandaag”. Dit is opgelost.

Vraag & Antwoord
Waarom ziet de omgeving van PlusPakket Series er anders uit dan PlusPakket Films?
PlusPakket Series wordt later voorzien van eenzelfde uiterlijk. We streven er naar dat dit jaar af te ronden.

Waarom krijg ik dubbele plaatjes te zien?
Dit zijn de SD en HD versies van de films, net zoals in het huidige menu. We werken aan een update om alleen de juiste kwaliteit van de film te laten zien, gebaseerd op de kwaliteitsinstelling van de TV-ontvanger.

Als ik een trailer bekijk en terugga, kom ik niet terug waar ik gebleven was
Dit wordt in een latere versie verbeterd.
Reputatie 8
Badge +10
Top Jasper, er wordt hard gewerkt zie ik..! 💪🏼
Reputatie 8
Badge +11
Een kleine update over de update van deze maand: deze zal vanaf komende maandag worden uitgerold, de tv-ontvanger hoeft hiervoor niet opnieuw op te starten en zal de nieuwe functies zelf binnenhalen.
Doordat de ontvanger niet opnieuw opgestart hoeft te worden blijft het versienummer gelijk aan vorige maand.
Reputatie 8
Badge +10
Bedankt voor deze update Jasper... 😉
Die volgende update lijkt me heel aantrekkelijk dus weergave van HD of SD op basis van instellingen niet op basis van verbindings snelheid?
Reputatie 8
Badge +11
Zo las ik het inderdaad ook. Hoe dat er in de praktijk uit zal komen te zien is nog even afwachten tot de update waarbij dat zit. Ik weet niet of dat meteen volgende maand al is, maar er wordt aan gewerkt 🙂
Reputatie 3
Sinds de update branden er ledjes met oa HD op de voorkant. zijn deze ook uit te zetten. Het zou fijn als alle buttons/leds op uit gezet kunnen.
Reputatie 1
Isvideoland nu ook bereikbaar met mijn eigen account?
Reputatie 8
Badge +11

November

Het is al bijna november, de hoogste tijd voor de volgende update. Met deze maand: Een hoop verbeteringen voor het Pluspakket On Demand :)

Uitrol:

  • Donderdag 1 november: uitrol naar 10.000 klanten
  • 12-15 november: uitrol naar alle klanten.

Alleen relevante afbeeldingen

De beschikbare films worden nu getoond op basis van de instellingen van de TV-ontvanger. Staat deze op "HD" kwaliteit, zie je alleen HD films. Voor SD hetzelfde. De snelheid van het menu is ook verbeterd.


Zender 202


Snelkeuzezender 202 wordt actief om snel bij het Pluspakket On Demand uit te komen. Deze zender werkt alleen als je geabonneerd bent op het Pluspakket.


Verbeteringen in Uitgelicht


De snelheid van het Uitgelicht menu liet ook wat te wensen over. Deze maand wordt de performance verbeterd en zijn er wat kleine wijzigingen aangebracht in de layout.


Overige wijzigingen/bugfixes
  • De kanalenlijst voor Menu > Terugkijken was niet meer actueel. Dit is gecorrigeerd
  • Een oplossing voor foutcode 561. Als deze foutmelding toch nog voorkomt, laat het direct weten
  • Duidelijker uitleg om pincode te achterhalen in schermpjes die hiernaar vragen.

Vraag&Antwoord
Waarom ziet de omgeving van PlusPakket Series er anders uit dan PlusPakket Films?
PlusPakket Series wordt later voorzien van eenzelfde uiterlijk. We streven er naar dat dit jaar af te ronden.

Als ik een trailer bekijk en terugga, kom ik niet terug waar ik gebleven was
Dit wordt in een latere versie verbeterd.
Reputatie 8
Badge +18
Laat maar komen deze update die veelbelovend is
Ziet er goed uit alleen is 202 neem ik aan een OTT kanaal geen zender.

Terzijde de tv ontvangers geven blijkbaar zowel Netflix en Youtube niet in de beste kwaliteit door ik kan in het geval van youtube niet hoger dan 1080 via de TV ontvanger (Arris) waarbij ik via de tv zelf wel voor uhd/4k kan kiezen. Ditzelfde geld waarschijnlijk voor Netflix met het duurste abonnement zal je wel op 4 schermen kunnen kijken maar via de tv ontvanger geen uhd/4k signaal kunnen zien. Dit baseer ik op het feit dat bij aanmelding via een uhd/4k tv zelf meteen de vraag kwam om het abonnement te verhogen.

Kan iemand dit bevestigen of weerleggen?
Dus geeft de ontvanger Netflix wel in UHD door ik ga ervanuit dat de hardware dit niet aan kan.
Reputatie 8
Badge +11
Hi Galdor, het is inderdaad een OTT kanaal (net als Netflix en YouTube), maar we noemen het een zender omdat het op die manier voor de meeste mensen herkenbaar is 😉 Puur technisch gezien is het een kanaal en geen zender.
Het klopt ook inderdaad dat je YouTube niet hoger dan 1080 kunt kijken, hetzelfde zal ook gelden voor Netflix. De hardware in de ontvangers die wij leveren heeft geen 4K ondersteuning, je vermoeden klopt 🙂
Reputatie 8
Badge +11
Naar aanleiding van de eerste 10.000 klanten die de update van november hebben gekregen, is besloten om de uitrol voor de rest wat meer te verspreiden:
In de nacht van maandag 12 november op dinsdag 13 november worden 500.000 ontvangers voorzien van de nieuwe firmware.
Tot 14 november gaat gekeken worden wat de gevolgen van die groep zijn en als dat naar wens gaat worden de rest in 2 nachten bijgewerkt, namelijk de nacht van woensdag 14 november op donderdag 15 november en de nacht van maandag 19 november op dinsdag 20 november.

Mocht er nog iets veranderen aan deze planning, dan horen jullie het van me!
Reputatie 2
Excuses. Niet goedgelezen.
De meerwaarde van het 202 kanaal ontgaat me want via de rode knop kom je in het zelfde menu scherm als via Menu-on demand.
Wat wel fijn is niet elke film dubbel in het lijstje staat een welkome aanvulling.

Wel een kleine opmerking het zijn zulke kleine aanpassingen het komt op mij over als we stellen alle wensen bewust uit zodat er elke maand een update is.
Reputatie 8
Badge +8
Eén van mijn twee decoders heeft de update van november gehad.
Kan ik een update forceren voor de andere decoder?
Ik heb het zelf op kunnen lossen, decoder voor 30 seconden uit met de hoofdschakelaar, weer aan en de update wordt nu geïinstalleerd.
Reputatie 8
Badge +11
Het zijn de laatste tijd inderdaad kleine aanvullingen Galdor, ze worden getest voordat ze uitgerold kunnen worden en met de (vrijwel) maandelijkse updatecyclus volgen ze elkaar snel op. Er blijven nog meer dan voldoende wensen over, daarvoor hoeft het niet bij kleine aanpassingen te blijven ;-)

De laatste ontvangers zouden inmiddels de update gehad moeten hebben Jan, mogelijk moest jouw tweede ontvanger even een duwtje krijgen door het opnieuw opstarten. Werkt de update nu soepel op beide?
Reputatie 8
Badge +8
Hallo @Jasper - Telfort ,
De laatste ontvangers zouden inmiddels de update gehad moeten hebben Jan, mogelijk moest jouw tweede ontvanger even een duwtje krijgen door het opnieuw opstarten. Werkt de update nu soepel op beide?

Beide ontvangers hebben nu de laatste software.
De één automatisch en de ander geforceerd zoals ik beschreef in mijn eerdere vraag/reactie.
Beide ontvangers werken goed.

Reageer