configuratie verbetern ?

• 14 januari 2017
  • 6 reacties
  • 489 keer bekeken

hallo,

ik heb een aantal storingen gemeld m.b.t. slechte tv ontvangst (beeld hang stil, een keer zappen en het gaat verder tot de volgende stil hangende scene) soms 3 keer in 1 minuut. ongeacht welke van de 2 tv ontvangers.

laat ik eerst eens noemen wat er aangesloten is en de instellingen zoals nu gebruikt dan kan de kenner wellicht al zien waar het fout gaat.

ik gebruik de experia v8 modem, via korte draad rechtsreeks op isra punt, geen vertakkingen of splitter in gebruik.

bekabeld op lan 3 en 4 zijn 2 tv ontvangers naar een smart en een niet smart toestel

bekabeld op lan 2 is tplink router 2
middels 230 contactpunten een verbinding met stroomnet aan lan 1

dit stroomnet geeft via deze contact punten verbinding aan een netwerk printer (vast op ip 192.168.2.7, vastgelegd in modem)
een ander punt maakt via lan1 verbinding met een 2de tplink router
los hiervan (naast de printer, een pc aangesloten)

router1 is 2 kabels doorgelust naar zolder en 2 pc's aangesloten (zelden gebruikt)
en de wifi staat aan, de dhcp uit op ip 192.168.2.245

router2 is 2 wifi netwerken (gast netwerk) , de dhcp uit op ip 192.168.2.250

in het modem is ip bereik ingesteld om max 192.168.2.240 om conflicten te voorkomen)
ook is het wifi van dit modem uitgeschakeld.

waar denkt u dat problemen kunnen ontstaan en hoe zou u dit oplossen ?

als ik de 2 routers via een bridge zou koppelen valt de ap isolatie weg, en dat vind de puber niet leuk of hoe maakt ze dan contact van tablet naar tv ?

6 reacties

Nu vanmorgen gesproken met een facebook forum medewerkster, ze was hel vriendelijk en luisterde goed.
proffesioneel en behulpzaam.

ok ik had beloofd te omschrijven wat mijn probleem is.

laat ik het kort houden, ik wil aansluiten ;

1 lap top draadloos
1 kodi box draadloos
1 tablet draadloos
3 smartphones draadloos

1 playstation 3 bekabeld
1 netwerkprinter bekabeld
1 media box met rj45, usb1 mogelijkheid
1 smart tv bekabeld
1 normale tv via 2de tv box
5 pc's bekabeld

hiertoe beschikbaar
1 experia box v8 van telfort

1 router tplink 841nd versie 8
2 accespoint 2x rj 45
2 accespoints 2x rj45

ik ben niet tevreden over de router en vermoed een kabel probleem. is het gebruik van rj45 v5 en rj45 v6 kabels door elkaar een probleem ?
Heeft iemand wel eens problemen met een accespoint met 2 rj45 connectoren ?

Wat adviseert u aan te sluiten en hoe ?

let hierbij op volgende locaties
in bijkeuken staat 1 pc en de netwerkprinter

in de woonkamer staat het modem, de smart tv en de playstation

in 1 slaapkamer de laptop, tablet en kodi box
in slaapkamer 2 de 2de tvbox

op zolder 4 ouder pc's en de media box

Configureren lukt me aardig en ik kan googlen op handleiding, het gaat me om wat je waarop aansluit en waatom
door de router en de accespoints te gebruiken vermoed ik 'botsingen' en vanwege het groot aantal draadloze apparatuur problemen in de verdeling van bandbreedte. als u een veelzijdiger router weet woor de 50mb vdsl aaansluiting houd ik me aanbevolen ;-)

Alle ideeën zijn welkom 😉
Reputatie 8

ik ben niet tevreden over de router en vermoed een kabel probleem.

Kabels kun je controleren met een < kabeltester >. Met zoveel apparatuur zou je eens kunnen denken aan een compleet setje < zoals dit > (+ de benodigde kabels en stekkertjes om zelf te (p)repareren).

Je kunt CAT 5E en CAT 6 kabels door elkaar gebruiken.
CAT 5 zal ook nog wel voldoen, maar met de huidige eisen zou ik ze eigenlijk niet meer toepassen.
Verder zou ik persoonlijk (dubbel) afgeschermde type kabels gebruiken. Ben je verzekerd van betere afscherming van elektromagnetische interferentie van buiten uit en met name ook naar elkaar toe als kabels in een kabelgoot liggen.
Geeft allemaal betere garantie voor een strakke storingsvrije communicatie:
https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html

Met zoveel apparaten zou ik het netwerk niet gaan verdelen met de Experia Box V8 (te "gammel'), maar een 2e router.
De TP-Llink 841nd ken ik niet, maar ondanks goedkope "onderkant" als router mogelijk beter in te zetten dan de Experia Box V8. Maar heeft zeker zijn beperkingen voor wat betreft versie 8 ---> lees opmerkingen verder.

Gebruik de Experia Box V8 dan enkel voor TV en telefoon (en schakelt de WiFi ervan uit). De rest laat je afhandelen door de TP-Link als "hoofdrouter" voor al je andere apparaten in je lokale netwerk + Access Points.

Ten aanzien van media streams, casting van media om dat storingsvrij zonder haperen door te geven kom je al snel aan benodigde functionaliteit ten aanzien van "IGMP Snooping" - "IGMP proxy". Versie 8 van die TP-Link router ondersteunt dat niet. Vind er wel één melding van terug bij versie 9 van de handleiding op blz 34.
http://www.tp-link.com/lk/download/TL-WR841ND_V8.html
http://www.tp-link.com/lk/download/TL-WR841ND_V9.html

Weet niet of je de firmware kunt upgraden naar versie 9, anders zou ik overwegen een meer uitgebreide (krachtige) router ervoor in de plaats te nemen die je ook beter kunt sturen in Quality of Service (QoS) om bandbreedte evenwichtiger te kunnen verdelen naar de verschillende apparaten.
https://www.howtogeek.com/75660/the-beginners-guide-to-qos-on-your-router/

Er is ook nog een mogelijkheid de Experia Box V8 er helemaal tussenuit te gooien.
Moet je in jou geval wel een modem/router hebben met DSL aansluitmogelijkheden waarbij verdergaande VLAN instellingen mogelijk zijn.
Hallo babylonia,

bedankt voor de tips, met een kabel check kwam ik al wat tegen.

Heb je wat instel suggesties voor me ?
ik heb nu de router in lan1 van de experia box zitten zoals word aanbevolen.
dit is niet ideaal want alle apparatuur word als nog een ip gegeven in de v8 modem.

zou het niet beter zijn deze router in de wan poort aan te sluiten en de wan configuratie gegevens van de v8 overnemen in de router ?
dan lijkt me dat de v8 alleen voor de tv ontvangers verantwoordelijk is.
maar kan ik dan nog van de mobiele telefoon casten naar de tv ?

Met vriendelijke groet,
Frank
Reputatie 8
ik heb nu de router in lan1 van de experia box zitten zoals word aanbevolen.
Dat maakt tegenwoordig niet meer uit of je die met LAN 1, 2, 3 of 4 verbindt.

dit is niet ideaal want alle apparatuur word als nog een ip gegeven in de v8 modem.
In dat geval gebruik je de TP-Link router als "switch" of "Access Point" mode.
Dat is de verkeerde instelling en/of aansluiting van de TP-Link aan de Experia Box.
Een LAN-poort van de Experia Box moet zijn verbonden met de WAN-aansluiting van de TP-Link router, om de TP-Link zijn eigen sub-net en routerfuncties te laten gebruiken.
Steek je die bij de TP-Link ook daar in een LAN-poortje, wordt de TP-Link gebruikt als "switch" en niet in router-mode.

maar kan ik dan nog van de mobiele telefoon casten naar de tv ?
Ik weet niet of je zoiets als een Chromecast gebruikt, maar dat zou dan binnen het sub-net van de TP-Link router normaal gesproken eigenlijk moeten kunnen werken. Met dien verstande wat ik heb opgemerkt dat versie 8 van de TP-Link router geen IGMP Snooping functies ondersteunt. Dus daar loopt het mogelijk op vast op stotterend of haperend geluid/beeld.
Gewoon proberen geeft uitsluitsel.
Nog bedankt voor de goede tips.

Ik heb ook een v11 TPlink router , deze ondersteund het IGMP snooping middels een aan/uit button.
Nu heb ik ondertussen de gesugerreerde kabel set gekocht en de YouTube videos bekeken.

Maar het lukt me niet een fatsoenlijke verbinding tussen kabel en stekker te maken.

Weet u hier iemand voor ? liefs in pb..

Vergoeding is mogelijk, als eenmaal de rj45 en lsa connectoren zijn bevestigd, kan ik de op maat gemaakte kabels wel zelf monteren.
Hiertoe gebruik ik plinten met goot en de houten (!) drempels onder de deuren op de overloop.

EDIT: Telefoonnummer verwijderd
Reputatie 8
Badge +16
Maar het lukt me niet een fatsoenlijke verbinding tussen kabel en stekker te maken.
Met een goede krimptang zou het geen probleem moeten zijn. En een beetje oefening kan geen kwaad, dus zorg voor voldoende reserve-stekkertjes om te oefenen.

Maar... let op het verschil tussen solid (massief) en stranded (meer-aderig) kabel. Beide typen kabel hebben ook een eigen type stekker en als je die door elkaar gebruikt krijg je problemen.

Leesvoer (in het Engels): hier

Reageer