beantwoord

Blokjes in beeld bij enkele zenders in dvb-c (oude propositie glasvezel)

• 4 mei 2018
  • 9 reacties
  • 269 keer bekeken

Reputatie 2
Al zeker 4 weken is het de beeldkwaliteit via dvb-c bij vlagen bedroevend. Om de haverklap bevat het beeld blokjes. Dit probleem is geen probleem met de kwaliteit van mijn tv (die een prima beeld geeft als ik bijvoorbeeld via een Media Server kijk) en zelfs geen lokaal probleem, want het treedt alleen op bij bepaalde zenders. Zo treedt het probleem wel op bij NPO1, 2 en 3, maar bijvoorbeeld nooit bij de BBC. Voor zover ik het kan beoordelen treedt het ook niet op bij de commerciële omroepen (maar daar kan ik om andere redenen weer slecht naar kijken 😛 ).

Mijn tv is met een coaxkabel rechtstreeks met het glasvezelmodem verbonden en dit heeft tot plusminus 4 weken geleden altijd storingsvrij gewerkt.

Graag zie ik dit probleem (waarvan de oorzaak dus met aan 100% grenzende waarschijnlijkheid niet bij mij thuis ligt) opgelost.

Voor de zekerheid meld ik hier de technische gegevens van mijn verbinding, zoals ik die heb ingesteld op mijn tv:
Netwerk-ID:1000
frequentie:304 MHz (is dus 304000 kHz)!!
QAM:64 (modulatie)
aantal symbolen:6875 (symboolfequentie)

Titel van topic aangepast in verband met vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Rozemarijn - Telfort 8 mei 2018, 09:38

Net heb ik contact gehad met de technische dienst. Omdat er meerdere klanten binnen zijn gekomen met dit probleem is dit doorgezet naar de publieke omroep en zij hebben de technische problemen met het signaal verholpen. Het zou nu weer moeten werken. Mocht dit niet het geval zijn: herstart dan het modem. Wanneer er zich problemen voordoen, laat het me dan weten zodat ik een seintje kan geven bij de technische dienst!
Bekijk reactie

9 reacties

Heb je het glasvezel modem al een keer 10 sec stroomloos gemaakt?
Het zit naar alle waarschijnlijkheid in de NPO DVB-C streams, je bent niet de eerste die dit meldt. Er was bij een andere melder al uitgesloten dat er niet per abuis naar het echte analoge signaal werdt gekeken.

Het kan geen kwaad om de NT een keer stroomloos te maken, maar dit lijkt toch echt mede op basis van die andere melding(en) in het aangeboden signaal te zitten.
Ik kijk nu bewust een tijdje naar NPO 1 via DVB-C maar ook wij hebben hier last van.

Overigens is het volume wat via DVB-C meegestuurd word hoger dan het signaal via de Amino.
Reputatie 2
Dank voor de reacties zover. Ik heb het glasvezelmodem (Genexys) al 60 seconden van de stroom afgehaald. Maar dat maakt helaas geen enkel verschil.
Eerlijk gezegd had ik dit ook niet verwacht want welk euvel in een modem zou ervoor kunnen zorgen dat alleen NPO-streams problemen ondervinden?

Groet,
Sandotelfort
Reputatie 3
Badge +4
Hi sandotelfort!

Wat een vervelende situatie! Ik heb een paar vragen op basis van de informatie die je gaf. Heb je ook een andere coax kabel geprobeerd? Heb je de mogelijkheid om een andere DVB-c ontvanger te proberen? Ik hoor graag van je wat dit oplevert! @Galdor68 Hebben jullie dit probleem ook alleen op de publieke omroepen? Ik hoor het graag van je!
Reputatie 2
Hi Rozemarijn,

Ja, ik heb een tweede dvb-c ontvanger (op een andere coaxkabel) en die geeft precies hetzelfde resultaat. (Ik heb zelfs een opname van een paar minuten gemaakt, die weliswaar kort is, maar toch nog veel te groot --235 MB -- om hier te uploaden).

(even los daarvan -- welke coaxkabel discrimineert nou naar omroepen? 😛 )

Groet,
Sandotelfort
Reputatie 3
Badge +4
Net heb ik contact gehad met de technische dienst. Omdat er meerdere klanten binnen zijn gekomen met dit probleem is dit doorgezet naar de publieke omroep en zij hebben de technische problemen met het signaal verholpen. Het zou nu weer moeten werken. Mocht dit niet het geval zijn: herstart dan het modem. Wanneer er zich problemen voordoen, laat het me dan weten zodat ik een seintje kan geven bij de technische dienst!
Reputatie 2
Dank, Rozemarijn. Het ziet er naar uit dat de artefacts/blokjes niet meer verschijnen. Met zekerheid kan ik het nog niet zeggen omdat het een intermitterend probleem is. Maar voorlopig ziet het er gunstig uit.

Wat jammer blijft is dat het afhandelen van storingen zo hap snap en ongestructureerd blijft. Waarom kijken Telfort/KPN en de omroepen niet zelf naar het signaal dat ze uitzenden en doorgeven?
En ook verre van optimaal is het doorgeven van storingen. Het zou veel handiger zijn als klanten makkelijk kunnen aangeven dat ze ook last van een bepaalde storing last hebben.

Enfin. Dit soort dingen heb ik wel vaker gezegd, en ik weet dat we niet in een ideale wereld leven ;)

Groet,
Sandotelfort
Reputatie 3
Badge +4
Hi sandotelfort,

Ik snap je punt heel goed inderdaad. We doen uiteraard altijd hard ons best om zo snel mogelijk een storing te constateren, en nemen feedback omtrent dit onderwerp heel serieus. Ik vind het dan ook prettig dat je dit aankaart, en zal dit zeker intern bespreekbaar maken.

Ik hoop dat de verstoring nu inderdaad uit blijft. Mocht dit nou niet zo zijn, laat het dan gerust weten!

Reageer