beantwoord

Chromecast gebruiken en opnemen in de nieuwe glasvezel propositie

• 10 oktober 2018
  • 14 reacties
  • 925 keer bekeken

Reputatie 1
Binnenkort ontkom ik er niet aan om over te stappen naar de nieuwe glasvezel propositie vanwege het (helaas!) stoppen van de oude propositie.
In plaats van een (extra) TV-ontvanger kan ik ook gebruik maken van chromecast.

Ik heb hier (nog) geen ervaring mee.
Ik begrijp dat ik deze in combinatie met de telfort app kan gebruiken.
Kan ik via deze app ook een opname starten/ingeven (ik ga gebruik maken van de opname functie)?
Kan ik een opname ook via de chromecast terugkijken?

Ik ben een keer tegengekomen dat iemand zei dat het niet mogelijk is om HD-glas zenders op te nemen; klopt dat (mag ik toch niet hopen...)?
icon

Beste antwoord door Enterprise 11 oktober 2018, 08:44

Hou er wel rekening mee dat je met de iTV-online app niet alle zenders kan ontvangen die je met de TV-ontvanger wel kan ontvangen.
Welke zenders wél met de app te ontvangen zijn kan je zien op het onderstaande zenderoverzicht, waarbij de bewuste zenders zijn aangegeven met een blauw ITV-icoontje achter de zendervermelding.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/zenderoverzicht-interactieve-tv-1.htm

Wat de Chromecast betreft, wacht indien mogelijk nog even met de aanschaf hiervan.
Google komt binnenkort met een nieuwe versie op de markt (ook in Nederland) die 1080p op 60 fps (frames per seconde) streamt.
En dat komt zichtbaar beter overeen met de refresh rate van de meeste TV's, deze hebben normaliter een refresh rate van 50 of 100 Hz.
De huidige uitvoering van de Chromecast (ik heb deze zelf ook) heeft een maximale refresh rate van 30 fps bij 1080p en 60 fps bij 720p.
En bij 1080p is de lagere refresh rate van 30 fps soms best storend op je grote beeldscherm, het geeft een 'onrustig' beeld wat bij de nieuwe Chromecast met 60 fps een stuk minder, zoniet onmerkbaar zal zijn omdat de TV meestal ook op minimaal 50 Hz ververst.