beantwoord

Chromecast gebruiken en opnemen in de nieuwe glasvezel propositie

• 10 oktober 2018
  • 14 reacties
  • 925 keer bekeken

Reputatie 1
Binnenkort ontkom ik er niet aan om over te stappen naar de nieuwe glasvezel propositie vanwege het (helaas!) stoppen van de oude propositie.
In plaats van een (extra) TV-ontvanger kan ik ook gebruik maken van chromecast.

Ik heb hier (nog) geen ervaring mee.
Ik begrijp dat ik deze in combinatie met de telfort app kan gebruiken.
Kan ik via deze app ook een opname starten/ingeven (ik ga gebruik maken van de opname functie)?
Kan ik een opname ook via de chromecast terugkijken?

Ik ben een keer tegengekomen dat iemand zei dat het niet mogelijk is om HD-glas zenders op te nemen; klopt dat (mag ik toch niet hopen...)?
icon

Beste antwoord door Enterprise 11 oktober 2018, 08:44

Hou er wel rekening mee dat je met de iTV-online app niet alle zenders kan ontvangen die je met de TV-ontvanger wel kan ontvangen.
Welke zenders wél met de app te ontvangen zijn kan je zien op het onderstaande zenderoverzicht, waarbij de bewuste zenders zijn aangegeven met een blauw ITV-icoontje achter de zendervermelding.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/zenderoverzicht-interactieve-tv-1.htm

Wat de Chromecast betreft, wacht indien mogelijk nog even met de aanschaf hiervan.
Google komt binnenkort met een nieuwe versie op de markt (ook in Nederland) die 1080p op 60 fps (frames per seconde) streamt.
En dat komt zichtbaar beter overeen met de refresh rate van de meeste TV's, deze hebben normaliter een refresh rate van 50 of 100 Hz.
De huidige uitvoering van de Chromecast (ik heb deze zelf ook) heeft een maximale refresh rate van 30 fps bij 1080p en 60 fps bij 720p.
En bij 1080p is de lagere refresh rate van 30 fps soms best storend op je grote beeldscherm, het geeft een 'onrustig' beeld wat bij de nieuwe Chromecast met 60 fps een stuk minder, zoniet onmerkbaar zal zijn omdat de TV meestal ook op minimaal 50 Hz ververst.

https://tweakers.net/nieuws/144355/nieuwe-chromecast-van-google-ondersteunt-1080p-op-60fps.html
Bekijk reactie

14 reacties

Badge +18
Als je straks tv afneemt krijg je in ieder geval 1 tv ontvanger. Via die ontvanger kan je opnemen.
Reputatie 1
Dat weet ik inderdaad.
Het gaat om het gebruiken van een chromecast i.p.v. een tweede (extra) ontvanger.
Reputatie 2
Badge +2
Voor zover ik het gehoord heb krijg je 2 onvangers,de rest zou je moeten huren.
Reputatie 8
Badge +19
Hou er wel rekening mee dat je met de iTV-online app niet alle zenders kan ontvangen die je met de TV-ontvanger wel kan ontvangen.
Welke zenders wél met de app te ontvangen zijn kan je zien op het onderstaande zenderoverzicht, waarbij de bewuste zenders zijn aangegeven met een blauw ITV-icoontje achter de zendervermelding.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/zenderoverzicht-interactieve-tv-1.htm

Wat de Chromecast betreft, wacht indien mogelijk nog even met de aanschaf hiervan.
Google komt binnenkort met een nieuwe versie op de markt (ook in Nederland) die 1080p op 60 fps (frames per seconde) streamt.
En dat komt zichtbaar beter overeen met de refresh rate van de meeste TV's, deze hebben normaliter een refresh rate van 50 of 100 Hz.
De huidige uitvoering van de Chromecast (ik heb deze zelf ook) heeft een maximale refresh rate van 30 fps bij 1080p en 60 fps bij 720p.
En bij 1080p is de lagere refresh rate van 30 fps soms best storend op je grote beeldscherm, het geeft een 'onrustig' beeld wat bij de nieuwe Chromecast met 60 fps een stuk minder, zoniet onmerkbaar zal zijn omdat de TV meestal ook op minimaal 50 Hz ververst.

https://tweakers.net/nieuws/144355/nieuwe-chromecast-van-google-ondersteunt-1080p-op-60fps.html
Reputatie 8
Badge +19
Kan ik via deze app ook een opname starten/ingeven (ik ga gebruik maken van de opname functie)?
Kan ik een opname ook via de chromecast terugkijken?

Ik ben een keer tegengekomen dat iemand zei dat het niet mogelijk is om HD-glas zenders op te nemen; klopt dat (mag ik toch niet hopen...)?

Je kunt van ongeveer 60 kanalen opnames in de app bekijken. Dit zijn de kanalen die het meest bekeken worden in de app. Opnames zijn alleen beschikbaar voor kanalen in normale (SD) kwaliteit. Dit betekent dat als je een opname maakt van een HD kanaal op je tv ontvanger, je deze niet terug kunt kijken in de app.
Je kan met de app ook opnames inplannen en terugkijken, en de Chromecast werkt verder naadloos samen met de iTV-online app, dus opnames terugkijken met de Chromecast is ook mogelijk.
Reputatie 1
Bedankt voor de info!
Ik lees net dat de nieuwe chromecast al beschikbaar is bij B....com
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt voor de info!
Ik lees net dat de nieuwe chromecast al beschikbaar is bij B....com

Top..!
Graag gedaan...
Reputatie 1
Even wat informeren: de HD streams zijn altijd 1080i /50 Hz (interlaced) en dat zal ook niet veranderen, 1080p bestaat wel voor Bluray maar is geen EBU uitzendnorm. En een settopbox die je instelt op 1080p is in feite boerenbedrog, bron blijft 1080i. De settopbox gaat gewoon de-interlacen, maar dat kan elke TV zelf beter. Output van de stb dus op 1080i laten voor beste kwaliteit.
In Europa zijn dus alle omroepstreams gecodeerd als 50i, ook die van iTV, en support voor 60p heeft misschien zin voor Youtube maar niet voor de iTV app. Sterker nog, kiezen voor 30 of 60 (p of i) zal het beeld eerder doen stotteren doordat je probeert 50 frames in 60 frames per seconde weer te geven. Dat knarst hoe dan ook. Alle LCD tv’s hier ondersteunen ook 50 Hz, dus ook daar is ook geen compatibiliteitsprobleem.
Reputatie 8
Badge +19
Even wat informeren: de HD streams zijn altijd 1080i /50 Hz (interlaced) en dat zal ook niet veranderen, 1080p bestaat wel voor Bluray maar is geen EBU uitzendnorm. En een settopbox die je instelt op 1080p is in feite boerenbedrog, bron blijft 1080i. De settopbox gaat gewoon de-interlacen, maar dat kan elke TV zelf beter. Output van de stb dus op 1080i laten voor beste kwaliteit.
In Europa zijn dus alle omroepstreams gecodeerd als 50i, ook die van iTV, en support voor 60p heeft misschien zin voor Youtube maar niet voor de iTV app. Sterker nog, kiezen voor 30 of 60 (p of i) zal het beeld eerder doen stotteren doordat je probeert 50 frames in 60 frames per seconde weer te geven. Dat knarst hoe dan ook. Alle LCD tv’s hier ondersteunen ook 50 Hz, dus ook daar is ook geen compatibiliteitsprobleem.

Los hiervan worden alle uitzendingen door KPN/Telfort niet eens in een resolutie van 1080 uitgezonden maar in 720.
Geen enkele klant haalt dus het volledige 'rendement' uit zijn (tegenwoordig minimaal 1080) HD-TV...
Reputatie 1
Waardeloos, he. Ik test deze week de iTV app uit via Chromecast, en de kwaliteit is bedroevend. Beeld en geluid lopen niet synchroon, geluid loopt voor waardoor er geen lipsync is. Op een chromecast kun je verder niets instellen, op de tv ook niet, en wil ik ook niet want bij netflix of youtube is alles wel synchroon. Ook lijkt het beeld erop of ze aan deinterlacing doen, heet staccato beeld zoals bij een speelfilm. Maar voor TV storend.
Reputatie 8
Badge +19
Waardeloos, he. Ik test deze week de iTV app uit via Chromecast, en de kwaliteit is bedroevend. Beeld en geluid lopen niet synchroon, geluid loopt voor waardoor er geen lipsync is. Op een chromecast kun je verder niets instellen, op de tv ook niet, en wil ik ook niet want bij netflix of youtube is alles wel synchroon. Ook lijkt het beeld erop of ze aan deinterlacing doen, heet staccato beeld zoals bij een speelfilm. Maar voor TV storend.
De iTV-online app is in eerste instantie bedoeld voor het gebruik op een phone of tablet waarvan logischerwijs de schermen een stuk kleiner zijn.
Daar zal met het 'ontwerp' van de app wellicht rekening mee zijn gehouden.
Streamen op een 50"+ scherm zal wellicht een wat mindere beeldkwaliteit opleveren..?
Voor zover mij bekend wordt de stream voor de app ook vanaf een eigen server gestreamd en niet vanaf het TV-platform zelf.
Omdat streamen alleen via wifi of een dataverbinding werkt is er misschien rekening mee gehouden door een lagere bandbreedte te gebruiken..?

Ik heb zelf ter vergelijk de iTV-online app via mijn Chromecast naar het 55" TV-scherm gecast en ik moet zeggen dat de beeldkwaliteit me reuze meevalt, alhoewel het beeld van de ARRIS TV-ontvanger zelf wat 'rustiger' oogt.
Eventuele de-interlacing is me niet opgevallen maar dat kan aan 'de actie en snelheid' van de beelden op dat moment.
De audiosync lijkt hier ook goed te gaan, ik zien geen zichtbare cq hoorbare afwijkingen.

Maar zo goed (nou ja, goed...) als het beeld en geluid van een bekabelde TV-ontvanger zal het niet worden denk ik.
Dat beeld beleving staat en valt uiteraard met de upscaling die een tv aan boord heeft en de dpi.
Reputatie 8
Badge +19
Dat beeld beleving staat en valt uiteraard met de upscaling die een tv aan boord heeft en de dpi.
De 'overall' kwaliteit van de TV zal ongetwijfeld ook een rol spelen.
720 blijft 720, hoe je het ook draait of keert...
En dan zal de kwaliteit van de softwarematige upscaling inderdaad van invloed kunnen zijn.

Toen ik mijn huidige TV installeerde ben ik trouwens eerst begonnen met het uitschakelen van al die softwarematige 'beeldverbeteraars' die de fabrikant erin stopt.
Naarmate ik meer van die software op 'disabled' zette, hoe beter het beeld werd... 😆
Klopt minder is meer gaat hier ook op.

Reageer