beantwoord

Blokkerig beeld RTL4/5/6/7 in Leusden via DVBC

  • 28 mei 2015
  • 11 reacties
  • 319 keer bekeken

Badge
Beste Telfort,
Ik heb mijn TV aangesloten via een coaxkabel en bekijk zenders via het DVBC signaal. Ik heb een decoder kaart in mijn TV.
Sinds 2 dagen (woensdag 27-05 en donderdag 28-05) is van de zenders RTL4/5/7 en SBS6 het beeld zo blokkerig dat er niet naar te kijken is. Zelfs het geluid stottert.
Ik heb de signaal sterkte bekeken en die is net als bij de anders zenders gelijk. (> 74 dB) maar de kwaliteit is zo nu en dan slecht. ( < 40)
Op de andere zenders heb ik daar geen last van.
Hoe kan het dat die 4 zenders een probleem geven?
Het DVBC signaal wordt toch door het glasvezel modem gemaakt? Hoe kan het dan dat sinds 2 dagen alleen deze zenders storing geven.
Mijn conclusie is dat het aan het aangeboden (digitale) signaal van telfort moet liggen.
Wat kan ik doen?
Groetsels Carel
icon

Beste antwoord door wi660102 3 juni 2015, 20:33

Nou mooi is dat.
Wil ik bovenstaande dingen gaan proberen, wat denk je?
Is de storing weg.
Ik weet niet wat die technische meneer van de kpn gedaan heeft tijdens zijn onderzoek, maar de storing op alle 4 zenders is weer weg.
Ik ben blij.
(wel jammer dat ik niet weet wat nu de oorzaak geweest is...)
Dank voor alle hulp.
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +16
@wi660102,

Welkom op het forum!

Wat vervelend dat je problemen ervaart met het DVB-C signaal.
Heb je ook het modem herstart en getest met een andere coax-kabel?

Stephen
Badge
Beste Stephen,
Natuurlijk heb ik mijn modem gereset. Ik heb de splitter verwijderd, (incl. de antenneversterker).
Maar dat kan het niet zijn. De signaal sterkte is > 74 dB. (zie afbeelding)
(dus waarom je dat vraagt ????)
Voor de zekerheid heb ik de tv alle kanalen ook maar even opnieuw laten zoeken.
(maar die frequenties zullen niet veranderen of passen jullie die wel eens aan in de modems?)
Groetsels Carel
Reputatie 8
Badge +16
@wi660102,

Bedankt voor het uitvoeren van de stappen. :)
Ik ontvang graag jouw naw-gegevens in een privébericht. Na ontvangst leg ik dit probleem voor aan de technische afdeling. Alvast bedankt.

Stephen
Badge
Ben vandaag door Jasper van Telfort gebeld.
We hebben de mogelijkheden even doorgenomen en de conclusie moet haast zijn:
A. storing op betreffende zenders van buiten af.
B. storing in het modem.
Om alle mogelijkheden uit te sluiten had ik al een 1 op 1 coax kabel geprobeerd, (incl uitschakelen van alle randapparatuur in de meterkast) maar dat mocht niet helpen.
Jasper had wel een tip. Probeer de analoge signalen even.
Die geven geen storing. (wel een veel slechter beeld 🙂 )
Tijdelijk maar even daar naar kijken.
Nu even wachten op de technische dienst. Die gaan mogelijk 2 stappen uitvoeren:
A. modem controleren op defect. (op afstand)
B. meting in huis doen op stoorzenders.
Indien de monteur aan huis moet komen, is dot voor rekening van Telfort. (dat hoort bij de levering van TV)
(dat is toch mooi om te weten.....)
Ik wacht geduldig af, en kijk tijdelijk even analoog.
Groetsels Carel
Reputatie 8
Badge +16
@wi660102,

Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling. Fijn dat Jasper je heeft gebeld. :)
Ik wacht samen geduldig met je af. Voor vragen of opmerkingen kun je mij gerust benaderen.

Stephen
Reputatie 3
Deze zenders zitten allemaal op de zelfde frequentie uit mijn hoofd 312MHz dus het lijkt mij toch iets wat stoort van buiten af, ik zou toch even dubbel afgeschermde coax uitproberen.
Badge
Vandaag een technische man van de KPN aan de telefoon gehad.
Idd. maxje1000 de genoemde zenders zitten allemaal op de QUAM van 312 MHz.
Er moet dus iets in de buurt storen. Maar wat?
Ik ga vanavond de volgende mogelijkheden uitsluiten.
A. Toch nog maar weer een andere coax proberen.
B. TV verplaatsen naar de gang. (als test en dan evt. kortere kabel)
C. Oude Humax proberen om CI+ decoder uit te sluiten.
D. Buren vragen of ze nieuwe elektronica spulletjes gekocht hebben afgelopen week.
E. Met aluminium folie aan de slag voor extra afscherming.

Iemand enig idee welke elektronica de 312 MHz band gebruikt?
Badge
Nou mooi is dat.
Wil ik bovenstaande dingen gaan proberen, wat denk je?
Is de storing weg.
Ik weet niet wat die technische meneer van de kpn gedaan heeft tijdens zijn onderzoek, maar de storing op alle 4 zenders is weer weg.
Ik ben blij.
(wel jammer dat ik niet weet wat nu de oorzaak geweest is...)
Dank voor alle hulp.
Reputatie 3
Ik heb nog even voor je uit nieuwsgierigheid bij het agentschap telecom gekeken waar 312MHz voor is afgegeven in de ether.
Dit is onderranden voor justitie, misschien een onderzoek van de geheime dienst in de buurt :? die nu is afgerond🆒
Ik denk dat het lijstje A tm E een goede manier is om de oorzaak van dit soort storingen te vinden,
Reputatie 3
Ik heb nog even voor je uit nieuwsgierigheid bij het agentschap telecom gekeken waar 312MHz voor is afgegeven in de ether.
Dit is onderranden voor justitie, misschien een onderzoek van de geheime dienst in de buurt :? die nu is afgerond🆒
Ik denk dat het lijstje A tm E een goede manier is om de oorzaak van dit soort storingen te vinden,


Zal nog wel even navragen bij telfort naar de terugkoppeling,
Reputatie 8
Badge +16
@wi660102,

Wat fijn dat de storing is verdwenen. Ik hoop dat deze wegblijft.
Wellicht handig om het lijstje paraat te houden mocht de storing zich weer voordoen.
Zodra ik weer wat voor je kan betekenen dan verneem ik dit graag van je. :)

Stephen

Reageer