beantwoord

Coax kabel verwijderen

• 26 maart 2018
  • 12 reacties
  • 7091 keer bekeken

Ik heb internet bij Telfort maar geen TV. Maar er ligt wel en coax kabel die uit de muur komt. Is het mogelijk/velig/een goed idee om die kabel door te knippen (of wat is de beste manier om die kabel te verwijderen?).
icon

Beste antwoord door Wieger DB 29 maart 2018, 09:45

Hoi CharChar, bedankt voor het toevoegen van de foto's. Dit schept al een stuk meer duidelijkheid. :$

Bij Telfort leveren wij het TV signaal, mocht je dat op termijn willen, via een internetkabel(UTP kabel of netwerkkabel genoemd). De coaxkabel wordt gebruikt door Ziggo om TV mee te leveren. Stel je zou op termijn TV bij ons bestellen, dan zal er een kabel vanuit je Experiabox naar ons TV kastje lopen. Daarvoor gebruik je niet de coaxkabel die je daar ziet leggen. Hoe de coaxkabel in je woning loot, weet ik niet. Vermoedelijk is dat door een leiding naar een ander punt in je huis. Je kan er inderdaad voor kiezen om de kabel af te knippen, dan zie je hem niet meer op de vloer liggen. Ook kan je er voor kiezen om de kabel in zijn geheel te verwijderen uit de leiding of de kabel al op voorhand te vervangen voor zo'n internetkabel. Voor het TV kijken via Telfort zal het verwijderen of het afknippen van de coaxkabel niet van invloed zijn; die gebruiken wij niet voor ons TV signaal. De vraag waar het eerder op uitkomt is: wil je op een later moment nog overstappen naar een andere aanbieder(al hoop ik van niet;)), wil je dan de aansluiting daarvoor al paraat hebben? Hopelijk heb ik je met mijn uitleg hierboven je wat meer duidelijkheid kunnen geven. Als je vragen hebt, stel ze vooral. Zoals je ziet, denken we hier graag met je mee!
Bekijk reactie

12 reacties

Het mooiste is als je hem (een stuk) kan terug trekken. Kan jij, of je opvolger, er later nog gebruik van maken.
Dank jullie wel voor alle reacties en informatie. Nu weet ik genoeg. Als ik geen ziggo TV wil hebben, knip ik de kabel wel door 🙂
Is het een slecht idee om die kabel te knippen? Als ik ooit TV wilden hebben, zou ik dan een probleem hebben? in eerste instantie was mijn reactie niet doen, maar dit lijkt om een verlengkabel tegaan die uit het Abonee overname punt komt.
Zolang je dat officiele punt waar de kabel het huis binnenkomt voor eventuele toekomstige bewoners met rust laat kan de rest weg.
Reputatie 8
Is het een slecht idee om die kabel te knippen? Als ik ooit TV wilden hebben, zou ik dan een probleem hebben?
Bij Telfort en alle andere providers met "telefoon" internet of glasvezel netwerken heb je voor TV altijd een ethernetkabel nodig.

Ziggo, wat de enigste provider is die nog coax gebruikt, verdwijnt ook daar het volledig "analoge" signaal. Wil men van interactieve TV diensten gebruik maken (met pauze en begin gemist e.d.) gaat ook dat binnenshuis via ethernet (of WiFi). De enige wijze waarop coax dan nog actief is, is als "digitale" toevoer van internetdata tot aan je thuisaansluiting, en als je de digitale coax variant op meerdere TV-toestellen wilt blijven gebruiken, heb je daar ook nogal wat extra toestanden en kastjes bij nodig.
Wat allemaal dan wel of niet kan is me niet helemaal duidelijk. Dus mijn voorstelling van zaken zal mogelijk wel op punten wat rammelen.

Maar wat wel duidelijk is, is dat de Ziggo manier een stuk omslachtiger is met twee soorten bekabeling. Coax voor TV, en ethernet voor internet e.d. zie voorbeeld van een set-up < HIER > voor alleen TV
(informatie van die set-up < HIER >). Dan komt bekabeling van internet binnenshuis er nog bij.

Tewijl bij alle niet Ziggo providers, je slechts één type kabel binnen je thuisnetwerk gebruikt, voor zowel TV als internet.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi CharChar, bedankt voor het toevoegen van de foto's. Dit schept al een stuk meer duidelijkheid. :$

Bij Telfort leveren wij het TV signaal, mocht je dat op termijn willen, via een internetkabel(UTP kabel of netwerkkabel genoemd). De coaxkabel wordt gebruikt door Ziggo om TV mee te leveren. Stel je zou op termijn TV bij ons bestellen, dan zal er een kabel vanuit je Experiabox naar ons TV kastje lopen. Daarvoor gebruik je niet de coaxkabel die je daar ziet leggen. Hoe de coaxkabel in je woning loot, weet ik niet. Vermoedelijk is dat door een leiding naar een ander punt in je huis. Je kan er inderdaad voor kiezen om de kabel af te knippen, dan zie je hem niet meer op de vloer liggen. Ook kan je er voor kiezen om de kabel in zijn geheel te verwijderen uit de leiding of de kabel al op voorhand te vervangen voor zo'n internetkabel. Voor het TV kijken via Telfort zal het verwijderen of het afknippen van de coaxkabel niet van invloed zijn; die gebruiken wij niet voor ons TV signaal. De vraag waar het eerder op uitkomt is: wil je op een later moment nog overstappen naar een andere aanbieder(al hoop ik van niet;)), wil je dan de aansluiting daarvoor al paraat hebben? Hopelijk heb ik je met mijn uitleg hierboven je wat meer duidelijkheid kunnen geven. Als je vragen hebt, stel ze vooral. Zoals je ziet, denken we hier graag met je mee!
Dank jullie wel voor alle de snelle reacties!

Ik heb nu een paar foto's geplakt. Ik heb internet via een telefoon kabel op een kant van het woonkamer. Aan de andere kant van het kamer zit het coax kabel (die volgens mij is voor TV). Maar ik heb geen TV (en wil geen TV hebben).

Is het een slecht idee om die kabel te knippen? Als ik ooit TV wilden hebben, zou ik dan een probleem hebben?
Reputatie 8
je kunt ook gewoon een z.g.. MOCA adaper praatsen (ethernet over coax)
Dat is wel een heel dure oplossing. Je hebt er minimaal 2 nodig en bandbreedte is niet optimaal.
Gewoon een nieuwe UTP kabel door een leiding heen trekken is stukken goedkoper, meer betrouwbaar en bovendien de beste garantie voor de maximaal haalbare bandbreedte en het meest efficiënt als het gaat om stroomverbruik. (Twee MOCA adapters moeten extra gevoed worden met stroom adapters).

MOCA adapters zijn IMO de laatste opties waarvoor je zou willen kiezen.
@CharChar voor de goede orde, ik herlees net je startpost, je neemt alleen internet af begrijp ik dit goed?
Dat door knippen moet je niet doen los schroeven is beter. Of laten zoals het is afhankelijk van wat de bedoeling is.
Reputatie 3
je kunt ook gewoon een z.g.. MOCA adaper praatsen (ethernet over coax)
Reputatie 8
Zou ik wel direct een goede kwaliteit (dubbel) afgeschermde CAT 6 kabel daarvoor gebruiken, zodat die kabel optimaal is afgestemd op zowel snel internet als TV, met de beste bescherming tegen elektromagnetische interferentie. Zelfs als je die "nu" alleen wilt inzetten voor TV.

Ben je met dezelfde moeite in ieder geval direct goed voorbereid mocht je het netwerk in de nabije toekomst toch weer anders willen gaan inrichten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi CharChar, aan de hand van wat foto's kunnen wij je inderdaad gerichter advies geven. Kan je die misschien toevoegen?

@Galdor, thanks! 🙂
Als je die kabel wil vervangen door een geschikte UTP/Ethernetkabel en de huidige buis gebruiken ja dit kan.
Let er wel op dat je de goede draad hebt dus vanuit de woonkamer beginnen daar de andere kabel er aan bevestigen en dan zo terugtrekken naar de meterkast.

Mischien kan je hier een foto plaatsen zodat het beter is in te schatten.

Reageer