Sticky beantwoord

De volgende update voor je TV-ontvanger 2019 [7.3.84_2]

• 16 januari 2018
  • 258 reacties
  • 57832 keer bekeken

Toon het eerste bericht

258 reacties

Reputatie 1

Er komt deze week weer een nieuwe update aan. In deze update worden een aantal kleine verbeteringen doorgevoerd achter de schermen, welke geen invloed hebben voor jullie als gebruiker. Met deze update zal het versienummer gewijzigd worden naar 7.3.83_5.

Afgelopen nacht zijn alle Motorola VIP1853's al van deze update voorzien, net als een eerste groep Arris VIP2952's. Komende nacht wordt de tweede groep van de Arris ontvangers bijgewerkt.

Volgende week (de nacht van 25 op 26 november) zullen de Arcadyan HMB2260's van deze update worden voorzien. 

Ik krijg sinds vanochtend onderstaande melding wanneer ik het menu op mijn Arris VIP2952 V2 open:

Wanneer ik hier op klik wordt het e.e.a. toegelicht:

De opties welke er gewoonlijk staan (TV-gids, Berichten e.d.) zijn niet meer te zien dus ik kan mijn opnames niet meer bekijken of TV terugkijken. Ik vermoed dat dit komt door de update (waarvan ik gisteravond een melding kreeg en deze heb uitgesteld) ter voorbereiding van de overstap van Telfort naar KPN. Kan je dit bevestigen? En kan je vertellen of ik nu mijn apparatuur moet configureren met de gegevens (VLANs e.d.) van KPN? Ik gebruik namelijk mijn eigen apparatuur om bridged IPTV werkend te krijgen i.p.v. de Experiabox dus wanneer de binnenkomende VLANs veranderen zal ik dit aan moeten passen.

Ik heb al geprobeerd om met de VLANs en authenticatiemethode (PPPoE i.p.v. DHCP) van KPN de boel weer zoals vanouds te krijgen maar dit lukt helaas niet. Daarnaast werk ik overdag dus bereid ik mij goed voor voordat het netwerk een tijdje plat ligt. :)

Reputatie 8

Die meldingen komen wellicht door het gebruik van je eigen router?
PPPoE is vooralsnog in het netwerk van “Telfort” niet aan de orde.
Evenmin een verandering van VLANS.

Wat krijg je als je alsnog de TV-ontvanger volledig reset en firmware opnieuw inlaadt?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

Reputatie 1

Komt de update uit het IPTV netwerk of vanaf het Internet?

Elke keer als er een update is blijft een van mijn twee tv ontvangers hangen op 20%.

Nu is het wel zo dat ik mijn eigen apparatuur gebruik om het IPTV kanaal te streamen dus ik moet het gaan zoeken in mijn eigen netwerk. Vandaar mijn vraag.

Reputatie 1

Die meldingen komen wellicht door het gebruik van je eigen router?
PPPoE is vooralsnog in het netwerk van “Telfort” niet aan de orde.
Evenmin een verandering van VLANS.

Wat krijg je als je alsnog de TV-ontvanger volledig reset en firmware opnieuw inlaadt?
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/reset-de-tv-ontvanger.htm

Ik heb zojuist even getest met de Experiabox V10 en hiermee werkt alles zoals het moet, dus ja: het ligt aan mijn eigen apparatuur. Bedankt voor de bevestiging dat er niks qua VLANs en authenticatiemethode is veranderd: dan hoef ik daar niet niet verder te zoeken. :)

Het opnieuw inladen van de firmware brengt helaas geen verandering.

Ik begrijp dat Telfort geen ondersteuning kan geven op mijn eigen apparatuur. Wel zou het enorm helpen als Telfort verder toe kan lichten welke veranderingen de update met zich mee heeft gebracht op het gebied van IPTV. Mijn setup werkte namelijk wel vóór de update.

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @BartvdGriendt , de update heeft betrekking op het activeren van een nieuw type afstandsbediening voor KPN klanten en wat interne issues.

Voor ons als Telfort klant niet direct zichtbare verbeteringen.

Reputatie 1

@JanDNoem me gerust eigenwijs maar ik weet vrijwel zeker dat er iets veranderd is aan de kant van de ontvanger. 🙂 Er is namelijk niks veranderd aan mijn kant, er is geen device geupdate of opnieuw opgestart. Mijn setup draait al 1,5 stabiel en ik het enige dat ondertussen is veranderd is de firmware van de ontvanger. Is er geen kans dat die ‘interne issues’ hier iets mee te maken hebben?

Edit: andere XS4ALL klanten lijken er ook last van te hebben. Klant#1, klant#2. Wellicht geen Telfort klanten maar aangezien de infrastructuur nagenoeg gelijk lijkt mij dit geen toeval.

Reputatie 8

Ik heb zojuist even getest met de Experiabox V10 en hiermee werkt alles zoals het moet, dus ja: het ligt aan mijn eigen apparatuur. Bedankt voor de bevestiging dat er niks qua VLANs en authenticatiemethode is veranderd: dan hoef ik daar niet niet verder te zoeken. :)

Het opnieuw inladen van de firmware brengt helaas geen verandering.

Ik begrijp dat Telfort geen ondersteuning kan geven op mijn eigen apparatuur. Wel zou het enorm helpen als Telfort verder toe kan lichten welke veranderingen de update met zich mee heeft gebracht op het gebied van IPTV. Mijn setup werkte namelijk wel vóór de update.

Ik gebruik ook een eigen router direct achter glasvezel, met een bridged IPTV poort.
Heb vanavond een update van de TV-ontvanger geforceerd, door die te resetten.
Krijg precies dezelfde scherm afbeeldingen als jij.

Ontstellen vervelend, want het menu om allerlei basis-instellingen te doen is er in dat geval niet meer. Zonder duidelijke waarschuwing of reden dwingt KPN/Telfort gebruikers van het ene op het andere moment om hun modem/routers te moeten gebruiken.
En mijn eigen router weer in een NAT achter NAT opstelling te zetten.

Het beleid van KPN/Telfort is precies de andere kant op, dan wat de Europese wetgeving nu al enkele jaren probeert te veranderen.

Hoe staat het bij gebruikers van een Fritz!box en bijv. DrayTek, werkt daar nog wel alles?
(Die hebben een “routed mode” set-up mogelijkheid).

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @BartvdGriendt , ik zal de laatste zijn die jou eigenwijs zal noemen en als het inderdaad zo uitpakt als @Babylonia  ook ondervindt zijn het inderdaad geen kleine interne issues meer, jammer.

KPN i.c. Telfort mag daar dan wel wat meer duidelijkheid over geven.

De update van de zwarte Experia WiFi geeft veel gebruikers ook problemen, niet fijn allemaal.

Het begint er op te lijken dat je, zo gauw als je van de standaard afwijkt, geen eigen instellingen c.q. eigen apparatuur meer kunt toepassen, jammer.

Reputatie 1

'Fijn’ dat jij dit probleem ook kan bevestigen @Babylonia, samen met de posts op Tweakers kan ik concluderen dat het probleem zich niet enkel bij mij voordoet en het dus niet aan mijn configuratie ligt.

Kan iemand vanuit Telfort bevestigen of bridged IPTV uitgefasseerd wordt/is @Jasper - Telfort? En wanneer dit niet het geval is kan er dan een toelichting worden gegeven wat er met de laatste update veranderd is aan het IPTV gedeelte?

Reputatie 8

Hallo @BartvdGriendt (en anderen die een eigen router gebruiken met “bridged IPTV”).

Inmiddels heb ik het een en ander verder uitgeprobeerd / uitgezocht en heb er maar een apart onderwerp van gemaakt, omdat ik vermoed dat het veel meer discussie oproept dan dat Telfort zelf in de gaten heeft. En minder thuishoort in dit “algemene” onderwerp van firmware  aankondigingen. Onderwerp is te vinden < HIER >

Het beantwoord meteen een aantal vragen die je hebt.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Babylonia, @JanD, @BartvdGriendt, deze melding komt voor mij ook als een complete verrassing. In de release notes is hier niets over genoemd. Goed dat je er al een apart topic voor hebt aangemaakt, dan kunnen we ons daar specifiek richten op deze situatie en houden we dit topic voor de volgende update.

Komt de update uit het IPTV netwerk of vanaf het Internet?

Elke keer als er een update is blijft een van mijn twee tv ontvangers hangen op 20%.

Nu is het wel zo dat ik mijn eigen apparatuur gebruik om het IPTV kanaal te streamen dus ik moet het gaan zoeken in mijn eigen netwerk. Vandaar mijn vraag.

Hallo @marigo2, het IPTV netwerk gaat via het internet, dus in feite komt de update via beiden naar de tv-ontvanger. Dat eentje blijft hangen bij de update is wel typisch. Is dat altijd dezelfde ontvanger die blijft hangen of wisselt dat? Als het altijd dezelfde is kan je beide ontvangers eens van plek ruilen en kijken of de update dan blijft hangen op dezelfde plek of op dezelfde ontvanger. Mogelijk stuurt dat al wat in de richting waar je kunt zoeken.

Reputatie 1

Volgens mij is het Internet en IPTV twee gescheiden omgevingen. De TV beelden worden via multicast gestreamed vanaf het IPTV netwerk en kanalen zoals youtube, pluspakket, Netflix, etc komen vanaf het Internet. Ik denk dat er een trucje wordt gedaan om de update te triggeren vanaf het IPTV netwerk, want de enige manier om de update alsnog binnen te krijgen is om de STB bridged aan het IPTV netwerk te hangen.

Ik ga ook wel even testen om de STB’s om te draaien. Misschien ligt het idd wel aan de STB zelf. Als het dan weer gebeurd, dan zal ik de STB eens resetten naar fabrieksinstellingen.

Reputatie 8

De update van de firmware zelf komt via VLAN 4 wat wordt gebruikt voor IPTV zelf. Vandaar  dat men de firmware wel ziet inladen indien aangesloten op een IPTV bridged poort aansluiting.

Maar eenmaal geüpdatet worden de bedieningselementen van de gebruiksinterface en diverse aanvullende diensten kennelijk via het normale "internet" VLAN binnen gehaald. En omdat die normale internetverbinding bij een bridged IPTV connectie ontbreekt, vervallen die nu volledig. (Eerder had je alleen geen beschikking over extra apps en Netflix. Wel alle gebruiksinstellingen).

Omdat het een zodanig specifieke omwerking is van de firmware, en de problemen die het oproept, is het misschien handiger daarover in het nieuw opgezette onderwerp daarin verder te gaan?
(Wat door webcare overigens ook wordt beaamt. Eerste alinea vorige reactie Jasper).

Reputatie 8
Badge +11

Het is weer tijd voor een nieuwe update. Zoals jullie hebben meegekregen gaan we Amazon Prime introduceren, dat is wat deze update gaat brengen. De nieuwe software heeft versienummer 7.3.84_2 en komt beschikbaar voor de Arris (2952), de Arcadyan (2260) en de Motorola's. Na deze update kun je van de Prime app gebruik maken op de Arris en de Arcadyan.

Prime is te benaderen via het Menu (On Demand - Prime Video), via kanaal 203, of via Apps op TV. Meer informatie over hoe je Prime dan gebruikt is te vinden in het Amazon Prime topic.

Uitrol:
Van 10 t/m 13 december.
Let er op dat Prime zowel nieuwe software op de ontvanger vereist als een configuratie aanpassing aan onze kant. Dus als je nu merkt dat Prime er wel is maar het toch niet helemaal goed doet, wacht even deze hele uitrolperiode af.
Iedereen krijgt ergens ná de uitrol, ook via e-mail bericht dat Prime beschikbaar is.

Reputatie 2
Badge

Erg mooi dat Amazon Prime Video wordt toegevoegd. Erg fijn voor de gebruikers van die streamingdienst!

Ik zit echt met smart op twee features te wachten die hopelijk ook in de nabije toekomst worden toegevoegd:

• automatisch hervatten van serie via KPN Plus pakket (zender 202), nu moet je na iedere aflevering eerst weer de serie aanklikken, dan het seizoen, dan de aflevering en dan nogmaals bevestigen om de volgende aflevering te kijken (binge watching). Enige tijd terug is deze functie al wel aan de iOS app toegevoegd wat erg fijn is, maar ik hoop dat de decoder het ook snel krijgt. 
  • NPO Start (Plus) als kanaal 204 ala Netflix, Amazon Prime Video tot die tijd gebruik ik de Chromecast als NPO Plus abonnee. 
Reputatie 8

Ik heb ook pakweg 3 maanden Amazon Prime Video gehad. Het aanbod aan films vond ik eigenlijk niet echt interessant. Aanbod van relatief nogal wat oude films. Toen ik erachter kwam dat ik na 3 maanden eigenlijk niet één film heb gekeken, maar weer beëindigd.

Ik heb ook pakweg 3 maanden Amazon Prime Video gehad. Het aanbod aan films vond ik eigenlijk niet echt interessant. Aanbod van relatief nogal wat oude films. Toen ik erachter kwam dat ik na 3 maanden eigenlijk niet één film heb gekeken, maar weer beëindigd.

Hoe het aanbod in de periode was dat jij keek weet ik niet, ik heb nu een gratis maand, het aanbod lijkt me beter dan Disney+ de enige meerwaarde van deze is het Marvel content voor mij persoonlijk dan. Er is best wel recent aanbod uit eigen stal Amazon originals toch aan totaal aanbod veel minder dan Netflix.

Een paar series die naar Prime komen heeft me doen besluiten dit (tijdelijk?) af te nemen.

Ik sluit me aan bij het voorstel van hkdegroot

Vooral wat het verdergaan van series betreft we maken iets meer gebruik van dit plus aanbod het omslachtige werken en moeten onthouden waar je bent gebleven werkt niet in het voordeel.

Het nut van diensten als NPOstart of NLziet via de tv ontvanger zie ik persoonlijk niet als meerwaarde dan is opnemen goedkoper (denk ik) ik zou NPO start overwegen als ik het stukje TV eruit doe.

Reputatie 8
Badge +11
  • automatisch hervatten van serie via KPN Plus pakket (zender 202), nu moet je na iedere aflevering eerst weer de serie aanklikken, dan het seizoen, dan de aflevering en dan nogmaals bevestigen om de volgende aflevering te kijken (binge watching). Enige tijd terug is deze functie al wel aan de iOS app toegevoegd wat erg fijn is, maar ik hoop dat de decoder het ook snel krijgt.

Die zien we vaker langskomen inderdaad, die is bekend bij de ontwikkelaars. Het kan in een toekomstige versie van de firmware mogelijk worden gemaakt, maar wanneer precies is nog speculeren. Als het komt delen we dat natuurlijk met jullie.

Ook als er andere apps mogelijk worden (NPOstart, Disney+, Videoland en andere opties) delen we dat. Op dit moment is daar nog geen informatie over. De tijd zal het ons leren :slight_smile:

Reputatie 1

Ik draai mijn twee STB's (Arris) even om vandaag. De afgelopen keren blijft er telkens een hangen op 20% tijdens de update. Ik ben benieuwd, wanneer ik ze omdraai, of ik dezelfde symptomen kan waarnemen. (fingers crossed) :) 

Reputatie 2
Badge

Die zien we vaker langskomen inderdaad, die is bekend bij de ontwikkelaars. Het kan in een toekomstige versie van de firmware mogelijk worden gemaakt, maar wanneer precies is nog speculeren. Als het komt delen we dat natuurlijk met jullie.

Ook als er andere apps mogelijk worden (NPOstart, Disney+, Videoland en andere opties) delen we dat. Op dit moment is daar nog geen informatie over. De tijd zal het ons leren :slight_smile:

Dank voor je reactie Jasper. Hopelijk komt de functionaliteit van binge watchen er in de nabije toekomst (hopelijk 2020) aan. Qua NPO Start Plus zou ook erg fijn zijn. 

Reputatie 8

Het is weer tijd voor een nieuwe update.
Zoals jullie hebben meegekregen gaan we Amazon Prime introduceren, dat is wat deze update gaat brengen. De nieuwe software heeft versienummer 7.3.84_2 en komt beschikbaar voor de Arris (2952), de Arcadyan (2260) en de Motorola's. Na deze update kun je van de Prime app gebruik maken op de Arris en de Arcadyan.

Prime is te benaderen via het Menu (On Demand - Prime Video), via kanaal 203, of via Apps op TV. Meer informatie over hoe je Prime dan gebruikt is te vinden in het Amazon Prime topic.

Vannacht toen ik TV keek, kreeg ik een melding dat er een update zou worden gepusht.
Met de mogelijkheid om de firmware upgrade uit te stellen (omdat ik TV aan het kijken was).
Heb dat toen uitgesteld.

Vandaag tot twee keer toe handmatig firmware opnieuw laten pushen en fabrieksherstel,
volgens aanwijzingen op < DEZE > Telfort pagina.

Mijn firmware is echt versie 7.3.84_2

Maar Prime Video van Amazon staat niet bij de apps, evenmin onder de kanalen.
Speciaal in het menu gekeken bij de lijst om kanalen te verbergen omdat ikzelf een lijst van kanalen heb verborgen. Of die misschien toevallig was uitgeschakeld (hoewel dat dan vreemd zou zijn, want kanaal 203 was eerder niet beschikbaar om handmatig te verbergen).

Maar zoals te zien, komt kanaal 203 hier helemaal niet voor in mijn TV-ontvanger.
Na kanaal 201 komt bij mij kanaal 262 (die is aangekruist om te verbergen).

Niet dat ik nu verlegen zit om dat Prime Video, maar het is maar om aan te geven dat de firmware kennelijk niet altijd correct wordt geüpdatet. In de lijst van apps, zijn er bij mij 37 geïnstalleerd,
en niet 38 zoals in het plaatje van @Jasper - Telfort 

Mocht het zo zijn dat om het wel tevoorschijn te halen, bij Telfort de koppeling met de TV-ontvanger met het account zou moeten worden hersteld / gereset. Dat liever NIET te doen !!

Zoals gesteld, ik zit niet verlegen om dat Prime Video, en met een herstel / reset als koppeling met de TV-ontvanger wordt mogelijk ook mijn complete lijst persoonlijk ingestelde kanalen lijsten verwijderd (wat bij Telfort is opgeslagen). Dat vind ik het allemaal niet waard.
Ik behoud liever de nu ingestelde kanalen lijsten.

Bovendien heb ik hier enkele weken terug een NVIDIA Shield TV Pro (2019) aangeschaft, en kan al dit soort kanalen (en bijv. ook Netflix en Disney+) via die media-box binnenhalen.
Zelfs tot 4K kwaliteit. (Heb alleen nog geen 4K TV, dat is de volgende stap).

Reputatie 8
Badge +11

Hmm, dat is inderdaad wel gen Babylonia, de app zou er met die versie wel op moeten staan. De reset die je noemt zou ook mijn eerste gedachte zijn om het uit te sluiten, maar dat gaan we niet doen dus :slight_smile: Gelukkig kan je ze via de Shield kijken en scheelt dat ik jouw geval weer.

Om te testen of het met de update zelf te maken heeft heb ik de testopstelling hier ook gecontroleerd, maar die is helaas nog niet voorzien van de nieuwste versie. Na de software te hebben verwijderd bleef die nog bij de oude firmware. Ik zal het even in de gaten houden, als ik er meer meldingen over zie en/of het hier zelf ervaar heb ik voorbeelden om naar de ontwikkelaars te sturen.

Reputatie 1

Het omdraaien van de STB's heeft niet geholpen. Afgelopen nacht de update gehad, maar een STB bleef weer op 20% hangen. Die weer in bridgemode gezet en de update vanaf het IPTV netwerk kunnen downloaden. Ik moet toch op zoek in mijn eigen netwerk om het te fixen.

De STB zitten beide in een VLAN alleen niet op dezelfde switch. Ik denk dat ik het hierin moet gaan zoeken. Een switch is een TL-SG1016DE welke wel IGMP ondersteund, maar niet werkt wanneer het wordt geactiveerd. Dan bevriest het beeld meteen.

Als ik er achter kom, zal ik het hier posten.

Reputatie 8

@marigo2

Een zeer complex schema, waar ik de geldigheid met de beschrijvingen die je daarin geeft al reeds betwijfel of het zal gaan werken. Slordigheid in die beschrijving met het sowieso opmerken dat het niet compleet is (en daarmee niet klopt), vermoed ik dat het met de werkelijk praktische uitvoering niet anders gesteld zal zijn. Ofwel simpel gezegd, ik vermoed dat het juist niet zal gaan werken.

Een TV-ontvanger maakt in een “routed mode” setup zowel gebruik van VLAN 34 als VLAN 4
Met de huidige KPN/Telfort implementatie heb je beide VLAN's nodig voor een TV-ontvanger.
Het skippen van de een of de andere VLAN werkt een TV-ontvanger praktisch gezien niet meer.

In de bovenste “lijn” na de eerste switch 1 is VLAN 4 al niet meer opgenomen in het schema.
Om een eind verder boven het oranje wolkje ineens weer boven tafel te komen? Zo werkt dat niet.

Reputatie 8
Badge +7

Hallo @Jasper - Telfort  ik zie het als @Babylonia  ook geen kanaal 203 en bij on demand ook geen prime video, maar wel een software update ontvangen.

P.S.

Na bovenstaande geplaatst te hebben, de decoder nog eens opgestart en nu wel zichtbaar op 203 en in on demand

Reageer